Introduktion til borger.dk-uge 2011 v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette Leah Vinther, Center for borger.dk 5. oktober 2011
Formål med borger.dk-ugen Øge borgernes brug af Min Side på borger.dk Min Side er i fokus denne gang, kendskabet til borger.dk i forvejen er ret stort. Efter eDag3- kampagnen var det 85 % mod 75 % før kampagnen. Det er fjerde gang vi afholder borger.dk-uge. Første gang var i 2007, 2008 og 2009. Sidste år havde vi jo eDag3-kampagnen!
Flytning er omdrejningspunktet Min Side er i fokus, og for at få folk til at gå ind på Min Side, koncentrerer vi os om den livssituation man er i, når man skal flytte Tanken er at gøre det interessant for borgerne at gå ind på Min side.Her ”lokker” vi med et tilbud – FLYTNING. Når de først er indenfor, kan vi fortælle dem om alt det andet man kan på Min Side.
Når du skal flytte kan du på Min Side: Melde flytning til folkeregistret Melde flytning til Post Danmark Skifte læge Søge boligstøtte Søge indkomstoplysninger via SKAT Tjekke digital post fra banken, se lønsedler mv. Ejendomsvurdering
Kampagnens målgruppe Primær målgruppe af 18-40-årige. Delmålgruppe 1: Småbørnsforældre – børn 0 til 10 år Delmålgruppe 2: Unge – 18-29-årige Med tanke på flyttesituationen, har vi valgt denne målgruppe!
”Mini-eDag3-kampagne” Samme kreative koncept Samme hovedbudskab: Det skal være nemmere at være på nettet i Danmark Begrænset budget – ikke en klagesang, men… Muligheden for at genbruge alt det gode fra eDag3-kampagnen!
Biblioteker og borgerservicecentres rolle og betydning for kampagnen Sikre kampagnen den nære kontakt med borgerne Sikre noget rart og velkendt – den personlige kontakt Skal bl.a. udfylde det hul, som annoncering og pressehistorier ikke kan Ambassadører for kampagnens budskaber – distributionskanal.
Materialer Plakater – Genbrug og en ny om flytning! Flyer om Min Side Flyer – ”Gør dig selv en online-tjeneste Go-Cards - ”Find dig selv på Min Side” Flyttekort på posthuse og i postbutikker Gulvmærkat – ”Her kan du gå på borger.dk” Pressemeddelelse Reklamefilm til OBS i uge 46, 47 & 48 på DR, Indholdskanalen og skærme i bibliotekerne Screensavers Undervisningsmateriale og demomiljø om Min Side og flytteløsning på borger.dk Vi distribuerer pakker med trykt materiale opg merchandise til biblioteker og borgerservicecentre og sørger for information om hvordan materialet tænkes brugt.
Online-annoncering Bannerannoncer Delmålgruppe 1:Småbørnsforældre – børn 0 til 10 år Forældreintra, Netsundhedsplejersken.dk, Netdoktor.dk, Sundhed.dk, Børnemagasiner, Min.mave.dk, Libero.dk, pampers.dk, kvindeforaer, Børn i byen, Dr’s sundhedstema, Nyhedssites, Forbrug.dk, Tænk.dk, Palles Gavebod.dk m.fl. Delmålgruppe 2:Unge – 18-29-årige Boligportaler, kollegieportaler, Uddannelsesguiden.dk, Boliga, Jobportaler, Freetrailer m.fl.
Den øverste tekst bibeholdes, men punkterne på tidslinjen bliver ændret, så emnerne passer til vores to målgrupper: 1. De unge, 2. Forældre til børn mellem 0-10 år. Emnepunkter på banner til de unge, curser er placeret ved flytning: Uddannelse, SU, bolig, flytning, post, skat Emnepunkter på banner til forældre til børn mellem 0-10 år, curser er placeret ved flytning Pasning, skole, bolig, skilsmisse, flytning, post
Mere online… Google Adwords Når vores målgruppe fx søger på ord som flytning, bolig, leje, kollegium osv. vil vores annoncer dukke op i højre kolonne i søgeresultatet på Google. Banner/kampagnefelt på kommuners og bibliotekers hjemmesider i borger.dk-ugen Aftale med kommuner om at indsætte borger.dk-logo + kort tekst på deres digitale ”brevpapir” kampagnefelter på udvalgte sider på borger.dk om flytning og Min Side. Fungerer som landingsite for bannerannoncer
Merchandise Bolsjer Cykelsadelbetræk til voksne Cykelsadelbetræk til børn Klistermærker Badge til frontmedarbejdere
Aktiviteter Aktiviteter i børnebibliotekerne – inspirationsark Aktivitetskatalog på Partnerforum Konkurrence med jagt på Folmer i biblioteket ”Find Folmer og dig selv på Min Side” Test på borger.dk – ”Find Folmer – og se hvad du kan på borger.dk’” Presseaktiviteter Ophængning af plakater i lægekonsultationer, på skoler og institutioner
Tegninger til test & konkurrence, hvor man skal finde Folmer Vi arbejder på at finde præmier… Links fra Bibliotek.dk og kommuners og bibliotekers hjemmesider…
Én fælles platform – borger.dk Fra den 17. oktober, kan biblioteksnetværket og Digitale Ambassadører på Partnerforum finde informationer om borger.dk-ugen og downloade fx undervisningsmateriale, reklamefilm, pressemeddelelse til lokale og regionale medier, kampagnefelter til kommunernes og bibliotekernes hjemmesider osv. Demomiljø klar til download fra ca. midten af november. https://www.borger.dk/borger-dk-ugen/
Tidsplan Uge 41: Skriver og informerer begge netværk om forventninger, levering af materialer osv. 17. oktober: Information og materialer til download på Partnerforum https://www.borger.dk/borger-dk-ugen/ 14. November – uge 44: Distribution af merchandise og materialer til biblioteker og borgerservicecentre. Uge 47: Indrykninger på onlinemedier Uge 46&47: Gocards på caféer landet over
Nyttige links Partnerforum: https://www.borger.dk/borger-dk-ugen/
Kontaktinfo Projektleder Jeanette Leah Vinther: 72 31 91 53 eller jevi@itst.dk