Interessenter og interessentanalyse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
7. undervisningsgang den
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
HK/Samdata 22. august 2013 Janus Boye
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Effektive procedurer med integrerede webservices Applikationer til Office - Smart Clients Case: Digitalt Forvaltningstjek hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Internet til alvor og sjov
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Introduktion til Sprogpakken
Sprog/billeder på Internettet
Skabelon til strategisk plan
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Elevernes digitale dannelse
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Sociale Medier og Jobsøgning - Twitter. Intro  Twitter er et Socialt Medie  Twitter er kendt for at give nyheder et frisk pust  De fleste kendte: Skuespillere,
Digitalisering og medialisering
Udviklingsplaner Sønderborg
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Morten Vendelø7/2/20141 [Klubbens Bestyrelse] [4. marts 2010] Medlemsmøde i Sejlklubben Sundet om Klubudvikling.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Få overblik over dine kunder Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Virksomheder - definition
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Flowchart for eksisterende site. Problemer med eksisterende site Dobbelt navigation uden konsekvens –Nyheder og Aktiviteter Virker ikke i Netscape Inkonsekvens.
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL.
Løsninger og teknik
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
»Vi åbner os for verden over nettet«
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Reklame & Markedsføring
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Geoforum – den 5. oktober Bent Hulegaard Jensen, Geopartner, landinspektørgården a/s Anvendelse af de ejendomsrelaterede datasamlinger - OIS-data.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt.
Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikringen Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikringen, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax:
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Informationssystemer IKT Sociale internet – web 2.0 Hvad sker der på området? Eksempler på hvad Vejdirektoratet har gennemført af små forsøg med sociale.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
Kommunikationsansvarlig
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Præsentationens transcript:

Interessenter og interessentanalyse 8. undervisningsgang den 23. + 24. oktober Integreret digital kommunikation Interessenter og interessentanalyse Virksomhedens digitale kommunikation Litteratur: Public Relations, kap. 1 + 2 Virksomhedens informationsplanlægning og formidling, side 21-50 Fra profilbrochure til corporate site Hvis alt var muligt – fremtidsperspektiver for Fødevareministeriets kommunikationsstrategi

Muligheder og begrænsninger for virksomhedens kommunikation på internettet Ved Claus Jensen, partner ABC Public Relations A/S Baggrund: - web-redaktør - projektleder (digital kommunikation) - Kommunikationsrådgiver (IT- og dotcom-virksomheder) - Ekstern lektor på IT-C

Kan internettet benyttes til pressekontakt? Fordele: Hurtig distribution af information (som alternativ til snail mail), men ikke fundamentalt nyt - tænk på fax og telefon! Presserum, hvor journalister kan finde baggrunds- information, hente billeder, finde kontaktpersoner o.l. Ulempe: Sådan er verden ikke - opsøgende mediekontakt er en meget sofistikeret disciplin, der ikke altid handler om dele information med flest mulige! Uden ambition om at ødelægge den gode stemning, der allerede er lagt an til her på konferencen, vil jeg prøve at være konferencens spielverderber. Internettet er fantastisk medie, men i mine øjne findes det ringeste potentiale i mediekontakt! Men internettet kan med fordel benyttes til meget andet! Det vil jeg koncentrere mig om

Mål: Integreret digital kommunikation From webspace to cyberspace: Udviklingslinie: Webcontent Publicering Dynamiske data Dialog Integreret digital kommunikation |-----------|-----------|-----------|------------- Den digitale brochure Forhandlerprisliste 1:1 kommunikation e-kommunikation ”Use the word cyberspace because nobody knows what it means. This will always put you at an advantage in arguments” Frit efter Claude Shannon Nogle hævder at internettet udelukkende er et nyt medie - måske! Men internettet kan i hvert fald noget, somandre medier ikke kan. Lad os dvæle til ved content historien

Mål: Integreret digital kommunikation Internettet er ikke kun ét medie, men flere, f.eks.: Web - herunder intranet Mail - f.eks. e-newsletters Streaming video WAP SMS Internettet er ikke et isoleret system, men bør/kan være integreret med f.eks.: CRM-løsning HR-løsning

Interessenter VIRKSOMHEDEN Medarbejdere Potentielle Kunder Leverandører Potentielle kunder VIRKSOMHEDEN ”Omverdenen” f.x. medierne Distributører & forhandlere Investorer

…. Sådan er virkeligheden!

Interessenter OFFENTLIG MYNDIGHED Brugere Borgere Leverandører Politisk bagland - nævn o.l. Medarbejdere OFFENTLIG MYNDIGHED Andre myndigheder Potentielle medarbejdere ”Omverdenen” f.x. medierne

…. Sådan er virkeligheden!

Interessenter ORGANISATIONEN Aktivister/ tillidsmænd Politisk Medlemmer Politisk organisation Medarbejdere Potentielle medlemmer ORGANISATIONEN Potentielle medarbejdere Samarbejds- partnere ”Omverdenen” f.x. medierne

…. Sådan er virkeligheden!

Kunder, brugere, borgere og prospects Eksempel - E-government: Som borger kan du søge om byggetilladelse hos kommunens tekniske e-forvaltning. På kommunens hjemmeside finder oplysninger om procedure, regler og elektroniske skemaer. Under sagsbehandlingen kan du følge forvaltningens behandling af sagen på nettet.

Eksempel

Nuværende og kommende medarbejdere Eksempel baseret på standard software: På virksomhedens website kan interesserede kandidater udfylde et interesseskema med oplysning om uddannelse, erfaring og ønsker, f.eks. antal rejsedage. Hvorfor tilbyde småbørnsforældre et job som Regional Sales Manager i Mellemøsten.

Kompetencer - hvad er der behov for? Kommunikation Internet Change Management Systemintegration Internet Change Management ”Systemintegration” Bryd muren ned!

Nu har vi det ultimative site - og hva’ så! Trafik på altavista.dk Skab trafik med PR Case: AltaVista Mål: Kendskab Trafik Debatskabende Midler: Svarende til en lille håndfuld annoncer

Worth visiting Mere need to know Mindre nice to know Der er ingen, der gider at læse på en skærm alligevel!

Øvelse i klassen: Gruppeøvelse – På listen over virksomheder (se bilag) vælger I en virksomhed, fra den kategori i undersøgte. Overvej hvilke interessenter, virksomheden har? Og hvilke interessenter ønsker sitet at kommunikere med?

Hjemmeopgave - gruppeopgave Afleveres/præsenteres 10. gang (30./31. okt). Vælg fortsat virksomheden fra gruppeøvelsen. Lav en kortfattet beskrivelse/analyse af sitet med udgangspunkt i virksomhedens interessenter, genre, kommunikation, image m.v. Omfang ca. 1-2 sider. Lav et flowchart over det eksisterende site. Udarbejd et alternativt, forbedret flowchart. Begrund hvorfor det er bedre. Kom med detaljerede forslag til et forbedret indhold.