ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal - 13.03.2013 SkoleIntra Kolding den 13.03.2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
Læring i bevægelse - hvorfor?
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Global undervisning.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Lærerprofessionen.
Internationalisering i grundskolen
Kladde til informationsdias
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan”
Gymnasiedage.dk, Odense 29. sept Claus Berg, chefkonsulent Web 2.0, dialog og interaktivitet på EMU.dk.
Tværfagligt undervisningsforløb
DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN
- fortsat midt i en flekstid?
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
Internationalt møde - Højskolernes Hus 1. apr. 2014
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Den åbne skole.
- bliv klar til den virkelige verden!. Hvad kommer I til at høre noget om?  Den internationale dimension  Nogle gør det...  Vi skal alle gøre det...
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Per Hylander Dronninglund Rotary klub siden 1991 Guvernør D Formand for Rotary Danmark Distriktstræner D Rotary Coordinator.
Introduktion til eTwinning Dato. eTwinning-konceptet.
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
Internationale aktiviteter Hvorfor? Og hvordan? Helle Bukh tlf.
1 IRC Denmark. 2 TTT T ransnational T echnology T ransfer.
Internationalisering gennem lektorkvalificering
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
registrere dig som bruger på Når du vil i gang med dit eTwinningprojekt i din børnehave skal du først.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Johnny Jensen CI · Centereftermiddag 16. april 2002 Den internationale dimension Hvorfor og hvordan? Ny Carlsberg Vejens Skole Skolen i Charlottegården.
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Internationalisering – velfærd og udvikling Folkeskolen.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Den internationale dimension i folkeskolen Udsyn – udvikling - bæredygtighed UndervisningsministerietUndervisningsministeriet siger blandt andet på sin.
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU ENIS - Netværket af innovative skoler Spredningsprojektet SkoleIntra træf,
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
ETwinning og ENIS – status og sidste nyt Kolding 10. marts 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
Vejledning med globalt udsyn Eisbjerghus Efterskole Vejleder Bodil Dinesen og Charlotte Tegen.
Tilskud til ansattes efteruddannelse i Europa
INTERNATIONALISERING I GYMNASIET
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Internationalisering - Sproglærerforeningen 31. marts
Præsentationens transcript:

eTwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den

VARDE KOMMUNE og INTERNATIONALISERING 16 selvstændige skoler og 4 filialskoler Hver skole – 1 koordinator; skal ud fra kultur / niveau sætte gang i internationale projekter Varde Kommune faciliterer 3 årlige møder for koordinatorerne NEWS • Udvikling af inspirationsmateriale til alle skoler • Comenius Regio; fokus på ”overgange” og ”drop-outs” • Inspiration fra Manchester – digitalisering af undervisningen • eTwinning kursus til alle koordinatorer L Kodal

eTwinning NETSAMARBEJDE PÅ TVÆRS AF GRÆNSER L Kodal Skolen - kvalificere eleverne til det, de får brug for senere i livet (verden uden for skolen – konkurrence på uddannelse, viden og færdigheder) Mødet med en anden kultur (virtuelt) – kulturbevidsthed

HVAD ER eTwinning? • Netportal - sikker, tilgængelig for alle nordiske og europæiske skoler, (+), EU finansieret • Værktøj (nemt, let, spændende, hurtigt at komme i gang) • Internationalisering - hjemme L Kodal

eTwinning PLUS (fra 4. marts 2013) eTwinning – uden for EU. fra the Eastern partnership – Armenia – Azerbaijan – Georgia – Moldova – Ukraine fra the Euro-Mediterranean Partnership – Tunisia – Egypt (desværre ikke i 2013) Skoler vil kunne indgå i eTwinning Plus projekter fra foråret L Kodal

eTwinning - GIVER UDSYN • fremme skolers/klassers internationale samarbejde på nettet som en del af hverdagen. • tilføre internationale dimensioner i undervisningen. • skabe kontakter / nye samarbejdspartnere • fremme elevernes sproglige og kulturelle nysgerrighed. • tilbyde IT-løsninger til samarbejde med klasser i udlandet • tilbyde efteruddannelses-kurser til lærerne L Kodal

