Læringsseminar 1 Storyboard fra Hospitalsenheden Horsens Sikkert Patientflow Læringsseminar 1 Storyboard fra Hospitalsenheden Horsens
Forberedelse – teamet fra Horsens Vores forbedringsteam er: Akutafdelingen: Oversygeplejerske Inge Henriksen Ledende overlæge Ove Gaardboe Afdelingssygeplejeske Susanne Buch Vinther Akutlæge Birthe Pedersen Udviklingssygeplejerske Gitte Boier Flowkoordinator Diana Sonne Christensen Flowkoordinator Anne Mette Lindegren
Forberedelse – teamet fra Horsens Vores forbedringsteam er: Kirurgisk Afdeling: Oversygeplejerske Tina Pasgaard Ledende overlæge Jørn Rasmussen Afdelingssygeplejeske Nanna Thomsen Klinisk koordinator Julie Nielsen
Forberedelse – teamet fra Horsens Vores forbedringsteam er: Medicinsk Afdeling: Oversygeplejerske Hanne Gyldenløve Ledende overlæge Thomas Hahn Afdelingssygeplejeske Mette Ringtved Overlæge Pernille Sarto Klinisk koordinator Mette Elander Kristensen Klinisk koordinator Louise Mogensen Klinisk koordinator Marianne Kühler
Forberedelse – teamet fra Horsens Vores forbedringsteam er: Øvrige: Hospitals direktør Lisbeth Holsteen Jessen Sygefaglig direktør Inge Pia Christensen Lægefaglig direktør Jørgen Schøler Kristensen Kvalitetschef Helle Lindkvist Kommunikationsansvarlig Mette Vestergaard Dataansvarlig Lise Viskum Projektleder Christina Egelund Antonsen Samt ortopædkirurgisk, anæstesiologisk, billeddiagnostisk og kvinde afdelingen
Forberedelse – deltagende afdelinger Akutafdelingen Kirurgisk Afdeling Ortopædkirurgisk Afdeling Medicinsk Afdeling (3 afsnit) Anæstesiologisk Afdeling (intensivafsnit) Kvindeafdelingen Billeddiagnostisk Afdeling
Forberedelse – Organisering Styregruppe Hospitalsledelsen, repræsenteret af sygeplejefaglig-direktør Afdelingsledelsen fra alle deltagende afdelinger Økonomi og planchef Projektleder Projektgruppe Afdelingssygeplejersker fra alle deltagende afdelinger Lægelig repræsentant fra Akut og Medicinsk Afdeling Radiograf Flowkoordinator Projektleder
Forberedelse – Det vigtigste mål i projektet Kvalitetsdagsorden: Den rigtige patient i den rigtige seng, på den rigtige afdeling og behandles af det rigtige behandlerteam
Forberedelse – væsentlige barrierer for flow Udskrivelsestidspunkt fra sengeafd og ud Overflytningstidspunkt fra akutafd og ud i afsnittene Hjemtransport Lægeressourcer Sygeplejersker og læger der ikke er bekendte med sundhedsaftaler og muligheder i kommunen Blodprøvesvar Radiologi Servicepersonale
Forberedelse – særlige udfordringer Primært et sygeplejeprojekt i begyndelsen Tidskrævende i opstart Siloer skal nedbrydes internt på hospitalet Respekt for aftaler internt og mellem afsnit / afdelinger Kommunikation mellem afsnit/ afdelinger Kultur.
I patientens fodspor - Akut Vi fulgte i patienternes fodspor, under selve modtagelsen i deres forløb, en dag med et ”turnover” på 46 patienter på 27 sengepladser og 15 indkommende skader i dagvagten Afskærmning Af patienter i senge på gangen For uro For andres blikke Information Fokus på hvorfor gør vi dette Kommunikation Omtale i tredjeperson Telefon- og samtaler på gangen Skiltning Hvor er f.eks. toilettet, selvbetjeningskøkken, udgang, gamle striber i gulv der ikke fører nogen steder hen Modtagelse Følte sig hurtigt taget imod og undersøgelser sat i gang, hurtig proces Personale Venligt og imødekommende personale Autonomi Der blev givet mulighed for valg indenfor de givne rammer 11
I patientens fodspor – P7 Vi fulgte i en patients fodspor fra sengeafsnit til gastroskopi på COP og retur til sengeafsnittet. Afskærmning Pårørende ved andre senge bedes om at forlade stuen ved information Patienten skærmes retur på stuen efter undersøgelsen. Information Grundig, løbende information Kommunikation På sengeafsnit: Alle personaler præsenterer sig med navn og titel På COP: Lægen som udfører undersøgelsen hilser ikke på patient hverken før eller efter undersøgelse. Skiltning God skiltning ift. toilet, stuer, kontorer, elevator etc. Modtagelse i afsnittet Føler sig godt modtaget i afsnittet. God information om afsnittets rytme og fin forventningsafstemning omkring indlæggelsesforløb. Personale Venligt og imødekommende personale. Autonomi Der blev givet mulighed for valg indenfor de givne rammer 12
Forberedelse – I patientens fodspor ‘I Patientens Fodspor’ Kirurgisk Afd Den 9/3 er der fulgt en patient fra indkaldelse til undersøgelse Patienten er indkaldt til at møde kl. 7.15, møder ind 7.10 og anvises af sekretær til udfylde skema, og tage plads i venteværelse. Hentes af sygeplejerske kl. 7.25 – følgende foretages. Henvises til at låse sine ting ind i skab Bliver spurt omkring faste og tørste, samt cpr nr, og får armbånd på. Får udleveret tøj og termometer og får anvist badeværelse hvor denne kan klæde om Går tilbage til venteværelset Patienten føler sig usikker på om hvor denne skal være, da der ikke er anvist en seng Snakker med sygeplejersken kl. 7.50 omkring planen for undersøgelsen Patienten bliver hentet kl. 8.05 af portør - Der er forvirring omkring seng, hat mm. - Forvirring omkring om hun skal gå ned til undersøgelse Patient får anvist en seng, og køre ned til undersøgelse kl. 8.10
Forberedelse – inddragelse af patientperspektivet Inddrage retningslinje om patientinddragelse Orientere via informationsmateriale om indsatsen (kommunikere ud) Brugerundersøgelse ift. overflytninger og udskrivelser- mini LUP.
Forberedelse – identificering af spild Lavet øvelsen 4 onsdage i februar på alle deltagende afdelinger kl. 8.30 og kl. 13.00 Set på i alt 1.308 senge i perioden Oplevelser: Patienter er udskrevet med venter på at gå (84) Patienter ligger i anden speciale seng (16) Patienter venter på indlæggelse eller overflytning (11) Seng mangler at blive rengjort (5) Tom seng (187) I øvrigt (12) Kapacitetsudnyttelse fra 12,5 % - > 100 %