Læringsseminar 1 Storyboard fra Hospitalsenheden Horsens

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Dagsorden Velkomst og præsentation af dagens program Kort introduktion til Aalborg Sygehus’ mål for brugersamarbejdet v. kontorchef Brian Brøndum.
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Læringsseminar 1 Storyboard fra Kolding Sygehus
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Projekt Socialsygeplejerske
KOMMUNIKATIONSAFTALE
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Intern survey uge 45.
Identifikation af spild
Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Vendsyssel
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Velkommen Introduktion.
Fra kvalitetsovervågning - til ændringer i kontaktpersonsystemet…
Lisa Falk ØNH Sønderborg
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1 Storyboard fra Hospitalsenhed Midt.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1 - Storyboard
Befolkning: ● Randers kommune indbyggere ● Omegnskommunerne indbyggere: – Mariager – Purhus – Langå – Hadsten –
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Anni Skou Jens Oluf Pedersen Akut Medicinsk Modtageafsnit A4 Medicinsk afdeling M1.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
Det palliative tilbud set fra hospitalsafsnit og basisniveau
Sygepleje til patienter med ovariecancer – Hvordan bliver vi bedre?
Apopleksi patientforløbet på Neurologisk afdeling N
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Jan Nielsen praktiserende læge Århus
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
brugerinddragelse i Danmark
Real time demand capacity and flow management Akutafdelingen, Hospitalsenheden Horsens Gitte Boier Tygesen, Udviklingssygeplejerske.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1 Storyboard fra.
Velkommen Introduktion.
Hospitalsenheden Vest Velkommen til Hospitalsenheden Vest Afsnit for patienter med hoftenære brud – mulighed for ”fast-track forløb”? Oplæg af: Marianne.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1, marts 2014 Storyboard fra Regionshospitalet Randers.
Oversygepl. Bente Fogh, Medicinsk Afdeling, RRA juni 2014 Ledelse på tværs,Medicinsk Afdeling Hvad ser vi? Tid til interventioner!
Hospitalsenheden VEST Medicingennemgang – det skal vi have styr på.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Sikkert Patientflow Beth Lilja, Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Kommunikation med kommunerne
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Ældre sagens sygehusudvalg v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør.
Anæstesiologisk Afdeling
Anæstesiologisk afdeling
Akutmodtagelser i Region Sjælland - rammer og principper.
Hospitalsenhed Midt Sikkert Patientflow Storyboard LS4 9. – 10. september 2015 Ny kultur og større sammenhængskraft.
Fælles akutmodtagelser og kvalitet i behandlingen af ældre medicinske patienter. Hanne Jørsboe Ledende overlæge Akutafdelingen Nykøbing Falster + Bestyrelsesmedlem.
Patient- og pårørendeinddragelse på OUH - Odense Universitetshospital & Svendborg Sygehus Seminar med fokus på OUH´s erfaringer med og forventninger til.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Kvalitetsarbejde på sygehusene Data og ledelse – ledelse og data Jørgen Schøler Kristensen Lægefaglig direktør, dr.med. Hospitalsenheden Horsens.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
Driverdiagram – Sikkert patientflow – Øget patientsikkerhed ved indlæggelse og udskrivelse – Patienter indlagt > 48 timer udskrives før kl. 12 Ortopædkirurgisk.
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
FAM – Esbjerg - Grindsted
Afgangen fra FAM - stafetmetoden
Patienttavler – et værktøj til patientinddragelse
Hospitalsenheden VEST
Nye identiteter for patienter og sundhedspersonale
Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv
VIS 2012 – Videndeling Inden for Sygepleje
Præsentationens transcript:

Læringsseminar 1 Storyboard fra Hospitalsenheden Horsens Sikkert Patientflow Læringsseminar 1 Storyboard fra Hospitalsenheden Horsens

Forberedelse – teamet fra Horsens Vores forbedringsteam er: Akutafdelingen: Oversygeplejerske Inge Henriksen Ledende overlæge Ove Gaardboe Afdelingssygeplejeske Susanne Buch Vinther Akutlæge Birthe Pedersen Udviklingssygeplejerske Gitte Boier Flowkoordinator Diana Sonne Christensen Flowkoordinator Anne Mette Lindegren

Forberedelse – teamet fra Horsens Vores forbedringsteam er: Kirurgisk Afdeling: Oversygeplejerske Tina Pasgaard Ledende overlæge Jørn Rasmussen Afdelingssygeplejeske Nanna Thomsen Klinisk koordinator Julie Nielsen

Forberedelse – teamet fra Horsens Vores forbedringsteam er: Medicinsk Afdeling: Oversygeplejerske Hanne Gyldenløve Ledende overlæge Thomas Hahn Afdelingssygeplejeske Mette Ringtved Overlæge Pernille Sarto Klinisk koordinator Mette Elander Kristensen Klinisk koordinator Louise Mogensen Klinisk koordinator Marianne Kühler

Forberedelse – teamet fra Horsens Vores forbedringsteam er: Øvrige: Hospitals direktør Lisbeth Holsteen Jessen Sygefaglig direktør Inge Pia Christensen Lægefaglig direktør Jørgen Schøler Kristensen Kvalitetschef Helle Lindkvist Kommunikationsansvarlig Mette Vestergaard Dataansvarlig Lise Viskum Projektleder Christina Egelund Antonsen Samt ortopædkirurgisk, anæstesiologisk, billeddiagnostisk og kvinde afdelingen

