Den nye rolle for design Mikkel B.Rasmussen
vs.
Hvem er Kontrapunkt? Nordens største designfirma Arbejder med at forene design, branding og innovation 50 ansatte - designere, historikere, psykologer, økonomer, ingeniører, computer programmører og en enkelt biolog. Researchere and spejdere i 15 storbyer over hele verden Strategisk alliance med Doblin Inc, Chicago.
“In most people´s vocabularies design means decoration “In most people´s vocabularies design means decoration.....But to me, nothing could be further from the meaning of design. Design is the fundamental soul of a man-made creation” Steven Jobs
Svært at få en ny idé Slide 2
Antal mærkevarer i en gennemsnitlig butik i USA
Definition of insanity: “Doing the same thing over and over and expecting a different result”
4% Innovation slår ofte fejl Den gennemsnitlige succesrate for innovationsprojekter målt på tværs af industrier og lande 100
Nye metoder og værktøjer kan øge succesraten med 9 til 17 gange 35% 70% 4% 100
Myter om innovation Innovation handler om at skabe et nyt fantastisk produkt - nye produkter bliver hurtigt kopieret Innovation kommer fra at være kreativ - det handler ligeså meget om at være disciplineret Innovation er for forskere og ingeniører - det handler om mennesker og ikke kun teknologi
10 typer innovation Finans Proces. Produkt Leverance 1. Forretningsmodel hvordan man tjener sine penge 5. Produkt egenskab ydeevne, egenskaber og funktion 2. Netværk virksomhedens alliancer 6. Produkt system udvidede systemer der omgiver produktet 7. Service hvordan kunderne betjenes Finans Proces. Produkt Leverance Forretn. model Netværk Støtte proces Kerne proces Produkt egenskab Produkt system Service Salgs kanaler Brand Kunde oplevelse 8. Salgkanaler hvor og hvordan kunderne modtager produktet 3. Støtte processer administration af virksomheden 9. Brand hvordan du udtrykker dit tilbud til kunden 4. Kerne processer processer der giver direkte værdi Kunde oplevelse hvordan du skaber en oplevelse for kunderne
Volumen af innovation Sidste 10 år Hi Lo Kerne proces Proces. Støtte proces Produkt egenskab Produkt Produkt system Service Salgs kanaler Leverance Brand Kunde oplevelse Forretn. model Finans Netværk
Mindre end 2 procent af alle innovationsprojekter generer 90 procent af værdien Hi Lo Kerne proces Proces. Støtte proces Produkt egenskab Produkt Produkt system Service Salgs kanaler Leverance Brand Kunde oplevelse Forretn. model Finans Netværk
We don`t sell coffee We sell back the twenty minutes each day the customer will look forward to most
We don´t run a circus We make dreams come true
We don`t sell motorbikes - we sell self expression
Designerens nye værktøjskasse Trendspotting Innovationsmønstre Livstilsanalyse Scenario udvikling Etnologisk analyse Flow analyse Mønster genkendelse Simulation Rapid prototyping Brainstorming Idea management
Radical innovators learn to live inside the customers skin. Innovation almost never comes from an insight into an articulated need. Gary Hamel in “Leading the revolution”
Design User experience Marketing Engineering Attributes Manifestation Style Sensory factors Look and feel Attributes Manifestation User experience Expectation Performance Perceived value Target market Features Price and branding strategy Technology Marketing Engineering
Don´t play what´s there. Play what´s not there. Miles Davis
Kontakt Mikkel B. Rasmussen Kontrapunkt A/S Chr. Brygge 28 1559 København V Danmark mbr@kontrapunkt.dk telefon: +4533931883 mobil +4528882109