Introduktion Basal bevægelseslære

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

TARGETED TRAINING (Målsigtet træning) En nyskabende terapi som fremmer motorisk kontrol Penny Butler The Movement Centre Oswestry, Shropshire, UK.
Aerob distance – 12 min. test
løbestilsanalyse valgfag 7. semester efteråret 2005
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Introduktion Basal bevægelseslære
Afslutninger er et forsømt område i dansk fodbold!!!!!
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Kriterier for korrekt udførelse af Coretest; RYG.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Tonusforstyrrelser Emne: Fokusere på fodstøtternes placering med en neurodynamisk indgangsvinkel Marianne Press Nielsen, Rikke Grønfeldt, Karen Nielsen,
Croquistegning: introduktion
Hvidovre, 8-9. april 2010 Dokumentationskultur Evidensbegrebet
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Funktionel anatomi og undersøgelsesteknik
Se videoklippene og besvar spørgsmålene undervejs… Mads -en motionsløber En videobaseret case opgave Sundheds CVU Nordjylland fysioterapeutuddannelsen.
Trænerseminar ”Serv og serveretur”. Generelt •Afgørende på internationalt niveau •Kvalitet •Fejlprocent •Taktiske variationer •Tilpasning til spilsystem.
Indhold Bevægelsesvidenskab )----< - historisk perspektiv
Merlivs seminar 27. August 2008
Arbejdsteknik ved rengøringsarbejde
Kropsbevidsthed og forflytning
Naturfag 9.klasse Plan for i dag: Hvad består en menneskekrop af?
5 min. abs 30 sek. hver.
Træningskort - Coretræning
Introduktion Basal bevægelseslære Fortsat……
Bevægeapparatet 26. November 2013.
Skulderproblematik SCI temadag PTU 4. Nov 2008
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Siddestilling og CP-børn
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Labans bevægelseskvaliteter
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Thomas Tolstrup MT Met skulder/arm Thomas Tolstrup MT Thomas Tolstrup.
Jan Lasota MT. D.Ac. SFIM / Klinik Lasota
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Kroppen består af… .. knogler .. led .. muskler .. organer
8. april 2017 Funktionel træning
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Rapid Application Development med Application Express Aalborg Universitet, d. 19. september 2007 B e n t M ø l l e r M a d s e nB e n t M ø l l e r M a.
Kroppen på job.
Frøstilling.
Derfor skal vi STRÆKKE UD når vi kan
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Fysiologi & anatomi CHC.
Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!
Dynamisk system teori - model
Velkommen til Atroseskolen Velkommen til Anden session 1.
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Efter hoftealloplastik – Trin 1
Velkommen til Atroseskolen
Dette er en test af SONY`s nye teknologi
Knogler: Knogletyper: Funktion: Støtte og afstive legemet
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Risikovurdering af forflytning
3-punkts rygkorset Instruktion og øvelser
Instruktion og øvelser
Skulderartroskopi Kikkertoperation i skulderen
Forflytning v. Forflytningsunderviser Keld Villadsen Logistikafsnittet
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Kroppen og programmering
Ti x to x tolv i træningscenter
Fysisk aktiv under indlæggelsen Stående øvelser
Fysisk aktiv under indlæggelsen
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Assisteret NOR - workshop
Præsentationens transcript:

Introduktion Basal bevægelseslære Semesterplan Fagbeskrivelse Undervisningsplanen Studiegruppeopgaver Litteratur ”Human Movement” og ”Motor Control” Her skal dias suppleres med en mundtlig gennemgang, der beskriver de formelle papirer som hjælper studerende til at navigere gennem uddannelsen og faget. I punktform nævnes de formelle papirer som vil blive gennemgået i de følgende dias. Vi har valgt at opstille i punkt-form og med få informationer for at den studerende nemmere kan få et overblik.

Undervisningsplan

Mål Målet er, at den studerende ved undervisningens afslutning kan anvende basale begreber indenfor bevægelseslære og bevægelsesvidenskab. Det drejer sig om analyse af bevægelse og forståelse af de faktorer der har indflydelse på bevægelse. (Fagbeskrivelse, Basal bevægelseslære, 30. august 2001) Målet er hentet fra fagbeskrivelsen for emnet.

Fagbeskrivelse Du kan se vidensmål, holdningsmål og færdighedsmål for emnet ved at klikke dig ind på www.scvun.dk under fysioterapeutuddannelsen eller ved at klikkke på linket HER Her har vi valgt at anvende en link til fagbeskrivelsen: en hurtig og dynamisk genvej for den studerende til relevante oplysninger.

Vidensmål vidensmål Knogler, led, muskler og nerver Mobilitet/ stabilitet Materiale- egenskaber terminologi balance Principper For træning vidensmål Biomekanik/ antropologi Instruktion Feedback- strategier For at gøre gennemgangen af de 3 mål (vidensmål, holdningsmål og færdighedsmål) mere overskuelig og ”tilskuervenlig” har vi afgrænset dem i cirkler. Samtidig er der lagt en animationseffekt ind over, således at cirklerne præsenteres enkeltvis, for ikke at forstyrre overblikket. Sværheds- grad Postural kontrol Motorisk kontrol/ Læring/udvikling Psykens indflydelse

Holdningsmål holdningsmål kompleksitet Færdighedstræning Kontra Specifik træning Se noter dias 6 Individ, opgave omgivelser Motorisk læring

