Sprogenes dag - arabisk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Religioner i Jerusalem
Videregående pc-vejledning
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Fra formel til funktionel undervisning
ORDKLASSER og SÆTNINGSLED
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Databasetyper •Niveau 3 for MVU. Hvorfor? •”Hvis man vil have adgang til nyeste kilder om hvad som helst, så må man lære sig at bruge andre ressourcer.
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Dansk 1. klasse.
Skriftlighed og læring
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Kapitel 8 En repetition.
Sprogcenter Vejle - i dialog med verden.
Naja Marie Aidt Bavian.
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Adobe Professional Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Videregående pc-vejledning
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
ved læsevejleder Dorthe Clausen
StreetArt.
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Krig og Terror Gruppe 4.
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
1. lektion: Danmark i verden
R- Problemer Adil, Alexander, Christian, Katrine S & Thomas.
Lion CMS Introduktion Sådan bruger du systemet. Trin 1 Tryk på login knappen Skriv dit brugernavn Skriv dit password Tryk på OK (Login) knappen Du er.
Introduktion til. Eksempler på anvendelse Jeg skal bruge avisartikler på fransk til min gymnasieopgave Jeg vil gerne se avisen fra mit hjemland Libanon.
Ergonomi Anchelika V. Skjødt.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Videregående pc-vejledning
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
 Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden)  Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
IT for begyndere Modul 3: ”Sådan bruger du tastaturet” 1.
SRO SKRIV!.
HVAD SKAL DER VÆRE OPMÆRKSOMHED PÅ?
Modul 3: ”Sådan bruger du tastaturet”
Livets Ord April 2018.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Oplæsningens byggeklodser
Livets Ord Februar 2018.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Livets Ord August 2018 “Med evig kærlighed har jeg elsket dig, derfor bevarer jeg min troskab mod dig” (Jer 31, 3)
Workshop c Pernille Hargbøl Madsen
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
READ – sammen om læsning
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
”Intro og Sådan bruger du musen”
”Repetition: Mus og tastatur”
Præsentationens transcript:

Sprogenes dag - arabisk

Udtrykkene arabisk og klassisk arabisk bruges almindeligvis om det rene arabiske sprog, اللغة العربية؛الفصحى al-lughat al-`arabiyyah: det arabiske sprog; al-fushah: klassisk arabisk, som er det sprog, Koranen er affattet på. Arabiske dialekter tales i Nordafrika (Maghreb fra Marokko til Egypten) og i Mellemøsten (fra Palæstina/Israel til Irak, og fra Syrien til Yemen). Der tales også en arabisk dialekt på Malta. .

Alif a, ā, i, u ا Bā b ب Tā t ت Thā th ث Djīm dj ج Hā h ح Chā ch خ Dāl d د Dhāl dh ذ Rā r ر Zāi z ز Sīn s س Sjīn sj ش

Sād s ص Dād d ض Tā t ط Zā z ظ Ain ʿ ع Ghain gh غ Fā f ف Qāf q ق Kāf k ك Lām l ل Mīm m م Nūn n ن Hā h ه Wāw w ,ū, u و Yā y, ī, i ى

Arabisk er et semitisk sprog ligesom hebraisk Arabisk er et semitisk sprog ligesom hebraisk. Det arabiske alfabet har 28 bogstaver og skrives fra højre mod venstre. De korte vokaler a, i og u noteres ikke i normal skrift. De lange vokaler a, i og u noteres. De korte vokaler kan eventuelt angives ved hjælp af diakritiske tegn over og under konsonanterne. المكتبة

Den oprindelige korantekst på arabisk opfattes af muslimer som guddommelig, hvorved Koranens sprog har en særlig status. Dette er grunden til, at Koranen i mange lande ikke er blevet trykt på nationalsproget. Eventuelt kan man trykke en tosproget udgave, hvor den arabiske tekst er den indiskutable originale og oversættelsen kun er at opfatte som en fortolkning.

Det moderne, fælles skriftsprog betegnes ofte som moderne standardarabisk og forstås over hele den arabiske verden. Talesproget varierer derimod så meget mellem landene, at det kan diskuteres om eksempelvis marokkansk arabisk og yemenitisk arabisk skal ses som dialekter af samme sprog eller som forskellige sprog. Egyptisk arabisk er den moderne dialekt, der forstås af flest arabere på grund af Egyptens befolkningstal og medierne (især film).

١ Wahid 1 ٢ Itnen 2 ٢٠ isrin 20 ٣ Talat 3 ٣٠ talatin 30 ٤ Arbaa 4 ٤٠ arbiin 40 ٥ Hamas 5 ٥٠ hamsin 50 ٦ Sitt 6 ٦٠ sittin 60 ٧ Sabaa 7 ٧٠ sabin 70 ٨ Taman 8 ٨٠ tamanin 80 ٩ Tisaa 9 ٩٠ tisin ١٠ Aasara 10 ١٠٠ miyya mit 100

3. pers. ’den’, ’det’ Humma ’de’ hiyya ’hun inta ’du’ (hank.) Ental Flertal huwwa ’han’ 3. pers. ’den’, ’det’ Humma ’de’ hiyya ’hun inta ’du’ (hank.) 2. pers. Intu ’I’ inti ’du’ (hunk.) 1. pers. anna ’jeg’ ihna ’vi’

85% af alle arabiske ord består af tre konsonanter. indsættelsen af vokallydene a, i, u ændrer ordets betydning Roden ktb Katb skrivning Katab han skrev Kitaab bog Kaatib skrivende, en skriver Kutub bøger Yiktib han skriver Maktab skrivebord, kontor Maktuub skrevet Maktaba boghandler, bibliotek

KTB som verbum: Katab han skrev yiktib han skriver Katabit hun skrev tiktib hun skriver Katabt du skrev (hank.) tiktib du skriver (hank.) Katabti du skrev (hunk.) tiktibi du skriver (hunk.) Katabt jeg skrev aktib jeg skriver Katabu de skrev yiktibu de skriver Katabtu I skrev tiktibu I skriver Katabna vi skrev niktib vi skriver

As-salaam aleikum goddag Ma-salaam farvel Mutasakkir halis mange tak Ismi NN Jeg hedder NN Ana sakin fi-d-Danmark. Jeg bor i Danmark Ana danmarki Jeg er dansker Ana talib/talba Jeg er elev Ana b-atkallim arabi basit bass Jeg forstår kun lidt arabisk