Pædagogens arbejdsopgaver

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

”Vi tager børns fritid alvorligt"
Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Børn, bevægelse og motivation
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Skolereformen – optimering af barndommen?
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
Måltidet – lyst og fællesskab
Hvad render vi rundt og laver?
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Den inkluderende skole
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Om forældre som rollemodeller
Inklusion og inkluderende processer
Præsentation af forårs-sfo
Pædagogens univers.
De seks bedste billeder fra gruppen
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Den pædagogiske læreplan
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Pædagogens arbejdsopgaver Lov om social service - 2006 - §20 I samarbejde med forældre fremme: Udvikling Trivsel Selvstændighed Give omsorg og tryghed Udvikle sociale og almene færdigheder Styrke alsidig udvikling og selvværd Stimulere fantasi, kreativitet og sproglig udvikling Bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst Rum til at lege og lære, samvær og udforskning af omgivelserne § Medbestemmelse og medansvar Forståelse for kulturelle værdier og for samspillet med naturen Understøtte børns demokrati-forståelse og integration i og samhørighed med det danske samfund

Pasningskultur ~ Udviklingskultur De voksnes og ikke børns behov er i centrum Børn henvises til passiv social bistand Børn er en samfundsmæssig omkostning Børns liv har betydning i sig selv Udviklende og stimulerende opvækst Børn og børneinstitutioner er en altafgørende investering

Den professionelle pædagog Ikke prof Faglig Personlig Privat faglighed saglighed usaglighed teoretisk viden bevidste erfaringer ubevidste erfaringer andres behov andres/ egne behov egne behov Ingen statsautoriseret pædagogik = værdiformidling + begrundede valg

Forældresamarbejde Informere - om hvad? Inddrage – i hvad? Barnets udvikling Pædagogikken Indretningen Aktiviteterne Vilkåret Dagens rytme Planlægningen Metoderne

Dannelse Samfundet Lærerne Forældrene Pædagogerne socialiserer underviser opdrager ??? Kultur Omsorg Værdier Relation Personlighedsdannelse … Identitetsdannelse

Pædagogens kompetencer Dale K1 (handle) Gennemføre undervisning K2 (planlægge) Konstruere undervisningsprogrammer K3 (begrunde) Kommunikere og selv udvikle didaktisk teori Dreyfus Nybegynder kontekstuafhængige elementer, regler Avanceret begynder erfaringsbaserede og kontekstafhængige Kompetent udøver mål og plan bevidst reducere kompleksitet Kyndig udøver intuitiv - analytisk Ekspert intuitiv

Pædagogikkens positionering Samfundet økonomi – politik – prod.forhold – jura – religion - mm Pædagogikken 1. Sociologer 2. Pædagogiske tænkere 3. Begreber i tiden 4. Pædagogikkens forandring

1. Sociologerne Bourdieu Luhmann Habermas Ziehe Giddens Foucault Habitus – kropsliggjort erfaring Luhmann Systemerne er selvrefererende Habermas System kontra livsverden Ziehe Kulturel frisættelse og mangfoldighed Giddens Selvdannelse – det refleksive projekt Foucault Magt og frihed Sociologi er videnskaben om ”Det sociale”, dvs. de sociale relationer mellem mennesker, som de udspiller sig på forskellige niveauer i et givet samfund: Sociale relationer, sociale institutioner, sociale strukturer.

2. Pædagogiske tænkere Er det svaret i dag? Linge & Wille Sigsgaard Modvirk isolation og fremmedgørelse Sigsgaard Knyt de skilte verdener sammen Fl. Andersen Bliv mester for eget liv Espen Jerlang Bliv selvforvaltende Frede Nielsen Lær samtidighed Bent Madsen Dannelsesprocesser er svaret Er det svaret i dag?

