Farvandsafmærkning Farvandsafmærkning er søens vejskilte og trafiklys, som markerer hvor på havet du kan sejle sikkert - og hvor du skal holde dig væk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

MÆRKELIGT ! Her er en lille matematisk øvelse, som helt sikkert
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
De Internationale Søvejsregler
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Videregående pc-vejledning
Kurver Hvorfor og hvordan?.
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
Globale økosystemer.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne)
Fart, distance, vind & strøm Navigation 2: Stedbestemmelse
Lektion 6 - Tid, fart og distance
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Misvisning og deviation
Sejlads I uge 34 har 7. og 8. klasse på Fjelsø Friskole haft sejlads på skemaet. Vi kørte i vores bus til Hvalpsund hver dag. Vi blev delt op i to hold.
Lydsignaler for forskellige kategorier af skibe
Klargøring til sejlads
Her kan du søge oplysninger om de forskellige lande, se videoklip med børn og unge, lave dine egne kort, statistik og lave wiki’er Med kortgeneratoren.
Lyd-ikonet er forsvundet
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Gråskala.
Navigatoriske publikationer
Lektion 8 – Bestiksejlads
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
Lektion 18 Sejlads i snævre løb og trafiksepareringsområder
Lektion 3 – Kompasretninger og kompasset
Hvornår bruger man hvad?
Bestiksejlads og sejladsplanlægning
Lektion 22 – Nødmeldinger og nødsignaler
Quiz i navigationslys Hvad ser du her? 1. Fiskeskib 2.
Satellitbilleder Hvad er en satellit?
Lanterner og dagsignaler
Hvad ser du på næste side?
Alkohol, euforiserende stoffer, sløvende medicin
Særlige regler for sejlads i indre danske farvande
22 spørgsmål til mundtlig overhøring til duelighedsprøven
Publish Logs Klik på Geocaching.com access Og vælg Publish logs…
Relationer – Omgangstone
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Yachtskipper /2010 Terrestrisk navigation: Stedlinier
1.
Indsæt eller fjern værktøjslinier
Sørg for at skriften er stor nok – minimum str. 28 Brug den samme skrifttype igennem hele præsentationen – Flere skrifttyper i samme præsentation forvirrer.
Agenda Båker Fyr til særlige formål Broafmærkning og passage signaler.
UPLOAD DIN S2 SCANNER. At uploade sin scanner betyder at man: sender data fra alle de scanninger man har lavet ind til Nu Skins server, der dækker hele.
registrere dig som bruger på Når du vil i gang med dit eTwinningprojekt i din børnehave skal du først.
Genkendelse af rytmemønstre 1 Klik med musen eller tast højre-pil for at skifte til næste side. Bjørn Petersen genkendelse af rytmemønstre.
Sikkerhedsbøjen ”Strøm  Pilen” Copyright 2007 præsenterer Alfa-Kinetic.
Cykelprøven i 6.klasse.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Tilføje en kontakt Listen Kontakter gør din kommunikation lettere og gør det muligt for dig.
Agenda 1.Båker 2.Fyr til særlige formål 3.Broafmærkning og passage signaler.
Hvor kreativt kan du bruge din viden og tænke om alkohol?
Kapsejladsregler Kort opsummering. Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus:
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
Kryds og rundkørsler.
Bicycletrip Grade 7 Copenhagen Int. School
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Velkommen til PowerPoint
Præsentationens transcript:

Farvandsafmærkning Farvandsafmærkning er søens vejskilte og trafiklys, som markerer hvor på havet du kan sejle sikkert - og hvor du skal holde dig væk. Farvandsafmærkningerne findes som både flydende afmærkninger (f.eks. bøjer) og faste (f.eks. fyr og båker) og har form og farve i forhold til den i farvandet fastlagte indgående retning. Eksempel på ”rundkørsel” (trafikseparering) ved Falsterbo Rev, hvor tre ”landeveje” mødes. Du skal også på havet ”højre rundt i rundkørslen” (følg pilene). © Dragør Navigationsskole

Trafikrute Eksempel på en ”vej” på havet (trafikrute), her Drogden Rende ved Dragør. Ligesom på landevejen skal du holde ”til højre” (styrbord) i trafikruten, således at modgående skibe passerer dig på bagbord side. Pile i kortet kan hjælpe dig med at finde ud om du er for ”indadgående” eller ”udadgående”. Dette har betydning for om du skal have sideafmærkningen (grønne og røde bøjer) om styrbord eller bagbord side. © Dragør Navigationsskole

Ledefyr ”Vinkelfyr” fungerer som ”ledefyr”, der viser dig sikker vej gennem farvande med grunde og andre forhindringer. Du skal holde dig i den hvide fyrvinkel (markeret med gult i søkortet). Hvis fyrets farve skifter til rødt eller grønt lys, skal du hurtigst muligt korrigerer din kurs, så du igen kommer ind i den hvide fyrvinkel. Her er vist to vinkelfyr, ”Nordre Røse fyr” (bundfast fyr) ved Drogden Rende og ”Trekroner fyr” placeret på ”Trekroner Fortet” (indsejlingen til København). © Dragør Navigationsskole

Eksempel på sejlads til havn med vinkelfyr Her er vist eksempel på sejlads i en fyrlinje (Mosede Strand Havn. Du skal hele tiden være i den hvide fyrvinkel. Skifter fyrkarakteren farve ,skal du straks korrigere kursen og sejle ind i den hvide sektor igen. Ofte er der også bøjer (sideafmærkningsbøjer) der markere indsejling udover vinkelfyret. Klik på video-billedet for at startet sekvensen. © Dragør Navigationsskole

Eksempel på sejlads i vinkelfyr i trafikrute Her er vist eksempel på sejlads, hvor du passerer ”rundt om” et vinkelfyr i en trafikrute/ sejlrende (Drogden Rende), som yderligere også er markeret med røde og grønne bøjer (sideafmærkningsbøjer). Klik på video-billedet for at startet sekvensen. © Dragør Navigationsskole

Eksempel på sejlads i båkelinje Her er vist eksempel på sejlads i en båkelinje (Dragør Havn). De to båker skal være overét og du bør holde dig mellem bøjerne. Klik på video-billedet for at startet sekvensen. © Dragør Navigationsskole

For indadgående eller udadgående – IALA A og B Det system, der benyttes til farvandsafmærkning i Danmark, er IALA, system A. IALA er en forkortelse for ”International Association of Lighthouse Authorities”. Alle lande i Europa, Australien, mange lande i Asien og i næsten alle lande i Afrika tilhører IALA region A og bruger system A. Nord- og Sydamerika, Japan, Korea og i Filippinerne tilhører region B og benytter IALA system B. Den eneste forskel på afmærkningen i de to regioner er anvendelsen af den røde og den grønne farve på sideafmærkningen. I region A holdes rød afmærkning om bagbord og grøn afmærkning om styrbord, når man er for indgående i et farvand. I system B byttes om på farverne. For at kunne ”afkode ”farvands-afmærkningen, skal man derfor kende den indgående retning i danske farvande (se kortet til højre). I Danmark skal man passere grønne sideafmærk-ninger, så de er til styrbord for en, når man sejler i den indgående retning, mens de røde sideafmærkninger skal passeres, så de er til bagbord. Danmark har samme system for farvands-afmærkning som resten af Europa og store dele af Asien og Afrika © Dragør Navigationsskole

Læs om bøjer, fyr og båker her: http://navigationsskole.dk/bojer.html © Dragør Navigationsskole