BRYGGERIGRUPPEN A/S STORMØDER Bryggerigruppen A/S Strategiplan 2005 - 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Generalforsamling Codan A/S 5. april  Et godt år •Vækst i bruttopræmier på 3,3 % •Combined ratio forbedret med 0,7% •Resultat efter skat på
Advertisements

Kontakt vores salgsafdeling på eller
Q2 2006/07 præsentation, 11. maj 2007 ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Title goes here Subtitle goes here Royal Greenland A/S – Årsrapport 2011/12 Ukiumut Nalunaarut 2011/12 Generalforsamling, Nuuk 23. januar 2013.
10 Konkurrencesituation
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Marketingplanlægning
Holmegaard en ny begyndelse.
Produktion og Logistik
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Profitten øget med økologiske tryksager! Kim T. Rasmussen, direktør UniFlip A/S.
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Topdanmark Informationsmøde 1. november 1999.
ECarta Games Forretningsplan Hold 7 Rune Højsgaard Espen Højsgaard Pimin Konstantin Kefaloukos Nanna Hjort Vidkjær Hanne Svenningsen Ulrikke Ji Mee Andersen.
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
Den glade CEO og iværksætter!
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Automatisering af tværorganisatoriske processer
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Præsentation af e-takeaway.dk
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Virksomheder - definition
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
Forretningsmodel.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
1 juni 2002 Topdanmark Juni juni 2002 Hvorledes Topdanmark ønsker at skabe værdi Driftsmæssigt: En præmiefremgang som overstiger markedsniveauet.
Introduktion af Danmarks største jobmarked på Godkendt rådgiver for Selskabet.
Tican koncernen.
Athena IT-Group Stiftet i 1995 Optaget til Handel på Nasdaq OMX First North siden medarbejdere i Danmark og Tyskland Forretningsområder:  IT-Outsourcing.
25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
Beretning Gdr. Henrik Høegh, Holeby Landsudvalget for Planteavl.
AFSÆTNING A – Schønberg
Finland - Dit næste nærmarked januar 2015 ved handelschef og regional koordinator Klaus I. Hell.
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
4. Virksomhedens etablering
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Danish Farm Design Building the future Dyrevelfærd Portugal, Spanien, Italien Bjarne Kornbek Pedersen.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Dudek Plast A/S Gerresheimer Gruppe 5.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Velkommen til EBIT ledelse FSR – danske revisorer | Dagsorden: Baggrund De 4 hovedområder Nøgletallene Rapporten.
Q1 2006/07 præsentation, 7. februar 2007 ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Hvidkilde Ole Teglgaard. 8 september Bytter skib for firma Oms: 1 mill/år 1 ansat.
Q3 2007/08 præsentation, 27. august 2008 Ved CEO K. E
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
konkurrencesituation
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Energierhvervsanalyse
10 Konkurrencesituation
26. Indkøbsstyring Indkøbsfunktionens opgaver:
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Energierhvervsanalyse
Historie og organisation
25. Logistisk effektivitet
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Ukiumut Nalunaarut 2014/15 Royal Greenland A/S – Årsrapport 2014/15
Royal Greenland A/S – Årsrapport 2017
Præsentationens transcript:

BRYGGERIGRUPPEN A/S STORMØDER Bryggerigruppen A/S Strategiplan

BRYGGERIGRUPPEN A/S Økonomiske mål i V8 er nået • Tocifret ROIC • Cashflow på mere end 200 mio. kr. i gennemsnit • Tocifret overskudsgrad • Økonomiske nøgletal på højde med de bedste i industrien • Bryggerigruppens værdi fordoblet

BRYGGERIGRUPPEN A/S Ny strategiplan Værdiskabelse gennem lønsom international vækst

BRYGGERIGRUPPEN A/S • Fortsat tocifret ROIC • Fortsat tocifret overskudsgrad • Frit cashflow på mindst 7% af nettoomsætningen 3 økonomiske mål fastholdes

BRYGGERIGRUPPEN A/S Nyt økonomisk mål tilføjes Lønsom omsætningsvækst fra ca. 3 mia. til mindst 4,5 mia. i løbet af 3 år

BRYGGERIGRUPPEN A/S Organisk vækst i størrelsesordenen 3% årligt Polen Norden Baltikum Afrika Caribien Italien Tyskland Canada England

BRYGGERIGRUPPEN A/S Stærke mærker • Royal i Danmark • CIDO i Baltikum • Kalnapilis i Litauen • Vitamalt i Afrika, Caribien og Europa • Faxe International • Ceres i Italien

BRYGGERIGRUPPEN A/S Fortsat fokus på effektivisering • Business Excellence • 20 mio. kr.