3. Begreber i tiden Decentralisering Mål- og rammestyring Selvforvaltning Nye lønformer Markedskræfternes frie spil Konkurrence PC – internet Mediebilledet Globalisering og EU-harmonisering Omstillingsparathed Fleksibilitet Livslang læring Synliggørelse Værdiorientering Individualisering Arbejdskraftens frie bevægelighed Det frie valg Refleksivitet

4. Pædagogikkens forandring økonomi 50 70 90 10 tid Indlæringspæd. (tilpasning) Vækstpæd. (udfoldelse) Kritisk pæd.* (frigørelse) Markedspæd. (mangfoldighed) ?pæd. * Økonomi:Struktureret pæd (DKP) Økologi: Økopæd (SF) Kultur: Frigørende pædagogik (VS)

Pædagogikkens 7 forhold ? Menneskesyn Samfundssyn Mål Principper Rolle Planlægning Metoder

1. Mulighedsbetingelser – til refleksion Luhmann En emergent orden Marx Markedskræfterne styrer Habermas Systemet koloniserer livsverdenen Bourdieu Kulturel kapital Bae Definitionsmagt – anerkendelse Ziehe Den kulturelle frisættelse Frihed er at kunne aflæse samtidens muligheder og betingelser i relation til ens interessefelter og ressourcer.

2 Menneskesyn – til refleksion Menneske og samfund (overensstemmelse) Frihed, selvbestemmelse, ansvar (demokrati) Arv og miljø (genforskning) Drenge og piger (Kampmann, Zlotnik) Dialektisk udviklingsbegreb (Sommer) Det kompetente barn (Stern, Juul, Bowlby) De mange intelligenser (Gardner)

Markus 6 år

Emma 6 år

Dreng ~ Pige Handlings-orienteret Relations-orienteret Beskyttertrang Omsorgstrang Fysisk indtagelse af rum Legens tema: situationer og roller uden for hverdagen Kampen mellem det gode og det onde Afgrænset anv. af fysisk rum Legens tema: situationer og roller fra hverdagen Stærk betydning af relationen

3. Mål = værdier Perspektivudvalget s.30-31 Nysgerrighed Viden Koncentration Arbejdsglæde Fantasi Æstetiske værdier De unikke oplevelser Selvtillid Mod Selvstændig vurdering Ansvar At kende grænsen mellem mit, dit og vores Natur- og ressourcebevidsthed Frihed Sandhed Humor Indlevelse Åbenhed og tolerance Fællesskab Loyalitet og venskab Kærlighed Lighed Den demokratiske holdning

Selvbestemmelse - fællesskab empati konflikthåndtering turtagning anerkende forskellighed udvikl.orientering humor (sjov) ligeværdighed social tryghed selvstændighed selvforvaltning selvorganisering selvregulering mulighedsbetingelser (frihed) selv-bestemmelse værdier fællesskab venskab konsekvenser (ansvar) selvværd medbestemmelse medansvar medfrihed selvfølelse (er) selvtillid (kan) ros Selvrealiserings- behov psykiske fysiologiske behov tryghed anerkendelse kærlighed demokrati forhandling

De unge i bevægelse Ny basis Livskvalitet Basis Økonomi Venner Nutid Fremtid Venner (kæreste) Ny basis Livskvalitet De unge (valg, ansvar) Uddannelse → arbejde Identitet Basis Familien (hjemmet) Økonomi Åge Rokkjær, 2007

Rundkreds

De unge psykisk reaktion Basis Psykisk reaktion > ~ < Ny basis Tilhørsforhold (familie) Beskyttelse Se ting an Rummelighed Integration Tilknytning (venner) Normoverføring Værdigrundlag Tilpasning Opgør Værdiopdagelse Værdiafprøvning Det kendte Tryghed Utryghed Det ukendte Vilkåret (ubevidst) Regression Forsvar Progression Refleksion Selvbestemmelse (bevidst) Fortid (rødder) Stabilitet Uforanderlighed Omstilling Fleksibilitet Fremtid (fødder) Åge Rokkjær, 2007

De unge Pædagogens (den voksnes) rolle Lær dem at holde lidt igen (de har fart på) Lyt og lær Ingen moralisering Lad den unge selv udvise sine værdier Støt op om gode venskaber Spørg: ”Er det du gør - det du vil?” Arbejde og fremtid – lyt og lær Vær der, når de beder om hjælp Lær dem at sige fra (det er deres krop, liv, fremtid)