Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca. 5.000 boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Temadag om den nye lovgivning
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Workshop almene boligdage
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
1 Erfaringer med at indtænke handicapaspektet i sagsfremstillinger v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune.
Vi gennemførte en række interview ifm
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.
Almene boliger og boligsociale udfordringer
IT-Strategi.
Mødeledelse og deltagelse
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Styringsdialog og almenreform Oplæg ved BL kredskonference den 20. marts 2010.
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Dokumentationspakke Kan den bruges til noget ?. Styringsdialog og dokumentationspakke Forberedelse Bureaukratisk Ekstra arbejde ”Vi taler jo sammen i.
Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
1 Styringsdialog! Dokumentationspakke! Styringsrapport! Lov + bkg. er ændret! Vejledning er skrevet BL/KL udgiver pjecer Er det Peter og ulven? NEJ! Kommuner.
Boligkontoret Danmark
Velkommen til Grundkursus Tema 1
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
Organisationsudvikling.
Den lange forhistorie. Fra aftale til nye love Boligaftalen mellem V + C + DF + RV ”Den almene boligsektors fremtid” 2006 Boligaftale
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Fremtidsanalyse - BL’s 11. kreds Ved byggesupportchef Lisa Fomsgaard Nielsen.
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
1 Vil I ha’ flere aktive.!? 2 Hvad er det vi siger?  Det er bare Tordenskjolds soldater  De unge gider ikke sidde i bestyrelser  Vi er godt nok lidt.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Almene boliger og tilgængelighed
Dagsorden Introduktion til hinanden og opgaven
Temadag: Ny lovgivning ”De nye udlejningsregler”.
Tag ejerskab for afdelingsmødet
Introduktion Seminar 9. maj 2012  Det videre forløb for de støttede udviklingsprojekter  Muligheder for støtte til realisering DET GODE BOLIGLIV støtter.
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
SAB’s nye hjemmeside. Målgrupper Hjemmesiden skal først og fremmest kommunikere til: Afdelingsbestyrelser Beboere Men hjemmesiden skal også kunne bruges.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Beboerdemokratiet lige nu - en fortrolig forpremiere Bestyrelseskonference Lejerbo, 22. maj 2012 Carina Seifert, BL.
. AlmenBolig+ Beboermøde II Tømmergården. Program for beboermøde d. 13. juni 2016 ​ 1. Velkomst ​ 2. Status på byggeriet ​ 3. Hvad skal og må jeg gøre.
Boligplacering og integration af flygtninge BL’s anbefalinger til boligafdelinger og organisationer.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 600 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
Brædstrup Disposition Samfundets udfordringer – er vores udfordringer. Hvad gør vi i Lejerbo. Hvad sker der i regionerne.
Udlejningsaftalen Hvorfor behov for en Udlejningsaftale?  Behov for at justere den mekaniske venteliste-udlejning og arbejde med fleksible.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 650 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Ny Årsberetning Hvorfor en ny årsberetning? Beboerdemokrati og bestyrelsesarbejde i fokus Udvalgte redskaber (værktøjer) - Indhold Strategier og målsætninger.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Effektivisering ?. Rapport Finansiering Nybyggeri Drift.
Rum for liv. Om Lejerbo Over boliger 840 afdelinger Organiseret i 54 selvstændige organisationer Hjulpet på vej af cirka 750 ansatte Lejerbo er.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Valgkredsmøder i Lejerbo 2016
Ny proces for renovering og nybyggeri – tættere, tidlig dialog
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Trivselsmålingens resultater
Repræsentantskabsmøde BS’61
Hvordan får jeg indflydelse?
Sådan nedsættes følgegrupper . . .
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
AKB, København Strategidag#9 Lørdag d. 9. marts 2019
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Adresseprogrammet - styregruppemøde
Vision 1- Lejerbo Herning
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca. 5.000 boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i Hillerød til år 2011 Økonomichef i AKB til år 2005 Ansat i den almene boligsektor i 1984

