Og konsekvenser for forskellig faggrupper

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
UNGES SELVSKADENDE ADFÆRD
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Sundhedsprofiler for børn
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund
Pædagogers identifikation af socialt udsatte børn i dagtilbud
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
- støttet af Egmont Fonden
Tidlig indsats i tværfagligt perspektiv
Dansen omkring handicapbegrebet
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Sundhed i skolen Ifølge ”Fælles mål” fra Undvisningsministeriet er sundhed et obligatorisk emne i skole regi.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
WHO 1948: Sundhed er en tilstand af fuldstændig fysisk, mental og social velbefindende og ikke blot fravær af sygdom eller svækkelse.
Børns omsorgssituation og trivsel
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Sårbarhed hos børn og unge
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Refleksioner og opsamling ift. i går
Velkommen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
Hvad bestemmer sundhed og trivsel hos teenagere Anette Johansen, Søren Rasmussen, Thomas Hansen & Mette Madsen.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Psykoedukation skizofreni
U NDERRETNING Odense november 2013 Lene Willumsen.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Dialog mod Vold som business-case
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Præsentationens transcript:

Og konsekvenser for forskellig faggrupper Barnets reform Og konsekvenser for forskellig faggrupper Karin Kildedal Aalborg Universitet

Indhold De vigtigste pointer i barnets reform Hvad ved vi lige nu om de udsatte børn Refleksioner over konsekvenser

Almindelige børn i trivsel Børn og unge med særlige behov Hvem taler vi om Primær Forebyggelse Almindelige børn i trivsel ca. 80 – 85 % Børn og unge med særlige behov Ca. 5 % Truede børn og unge Ca. 5 % Børn med behov for ”social” hjælpe Primær forebyggelse Sekundær forebyggelse Tertiær forebyggelse Ca. 1% anbragt Konflikt- felt Myndig- hed Jordemoder/læge– sundhedsplejerske – forebyggende helbredsundersøgelser i skolen – tandlæge - vaccinationer Schultz Jørgensen 2006 Karin Kildedal Aalborg Universitet

Børn og unge i Danmark - Velfærd og trivsel 2010 Hvad ved vi lige nu Børn og unge i Danmark - Velfærd og trivsel 2010 Ottesen et al SFI.dk

Bygger på otte velfærdsområder Materiel velfærd Boligforhold mv. Helbred og sikkerhed Dagpasning og uddannelse Sociale relationer Adfærd og livsstil Fritid og medborgerskab Subjektiv trivsel

Hvor mange er ekskluderet Definition af eksklusion: Hvis børnene er marginaliserede på tre eller flere af de i alt otte velfærdsdomæner Gennemsnit: 9 pct. kan karakteriseres som ekskluderede. 1 pct. af de 3-årige 3 pct. af de 7-årige 5 pct. af de 11-årige 16 pct. af de 15-årige 21 pct. af de 19-årige

Der bliver passet på de små Det starter godt for de allerfleste børn. I de første år har de fleste børn et godt helbred, de trives i daginstitution, de har gode kost- og motionsvaner. Ved skolestart er de glade for at gå i skole og synes selv, at de klarer sig godt. De 11-årige er generelt glade ved livet.

Portræt af de unge Sårbare piger og vilde drenge I teenagealderen bliver livet mere risikabelt. Et påfaldende fund Pigerne har indadvendte og depressive symptomer. (21 procent af de 19-årige piger svarer, at de har haft en psykisk lidelse) Drengene ryger og drikker mere end de jævnaldrende piger, spiser usundere og er mere udsatte i nattelivet.

Et andet væsentligt resultat Opvækst i forskellige familietyper stiller børn og navnlig unge uensartet i forhold til at møde det risikable liv.: En ubekvemt resultat Børn og unge, der vokser op i kernefamilier, er hyppigere end andre beskyttede i forhold til forskellige former for udsathed.

Hvad belaster Belastninger enten i form af pludseligt opståede traumatiske begivenheder eller længerevarende psykosociale belastninger. Børn og unges oplevelse af at stå overfor et uløseligt problem kan udløse selvmordsadfærd.

Udløsende faktorer ved selvmordsforsøg Konflikter med andre, først og fremmest forældre, venner og kærester (omkring 75 % af de kendte faktorer) Andre mindre udløsende faktorer er skoleproblemer, afvisninger fra andre, stof eller alkohol og tab i forbindelse med dødsfald.

Problemerne i det tværsektorielle samarbejde Der mangler helhedssyn og langsigtet tænkning Indsatserne samordnes ikke tilstrækkeligt Ingen af aktørerne ser helheden – alle ser bare egen del Børns liv stykkes op i alders-segmenter med forskellige aktører i hver fase - Følgen er at de bliver udsat for mekanismer, der bidrager til marginalisering Altså Brist i samarbejde mellem de forskellige aktører For kortsigtede beslutninger Klienter bliver for ofte betragtet som ofre Stigmatisering Nilsson og Wadeskog 2008 Karin Kildedal Aalborg Universitet

Helhedsorientering Kræver Kvalificeret Socialt arbejde ’”Praktisk socialt arbejde er en proces, hvor man beslutter, hvilke handlinger, man vil vælge blandt en række alternativer” Payne 2005:17 Derfor må vi arbejde med hvordan vi træffer vores praksisbeslutninger…. Karin Kildedal Aalborg Universitet

Kræver fælles referenceramme Kravet er kundskabsbaseret socialt arbejde Derfor er der behov for - fælles tilgang – fælles model f.eks. til afvejning af problemernes karakter - Karin Kildedal Aalborg Universitet

Modeller frem for metoder Metode: ”Systematisk måde at gøre noget på Først …. næst….. og så…. Slutteligt Model En teoretisk funderer tankeramme – hvor der kan hentes inspiration og hjælp Kræver refleksion og valg Karin Kildedal Aalborg Universitet

Faglig udøvelse ”at omsætte viden til konkret handling under hensyn til det enkelte fags etiske grundlag, lovgivningens intentioner og den enkelte organisations mål – i størst muligt samspil med den/de, som indsatsen er rettet mod.” (Kildedal 2010) Karin Kildedal Aalborg Universitet

Vidensformer i socialt arbejde Skabt gennem: Evident viden - sammenfattende effektstudier Videnskabelige teorier - videnskabelige metoder Empiriske undersøgelser - undersøgelse af dele af virkeligheden baseret på kvantitative og/eller kvalitative metoder Praksiserfaring – den individuelle - - den enkeltes faglige praksis Praksisfællesskabets viden - praksisfællesskabets begrebsliggjorte erfaringer Interpersonelt skabt - samtaler mellem socialarbejder og det menneske den vedrører Organisatorisk viden - cirkulation af individuel og kollektiv viden – samt viden om rammerne og mulighederne Karin Kildedal Aalborg Universitet 2010 Karin Kildedal 2005

Systemisk: interaktionen vigtig Et samspilsperspektiv, hvor barnet påvirkes af og selv påvirker forskellige miljøforhold gennem dybtgående processer Barnet indgår i et aktivt samspil med sine omgivelser: det nære med familien det daglige liv i skolen med lærere og kammerater – ligesom det også påvirkes af de fjernere omgivelser Karin Kildedal Aalborg Universitet

Det handler om fælles vidensreservoir Personlig Viden - bygger på den fælles viden Personlig viden Mere eller mindre ”kvalificeret” Tilgængelig viden - Kollektiv Videns reservoir Tilgængelig viden Kollektiv Viden Karin Kildedal Aalborg Universitet 2010 Karin Kildedal 2005 Karin Kildedal Aalborg Universitet