Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde Mogens Jensen Cand. Psych., Ph.D. Aalborg Universitet
Oplevelsen er afgørende Det er den måde, man oplever situationer på, der betyder noget Alle situationer kan opleves på flere måder, der er lige rigtige
Oplevelsen er afgørende Sprog, ord, begreber, teorier og modeller påvirker vores måde at opleve på.
Oplevelsen er afgørende Det er nyttigt at kunne opleve situationer på mange måder Det kan øves sammen med kolleger Sprog, ord, begreber, teori, modeller er nyttige til at opleve med - og til at diskutere og gøre erfaringer fælles
Sprog, teori og praksis Har pædagoger, lærere et fagsprog? Ja – men en del af det er hentet fra dagligdagen Teorier, forskning kan også kvalificere arbejdet, men sorteres efter egne erfaringer Praktikere kan ikke fortælle, hvad de gør Den ”privatpraktiserende socialpædagog”
Sprog, teori og praksis Eksempler: Køleskabs-pædagogik Væk fra volden Konsekvenser/struktur/relation/aner-kendelse/grænser/kontrol Marias skema
Maria skema Den unge I fokus Ude af fokus Pædagog I fokus Fælles Professionelt perspektiv perspektiv Ude af Unges Eksternt fokus perspektiv perspektiv
Udvikling af eget fagsprog Diskuter episoder med kolleger – hvordan kan de opleves, og hvad gør en tolkning bedre end en anden? Sprog, ord, begreber, teori, modeller er nyttige til at opleve med - og til at diskutere og gøre erfaringer fælles
Diskussion. Find to fagudtryk fra jeres daglige arbejde: Et formuleret i hverdagssprog Et hentet fra teori/undervisning Fortæl hinanden om dem, deres betydning – gerne med en episode Evt. hvornår fungerer de ikke?
Sprog, teori og praksis Kvaliteten i jeres arbejde udvikles via fælles diskussioner Udvikl jeres eget fagsprog men kend også andres fagsprog
Evaluering og dokumentation. Mogens Jensen Cand. Psych., Ph.D. Aalborg Universitet
Sikring af kvalitet Sikring af kvalitet i arbejdet: Standardiserede metoder – handlingsanvisninger Tilpassede optimale metoder – navigationsmetoder
Opgaver og metoder Der er mange måder at være kriminel på, have ADHD, borderline osv. så opgaven kan ikke sættes i bås Der er mange måder ikke at være kriminel osv. så løsningen kan ikke sættes i bås
Eksempel: socialpædagogisk arbejde tidsforbrug indsats afdækning tid indflytning udflytning
Kvalitet og evaluering Opsamling af dokumentation hen ad vejen hvad vidste vi? hvad gjorde vi for at blive klogere? hvad gjorde vi for at fremme udvikling? Evaluering i forhold til slutforståelse
Kvalitet og evaluering Hvordan kan denne dokumentation indarbejdes i hverdagen, så den ikke er ekstra arbejde, men samtidig støtter faglige diskussioner?
En anderledes deklaration. Vi har xx års erfaring med følgende problemstillinger med pp resultater I organiseringen af vores arbejde gør vi: Aa for at fastholde pædagogikken Bb for at opfange problemer Cc til evaluering af arbejdet Dd til kvalificering af personalet
Diskussion. Hvordan fanger og opsamler I erfaringer, når I ikke gør tingene optimalt? Hvordan evaluerer I jeres arbejde? Hvad gør I for at holde fast i og gang i en faglig udvikling?
Slut. Mogens Jensen Aalborg Universitet mogensj@hum.aau.dk 9940 7261 / 2362 9205