BRYGGERIGRUPPEN A/S Akkvisitioner, partnerskaber og alliancer • Nordeuropa • Italien • Internationale markeder for maltdrikke (Caribien, Afrika og England) • Regionale virksomheder i vores branche • Stærke regionale mærker • Øl • Læskedrikke • Maltdrikke

BRYGGERIGRUPPEN A/S Krav til købte virksomheder efter tre år Mindst levere samme økonomiske nøgletal som Bryggerigruppen • Indkøb • Produktion • Salg - bl.a. cross sale over grænser • Ledelse

BRYGGERIGRUPPEN A/S Udgangspunkt for international vækst • Stærk position i Baltikum • Solidt udgangspunkt i Nordtyskland • Udviklingspotentiale i Polen • Stærk Nordisk alliance • Unik vækst i Italien • En af verdens førende leverandører af maltdrikke

BRYGGERIGRUPPEN A/S Gearet til vækst

BRYGGERIGRUPPEN A/S Målene i V8/V8 Next er nået WACC •Frit cashflow •0•0 •100 •200 •300 •2000•2001•2002•2003•2004 •Mio. DKK

BRYGGERIGRUPPEN A/S Peer Group - Sammenligning 2003/2004E Top 5 Int. bryggerier 2003 BG 03 BG 04E •Overskudsgrad •0•0 •2•2 •4•4 •6•6 •8•8 •10 •12 •14 •16 •Procent Top 5 Int. bryggerier 2003 BG 03 BG 04E BG 04E Top 5 Int. bryggerier 2003 BG 03 •ROIC •0•0 •2•2 •4•4 •6•6 •8•8 •10 •12 •14 •16 •Procent

BRYGGERIGRUPPEN A/S Finansiel kapacitet • Fastholde finansiel struktur mindst svarende til BBB rating (investment grade) • Hovednøgletal i styring - EBIT/nettorenteudgifter:> 3,7x - EBITDA/nettorenteudgifter:> 5,5x - Nettorentebærende gæld/EBITDA< 2,5x

BRYGGERIGRUPPEN A/S Finansiel kapacitet < 2,51,33-1,491,44 Rentebærende gæld/EBITDA > 5,514,70-15,3014,79 EBITDA/Nettorenteudgift > 3,88,18-9,098,35 EBIT/Nettorenteudgift BBB2004F 2003A Nøgletalsoversigt Aktuel finansiel kapacitet vurderes til : 1,0 - 1,3 mia. DKK

BRYGGERIGRUPPEN A/S Udbytte- og tilbagekøbspolitik • Dividende: 25-40% af koncernresultat • Tilbagekøbspolitik: Vil fortsat foretage tilbagekøb – bl.a. under hensyn til selskabets finansielle situation

BRYGGERIGRUPPEN A/S Konklusion • Målene fra V8 er realiseret • Krav: - Fastholdelse af overordnede mål - Ingen udvanding af eksisterede aktionærer • Betydelig finansiel kapacitet muliggør: - Akkvisitioner - Fornuftig udbytte-/tilbagekøbspolitik

BRYGGERIGRUPPEN A/S Vækstområder sikrer værdiforøgelse

BRYGGERIGRUPPEN A/S • Fortsat styrkelse af Royal i Danmark • Udbygning af vores skandinaviske alliance • Videreudvikling af pan-nordiske kunder Lønsom vækst i Norden • Produkt- og mærkeudvikling • Øget kunde- og salgsfokus (Customer Excellence)

BRYGGERIGRUPPEN A/S • Royal opnået en markedsandel på ca. 5% • Fremgang i markedsandele for vores totale ølsortiment • 10-15% markedsandel fem år efter lancering Royal over al forventning i Danmark

BRYGGERIGRUPPEN A/S Yderligere nordisk vækstpotentiale • Udbygning af den skandinaviske alliance • Akkvisitioner, partnerskaber og alliancer • Fokus på pan-nordiske kunder • Produkt- og mærkeudvikling • Øget kunde- og salgsfokus (Customer Excellence)

BRYGGERIGRUPPEN A/S Vækstområder sikrer værdiforøgelse

BRYGGERIGRUPPEN A/S Stærk platform i Baltikum • Omsætning i størrelsesordenen 500 mio. kr. • 4 stærke produktionsenheder - øl og læskedrikke • Stærke varemærker med potentiale • Ledelseskompetencer • Effektivt salgs- og distributionsapparat • Ca ansatte • Turn-around i Litauen • Etablering i Letland BRYGGERIGRUPPEN A/S

