En konflikthåndterende kultur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Social kapital – rig på relationer
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Nyt ansvar.
Jeg støtter barnet ved:
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Oplæg om konflikthåndtering
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
NOEA/Aalborg Universitet
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konflikthåndtering.
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Center for Konfliktløsning. En socialøkonomisk virksomhed Formålet fremme fredelig konfliktløsning uddanne i konflikthåndtering uddanne mæglere bidrage.
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
SSP-konsulent Jesper Snitgaard 1 Konflikthåndtering og konfliktløsning Ejby SFO marts 2012.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Brug konflikten Konflikthåndtering i skolen. Programoversigt Intro Konflikter er en social realitet I de gode gamle dage Det vi ser efter Giv konflikten.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Indre By / Østerbro LokalMED
Konflikter og kommunikation
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Optrappende og afspændende sprog
Redskab: Fra konflikt til fælles løsning
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Redskaber og overvejelser
Gode råd om ... Referatskrivningen
Præsentationens transcript:

En konflikthåndterende kultur Konflikt-forståelse Værdier Ledelse og kollega-adfærd Konflikt-håndteren-de kultur Dialog og kommuni-kation Fyld selv ud Fyld selv ud Refleksion Personlige og sociale kompeten-cer

Værdiafklaring Afklaring af: Dialog om: Dialog om: Hvilke værdier Hvorfor…. Hvordan…. Fordi Derfor vil vi ex. respektere fordi vi kan respektere forskellighed supplere regler, tale hinanden med og ikke osv. om, osv.

Definition konflikt En konflikt er en uoverensstemmelse, der giver spændinger og kommunikationsproblemer i og mellem mennesker

Konflikttyper VÆRDIKONFLIKT METODEKONFLIKT PERSONLIGE KONFLIKTER Kultur, holdning, værdier, personlige, kulturelle Løsning: dialog/interesse for modparten, respekt for forskellighed, lydhørhed Resultat: tolerance og gensidig forståelse METODEKONFLIKT Mål, midler, struktur, procedurer Løsning: problemløsning Resultat: Fælles dialog, udarbejde nye/andre måder, enighed, en aftale PERSONLIGE KONFLIKTER Identitet, selvværd, tillid, afvisning Løsning: åben kommuni-kation, forventninger/ønsker/håb, lytte, spørge Resultat: større forståelse for hinanden, empati, selvindsigt RESSOURCEKON-FLIKT Penge, tid, plads, materialer, personale Løsning: forhandle ”køb/salg” , kompromis Resultat: En aftale

Sprog - op og ned Sprog som optrapper Sprog som nedtrapper (angreb, kritik, vurdering, fortolkning, skyld) Du-sprog Afbryder Ligeglad Ledende spørgsmål Bebrejder Abstrakt Fokus på fortid Går efter personen Sprog som nedtrapper (respekt, giver plads, tolerance, tager ansvar) Jeg-sprog Lytter Interesseret Åbne spørgsmål Udtrykker eget ønske Konkret Fokus nutid / fremtid Går efter problemet

Reaktionsmønstre SLÅ (Bliver vred , aggressiv) GÅ (Bliver ked af det, såret) STÅ (Lytter, spørger til, - jeg sætninger)

Konflikttrappen 7. Polarisering 6. Åben fjendtlighed 5. Fjendebilleder Måske ”fredelig sameksistens” et stykke tid. 1. Uoverensstemmelser 2. Personificering 7. Polarisering 6. Åben fjendtlighed 5. Fjendebilleder 3. Problemet vokser 4. Samtale opgives Mægling - anden tredjeparts intervention. På dette og næste trin kommer mægling eller tredjeparts-medvirken ind. Medicinen er genoptagelse af kontakten. Man kan søge råd eller læsse af hos en kollega, ven eller kammerat. Gå tilbage til sagen - forsøg at holde dig og den anden til sagen!

At arbejde professionelt (de 3 P´er) Professionelle niveau Faglige uddannelse, viden, teorier, etik, holdninger Personlige niveau Personlighed, temperament, personlig baggrund, erfaringer, cigarføring Private niveau Opvækst, traumer, succes

Refleksionscirklen erfaring handling refleksion beslutning analyse

Nedtrapning af konflikter Bevar roen og hold dialogen i gang. Stil åbne spørgsmål ”Kontroller” egne følelser og vis villighed til at tale problemet igennem Fremfør egne synspunkter neutralt tonefald og brug jeg - sætninger Forsøg at løse uoverensstemmelsen ved at finde løsninger, begge parter kan acceptere