Forberedelse – deltagende afdelinger Akutafdelingen Kirurgisk Afdeling Ortopædkirurgisk Afdeling Medicinsk Afdeling (3 afsnit) Anæstesiologisk Afdeling (intensivafsnit) Kvindeafdelingen Billeddiagnostisk Afdeling

Forberedelse – Organisering Styregruppe Hospitalsledelsen, repræsenteret af sygeplejefaglig-direktør Afdelingsledelsen fra alle deltagende afdelinger Økonomi og planchef Projektleder Projektgruppe Afdelingssygeplejersker fra alle deltagende afdelinger Lægelig repræsentant fra Akut og Medicinsk Afdeling Radiograf Flowkoordinator Projektleder

Forberedelse – Det vigtigste mål i projektet Kvalitetsdagsorden: Den rigtige patient i den rigtige seng, på den rigtige afdeling og behandles af det rigtige behandlerteam

Forberedelse – væsentlige barrierer for flow Udskrivelsestidspunkt fra sengeafd og ud Overflytningstidspunkt fra akutafd og ud i afsnittene Hjemtransport Lægeressourcer Sygeplejersker og læger der ikke er bekendte med sundhedsaftaler og muligheder i kommunen Blodprøvesvar Radiologi Servicepersonale

Forberedelse – særlige udfordringer Primært et sygeplejeprojekt i begyndelsen Tidskrævende i opstart Siloer skal nedbrydes internt på hospitalet Respekt for aftaler internt og mellem afsnit / afdelinger Kommunikation mellem afsnit/ afdelinger Kultur.

I patientens fodspor - Akut Vi fulgte i patienternes fodspor, under selve modtagelsen i deres forløb, en dag med et ”turnover” på 46 patienter på 27 sengepladser og 15 indkommende skader i dagvagten Afskærmning Af patienter i senge på gangen For uro For andres blikke Information Fokus på hvorfor gør vi dette Kommunikation Omtale i tredjeperson Telefon- og samtaler på gangen Skiltning Hvor er f.eks. toilettet, selvbetjeningskøkken, udgang, gamle striber i gulv der ikke fører nogen steder hen Modtagelse Følte sig hurtigt taget imod og undersøgelser sat i gang, hurtig proces Personale Venligt og imødekommende personale Autonomi Der blev givet mulighed for valg indenfor de givne rammer 11

I patientens fodspor – P7 Vi fulgte i en patients fodspor fra sengeafsnit til gastroskopi på COP og retur til sengeafsnittet. Afskærmning Pårørende ved andre senge bedes om at forlade stuen ved information Patienten skærmes retur på stuen efter undersøgelsen. Information Grundig, løbende information Kommunikation På sengeafsnit: Alle personaler præsenterer sig med navn og titel På COP: Lægen som udfører undersøgelsen hilser ikke på patient hverken før eller efter undersøgelse. Skiltning God skiltning ift. toilet, stuer, kontorer, elevator etc. Modtagelse i afsnittet Føler sig godt modtaget i afsnittet. God information om afsnittets rytme og fin forventningsafstemning omkring indlæggelsesforløb. Personale Venligt og imødekommende personale. Autonomi Der blev givet mulighed for valg indenfor de givne rammer 12

Forberedelse – I patientens fodspor ‘I Patientens Fodspor’ Kirurgisk Afd Den 9/3 er der fulgt en patient fra indkaldelse til undersøgelse  Patienten er indkaldt til at møde kl. 7.15, møder ind 7.10 og anvises af sekretær til udfylde skema, og tage plads i venteværelse. Hentes af sygeplejerske kl. 7.25 – følgende foretages. Henvises til at låse sine ting ind i skab Bliver spurt omkring faste og tørste, samt cpr nr, og får armbånd på. Får udleveret tøj og termometer og får anvist badeværelse hvor denne kan klæde om Går tilbage til venteværelset Patienten føler sig usikker på om hvor denne skal være, da der ikke er anvist en seng Snakker med sygeplejersken kl. 7.50 omkring planen for undersøgelsen Patienten bliver hentet kl. 8.05 af portør - Der er forvirring omkring seng, hat mm. - Forvirring omkring om hun skal gå ned til undersøgelse Patient får anvist en seng, og køre ned til undersøgelse kl. 8.10

Forberedelse – inddragelse af patientperspektivet Inddrage retningslinje om patientinddragelse Orientere via informationsmateriale om indsatsen (kommunikere ud) Brugerundersøgelse ift. overflytninger og udskrivelser- mini LUP.

Forberedelse – identificering af spild Lavet øvelsen 4 onsdage i februar på alle deltagende afdelinger kl. 8.30 og kl. 13.00 Set på i alt 1.308 senge i perioden Oplevelser: Patienter er udskrevet med venter på at gå (84) Patienter ligger i anden speciale seng (16) Patienter venter på indlæggelse eller overflytning (11) Seng mangler at blive rengjort (5) Tom seng (187) I øvrigt (12) Kapacitetsudnyttelse fra 12,5 % - > 100 %