Temasession: ”IT i hjemmet” Summit ’05 ”Mediekonvergens og interaktivt tv” Forskningsassistent Maria Hunosøe-Johannesen Knowledgelab, Syddansk Universitet
IDTV-projektet •Udvikling af bredbåndsbaserede, interaktive indholdstjenester til tv via en stærk internetopkobling og en settopboks •Løbende test og videreudvikling af tjenesterne •Projektet finansieres helt af de deltagende virksomheder / organisationer og uni selv •Fokus på tv’et •Fremtidigt perspektiv: bredbåndsbaserede tjenester til hele hjemmet •Lang proces, kompliceret af praktiske, tekniske problemstillinger Projektdeltagere • Dansk Bredbånd • DigiEyez • Sydfyns Elforsyning • TV2/Interaktiv • Fyens Stiftstidende • STV • uncle • Nørgård Mikkelsen • Scanad • Tietgenskolen • Skolemedia
TV PC •Dagligstuen (primært) •Tilbagelænet / passiv seer •Broadcast •Fælles oplevelser •Oplevelser •Del af familiens liv •Udbredt på tværs af befolkningen •Push-medie •Arbejdsværelset •Aktiv / handlende bruger •Individuel information og kommunikation •Individuelle oplevelser •Arbejde •Del af den enkeltes liv •Mindre udbredt på tværs af befolkningen •Pull-medie To former for teknologi, der skaber eller løser problemer i hjemmet
Indholdsmæssig problematik
Digitaliseringens udfordringer og muligheder Reklamebureauet Udfordringer • seerne kan skippe reklameblokkene hvordan tiltrækker man seerne, så de aktivt tilvælger reklamen? Muligheder • et brand kan aktivt opsøges af brugere, der søger relevant information og måske underholdning. • introduktion af det interaktive, digitale reklameformat til tv’et. • udvikling af evnen til at tænke markedsføring ind i en indholdssammenhæng. Dørsælgeren døde – gæsten træder ind ad døren. Du har selv inviteret ham.
Udfordringer •stigende visualisering af journalistikken? •en journalist, mange medier (tryk, internet, foto, radio, levende billeder) •en historie, mange medier (mobiltelefonen, internettet, tv, radio, avis, pda) •seerne / læserne skal ikke være i tvivl om, hvor indholdet kommer fra, og hvilken profil dette indhold har Muligheder •stærkere brand •mærket som guideline •snævert, målrettet indhold Digitaliseringens udfordringer og muligheder Mediehuset
Og hvordan starter vi så den indholdsudvikling? •Strategiske alliancer –Konkurrenter –Samarbejdspartnere –Forskning •Kompetenceudvikling •Fokus på brugernes behov •Brud med den linære fremstilling