Interessenter og interessentanalyse 8. undervisningsgang den 23. + 24. oktober Integreret digital kommunikation Interessenter og interessentanalyse Virksomhedens digitale kommunikation Litteratur: Public Relations, kap. 1 + 2 Virksomhedens informationsplanlægning og formidling, side 21-50 Fra profilbrochure til corporate site Hvis alt var muligt – fremtidsperspektiver for Fødevareministeriets kommunikationsstrategi
Muligheder og begrænsninger for virksomhedens kommunikation på internettet Ved Claus Jensen, partner ABC Public Relations A/S Baggrund: - web-redaktør - projektleder (digital kommunikation) - Kommunikationsrådgiver (IT- og dotcom-virksomheder) - Ekstern lektor på IT-C
Kan internettet benyttes til pressekontakt? Fordele: Hurtig distribution af information (som alternativ til snail mail), men ikke fundamentalt nyt - tænk på fax og telefon! Presserum, hvor journalister kan finde baggrunds- information, hente billeder, finde kontaktpersoner o.l. Ulempe: Sådan er verden ikke - opsøgende mediekontakt er en meget sofistikeret disciplin, der ikke altid handler om dele information med flest mulige! Uden ambition om at ødelægge den gode stemning, der allerede er lagt an til her på konferencen, vil jeg prøve at være konferencens spielverderber. Internettet er fantastisk medie, men i mine øjne findes det ringeste potentiale i mediekontakt! Men internettet kan med fordel benyttes til meget andet! Det vil jeg koncentrere mig om
Mål: Integreret digital kommunikation From webspace to cyberspace: Udviklingslinie: Webcontent Publicering Dynamiske data Dialog Integreret digital kommunikation |-----------|-----------|-----------|------------- Den digitale brochure Forhandlerprisliste 1:1 kommunikation e-kommunikation ”Use the word cyberspace because nobody knows what it means. This will always put you at an advantage in arguments” Frit efter Claude Shannon Nogle hævder at internettet udelukkende er et nyt medie - måske! Men internettet kan i hvert fald noget, somandre medier ikke kan. Lad os dvæle til ved content historien
Mål: Integreret digital kommunikation Internettet er ikke kun ét medie, men flere, f.eks.: Web - herunder intranet Mail - f.eks. e-newsletters Streaming video WAP SMS Internettet er ikke et isoleret system, men bør/kan være integreret med f.eks.: CRM-løsning HR-løsning
Interessenter VIRKSOMHEDEN Medarbejdere Potentielle Kunder Leverandører Potentielle kunder VIRKSOMHEDEN ”Omverdenen” f.x. medierne Distributører & forhandlere Investorer
…. Sådan er virkeligheden!
Interessenter OFFENTLIG MYNDIGHED Brugere Borgere Leverandører Politisk bagland - nævn o.l. Medarbejdere OFFENTLIG MYNDIGHED Andre myndigheder Potentielle medarbejdere ”Omverdenen” f.x. medierne
…. Sådan er virkeligheden!
Interessenter ORGANISATIONEN Aktivister/ tillidsmænd Politisk Medlemmer Politisk organisation Medarbejdere Potentielle medlemmer ORGANISATIONEN Potentielle medarbejdere Samarbejds- partnere ”Omverdenen” f.x. medierne
…. Sådan er virkeligheden!
Kunder, brugere, borgere og prospects Eksempel - E-government: Som borger kan du søge om byggetilladelse hos kommunens tekniske e-forvaltning. På kommunens hjemmeside finder oplysninger om procedure, regler og elektroniske skemaer. Under sagsbehandlingen kan du følge forvaltningens behandling af sagen på nettet.
Eksempel
Nuværende og kommende medarbejdere Eksempel baseret på standard software: På virksomhedens website kan interesserede kandidater udfylde et interesseskema med oplysning om uddannelse, erfaring og ønsker, f.eks. antal rejsedage. Hvorfor tilbyde småbørnsforældre et job som Regional Sales Manager i Mellemøsten.
Kompetencer - hvad er der behov for? Kommunikation Internet Change Management Systemintegration Internet Change Management ”Systemintegration” Bryd muren ned!
Nu har vi det ultimative site - og hva’ så! Trafik på altavista.dk Skab trafik med PR Case: AltaVista Mål: Kendskab Trafik Debatskabende Midler: Svarende til en lille håndfuld annoncer
Worth visiting Mere need to know Mindre nice to know Der er ingen, der gider at læse på en skærm alligevel!
Øvelse i klassen: Gruppeøvelse – På listen over virksomheder (se bilag) vælger I en virksomhed, fra den kategori i undersøgte. Overvej hvilke interessenter, virksomheden har? Og hvilke interessenter ønsker sitet at kommunikere med?
Hjemmeopgave - gruppeopgave Afleveres/præsenteres 10. gang (30./31. okt). Vælg fortsat virksomheden fra gruppeøvelsen. Lav en kortfattet beskrivelse/analyse af sitet med udgangspunkt i virksomhedens interessenter, genre, kommunikation, image m.v. Omfang ca. 1-2 sider. Lav et flowchart over det eksisterende site. Udarbejd et alternativt, forbedret flowchart. Begrund hvorfor det er bedre. Kom med detaljerede forslag til et forbedret indhold.