LLP – THE LIFELONG LEARNING PROGRAMME L Kodal

TILGÆNGELIG OG SIKKER L Kodal

EU / en garant L Kodal

GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING L Kodal NETVÆRK Hvem er med? UDFORSK Hvad er eTwinning? SAMARBEJDE Billeder og materialer fra tidligere projekter Moduler – og kortere aktiviteter Pupil’s corner UDVIKLING Læringsarr. Korte on-line arr.

eTwinning PORTALEN Den åbne eTwinning portal Her kan man finde de skoler, der er registreret, se lidt om de enkelte projekter samt finde inspiration til eTwinning projekter. eTwinning Desktop. Her kan man finde samarbejdspartnere samt registrere sine projekter. TwinSpace new-twinspace.etwinning.net. Man får adgang til TwinSpace, når man har fået godkendt sit projekt. Det er også muligt at blive inviteret med i et projekt (deltager/gæst).new-twinspace.etwinning.net L Kodal

Fælles Mål L Kodal

INTERNATIONALISERING, IT, FÆLLES MÅL – eTwinning! ….. at eleverne: • Kan indgå i et mangesproget samfund og tilegne sig andre sprog (dansk slutmål) • Kender til at arbejde med IT og internationale kontakter (engelsk) • Har udviklet forståelse for mennesker med forskellig kulturel baggrund (engelsk) • Er forberedte til et liv i et globalt samfund (engelsk) • Har en styrket international og interkulturel forståelse (tysk/fransk) EMU – internationalisering og fælles mål. L Kodal

ONLINE LÆRERKURSER Læringsarrangementer • korte online arrangementer om en række emner • ledes af en ekspert og består af aktivt arbejde og diskussioner mellem lærere fra hele Europa L Kodal

Team/klasse Inspiration Projekt modning Dato/afvikling Desktop & Forum Skriv indlæg Svar Bliv venner Skriv ansøgning ex. DK/DE NSS godkendelse Partner godkendelse Lovmæssige og faglige baggrund L Kodal

HVORNÅR? Alle klassetrin Projekt (er) • på tværs af fag / grænser Udgangspunkt for et projekt: • Mål? • Kontakter? • Emne? • Tværfagligt? • Sprog? • Alderstrin? L Kodal

VEJLEDNINGER L Kodal Kom godt i gang med eTwinning

HJÆLP TIL eTwinning og INTERNATIONALISERING UNI-C - eTwinning • Comenius programmerne • Center For Undervisningsmidler (CFU) • L Kodal

INTERNATIONALT på EMU L Kodal

BAGGRUNDEN FOR INTERNATIONALISERING Fælles Mål, 2009 Den internationale dimension Undervisningen skal have et globalt perspektiv Viden om andre lande, sprogfærdigheder og international kultur- og samfundsforståelse. IT-kompetencer IT skal integreres effektivt i alle fag, hvor det er relevant L Kodal Globaliseringsrådets strategi for ”verdens bedste folkeskole” 2006 Fremgang, fornyelse, tryghed • Folkeskolen skal sikre, at alle unge får kundskaber og færdigheder, der kvalificerer dem til at deltage aktivt i en globaliseret verden. Ny Nordisk Skole, 2012 Lars B. Goldschmidt / Direktør i DI og formand …. global konkurrence. Og vores institutioner, skoler og uddannelser skal sikre, at børn og unge er ikke bare veluddannede, men bedst uddannede, og klar til at indgå i udfordrende fællesskaber i fremragende virksomheder i global konkurrence Klaus Majgaard Med Ny Nordisk Skole er der skabt en åbning for …… hvordan vi udvikler indhold og kvalitet, så vores børn aktivt kan være med til at forme fremtidens globale samfund.