Introduktion Basal bevægelseslære Semesterplan Fagbeskrivelse Undervisningsplanen Studiegruppeopgaver Litteratur ”Human Movement” og ”Motor Control” Her skal dias suppleres med en mundtlig gennemgang, der beskriver de formelle papirer som hjælper studerende til at navigere gennem uddannelsen og faget. I punktform nævnes de formelle papirer som vil blive gennemgået i de følgende dias. Vi har valgt at opstille i punkt-form og med få informationer for at den studerende nemmere kan få et overblik.
Undervisningsplan
Mål Målet er, at den studerende ved undervisningens afslutning kan anvende basale begreber indenfor bevægelseslære og bevægelsesvidenskab. Det drejer sig om analyse af bevægelse og forståelse af de faktorer der har indflydelse på bevægelse. (Fagbeskrivelse, Basal bevægelseslære, 30. august 2001) Målet er hentet fra fagbeskrivelsen for emnet.
Fagbeskrivelse Du kan se vidensmål, holdningsmål og færdighedsmål for emnet ved at klikke dig ind på www.scvun.dk under fysioterapeutuddannelsen eller ved at klikkke på linket HER Her har vi valgt at anvende en link til fagbeskrivelsen: en hurtig og dynamisk genvej for den studerende til relevante oplysninger.
Vidensmål vidensmål Knogler, led, muskler og nerver Mobilitet/ stabilitet Materiale- egenskaber terminologi balance Principper For træning vidensmål Biomekanik/ antropologi Instruktion Feedback- strategier For at gøre gennemgangen af de 3 mål (vidensmål, holdningsmål og færdighedsmål) mere overskuelig og ”tilskuervenlig” har vi afgrænset dem i cirkler. Samtidig er der lagt en animationseffekt ind over, således at cirklerne præsenteres enkeltvis, for ikke at forstyrre overblikket. Sværheds- grad Postural kontrol Motorisk kontrol/ Læring/udvikling Psykens indflydelse
Holdningsmål holdningsmål kompleksitet Færdighedstræning Kontra Specifik træning Se noter dias 6 Individ, opgave omgivelser Motorisk læring
Færdighedsmål færdighedsmål Passive-, ledet aktive-,aktive-, og modstandsøvelser Undersøgelse Mobilitet/ stabilitet færdighedsmål analysere Se Noter ved dias 6. Anvende Biomekaniske udregninger Sværheds- grad
Gennemgående opgave I skal – i studiegrupper - lave en analyse af en funktion som I har udført til bevægelsesdagen. Funktionen skal filmes med digital video og herefter deles i delfunktioner der skal beskrives og analyseres. ´De relevante emner fra T/M Basal Bevægelseslære skal inddrages. Biopsykosociale faktorer Observation – beskrivelse – analyse biomekanik Gentiles taxanomi Planer og akser for bevægelse Muskelkontraktioner / muskelarbejde Musklernes bevægebane / leddenes stilling Drejningsmomenter / kræfter Mobilitet stabilitet Motorisk kontrol / postural kontrol Motorisk læring Progression / regression Bevægelsesvidenskab Feedback / feedforward Andre relevante faktorer i basal fysioterapi
Hjemmesiden til basal bevægelseslære www.scvun.dk http://uv.scvua.dk Undervisningsplan Litteratur Hjemmesiden til basal bevægelseslære www.scvun.dk http://uv.scvua.dk Quickplace At studere….. Dias bliver fulgt op af en mundtlig gennemgang fra underviseren hvor de to væsentligste bøger til emnet vil blive gennemgået. - Shumway-Cook, Anne m.fl. Motor Control - Theory and practical applications. Williams & Wilkins, 2001 - Trew, Marion m.fl. Human Movement. Churchill Livingstone, 1997 Grunden til denne gennemgang er at vi har erfaret at de studerende har meget svært ved at komme i gang med disse bøger, da de dels er på engelsk og dels er ”lidt tunge”. Men da bøgerne er ret vigtige både i dette fag og senere i uddannelsen, mener vi det er vigtigt at lægge ekstra vægt på at præsentere dem nu.
Opgave dag 1…. Videokameraer Afspilning på skærm Opgaver – tidsforbrug Gruppeprocesser Opgave dag 1….
Marey: The Falling Cat (1894) http://easyweb.easynet.co.uk/~s-herbert/marey.htm Hvordan laver vi bevægelsesanalyse?
Funktion og færdighed Kinematik Kinetik “motion is the act or process of changing place or position with respect to some reference point or object” Oxford English Dictionary
Model til bevægeanalyse Lineær Angulær Observation – visuel / kamera / video Beskrivelse – tid / rum analyse – strategi / symmetri / alignment / dysfunktioner konklusion – i relation til analysen Andre undersøgelser
? Model til bevægeanalyse Hvordan laver vi observation? Visuel / video / tests + forskning Hvordan laver vi beskrivelse? Struktur Hvordan laver vi analyse? Sammenligne/normalitet/biomekanik og anatomi Fokus: Stablitet mobilitet alignment Hvordan laver vi vurdering? Belastnings- og Risikovurdering / sammenhæng Hvordan laver vi konklusion? essensen af processen
1 2 3 4
1
1 2
Studier af bevægelse Psykologiske Mekaniske Fysiologiske Sociologiske Indfaldsvinkler til bevægelsesanalyse – Efter Motor Control (2004) Sociologiske Anatomiske Miljø / kontekstuelle
Terminologi Et tog i bevægelse (locomotion) drives af stemplernes kraftudvikling pga. deres bevægelse (motion); inde i toget er der mennesker der bevæger sig (movement) Lineære - translatoriske bevægelser Angulære – rotatoriske bevægelser
Opsamling - gruppeopgaver Udgangsstilling: Tyngden på det venstre ben, højre ben tager det første skridt. Højre arm støtter på pælen, venstre arm let bøjet ud fra kroppen.
Opsamling - gruppeopgaver Udgangsstilling: Siddende med ret ryg på stolen. Rygsøjlen: Bevægelsen går fra ekstension til fleksion til ekstension i det sagitale plan omkring den transverselle akse.
Opsamling - gruppeopgaver De forskellige led i bevægelsen: Knæet Først en fleksion, hvorefter bevægelsen slutter med en ekstension Sker også i det sagitale plan over den transversale akse
Opsamling - gruppeopgaver Udgangsstilling: Flekteret truncus Flekterede hofteled Flekterede knæled Dorsalfleksion V. fod en anelse foran h. fod Hoved let ekstenderet Albueledene flekteret Underarm i nulstilling med hænderne pegende ventralt
Opsamling - gruppeopgaver Primært bevægelser i skulderled, albueled og håndled, dog bevæges andre dele af kroppen meget individuelt for den enkelte person i gruppen. Vi har valgt at sætte fokus på de tre ovenstående bevægelser, da vi synes de er de vigtigste for selve opgaven.
Opsamling - gruppeopgaver Skulderleddet: Fleksion efterfulgt af ekstension. Dette er også med til at opretholde balancen. Albueled: Let flekteret og bevæger sig i det sagitale plan, forskellig fra person til person, alt efter hvor meget vægt men har i hænderne.
Frustreret – hvad gør vi? Skulderen: Vi kan desværre ikke finde ud af at definere bevægelsesretningerne i skulderleddet. Hvordan kommer vi videre? -brug hinanden! -brug litteraturen! -brug bloggen! -brug mailen! -spørg!
Fortsættes på intro 2