Færdighedsmål færdighedsmål Passive-, ledet aktive-,aktive-, og modstandsøvelser Undersøgelse Mobilitet/ stabilitet færdighedsmål analysere Se Noter ved dias 6. Anvende Biomekaniske udregninger Sværheds- grad

Gennemgående opgave I skal – i studiegrupper - lave en analyse af en funktion som I har udført til bevægelsesdagen. Funktionen skal filmes med digital video og herefter deles i delfunktioner der skal beskrives og analyseres. ´De relevante emner fra T/M Basal Bevægelseslære skal inddrages. Biopsykosociale faktorer Observation – beskrivelse – analyse biomekanik Gentiles taxanomi Planer og akser for bevægelse Muskelkontraktioner / muskelarbejde Musklernes bevægebane / leddenes stilling Drejningsmomenter / kræfter Mobilitet  stabilitet Motorisk kontrol / postural kontrol Motorisk læring Progression / regression Bevægelsesvidenskab Feedback / feedforward Andre relevante faktorer i basal fysioterapi

Hjemmesiden til basal bevægelseslære www.scvun.dk http://uv.scvua.dk Undervisningsplan Litteratur Hjemmesiden til basal bevægelseslære www.scvun.dk http://uv.scvua.dk Quickplace At studere….. Dias bliver fulgt op af en mundtlig gennemgang fra underviseren hvor de to væsentligste bøger til emnet vil blive gennemgået. - Shumway-Cook, Anne m.fl. Motor Control - Theory and practical applications. Williams & Wilkins, 2001 - Trew, Marion m.fl. Human Movement. Churchill Livingstone, 1997 Grunden til denne gennemgang er at vi har erfaret at de studerende har meget svært ved at komme i gang med disse bøger, da de dels er på engelsk og dels er ”lidt tunge”. Men da bøgerne er ret vigtige både i dette fag og senere i uddannelsen, mener vi det er vigtigt at lægge ekstra vægt på at præsentere dem nu.

Opgave dag 1…. Videokameraer Afspilning på skærm Opgaver – tidsforbrug Gruppeprocesser Opgave dag 1….

Marey: The Falling Cat (1894) http://easyweb.easynet.co.uk/~s-herbert/marey.htm Hvordan laver vi bevægelsesanalyse?

Funktion og færdighed Kinematik Kinetik “motion is the act or process of changing place or position with respect to some reference point or object” Oxford English Dictionary

Model til bevægeanalyse Lineær Angulær Observation – visuel / kamera / video Beskrivelse – tid / rum analyse – strategi / symmetri / alignment / dysfunktioner konklusion – i relation til analysen Andre undersøgelser

? Model til bevægeanalyse Hvordan laver vi observation? Visuel / video / tests + forskning Hvordan laver vi beskrivelse? Struktur Hvordan laver vi analyse? Sammenligne/normalitet/biomekanik og anatomi Fokus: Stablitet  mobilitet  alignment Hvordan laver vi vurdering? Belastnings- og Risikovurdering / sammenhæng Hvordan laver vi konklusion? essensen af processen

1 2 3 4

1

1 2

Studier af bevægelse Psykologiske Mekaniske Fysiologiske Sociologiske Indfaldsvinkler til bevægelsesanalyse – Efter Motor Control (2004) Sociologiske Anatomiske Miljø / kontekstuelle

Terminologi Et tog i bevægelse (locomotion) drives af stemplernes kraftudvikling pga. deres bevægelse (motion); inde i toget er der mennesker der bevæger sig (movement) Lineære - translatoriske bevægelser Angulære – rotatoriske bevægelser

Opsamling - gruppeopgaver Udgangsstilling: Tyngden på det venstre ben, højre ben tager det første skridt. Højre arm støtter på pælen, venstre arm let bøjet ud fra kroppen.

Opsamling - gruppeopgaver Udgangsstilling: Siddende med ret ryg på stolen. Rygsøjlen: Bevægelsen går fra ekstension til fleksion til ekstension i det sagitale plan omkring den transverselle akse.

Opsamling - gruppeopgaver De forskellige led i bevægelsen: Knæet Først en fleksion, hvorefter bevægelsen slutter med en ekstension Sker også i det sagitale plan over den transversale akse

Opsamling - gruppeopgaver Udgangsstilling: Flekteret truncus Flekterede hofteled Flekterede knæled Dorsalfleksion V. fod en anelse foran h. fod Hoved let ekstenderet Albueledene flekteret Underarm i nulstilling med hænderne pegende ventralt

Opsamling - gruppeopgaver Primært bevægelser i skulderled, albueled og håndled, dog bevæges andre dele af kroppen meget individuelt for den enkelte person i gruppen. Vi har valgt at sætte fokus på de tre ovenstående bevægelser, da vi synes de er de vigtigste for selve opgaven.

Opsamling - gruppeopgaver Skulderleddet: Fleksion efterfulgt af ekstension. Dette er også med til at opretholde balancen. Albueled: Let flekteret og bevæger sig i det sagitale plan, forskellig fra person til person, alt efter hvor meget vægt men har i hænderne.

Frustreret – hvad gør vi? Skulderen: Vi kan desværre ikke finde ud af at definere bevægelsesretningerne i skulderleddet. Hvordan kommer vi videre? -brug hinanden! -brug litteraturen! -brug bloggen! -brug mailen! -spørg!

Fortsættes på intro 2