Udviklingspsykologi Skældud Sisse Bülow Brandt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Velkommen til 3 ugers kursus
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Livsvilkår for børn på asylcentre
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Indholdsfortegnelse Kendte der er blevet mobbet som unge.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Tangent og differentialkvotient
Sprogpakken Forældresamarbejde.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Mine egne teknikker: God til at være heldig.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Køn og identitet Charlotte Schelde-Rathkjen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvad ser du på næste side?
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Støvring den 11. september 2007
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Maskulinitet.
Børns omsorgssituation og trivsel
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Virker vi sammen? - Regionalsamlinger, februar 2011.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Ventilation. Dårligt indeklima Ventilation Dårligt indeklima Påvirker børns evne til at lære.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Træner- og ledersamling i Skive/Resen Badmintonklub Børn af år 2000 Hvad er børnenes forudsætninger for at indgå i badmintonsporten?
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Skoleparathed Sunds skole.
Disposition Præsentation af emne Mobning
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Synopsis.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Hvordan man bekæmper mobning
SKABELON.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
MIT NYE VUGGESTUELIV.
Hej 7. klasse… Jeopardy.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Vold i familien Nuuk 11.okt Videns- og Formidlingscenter for Socialt Udsatte, København Konsulent Sissel Lea Nielsen Tlf: + 45.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Læring og anerkendelse i dagplejen To FOA-hæfter: Anerkendelse i dagplejen Læring i dagplejen Skrevet af: Rie Haslund Erik Sigsgaard Rikke Sværke Madsen.
Skæld mindre ud ”Jeg troede da, man skulle skælde ud”
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Præsentationens transcript:

Udviklingspsykologi Skældud Sisse Bülow Brandt Kasper Lunding Christensen Christina Ullgren Henriksen Charlotte Schelde-Rathkjen

Disposition Præsentation Erik Sigsgaard Erik H. Erikson Daniel Stern Problemformulering Formål Metode definitioner Erik Sigsgaard Skæld ud, 2002 Skæld mindre ud, 2007 Erik H. Erikson Daniel Stern Analyse Perspektivering Konklusion

Præsentation Problemformulering Hvordan virker skæld ud på børn? Vi antager at skæld ud virker psykisk nedbrydende på visse børn. Vi vil med baggrund i forskellige udviklingsteorier finde argumenter for, hvordan skæld ud kan påvirke børn forskelligt alt efter opvækst.

Metode Udgangspunktet for opgaven er Erik Sigsgaards bøger ”Skæld ud” og "Skæld mindre ud”. Vi bruger 2 udviklingsteorier som det teoretiske fundament i opgaven: Daniel Sterns domæner Erik H. Eriksons faser

Definitioner - Skældud Skældud defineres som ”en samlebetegnelse for en række typer af verbale sanktioner og adfærdsmodificerende indgreb, sædvanligvis udført af voksne overfor børn, der er afhængige af dem. Karakteristisk er det, at det er udtryksformen mere end ordindholdet, der karakteriserer et budskab som skæld ud.” Jesper Juul definerer selvværd og selvtillid som Selvtillid handler om det man kan. Det vi er gode og dygtige/ dårlige og dumme til. Altså, om hvad vi kan præstere. Det er en udvendig tillært kvalitet. Selvværdet beskrives som en eksistentiel kvalitet, og grundtonen i menneskers psykiske eksistens.

Erik Sigsgaard – Skæld ud Specifik skældud: -Hvorfor kommer du altid for sent til middag? Hvorfor har du ikke ryddet op efter dig? Global skældud: ”altomfattende smertefuld og ødelæggende oplevelse hvorunder barnets jeg, ikke blot dets opførsel, granskes på smertefuld vis og bedømmes negativt ”. - du er i det hele taget er uduelig Sigsgaard 2002

Erik Sigsgaard – Skæld mindre ud ”Det er fantastisk vigtigt, om et barn går i skole eller institution et sted hvor der ikke skældes meget ud. Kun en ting er endnu vigtigere: Det er, hvordan et barn har det derhjemme.” Erik Sigsgaard ”Skæld mindre ud”

Erik H. Erikson (1902-1994) 0-1 år Orale stadium 1-3 år Anale stadium 3-5/6 år Det falliske stadium Kriseteori: Hver fase har sin krise og udviklingsopgave…

Daniel Stern (1934 - ) Dannelsen af selvet Tolerancetærskel 1: Den emergente selvfornemmelse (0-2 mdr) 2: Fornemmelsen af kerneselvet (2-6mdr) 3: Oplevelse af intersubjektivitet (fra 7- 15 mdr) Tolerancetærskel

Analyse Sigsgaards globale /specifikke skældud og Juuls selvværd/selvtillid Erikson Stern

Perspektivering Krarup : ”Børneopdragelse – Revselsesret er familiens værn mod behandlersamfund og pædagogmafia.” Langballe: ”Derimod er det troligt, at den aktuelle, eskalerende ungdomskriminalitet er følgen af en udviklingslinje, som den kulturradikale kampagne mod revselse var en del af.”

Konklusion Skældud kan virke som overgreb på barnet specielt hvis der er tale om global skældud. Børn selv sammenligner skældud med at blive slået - her med ord. Vi kan ud fra vores analyse konkludere at skældud virker psykisk nedbrydende på børn med lavt selvværd (jf. Stern’s kerneselv) eller børn som er fikserede i Eriksons 2., 3. eller 4. fase.