Temadag Funktionelle lidelser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
O v e r v e j e r d u o m d u h a r k r æ f t, e l l e r v e d d u d e t ? F å m e r e i n f o r m a t i o n h e r.
Trivselspolitik på Løsning Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Læringsstile og lektier
Og hvordan man håndterer den.
- gennem Marte Meo metoden
Psykoedukation til unge i OPUS
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
TERM modellen Introduktion til øvelse
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Det fælles mål At borgere med kroniske sygdomme opnår den højeste grad af livskvalitet med størst muligt ansvar for og indflydelse på eget helbred.
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Nye metoder i misbrugsbehandling
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Fremme af unges mentale sundhed
Psykiatriens kronikere
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
På vej mod et godt ungdomsliv
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Stress En folkesygdom?.
Sådan bruger du præsentationen
Hvordan man bekæmper mobning
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Patientundervisning 7. Session Bipolar lidelse
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Psykoedukation skizofreni
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Den gode overlevering og samarbejde på tværs
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Seksualitet.
Angst Årsager, symptomer og behandling.
Præsentationens transcript:

Temadag Funktionelle lidelser.

Erfaringer fra samarbejde i. f. t Erfaringer fra samarbejde i.f.t. patienter med svær tilgrundliggende somatisk sygdom og psykisk overbygning.

Samarbejdet Deltagelse i konferencer. Undervisning i sengeafdelinger. Sparring med personale ofte forudgået af samtale med patienten. Aktuelt arbejdes der på en regionaliseret model for samarbejde og nærmere definition af målgruppe. Shared care, samarbejde med praktiserende læger/somatikken.

Hvilke patienter? Patienter med kroniske lidelser, der ofte følges i ambulante forløb og eller hos egen læge. Patienter med svær hjertelidelse Lungesygdom Diabetes Sclerose

Fælles for patienterne: Angst og eller depressionsproblematik, der medfører en indskrænkelse af deres funktionsniveau samt livskvalitet. At deres funktionsniveau og livskvalitet indskrænkes i langt højere grad end forståeligt, set ud fra deres somatiske diagnose/symptomer.

Lille øvelse med sidemand Drøft 5 min. med din ”sidemand” : kan I komme i tanke om patienter der svarer til det beskrevne og hvad er jeres eventuelle erfaringer hermed?

Case 24-årig mand i gang med uddannelse til lærer. Har 2 små børn. Gift. Fået diagnosticeret diabetes 1 år tidligere. Henvises, da man i diabetesamb. Undrer sig over at hans diabetes er så dysreguleret med konstant høje BS-værdier. De oplever at han trods undervisning omkring sygdom og behandling ikke kan integrere det i sin hverdag og oplever dårlig compliance. Pt. Har det samtidigt dårligere og dårligere psykisk. Er bange for at gå ud, deltage i sport, være alene hjemme osv. Overspiser og har altid noget sødt at spise eller drikke på sig. Tør ved henvisningstidspunktet ikke længere at gå alene ud at handle eller aflevere sine børn i institution. Familieliv, uddannelse, livskvalitet og sundhed er truet.

Angst- undvigeadfærd Pt. Har udviklet en svær angst overbygning på sin somatiske lidelse. Hans primære bekymring går på risikoen for insulin føling som han betragter som en stor trussel. Bekymringen får ham til at overspise for at holde BS højt. Angsten spreder sig som ringe i vandet og inddrager i større og større omfang elementer i hans liv og medfører ting som han begynder at undgå.

Negative automatiske tanker og adfærd forbundet hermed. ”Hvis mit BS kommer under 20 er der stor sandsynlighed for at jeg får føling”. Derfor må jeg hele tiden holde det højt. ”Mit BS kan falde meget hurtigt uden mulighed for at reagere” derfor måles BS mindst 5 gange i timen for at kunne holde øje med at det. ”Der er stor sansynlighed for, at jeg falder om nede i butikken” Derfor kan han ikke handle alene og undgår indkøb. ”Der er ikke nogen der vil kunne hjælpe mig”. Sikre at omgivelser er trygge ved mennesker der kender ham. ”Mine børn kommer til skade, fordi jeg mister bevidstheden”. Kan derfor ikke være alene med dem andet end helt kortvarigt. ”Det er farligt at dyrke sport, det får BS til at styrtdykke” – derfor undgås det så vidt muligt og ellers sikres undgåelse ved indtag af mad/drikke før og undervejs. Symptomer som svimmelhed og hjertebanken, svedfrembrud m.m. ledsages af en tolkning om at BS falder og forebygges altid ved indtag af kulhydrater.

Hvordan kan tilstanden behandles?

Psykoedukation Angsten og de mange negative tanker ”blokerer” for at tage viden til sig når det somatiske personale informerer/underviser. Psykoedukation både i forhold til sygdommen men også i forhold til angst. Hvilke symptomer får man fra kroppen ved angst. Lære at skelne mellem symptomer, så alle kropslig fornemmelse ikke udløser madindtag. Hvad er undvigeadfærd og hvordan påvirker det ens liv.

Gradvis eksponering Begynde gradvis at lave aftaler om fx selvstændige indkøb, aflevering af børn, komme ud, dyrke sport, være lidt alene, udsætte måling af BS- værdier at turde tage anbefalet insulindoser (i et samarbejde med diabetesamb.)

Angstreducering Det er muligt, at arbejde med angsten og reducere den trods alvorlig sygdom/ reel trussel. Pt. Overvurderer ofte sandsynligheden for at ”det frygtede” vil ske” Overvurderer alvorsgraden af det frygtede. Undervurderer sin egne ressourcer og mulighed for at håndtere situationen. Undervurderer mulighed for at omgivelser kan hjælpe.

Alliance med pt. Vise interesse for pt´s tolkninger og forståelse af sygdom og symptomer. Alliancen er en væsentlig del af behandlingen. Det er vigtigt at pt. Føler sig forstået og at man hjælper med at fremme pt´s selvtillid i forhold til at kunne håndtere sin situation. Tillid og tryghed. Normalisering: ”Når du tænker sådan, kan jeg godt forstå at du bliver bange”………” Støtte og opbakning. Stille og roligt udfordre antagelser der er uhensigtsmæssige i forhold til sygdomshåndtering. Små opgaver og anerkendelse ved fremskridt.

Opsummering ”værktøjer” Psykoedukation Angsthåndtering Gradvis eksponering Omstrukturering af negative automatiske tanker Alliance med pt.

Spørgsmål?

Tak for jeres opmærksomhed.