Service Management i krisetider

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Digitalpost Facility Management 2013
Advertisements

Coops kæder Varehuse Discount Supermarkeder Minimarkeder E-handel
Porteføljestyring
Teststrategi Engrosmodellen
Overskrift.
Erhvervsakademi DANIA
Værdistrømsanalyser.
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Vi gennemførte en række interview ifm
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Beboermøde
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
Den glade CEO og iværksætter!
Dansk Supermarked IT-afdelingen: Jens Christensen
Stævnesnacks. Hvad er Stævnesnacks? • Stævnesnacks er et samarbejde mellem FDB og Danmarks Idræts-Forbund • Stævnesnacks er frisk frugt og grønt skåret.
Forretningsudvikling med IT
E-commerce hos Bon’A Parte
Automatisering af tværorganisatoriske processer
Arbejdsglæde eller sygefravær
Erfamøde – itSMF hos Bankdata 20. juni 2012
Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
Virksomheder - definition
KA2000 Projektet Konsolidering og kontorautomation i et projekt Per Schou Christensen - IT-arkitekt Post Danmark
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Desktop Deployment initiativ FY05. Operativsystemer i brug Support for Windows 95/98/NT4 er ophørt Windows XP SP2 bliver endnu et incitament til at.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Fakta om AL-Bank Landsdækkende 66 filialer (incl. 5 fra Roskilde Bank). Etableret 1919 – til Århus i Ejes af fagbevægelsen m.fl private.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Møde… for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
CRM !? ”CRM handler sådan set bare om at behandle kunderne ordentligt og samtidig kun bruge energi på dem, hvor det kan betale sig.” - Claus Due, 2003.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Rambøll Managements definition af it-governance
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Koncern IT.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Dokumentation af opgaver
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
- sammen med glade mennesker
1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Kvickly Total 2011 Antal svar55153 Kvickly Kundemeter 2011 Rapportspecifikationer.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Årsmøder og generalforsamlinger 2015
Dagli´-LokalBrugsen Årsmøde/generalforsamling for forretningen 1.Butikkens resultater 2.Begivenheder i butikken 3.Begivenheder i kæden 4.Begivenheder.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Dansk Supermarked i korthed
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
September 2007 | IBM © 2005 IBM Corporation ITIL – hvad, hvem og hvorfor? Nina Berthou Process Delivery Manager for the Configuration Management Process.
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Præsentationens transcript:

Service Management i krisetider itSMF erfamøde 30. Januar 2013 Lisbeth Smed lisbeth.smed@coop.dk

Indhold Dagsorden 9.00 - 9.10 Velkomst 9.10 – 9.30 Præsentation af Coop og Coop IT 9.30 – 12.00 Service Management i krisetider Hvordan agerer vi når krisen kradser? Får vi tydeliggjort den værdi der ligger i Serv. Mgmt? Praktiske eksempler og udfordringer fra og i hverdagen. Spørgsmål og diskussion 12.00 – 13.00 Frokost

Om mig selv Lisbeth Smed: Arbejdet med IT siden 1980 I Coop siden 1995 Systemprogrammør på mainframe CICS, TCP/IP, Compilere, Versionsstyring Problem manager Afdelingsleder i Procesudvikling

Coop er Danmarks største dagligvarevirksomhed, der driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, coop.dk og datterselskaberne fakta A/S og Irma A/S Coop har ca. 36.000 medarbejdere sammen med de selvstændige brugsforeninger Coop Danmark A/S er ejet af FDB, der har mere end 1 million medlemmer FDB Coop Danmark A/S Irma A/S 100% fakta A/S 100% Coop Trading A/S 25% Brugsforeninger (Franchistagere)

