Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer Oplæg på mobiltech Syddansk Universitet 31 august 2010 Jimmy Kevin Pedersen kontorchef Center for borger.dk IT- og Telestyrelsen Præsentation- Programmets omtale: ”Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer. Det offentlige er i færd med et paradigmeskift. Nu gælder det ikke længere om at trække borgerne ind på selvbetjeningsportaler, men om at betjene borgerne, hvor de er”. Kan de nu passe? Er der tale om et paradigme skift? Og hvilket paradigme?
Disposition Mobile muligheder i dag borger.dk m.borger.dk De offentlige og mobile medier i fremtiden
Hvad koster en borgerhenvendelse for en kommune? en skriftlig henvendelse koster 110 kr. en personlig henvendelse koster 80 kr. en telefonisk henvendelse koster 40 kr. en digital henvendelse koster 3 kr.
Antallet af solgte smartphones på verdensplan I 2009 - 172,4 millioner (stigning på 24 % i forhold til 2008) I 2010 - 280 millioner (stigning på 62 % i forhold til 2009) kilde: computerworld.dk
Hvad er borger.dk? Portal med 830 tekster om den offentlige service 17 emner som familie, børn, unge og skole/uddannelse. 4 borgertemaer Adgang til 650 selvbetjeningsløsninger Min Side for alle voksne borgere (med digital signatur) Giver borgerne én indgang til alle ca. 3000 offentlige hjemmesider Forbruger fælleskomponenter som Digital Signatur og Single Sign On Formål: service, selvbetjening, samarbejde 5
Fælles standarder og retningslinier Fælles komponenter Fælles offentlige standarder og retningslinier De enkelte myndigheders selvbetjenings-løsninger
Min Side Adgang til services og tjenester med data om borgeren.
m.borger.dk Alle borger.dk’s tekster og emnestruktur Links til andre offentlige mobile services og nyheder på borger.dk Stil et spørgsmål til borger.dk’s kontaktcenter Adgang til mobile kort
13
Overordnede handlemuligheder De handlinger som brugerne overordnet fortager ved hjælp af en mobiltelefon kan deles ind i envejs og tovejs kommunikation. En-vejs kommunikation: Send (advisering eller notifikation via fx SMS) Indsend (fx send information til det offentlige) Søg (i forskellige former for information) To-vejs kommunikation Dialog (mellem borgere eller borger /myndighed/virksomhed) Godkend Rediger Betal DIALOG SEND GODKEND INDSEND REDIGER SØG Overordnede handlemuligheder nu og om lidt De handlinger som brugerne overordnet fortager ved hjælp af en mobiltelefon kan deles ind i envejs og tovejs kommunikation. En-vejs kommunikation: Send (advisering eller notifikation via fx SMS) Indsend (fx send information til det offentlige) Søg (i forskellige former for information) To-vejs kommunikation: Dialog (mellem borgere eller borger/myndighed/virksomhed) Godkend Rediger Betal Men der er andre muligheder som dukker op i takt med at mobiletelefoner bliver udskiftet med smartphones. Lokationsbasere tjenester og augumented reality giver nogle nye muligheder, som overskrider en kommunikation mellem borger og myndigheder. For eksempel kan man forestille sig en GPS baseret tjeneste som sender en patient med kronisk sydom information eller påmindelse når han/hun er i nærheden af apoteket. Eller hvad med at pege på en bygning med telefonens kamera og få at vide om der er lokal byggeplan der involvere område, eller om grunden er forurenet osv. Offentlige institutioner fx: Kommuner / Institutioner / Sundhedssystemet m.fl. BETAL
Fremtidens m.borger.dk
Udfordringer: Parathed hos myndigheder Sikkerhed Mobilmedies specifikke egenskaber
Gov 2.0 Platform for innovation Udstilling af offentlige data Åbne, fleksible teknologier Private aktører som udviklere og udbydere af offentlige tjenester Understøtte digitalisering i erhvervslivet 17
Tak Jimmy Kevin Pedersen IT- og Telestyrelsen Telefon: 33 37 91 50 E-mail: jkpe@itst.dk www.borger.dk