Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# 13492 • V111000.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Coaching …en introduktion
Motivation Sidde 4 og 4. af andre.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Tak fordi jeg måtte komme
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Modul 1 - Processer.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Her gennemgås tre af de mest anerkendte
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Udgangspunktet er, at der ikke findes nogen rigtig ledelsesform
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
”Kaldet til kærlighed”
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturvidenskab.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
SLII ® ® To create a match © 2000 The Ken Blanchard Companies Do not duplicate Item# V
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Vejledning i projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Ledelse Lederopgaver Instrumentelle – varetagelse af den faglige side af arbejdet planlægning og kontrol Emotionelle – forholdet til og mellem medarbejderne.
Foundation and building blocks
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Den lærende organisation
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Implementering af strategi
Skills training © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Sådan bruger du præsentationen
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Ledelsesformer og ledelsesteorier
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Motivation af frivillige
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# 13492 • V111000

Diagnosticering Viljen og evnen til at vurdere en situation og medarbejderens udviklingsbehov for at kunne vælge den mest hensigtsmæssige ledelsesstil i forbindelse med specifikke mål eller opgaver. 3-1 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Udviklingsniveau Kompetence Engagement 3-2 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Kompetence Opgavespecifik viden eller færdigheder Overførbare erfaringer og færdigheder 3-3 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Engagement Motivation Selvtillid 3-4 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

De fire udviklingsniveauer lav kompetence og højt engagement lav til nogen kompetence og lavt engagement moderat til høj kompetence og svingende engagement høj kompetence og højt engagement 3-5 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

De fire udviklingsniveauer U1 – den entusiastiske nybegynder U2 – den desillusionerede og frustrerede medarbejder U3 – den kompetente, men forsigtige medarbejder U4 – den selvstændige medarbejder 3-6 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Kendetegn for udviklingsniveauer Selvkritisk Forsigtig Tvivlende Kompetent Bidragende Usikker Tøvende/famlende Uinteresseret/keder sig U4 Med rette selvsikker Altid kompetent Inspireret/inspirerer andre Ekspert Selvstændig Har selvtillid Sagkyndig Selvledende U2 Overvældet Forvirret Demotiveret Demoraliseret Frustreret Desillusioneret Modløs Glimtvis kompetent U1 Håbefuld Uerfaren Nysgerrig Ny/mangler færdigheder Optimistisk Begejstret Ivrig Entusiastisk 3-7 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

De fem nøglespørgsmål i forbindelse med diagnosticering 1. Hvad er det specifikke mål/den specifikke opgave? 2. Hvor god en viden og hvor gode færdigheder har medarbejderen tidligere udvist i forbindelse med den specifikke opgave? 3. Hvor gode er medarbejderens overførbare færdigheder? 4. Hvor motiveret, interesseret eller engageret er medarbejderen? 5. Hvor meget selvtillid har medarbejderen? 3-23 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Model for diagnosticering af udviklingsniveau 3-8 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Udviklingsniveau 1 3-9 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

U1 – den entusiastiske nybegynders behov Anerkendelse af engagement og udviste færdigheder Klare mål og roller Standarder for veludførte opgaver Tidsrammer Prioriteringer Oplysning om, hvordan informationer vedrørende præstationer indsamles og deles Handlingsplaner – specifik vejledning om hvordan, hvornår og med hvem Rammer og begrænsninger 3-10 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

U1 – den entusiastiske nybegynders behov Informationer om målet/opgaven og virksomheden De uskrevne regler om, ”hvordan vi gør tingene her” En trinvis procedure for indlæring af nye færdigheder Praktisk træning – at få metoderne vist og forklaret Konkrete eksempler på, hvordan andre når målet eller udfører opgaven Mulighed for at øve sig Regelmæssig feedback om resultaterne Løsninger på problemer. 3-11 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Udviklingsniveau 2 3-12 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

U2 – den desillusionerede og frustrerede medarbejders behov Klare mål Perspektivering Regelmæssig feedback Ros for fremskridt Hjælp ved analyse af succeser og fejltagelser – forsikring om, at det er i orden at begå fejltagelser Forklaring på hvorfor opgaven er vigtig, og forklaring på ”hvordan” den skal løses 3-13 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

U2 – den desillusionerede og frustrerede medarbejders behov Mulighed for at snakke om sine bekymringer og dele sine følelser med andre At deltage i og få indflydelse på beslutningsfasen og problemløsninger Opmuntring Gode råd samt beskrivelse af de næste skridt og alternative løsningsmodeller Coaching for at udvikle og finpudse sine færdigheder. 3-14 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Årsager til desillusion Medarbejderen føler, at opgaven er vanskeligere, end han havde forestillet sig. Medarbejderen føler ikke, at der er nogen, der sætter pris på hans anstrengelser. Medarbejderen synes ikke, at han får den hjælp, han behøver for at forbedre sin præstation. Jo mere medarbejderen lærer, jo mere bliver han klar over, at han stadig mangler at lære. Medarbejderen synes, at opgaven er kedelig. Medarbejderen synes, at målene er indbyrdes modstridende og mangler prioritering. Medarbejderen var slet ikke interesseret i at få opgaven. 3-15 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

3 spørgsmål som lederen kan stille U2 medarbejderen for at finde årsager til desillusion: Er du desillusioneret eller utålmodig, fordi du endnu ikke mestrer opgaven, eller fordi du ikke har de færdigheder, der er nødvendige? Vil du gerne have mere instruktion? Er du desillusioneret, fordi du ikke får den påskønnelse, anerkendelse eller feedback, som du har behov for? Vil du gerne have mere støtte? 3-16 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

3 spørgsmål som lederen kan stille U2 medarbejderen for at finde årsager til desillusion: Er du desillusioneret, fordi opgaven er forskellig fra det du havde forventet? Går det, som du havde regnet med? Har du brug for at justere dine forventninger om hvad der er realistisk? Eller har du brug for at snakke med en eller anden for at få luft for dine frustrationer? Har du med andre ord både brug for instruktion og støtte? 3-17 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Udviklingsniveau 3 3-18 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

U3 – den kompetente, men forsigtige medarbejders behov En mentor eller vejleder, der altid står til rådighed Mulighed for at afprøve sine ideer Mulighed for at give sine bekymringer luft og dele sine følelser med andre Støtte og opmuntring for at udvikle sine evner til selvstændig problemløsning 3-19 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

U3 – den kompetente, men forsigtige medarbejders behov Hjælp til at se objektivt på sine erfaringer og færdigheder for at opbygge selvtillid Ros og anerkendelse for sit høje niveau for kompetence og præstation At forhindringer, som står i vejen for opfyldelse af målet, bliver fjernet Et lille ”skub” for at overvinde sin tøven. 3-20 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

Udviklingsniveau 4 3-21 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201

U4 – den selvstændige medarbejders behov Variation og udfordringer En leder, der optræder mere som mentor og kollega end som overordnet Anerkendelse for sin indsats Selvstændighed og bemyndigelse Tillid Mulighed for at dele sin viden og sine færdigheder med andre. 3-22 © 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt • V040201