• Vendt et negativt resultat til overskud • Styrket ledelsen med nyt management team • Relanceret Kalnapilis-mærket • Opgraderet den totale produktportefølje • Styrket salgsfunktionerne Klart forbedret 2004-resultat for Litauen Turn-around i Litauen • Effektiviseret

BRYGGERIGRUPPEN A/S • Juice- og læskedrikproducent • Markedsleder i Baltikum • Stærke internationale varemærker i øverste pris/kvalitetssegment • Meget stærk position og organisation i Letland • Internationalt vækstpotentiale God indtjening Køb af CIDO Partikas Group

BRYGGERIGRUPPEN A/S • Kendt varemærke med vækstpotentiale • Positivt forbruger-image • Stærk position i HORECA-segmentet • Uudnyttet potentiale i detail-segmentet • Svag finansiel base • Utilfredsstillende indtjening Køb af Lacplesa Alus MACH II-mål: Økonomiske nøgletal i Baltikum = Bryggerigruppens nøgletal

BRYGGERIGRUPPEN A/S • Stærke regionale mærker • Én effektiv salgsorganisation • Konkurrencedygtig lokal produktion • Stærk position i udvalgte regioner Fokus på Polen

BRYGGERIGRUPPEN A/S • Stærk regional position • Tæt på Danmark • Indkøb • Salg • Distribution • Ledelse Nordtyskland Hamborg Berlin Frankfurt

BRYGGERIGRUPPEN A/S Italien • Sikre og udbygge Ceres unikke position • Fastholde og videreudvikle vores position • Holde øje med attraktive virksomheder

BRYGGERIGRUPPEN A/S Maltdrikke • Afrika • Vitamalt - Verdens 3. største maltdrikmærke • Caribien • Europa

BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktinnovation over hele linien

BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktinnovation - Royal Red • En rigtig rød øl • Pilsnerstyrke • Lettere øltype med forfriskende kvalitet

BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktinnovation - Kalnapilis • Nye varianter på vej • Kontinuerlig innovation • Vellykket re-lancering i 2004

BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktinnovation - Vita Malt Plus • Ginseng, Royal Jelly og Aloe Vera • Lancering via tv- og radio- spots i Caribien • Næste skridt er Afrika

BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktinnovation - Ceres Old 9 • Stærk og kraftig øl i Ceres kvalitet • Styrkelse af Ceres-mærket • Distribution og markedsføring

BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktinnovation - Faxe Kondi Light • 80% færre kalorier • Stadig med druesukker • Light-segmentet i stærk vækst

BRYGGERIGRUPPEN A/S Business Excellence forbedrer bundlinien

BRYGGERIGRUPPEN A/S Business Excellence • Production Excellence • Customer Excellence 20 mio. kr. (helårseffekt 2006)

BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktion Excellence • Fortsat optimering af Bryggerigruppens arbejdsprocesser • Optimal placering af de enkelte produktserier • Optimal produktionsgennemførelse • Identifikation af ideelle seriestørrelser • Optimering af sortiment Effektivisering af produktion og reduceret kostpris = øget konkurrencekraft • Centraliseret indkøb

BRYGGERIGRUPPEN A/S Customer Excellence • Nærhed i markedet og effektivitet i logistikken • Markedsfokusering og effektivitet i salget • Ændringer i salgsorganisationen • Insourcing af ca. 50 salgskonsulenter (fra depoter) • Evaluering og målrettet uddannelse af salgsorganisationen • Optimering af IT-værktøjer til gennemførende salg

BRYGGERIGRUPPEN A/S Business Excellence • De små tals store lov • 20 mio. kr. i besparelser

BRYGGERIGRUPPEN A/S Styrket international virksomhedsidentitet

BRYGGERIGRUPPEN A/S MACH II - Hovedpunkter 1. Sikre lønsom omsætningsvækst fra ca. 3 mia. kr. (2004) til mindst 4,5 mia. kr. (2007) under forudsætning af fortsat tocifret ROIC og overskudsgrad samt frit cash flow på mindst 7% af omsætningen. 2. Videreudvikling af Baltikum gennem yderligere optimering, integration og effektivisering således, at Baltikum senest i 2007 opnår tocifret ROIC og overskudsgrad. 3. Udvikle Bryggerigruppens kernekompetencer til at drive stærke regionale/nationale mærker 4. Intensiveret produktinnovation - fokus på at udvikle stærke mærker gennem øget investering i marketing og produkt- udvikling 5. Business excellence skal sikre fortsatte besparelses- og rationaliseringsgevinster med en samlet helårseffekt på 20 mio. kr. allerede i Etablering af ny international virksomhedsidentitet

BRYGGERIGRUPPEN A/S Tak for opmærksomheden...