Www.fdih.net Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Advertisements

Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Myter om den valgfrie sundhed
Alt er startet med en tanke! Tænk: Hvis vi nu vidste hvor alle var på vej hen…. ? Så skulle vi blot komme derhen først! Og så ville vi kunne tilbyde en.
John Jensen Rådgiver AgroMarkets
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Red Bull kan købes i 164 lande.
Overskrift.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 4 linjer Skift farve på forside >Højreklik på slidet >Layout >Vælg forsidelayout Overskrift her Størrelse 49 pkt.
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
E-handel Fysisk kontakt med andre Ulemper Købmandsskab i praksis.
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Arlas strategi – og globale muligheder
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
Den glade CEO og iværksætter!
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead - eCommerce.
FØDEVAREANPRISNINGER
Gruppe 1 Mathias Hasselstrøm Rasmus Schnefeld Mikkel Larsen
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
ART GALLERIES Gruppe 4.
Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse
Forøg din værdi som konsulent
Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
Dansk e-handel anno 2011 Annette Falberg FDIH.
ITB 2009 Grøn it Mere effekt end du tror …. ITB 2009 It – den ny klimahelt … It har potentiale til at blive klimahelt 2% brug af verdens energi, 5 gange.
… lidt bedre end de fleste Small Business Specialist partner FLC Danmark v/Torben Høiberg Salgschef.
 Af: Sofia Bode og Mette Helmert.  Ikke alle varer egner sig til e-handel  Kunden kan ikke røre fysisk ved produktet  Kunderne forventer en lavere.
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
Forretningsmodel.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
Globalisering ? Hvad fortæller vi vore tillidsrepræsentanter om globaliseringen ? Pil
Copyright NetBooster 2013 Detailhandlens digitale muligheder.
Kap 17 Distribution Kapitel 17.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
 Af: Sofia Bode og Mette Helmert.  Ikke alle varer egner sig til e-handel  Kunden kan ikke røre fysisk ved produktet  Kunderne forventer en lavere.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
Business to Business På den JYSKe måde…...
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling : International – Travel Retail Vil…Mål…Gør… Vinde.
- sammen med glade mennesker
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Årsmøder og generalforsamlinger 2015
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Dansk Supermarked i korthed
1 MobilePay Online - ny betalingsmulighed til online butikker DIBS – 28. oktober 2015.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
20. FEBRUAR Mødet: Fremtidens krav til eliten Ved Henrik Vincentz Direktør, Userneeds.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Præsentation af resultater for faktas ledergruppe Mandag d. 17 november 2014 Kundemeter – Oktober
E-handel ER DET VEJEN TIL RIGDOM …. ELLER VORES UNDERGANG ?
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
Parametermix - distribution
Hvordan løser vi klimaknuden og hvad kan forbrugerne gøre?
Arbejdsforhold Ansat hos Sanistål 2 Karrieremuligheder 3
konkurrencesituation
Supply Chain management SCM
Energierhvervsanalyse
Energierhvervsanalyse
Bæredygtige indkøb i Gladsaxe Kommune
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Hvorfor køber man ikke ind i Skovlundecentret
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Præsentationens transcript:

Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009

FDIH har fokus på Netværk VidenPolitik

Netværk Erfa-grupper Viden Inspiration & Udfordringer Networking

Videncenter Viden Seminarer & Konferencer Netværk E-handels prisen Juridisk Helpdesk Studietur Update Partnere FDIH Barometer Dansk E-handelsanalyse

Politisk interessevaretagelse Mærkesager Distribution Betaling Forbrugerlov Dansk Erhverv Emota Aktører Forbruger- ombudsmanden Lovforslag & Høringer Kampagner

E-handel i vækst Kilde: PBS (forventet) Forventet stigning i 2009: 10-15%

Hvor meget handles der for? Kilde: FDIH, PBS og Dansk e-handelsanalyse • FDIH anslår - omsætning på 32 mia. kr. i 2009 • Dankort udgør cirka 80% af kortbetalinger • Vækst 1. halvår fra 2008 – ,5 %

Nemt, bekvemt og tidsbesparende •Bekvemmelighed dominerer fortsat •Prisen har fået større betydning Kilde: Dansk e-handelsanalyse

Hvad køber vi ? 1.Billetter, bio og teater 2.Flybilletter 3.Ferierejser 4.Tøj 5.Bøger og aviser 6.Elektronik 7.Software 8.Telefon – mobil taletid, nye abonn 9.Dagligvarer – incl. fødevarer kilde: Danm. Statistik

Fødevarer udgør 2 pct.

Danmark vs England •Hver 10. dansker (9%) har købt dagligvarer på nettet – inden for det sidste år •2% af nethandlende har købt fødevarer online •Ingen store kæder tilbyder fødevarer online •E-supermarkeder er begrænset i sortiment og geografi •3% af samlet fødevaresalg sker online •Hver 10. englænder køber jævnligt (ofte) dagligvarer på nettet •Dagligvaremarket er estm. 4,4 mia £ •Store kæder tilbyder fuldt sortiment – i hele landet Kilde: Mintel og Danm. Stat. og Detailhandelsrapport fra OEM

Hvad kan fremme fødevarehandel online? •Mange udsalgssteder •Tæt befolkede områder, byer •Kunderne er vant til e-handel •Hyppig brug af kreditkort •Høj erhvervsfrekvens hos kvinder •Penge nok / for lidt tid •Stærke brands i detailhandel •Marked med få stærke kæder •Relativt svag discountsektor •Handler sjældent •Bruger ofte loyalitetskort/medlemskort Kilde: PlanetRetail.net

Fødevarehandel online i DK Kilde: FDIH • Mange specialiserede butikker med abonnementsordning fx Årstiderne, Skagen Fisk, m.fl • Få supermarkeder – med lille udbud og begrænset geografi • En stor kæde - Coop - med hybrid på non-food • SuperBest eksemplet afskrækker • Distribution afskrækker

Hvad lægger kunderne vægt på? •15% vil se den fysiske vare (DK-generelt) •83% stoler ikke på friskhed (GB om køb af fødevarer) •Høj service - bemandet telefon - hurtig respons •Kendt firma (17%) •– også uden for nettet (6%) •Websitet er professionelt (17%) •Jeg kender nogle, der har handlet der (6%) Kilde: Dansk ehandelsanalyse, FDIH og RetailPlanet

Konklusion For vækst af fødevarehandel på nettet •De fysiske rammer er til stede – små afstande, god infrastruktur •Danskerne er vant til e-handel (næsten EU-mestre) •Stærke mærker og kæder med distributionsstyrke Udfordringer for vækst i fødevarehandel •Stærk discountsektor •Danskerne er vant til dagligt indkøb – nemt og tæt på •Discountsektoren står stærkt •Vil se varerne •Forbruger tvivler på friskhed •Krav om udvidet service

Vær med i netværket - brug os!