Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Kvantitative metoder
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Analyse af praksis.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Relationer – børn og voksne
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE KRITISK? Hans Siggaard Jensen Professor – Institutleder Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Teori, metodologi og metode
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Selvevaluering af it i undervisningen på skolerne i Aalborg
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Vejlederens kommunikation
Inquiry Based Science Education - IBSE
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Generel introduktion til EC
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Læse/studiegrupper.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Systematisk risikovurdering
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes i praksis?
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Inspirationsworkshop med fokus på
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde Mogens Jensen Cand. Psych., Ph.D. Aalborg Universitet

Oplevelsen er afgørende Det er den måde, man oplever situationer på, der betyder noget Alle situationer kan opleves på flere måder, der er lige rigtige

Oplevelsen er afgørende Sprog, ord, begreber, teorier og modeller påvirker vores måde at opleve på.

Oplevelsen er afgørende Det er nyttigt at kunne opleve situationer på mange måder Det kan øves sammen med kolleger Sprog, ord, begreber, teori, modeller er nyttige til at opleve med - og til at diskutere og gøre erfaringer fælles

Sprog, teori og praksis Har pædagoger, lærere et fagsprog? Ja – men en del af det er hentet fra dagligdagen Teorier, forskning kan også kvalificere arbejdet, men sorteres efter egne erfaringer Praktikere kan ikke fortælle, hvad de gør Den ”privatpraktiserende socialpædagog”

Sprog, teori og praksis Eksempler: Køleskabs-pædagogik Væk fra volden Konsekvenser/struktur/relation/aner-kendelse/grænser/kontrol Marias skema

Maria skema Den unge I fokus Ude af fokus Pædagog I fokus Fælles Professionelt perspektiv perspektiv Ude af Unges Eksternt fokus perspektiv perspektiv

Udvikling af eget fagsprog Diskuter episoder med kolleger – hvordan kan de opleves, og hvad gør en tolkning bedre end en anden? Sprog, ord, begreber, teori, modeller er nyttige til at opleve med - og til at diskutere og gøre erfaringer fælles

Diskussion. Find to fagudtryk fra jeres daglige arbejde: Et formuleret i hverdagssprog Et hentet fra teori/undervisning Fortæl hinanden om dem, deres betydning – gerne med en episode Evt. hvornår fungerer de ikke?

Sprog, teori og praksis Kvaliteten i jeres arbejde udvikles via fælles diskussioner Udvikl jeres eget fagsprog men kend også andres fagsprog

Evaluering og dokumentation. Mogens Jensen Cand. Psych., Ph.D. Aalborg Universitet

Sikring af kvalitet Sikring af kvalitet i arbejdet: Standardiserede metoder – handlingsanvisninger Tilpassede optimale metoder – navigationsmetoder

Opgaver og metoder Der er mange måder at være kriminel på, have ADHD, borderline osv. så opgaven kan ikke sættes i bås Der er mange måder ikke at være kriminel osv. så løsningen kan ikke sættes i bås

Eksempel: socialpædagogisk arbejde tidsforbrug indsats afdækning tid indflytning udflytning

Kvalitet og evaluering Opsamling af dokumentation hen ad vejen hvad vidste vi? hvad gjorde vi for at blive klogere? hvad gjorde vi for at fremme udvikling? Evaluering i forhold til slutforståelse

Kvalitet og evaluering Hvordan kan denne dokumentation indarbejdes i hverdagen, så den ikke er ekstra arbejde, men samtidig støtter faglige diskussioner?

En anderledes deklaration. Vi har xx års erfaring med følgende problemstillinger med pp resultater I organiseringen af vores arbejde gør vi: Aa for at fastholde pædagogikken Bb for at opfange problemer Cc til evaluering af arbejdet Dd til kvalificering af personalet

Diskussion. Hvordan fanger og opsamler I erfaringer, når I ikke gør tingene optimalt? Hvordan evaluerer I jeres arbejde? Hvad gør I for at holde fast i og gang i en faglig udvikling?

Slut. Mogens Jensen Aalborg Universitet mogensj@hum.aau.dk 9940 7261 / 2362 9205