Coops kæder Varehuse Discount Supermarkeder Minimarkeder E-handel Antal butikker pr. oktober 2012 Varehuse Discount 78 butikker 65 Coop - 13 brugsforeninger 400 butikker Heraf 13 Fakta Quick og 30 SemiQuick Supermarkeder Minimarkeder E-handel Landsdækkende onlinesupermarked 379 butikker 135 Coop - 244 brugsforeninger 249 butikker 109 Coop - 140 brugsforeninger Køb på nettet og få leveret hjem til døren eller hent gratis i medlemskæderne 82 butikker Heraf 4 Irma city 10 butikker

CoopPlus - loyalitetsprogram CoopPlus’ formål er at styrke konkurrenceevnen gennem belønning af loyale medlemskunder og brug af kundeindsigt til at øge salg Der opspares point på alle køb i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Coop.dk og hos en række partnere Købsdata lageres og giver værdifuld kundeindsigt Forretnings dispositioner træffes på baggrund af kundesegmenter Målrettet markedsføring i digitale kanaler baseret på kundeindsigt 2,5 mia. point 60 mio. m ails 14 mio. web-besøg > 1mio bruger Nøgletal for CoopPlus 1,1 mio. deltagere 2,2 mia. point opspares årligt 0,7 mio. e-mail permissions 60 mio. mail udsendelser 12 mio. besøg på CoopPlus.dk 1,6 mia. bonlinier fra deltagere årligt

Egne varemærker på nonfood Bolig & Elektronik Tekstil & Fritid

Logistik Or Organisation Vi er i Logistik ca. 1.800 medarbejdere, der bestiller og hjemtager varer fra leverandører over hele verden til vores ca. 1.200 butikker Or Ferskvarer center Tørvarer center Nonfood center Aalborg Hasselager Vejen Odense Rødovre Albertslund Brøndby Rønne Nøgletal Vi har over 300.000 m² lager – svarende til ca. 50 fodboldbaner Vi håndterer over 4.300 vareleverancer hver dag svarende til ca. 3 i minuttet – alle 24 timer Vi kører årligt ca. 40 mio. km. svarende til 50 ture til månen – og tilbage

Logistiks opgaver Målsætning Logistik vil bidrage til Coops konkurrenceevne og indtjening gennem en effektiv og integreret forsyningskæde Distribution Lager Lastbil Opgaver Alt logistik fra bestilling af varer fra leverandør til rettidig levering i butik Sikre optimal leveringssikkerhed og -præcision Minimere logistikomkostninger Sikre at vi lever op til miljøkrav Skib Leverandør Bestilling

Coop IT Coop IT sikrer drift og udvikling af alle it-services til Coop koncernen 1 HOVEDKONTOR 8 LAGRE 1.200 BUTIKKER 5 MIO. KUNDER Facts om it i Coop 200 mio. Transaktioner pr. dag + 30.000 Brugere + 1.200 Dataudvekslingspartnere (EDI) + 45.000 Beslutningsstøtte-rapporter pr. uge (BI) 18.000 / 14.000 Emails ind og ud af koncernen pr. dag + 2.000 Servere + 400 IT-services / Applikationer + 5.000 PC’er Points of Sales – ”Kasseapparater” Telefoni Infra- struktur Beslutnings- støtte (BI) Rådgivning Udvikling Drift Support

Historien Før 2007 Basal registrering i support. Ikke systematisk registrering i andre afdelinger Vi skelner ikke mellem incidents og service requests Meget lavpraktisk Service Transition Værktøj customiseret så vi ikke kunne opgradere. Få rapporteringsmuligheder Task force (major incident) procedu

Mission statement 2007 Helt overordnet: ”Vi vil blive bedre til at sikre forretningen Coop en stabil drift til konkurrencedygtig pris”

Historien 2007 Nydesign af incident-, Request Fulfillment og definition af Problem-processen Gældende for hele Coop IT 2008- Incident/SR – forankring - rapportering Problem – skulle løbes i gang nogle gange Service Transition udvikling incl. opfølgning (SLA/OLA) 2010 Etablering af fora – (problem, incident, værktøj) Managers for Incident, Problem og Service Transition (men ikke fuldtidsressourcer)