Samarbejde med kommunen set fra boligorganisations side Program: Styringsdialog - rammerne Fællesmøde mellem boligorganisationerne Hvad kan boligorganisationen gøre Oplysningsskemaet Samarbejdet i boligorganisationen Gruppearbejde Plenum – Tilbagemeldinger / Forslag

Rammerne for Styringsdialog Dialogen er det vigtigste redskab til at fremme et effektivt samarbejde mellem kommunen og boligorganisationen Det fremtidige samarbejde mellem kommune og boligorganisation, skal være baseret på aftaler om fælles mål og rammer. Med en tættere dialog mellem kommune og boligorganisation åbnes der dermed for i fællesskab at formulere målsætningerne for boligområderne.

Indholdet af styringsdialogmødet Emnerne kan variere, men kan indeholde: Udlejningsaftaler Vedligeholdelsesplaner Fremtidssikring Effektivitet og kvalitet Boligsociale projekter Råderetsregler Sideaktiviteter Byudvikling Fælles aftalestruktur mellem boligorg.

Fællesmøde mellem boligorganisationer Dagsorden fællesmøde / generel information: Byudvikling Status for kommunes boligpolitik Resultater af styringsdialogmøderne Anvisning og udlejningsaftaler Etablering af arbejdsgrupper Aktuelle punkter fra beboerdemokratiet Næste møde ”Beboerdemokratiets Dag”

Hvad kan boligorganisationen gøre ? Boligorganisationen bør først og fremmest gøre sig de nødvendige langsigtede overvej- elser om boligafdelingernes økonomiske forhold og vedligeholdelsesmæssige stand. Er der i en eller flere afdelinger behov for en større renoveringsindsats eller for egentlig fremtidssikring, og hvordan kan den eventuelt finansieres Foretage analyser af afdelingernes ventelister, for herigennem at afdække de boligsøgendes ønsker og behov

Oplysningsskema for afdelingen Overordnede punkter: Konklusion Økonomi / drift Beboerdemokrati Udlejning Boligområdet socialt Boligområdet ”udstyrsmæssigt” Oplysningsskemaet giver information om afdelingen der kan fremme dialogen

Arbejdsgang / oplysningsskemaet Regnskabet afsluttet og indberettes til LBF Almenstyringsdialog generer oplysningsskemaet pr. afdeling Administrationen udfylder oplysningsskemaet ud fra administrativt indgangsvinkel Oplysningsskemaet udsendes til afdelings- bestyrelserne for deres bemærkninger / kommentarer (evt. møde for afklaring) Hovedkonklusionerne forelægges organisationsbestyrelsen som ”godkender” inden fremsendelse til kommunen

Dialog i boligorganisationen Er det administrationens værktøj ? Hvor meget skal afdelingsbestyrelserne involveres ? Hvem skal deltage i styringsdialogmødet med kommunen – administrationen / beboerdemokrater ? Hvordan skal referatet fra styringsdialog- mødet / aftalerne behandles i boligorgani- sationen ? Skal beboerne inddrages ?

Styringsdialogen giver mulighed for Anvende styringsdialogen i boligorganisa- tionen til en generel ”vurdering” af afdelinger Anvende som et overordnet ”dialog værktøj” med afdelingsbestyrelserne På længer sigt, også som et overordnet ”dialog værktøj” med beboerne

Gruppearbejde Fortæl hinanden kort om hvorledes jeres boligorganisation behandler kommune- samarbejdet Ud fra denne dialog og oplæget, har I så fået nye gode ideer til at forbedre dialogen herom i jeres boligorganisation ? Er der punkter til kommunesamarbejdet som I gerne vil fremme i jeres boligorganisation ?

Gruppearbejde Plenum – tilbagemeldinger fra grupperne: Nye gode ideer til at forbedre dialogen herom i jeres boligorganisation ? Punkter til kommunesamarbejdet som I gerne vil fremme i jeres boligorganisation ?