Indlæg v/ Per Søndergaard Top Governance 2009 Indlæg v/ Per Søndergaard
Bestyrelsesarbejde Bestyrelsesformand 2002 - Nowaco Group A/S 2002 - Celenia Software A/S 1995 - VICH 4305 ApS 1991 - PL-Holding Aalborg A/S 2002 - Bjørk & Maigård ApS 2003 - Business Institute A/S 2004 - Lindgaard A/S – Rådgivende ingeniører 2005 - Aalborg Boldspilklub A/S 2005 - J. A. Plastindustri A/S 2005 - TBP Invest Aalborg A/S 2006 - EIPE Holding A/S 2005 - JMI Gruppen A/S 2009 - Conscensia A/S
Bestyrelsesarbejde Bestyrelsesmedlem 2002 - Spar Nord Bank A/S 2002 - TK Development A/S 2002 - Small Cap Danmark A/S 2002 - OKF Holding A/S 1999 - Toppenberg Maskinfabrik A/S 2002 - Skandia Kalk International Trading A/S/Emidan 2003 - Marius A/S 2002 - Kollegiefonden Bikuben 2005 - Fonden Musikkens Hus i Nordjylland 2006 - Ejendomsmæglerfirmaet Thorkild Kristensen 2007 - Dansk Reservekraft A/S 2008 - Rejser A/S (DTF travel)
Danmark: Udsigt til fortsat krise
Har vi nået bunden af krisen?
FJERNØSTEN USA EU
De danske topledere ser lysere på fremtiden
Ledelse er at skabe resultater gennem andre menneskers indsats
En Ledelsesholdning Tilstræb vækst og profit så det ledelsesmæssige råderum sikres Giv lederne friheden til under ansvar at lede deres områder, dvs. med udgangspunkt i egen dømmekraft Anvend differentierede resultatafhængige belønningssystemer, så talentfulde personer kan tiltrækkes og fastholdes
Bestyrelsens opgaver Den gode og aktive bestyrelse medvirker til: at ejernes/aktionærernes interesser bliver varetaget at bestyrelsesarbejdet bliver struktureret og effektivt at strategier, mål og handlingsplaner løbende bearbejdes at ledelsen ”skal stå til regnskab” (Planlægge og følge op) at rapportering systematiseres og forbedres at sikre kontinuitet i virksomheden og i ledelse at øge virksomhedens troværdighed og image at øge og udbygge virksomhedens netværk at der tilføres bred (og billig) know-how og erfaring
Bestyrelsens rolle Ansætter og afskediger direktionendiger direktionen Stiller krav og spørgsmål Træffer beslutninger Påser at organisationen og administrationen er forsvarligt tilrettelagt Samarbejder indadtil og holder mund udadtil Bidrager til kriseløsning og udvikling Skaber som sparringspartner gunstige betingelser for den daglige ledelse
Direktionens rolle Det er direktionens opgave at planlægge ”at have en plan – og helst en god og sikker plan” Egon Olsen havde altid en plan, men det gik galt hver gang, hvorfor han periodevis fik sit ”råderum” og sin ”handlefrihed” kraftigt indskrænket
Direktionens rolle Varetager den daglige ledelse Arbejder efter bestyrelsens retningslinier Forelægger forslag til bestyrelsens godkendelse og gennemfører bestyrelsesbeslutninger Informerer bestyrelsen om alle væsentlige forhold Handler på baggrund af tillid hos sin bestyrelse d.v.s. har et ledelsesmæssigt råderum
Bestyrelse og direktion To selvstændige parter Aktionærvalgte eller medarbejdervalgte Ens ansvar og rettigheder Varetager selskabets tarv En eller flere direktører Leder virksomheden i fællesskab – men med forskellige roller
Interessenter Aktionærer Medarbejdere Kreditorer Andre Som bestyrelsesmedlem er man tillidsmand
Forskelligheder/nuancer i bestyrelsesarbejde Børsnoterede selskaber Store virksomheder Mellemstore virksomheder Mindre virksomheder
Liste over strategiske fokuspunkter Markedsforhold (1 - 5 års sigt) Strategi - Vision - Mission - Målsætning - Handlingsplaner Kundeforhold Konkurrentforhold Generationsskifte SWOT-analyse Incitamentsordninger/bonusprogrammer
Liste over strategiske fokuspunkter - Fortsat Samarbejdskonstellationer Økonomistyring/omkostningsstruktur Finansiering Ejerforhold/private målsætninger
Bestyrelsens sammensætning Hvorfor etablere en bestyrelse A. Lovgrundlag B. Øvrige krav C. ”Billig” tilførsel af ledelsesressourcer D. Udbytte contra indsats (Engagement) Virksomhedens/selskabets type og struktur A. Virksomhedens ejerstruktur B. Branche og størrelse samt kompleksitet C. Specielle forhold med bundne opgaver
Bestyrelsens sammensætning - Fortsat Kompetencer i bestyrelsen (Forskellighed) A. Behovsanalyse og profiler B. Samlet afdækning af virksomhedens områder C. Generalister contra eksperter Rekruttering af bestyrelsesmedlemmer A. Hvor og hvordan findes kandidaterne B. Introduktionen til hvervet/opgaven
Kravene til bestyrelsesmedlem for succes Interesse for arbejdet – og stærk indlevelsesevne i virksomhedens grundlag og aktiviteter Skal følge med i, hvad der foregår i samfund og erhvervsliv samt omverdenen God evne til at lytte, kommunikere og samarbejde Have lyst til at ”stå til rådighed” Sikre sig uafhængighed af virksomheden og den enkelte bestyrelsespost – skal kunne ”sige fra” Bør være ”resultatorienteret” i bred forstand – ikke kun på økonomi
Ja eller nej til en bestyrelsespost Hvad har jeg at byde på? Hvad kan bestyrelsesarbejdet tilføre mig? Er jeg lovgiver eller rådgiver? - (Børsnoteret aktieselskab eller familieejet) Har jeg tid og overskud?
Samspillet mellem… bestyrelse og direktion
Samspillet Åbenhed Ærlighed Respekt Tilgængelighed Beslutsomhed ”Tør turde” – være modspiller Forandringsvilje Dialogpartner
Samspillet - Fortsat Bestyrelsesmøder Formands- /direktionskontakt Virksomhedsseminarer Må konstant udvikle sig
Hvem tager mest initiativ i udvikling af strategi?
Hvem tager mest initiativ i udvikling af vision?
Hvad er principielt vigtigst for bestyrelsen; at være inspirator eller kontrollant?
Hvor stor en procentdel af tiden i bestyrelseslokalet anvendes på henholdsvis inspiration og kontrol?
På hvilke områder vil bestyrelsens fokus ændre sig i fremtiden (3-5 år)?
Mener du, at fremtidens krav til bestyrelserne vil medføre…?
Spørgsmål…
DEN EFFEKTIVE BESTYRELSE Forstå dit ansvar Overvågning og udformning af virksomhedens politikker og procedurer Forstå de forpligtelser og det ansvar, som følger med at være bestyrelsesmedlem Sikre en delegering af den overordnede overvågning til bestyrelseskommiteer
DEN EFFEKTIVE BESTYRELSE Undgå kransekagefigurer Lær virksomhedens forretning at kende Sørg for viden om, hvor selskabet og dets konkurrenter står i forhold til hinanden Prioritér overholdelse af etiske standarder
DEN EFFEKTIVE BESTYRELSE Vær velforberedt Stil spørgsmål Forstå alternative løsninger Vær engageret Vær direkte Vær opdateret