Historien 2011 CMDB-arkitektur Blueprint Definition af IT-service Hele Coop IT Change-projektet Revisionskrav Behov for CMDB Ansættelse af ekstra proces-konsulent – 1. ’rene’ Service Management ansættelse Problem-arbejdet Målsætning med gentagne incidents

Resultat – CMDB-arkitektur

Problem-tavle

Historien hertil Proces-arbejdet vokset ud af erkendt behov Eksisterende arbejdsgang bliver en hæmsko Eller vi mangler noget (f.eks. fælles opfattelse af IT-service) Masser af plads til initiativer/tiltag – men få ressourcer (Flid, fedt og snyd) Managers får oftest rollen ’oveni’ Vi definerer selv CSF/KPI’er Og måler om vi lever op til dem Vi går ikke aktivt ud og måler i forhold til forretningen

2012 2012 1. halvdel Vi får ’hul igennem’ Flere ressourcer (Configuration manager, event manager, capacity manager + fuldtids incident manager) Coop IT får ’tæv’ i en brugerundersøgelse med direktionen Vi er ikke proaktive nok, vi er for langsomme til at levere og vi kan ikke levere det forretningen ønsker

Forretningsstrategi og forretningens forventninger viser, at Coop IT skal forbedre indsatsen på disse områder: Governance baseret på rammebudget og business cases Samarbejdet mellem forretningsudvikling og it-udvikling Kravspecifikation - i samarbejde med kunderne Evne til at op- og nedskalere it-udviklingsaktiviteter Projektstyring Anvendelse af tidens teknologi SAP forvaltning og drift Kundenærhed Forretningsstrategi Forretnings-forventninger

Nedskæringer 2012 2. halvdel Nedskæringer på Hovedkontoret Tæt på 20 % af medarbejdere fjernes IT skærer ind til benet 1 manager og 1 proceskonsulent ryger Alle får travlt med det helt basale Capacity Mgmt. får aldrig ’vinger’ Samtidig bliver Coop IT reorganiseret Opstart af et stort ERP-projekt Organiseret som et forretnings-projekt

Ny it-organisation linjeorganisation CIO Strategi & Portefølje IT Udvikling IT Services Business / IT partner Porteføljestyring Enterprise Arkitektur Projektkontor Projektressourcer Dedikeret udviklingsafdeling Al intern it-udvikling Forvaltning Coop DNA - unik forretnings- og applikationsviden Projektressourcer Sikker og stabil it-serviceleverance Intern drift It-support Infrastrukturudvikling Projektressourcer

Hvad gør vi nu?? Drifts-status møder med alle forretningsområder Med tilhørende rapportering af månedens drift Forsøger at skaffe ’luft’ inden for rammen Rammen er givet – men vi kan arbejde på at skaffe luft - Automatisering - Problem arbejdet (gentagne henvendelser) - Self service Etablere arbejdsgrupper

Hvad gør vi nu?? Kigger på Service Management værktøj i ’skyen’ Frigøre interne tekniske ressourcer Muliggøre selfservice + automatisering af trivielle arbejdsgange Arbejde med problem – gentagne incidents/service requests Fjerne ’støjen’. Fokus på om vi tilfører værdi (vi har fjernet 2000 Inc/SR pr. md. – lige nu fokus på 1000 SR yderligere i Varehotline) Indstilling Problem-analyse – Problem-løsning Analyse Løsning Eksempel Uddannelse Intern Kepner-Tregoe kursus for at styrke analyse-skills Ud af ’hamsterhjulet’

Hvad gør vi nu?? Styrke prioriteringen i ledergruppen IT-services består af Drift , support, proces og Infrastruktur udvikling. Tidsregistrering på 3 hovedområder - Basal drift - Interne projekter - Forretningsprojekter Opfølgning + måling Fomål: At styrke prioriteringen og få ledergruppen til at tage beslutninger.

Hvad gør I?