Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om Mobitech Mobitech har 15 års knowhow inden for teleindustrien og er førende på innovative SMS tjenester til erhvervslivet. I tæt samarbejde med markedets.
Advertisements

Borger.dk version 1.0 Den første bil Den første borgerportal
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Strategikonsulent – Middelfart Kommune
Mediepædagogik og didaktik
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Kortforsyningsseminar 24. marts 2009 Anne Buch-Larsen Kort & Matrikelstyrelsen Mail:
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
NemID = den nye digitale signatur
Inspirationsoplæg: To vinkler på E-Gov
Elevernes digitale dannelse
Introduktion til borger.dk-uge 2011
Design og arkitektur for borger.dk
Nyt om borger.dk september 2010
Offentlig Integrationsmodel (OIM)
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Århus den 4. november 2010.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Velkommen. Per Roholt Praktisk Tidsplanen Tilmelding til workshops Pauser Rygning Frokost Toiletter Og husk, Mobiletelefoner skal være tændt!
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o NemID o ”Min side” og ”Post” o Opsamling ?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til eDag3- kampagnen og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. kampagne og konferencemedarbejder Karina Velling Olesen, IT- og Telestyrelsen.
Den fællesoffentlige integrationsmodel Jens Krieger Røyen Den Digitale Taskforce.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Tåstrup den 1. marts 2011.
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Offentlige data i spil d. 24. juni 2009 Christian Lanng, Kontorchef, Videnskabsministeriet, ITST Kontoret for it-infrastruktur og implementering
EMNE - IKKE LOGGET IND Generelle data Kommunebestemte data Personlige data Generelle data Kommunebestemte data Personlige data Generelle data Kommunebestemte.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den gode brugeroplevelse borger.dk får ny struktur og nyt design.
AFP-Brugergruppesamling den 10. maj 2011 Sørup Herregård Cecile Christensen IT- & Telestyrelsen.
Fælleskomponenten ”Vis Stedet” – reducerede udviklingsomkostninger og større genkendelighed og sammenhæng på tværs ved brug af geodata Arne Simonsen Kort.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Fællesoffentlige it-arkitekturkrav Initiativ 32 Kravpakker – udkast til planlægningsarbejdet 16. april 2008 Michael Bang Kjeldgaard, IT-arkitekturkontoret,
Kontor for It-infrastruktur og implementering IT og Telestyrelsen IT Arkitekt Søren Peter Nielsen - OISAML Workshop DEL 2 Århus 31. marts 2009.
SOSI ( ServiceOrienteret SystemIntegration) Quick Tour (E)
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Præjournalisering - automatisk journalisering?
Stedet som indgang til digital forvaltning
Biblioteksservice i landdistrikterne Erfaringer, modeller og perspektiver  Om undersøgelsen  Diskursive kampe  Spørgeskemaundersøgelsen  Perspektiver.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vis Stedet – den nemme.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Alle veje fører til handling Det nye borger.dk Jeanette Leah Vinther Vejle Bibliotek 4. oktober 2012.
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
Finn Jordal Center for digitalisering – Udvikling IT- og Telestyrelsen.
GeoBox Fleming Colstrup, Anvendelse & Rådgivning.
”Vis stedet” Udviklingspartnernes - og KMS’ rolle Ved Anne Buch-Larsen,
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer Oplæg på mobiltech Syddansk Universitet 31 august 2010 Jimmy Kevin Pedersen kontorchef Center for borger.dk IT- og Telestyrelsen Præsentation- Programmets omtale: ”Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer. Det offentlige er i færd med et paradigmeskift. Nu gælder det ikke længere om at trække borgerne ind på selvbetjeningsportaler, men om at betjene borgerne, hvor de er”. Kan de nu passe? Er der tale om et paradigme skift? Og hvilket paradigme?

Disposition Mobile muligheder i dag borger.dk m.borger.dk De offentlige og mobile medier i fremtiden

Hvad koster en borgerhenvendelse for en kommune? en skriftlig henvendelse koster 110 kr. en personlig henvendelse koster 80 kr. en telefonisk henvendelse koster 40 kr. en digital henvendelse koster 3 kr.

Antallet af solgte smartphones på verdensplan I 2009 - 172,4 millioner (stigning på 24 % i forhold til 2008) I 2010 - 280 millioner (stigning på 62 % i forhold til 2009) kilde: computerworld.dk

Hvad er borger.dk? Portal med 830 tekster om den offentlige service 17 emner som familie, børn, unge og skole/uddannelse. 4 borgertemaer Adgang til 650 selvbetjeningsløsninger Min Side for alle voksne borgere (med digital signatur) Giver borgerne én indgang til alle ca. 3000 offentlige hjemmesider Forbruger fælleskomponenter som Digital Signatur og Single Sign On Formål: service, selvbetjening, samarbejde 5

Fælles standarder og retningslinier Fælles komponenter Fælles offentlige standarder og retningslinier De enkelte myndigheders selvbetjenings-løsninger

Min Side Adgang til services og tjenester med data om borgeren.

m.borger.dk Alle borger.dk’s tekster og emnestruktur Links til andre offentlige mobile services og nyheder på borger.dk Stil et spørgsmål til borger.dk’s kontaktcenter Adgang til mobile kort

13

Overordnede handlemuligheder De handlinger som brugerne overordnet fortager ved hjælp af en mobiltelefon kan deles ind i envejs og tovejs kommunikation. En-vejs kommunikation: Send (advisering eller notifikation via fx SMS) Indsend (fx send information til det offentlige) Søg (i forskellige former for information) To-vejs kommunikation Dialog (mellem borgere eller borger /myndighed/virksomhed) Godkend Rediger Betal DIALOG SEND GODKEND INDSEND REDIGER SØG Overordnede handlemuligheder nu og om lidt De handlinger som brugerne overordnet fortager ved hjælp af en mobiltelefon kan deles ind i envejs og tovejs kommunikation. En-vejs kommunikation: Send (advisering eller notifikation via fx SMS) Indsend (fx send information til det offentlige) Søg (i forskellige former for information) To-vejs kommunikation: Dialog (mellem borgere eller borger/myndighed/virksomhed) Godkend Rediger Betal Men der er andre muligheder som dukker op i takt med at mobiletelefoner bliver udskiftet med smartphones. Lokationsbasere tjenester og augumented reality giver nogle nye muligheder, som overskrider en kommunikation mellem borger og myndigheder. For eksempel kan man forestille sig en GPS baseret tjeneste som sender en patient med kronisk sydom information eller påmindelse når han/hun er i nærheden af apoteket. Eller hvad med at pege på en bygning med telefonens kamera og få at vide om der er lokal byggeplan der involvere område, eller om grunden er forurenet osv. Offentlige institutioner fx: Kommuner / Institutioner / Sundhedssystemet m.fl. BETAL

Fremtidens m.borger.dk

Udfordringer: Parathed hos myndigheder Sikkerhed Mobilmedies specifikke egenskaber

Gov 2.0 Platform for innovation Udstilling af offentlige data Åbne, fleksible teknologier Private aktører som udviklere og udbydere af offentlige tjenester Understøtte digitalisering i erhvervslivet 17

Tak Jimmy Kevin Pedersen IT- og Telestyrelsen Telefon: 33 37 91 50 E-mail: jkpe@itst.dk www.borger.dk