Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009
FDIH har fokus på Netværk VidenPolitik
Netværk Erfa-grupper Viden Inspiration & Udfordringer Networking
Videncenter Viden Seminarer & Konferencer Netværk E-handels prisen Juridisk Helpdesk Studietur Update Partnere FDIH Barometer Dansk E-handelsanalyse
Politisk interessevaretagelse Mærkesager Distribution Betaling Forbrugerlov Dansk Erhverv Emota Aktører Forbruger- ombudsmanden Lovforslag & Høringer Kampagner
E-handel i vækst Kilde: PBS (forventet) Forventet stigning i 2009: 10-15%
Hvor meget handles der for? Kilde: FDIH, PBS og Dansk e-handelsanalyse • FDIH anslår - omsætning på 32 mia. kr. i 2009 • Dankort udgør cirka 80% af kortbetalinger • Vækst 1. halvår fra 2008 – ,5 %
Nemt, bekvemt og tidsbesparende •Bekvemmelighed dominerer fortsat •Prisen har fået større betydning Kilde: Dansk e-handelsanalyse
Hvad køber vi ? 1.Billetter, bio og teater 2.Flybilletter 3.Ferierejser 4.Tøj 5.Bøger og aviser 6.Elektronik 7.Software 8.Telefon – mobil taletid, nye abonn 9.Dagligvarer – incl. fødevarer kilde: Danm. Statistik
Fødevarer udgør 2 pct.
Danmark vs England •Hver 10. dansker (9%) har købt dagligvarer på nettet – inden for det sidste år •2% af nethandlende har købt fødevarer online •Ingen store kæder tilbyder fødevarer online •E-supermarkeder er begrænset i sortiment og geografi •3% af samlet fødevaresalg sker online •Hver 10. englænder køber jævnligt (ofte) dagligvarer på nettet •Dagligvaremarket er estm. 4,4 mia £ •Store kæder tilbyder fuldt sortiment – i hele landet Kilde: Mintel og Danm. Stat. og Detailhandelsrapport fra OEM
Hvad kan fremme fødevarehandel online? •Mange udsalgssteder •Tæt befolkede områder, byer •Kunderne er vant til e-handel •Hyppig brug af kreditkort •Høj erhvervsfrekvens hos kvinder •Penge nok / for lidt tid •Stærke brands i detailhandel •Marked med få stærke kæder •Relativt svag discountsektor •Handler sjældent •Bruger ofte loyalitetskort/medlemskort Kilde: PlanetRetail.net
Fødevarehandel online i DK Kilde: FDIH • Mange specialiserede butikker med abonnementsordning fx Årstiderne, Skagen Fisk, m.fl • Få supermarkeder – med lille udbud og begrænset geografi • En stor kæde - Coop - med hybrid på non-food • SuperBest eksemplet afskrækker • Distribution afskrækker
Hvad lægger kunderne vægt på? •15% vil se den fysiske vare (DK-generelt) •83% stoler ikke på friskhed (GB om køb af fødevarer) •Høj service - bemandet telefon - hurtig respons •Kendt firma (17%) •– også uden for nettet (6%) •Websitet er professionelt (17%) •Jeg kender nogle, der har handlet der (6%) Kilde: Dansk ehandelsanalyse, FDIH og RetailPlanet
Konklusion For vækst af fødevarehandel på nettet •De fysiske rammer er til stede – små afstande, god infrastruktur •Danskerne er vant til e-handel (næsten EU-mestre) •Stærke mærker og kæder med distributionsstyrke Udfordringer for vækst i fødevarehandel •Stærk discountsektor •Danskerne er vant til dagligt indkøb – nemt og tæt på •Discountsektoren står stærkt •Vil se varerne •Forbruger tvivler på friskhed •Krav om udvidet service
Vær med i netværket - brug os!