Cuneco – en del af bips.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

DR’s koncertsal Danska BIPS, så har vi lyckats ena branschen och detta händer nu ved Stig Brinck, NIRAS Historie. Hvordan kom vi hertil? Nutid. Hvad.
Sundhedsaftaler Dialog og input
Det Digitale Byggeri – nye krav og nye muligheder
Sådan stiller du ikt-krav – og håndterer kravene i projekteringen
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
3D modellering på den nye bane København-Ringsted
Værdistrømsanalyser.
Nye arbejdsmetoder og arkitektydelser
Bips konference, mandag den 6. september 2010
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
CAD-udvalgets handleplan 2009
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Merlivs seminar 27. August 2008
Kommunikation i projekter
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Velkomst ved Gunnar Friborg, bips bips konference 2011.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Bips, Organisationsnetværket, DTU byg /AU, Rudersdal Kommune, Dansk Standard Videncenter for øget produktivitet og digitalisering i byggeriet.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Projektbeskrivelse Der anvendes i stigende grad digitale modeller i både projekteringen, udførelsen og driften af bygninger. De digitale modeller indeholder.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Medalje til Høje-Taastrup
1 Åben standard - Interfaces  Baggrund for initiativet  Formål og drifsorganisation Bertel Industrielt Byggeri Thomsen.
Informationsniveauer
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
IT i Byggeriet Semester 6 3. februar 2004 Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
Orienteringsmøde Status for dispositionsforslag for Abdominalcenter og Inflammations-center i DNU-projektet
Dokumentation af opgaver
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
Bips Fundamentsudvalg Elsebeth T. Larsen, projekteringschef i E. Pihl og Søn A.S.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann Oplæg for Dansk Landbrugsrådgivning, 23. marts 2004.
Det Digitale Byggeri Baggrund Visionen om det digitale byggeprojekt opstod allerede i begyndelsen af 1980erne. Data kan akkumuleres, processeres, kopieres,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
IT i Byggeriet Semester 6 1. kursusgang 8. februar 2005 Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | Foreningen af Rådgivende Ingeniører | TEKNIQ.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Webinar om opfyldelsen af persondataforordningen
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Valgkredsmøder i Lejerbo 2016
Om udvalgets arbejde Dansk Forening for Markedsføringsret
Leverandørprojektering og samprojektering
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Hvad er Byggeri til Drift?
Handlingsplan 2015.
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
Interne survey som ledelsesværktøj
Projektstatus – Aula September 2018.
Statens HR – Implementeringskoncept
Kickoff møde Dansk køreplan for BIM standardisering Dansk Standard 22
Digital aflevering.
Netværksdage om sygehusbyggeri 17. september 2019
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

cuneco – en del af bips

center for produktivitet i byggeriet buildingSMART netværksmøde Mandag 12. december 2011 Københavns Ejendomme Behovsanalyse – resultater og planer cuneco – en del af bips

Baggrund og formål Proces Resultater Det videre arbejde Agenda cuneco – en del af bips

Baggrund og formål Alt hvad cuneco foretager sig skal være baseret på identificerede behov blandt aktører i branchen Formål med behovsanalyse er at identificere og beskrive behov, der er relevante i forhold til indsatsområder Behovsanalyse Videncentret for øget produktivitet og digitalisering i byggeriet Implementering og uddannelse Udvikling af standarder Afprøvning i byggeprojekter Best Practice manualer Fortæl om at en forudsætning for alt arbejde i cuneco er, at det er dokumenteret at det vil føre frem til opfyldelse af nogle specifikke behov der er defineret i byggebranchen Formål med behovsanalysen er at beskrive disse behov samt at sammenholde dem med cunecos indsatsområder cuneco – en del af bips

cunecos indsatsområder Oplevede behov f.eks. Data til drift Behovsanalyse Projekt 1 Projekt 2 Data til drift Informationsniveauer Geometriske egenskaber Længde Bredde Højde Areal Sammensatte egenskaber Gulvoverflader Administrative egenskaber Rumtype Egenskabsdata Kontorer Gangarealer Toiletter Aulaer Klassifikation cuneco – en del af bips

Behovs- og værdianalyse Trin 2 Trin 1 Trin 3 Juni + August 2011 Oktober 2011 Oktober + november 2011 Fokus Aktører Indhold Workshops Overordnede behov Hovedprocesser Fokus 4 hoved faser Hvad Procesmodellering Informationsanalyse Dokumentflow Værdiidentifikation Fokus Digitale scenarier Hvad Brugerscenarier Efterspørgsel Værdi estimater Nye processer? Deltagere Fagfolk Organisationer Deltagere Fagfolk Deltagere Fagfolk cuneco – en del af bips

Bølge 1: Workshops fordelt på interessenter Formål: At få identificeret de emner, der skal arbejdes med Bygherreforeningen, DI Byggematerialer, Dansk Byggeri, TEKNIQ, DANSKE ARK og F.R.I Udgangspunkt var foreliggende arbejder fx Bygherreforeningens Digitaliseringsrapport og strategirapport fra Dansk Byggeri Output: en oversigt over prioriterede emner i forhold til cunecos indsatsområder Formål at få identificeret de overordnede emner der skal arbejdes med Fordelt på aktører/organisationer Input fra organisationer Prioritering af emner Mapning til cunecos indsatsområder Fører til liste med prioriterede behov cuneco – en del af bips

Bølge 2: Fokusgrupper fokuseret på behov Formål: At stille skarpt på de processer, som cunecos standarder skal arbejde med Inputtet til denne fase var de prioriterede behov der blev identificeret i bølge 1 Bølge 2 og 3 tager udgangspunkt i de fire faser Programmering, Projektering, Udførsel og Drift for at tage sigte på dataoverførsel internt i disse faser og mellem faserne Hver fokusgruppe indeholdt repræsentanter for alle aktører, der er involveret i fasen Som input til hver fokusgruppe blev der udarbejdet en case, der demonstrerede hvordan standarder kan understøtte processer Input er liste med overordnede emner Opdelt efter 4-fase modellen CPC har udarbejdet en række cases der illustrerer hvordan standarder kan understøtte processer Med udgangspunkt i ovenstående stilles det skarpt på de processer, som cuneco skal understøtte cuneco – en del af bips

Cases cuneco – en del af bips

Bølge 3: Beskrivelse af løsningsscenarier Formål: At lave præcise beskrivelser af hvordan cuneco skal understøtte de udvalgte processer. Input var en oversigt over de processer, der blev udpeget i bølge 2. I bølge 3 blev fokusgrupperne suppleret med IT-leverandører. På baggrund af bølge 2 lavede cuneco forslag til scenarier, der viser hvordan standarderne understøtter processerne. Output var en række scenarier, som fokusgruppedeltagerne havde fået mulighed for at forholde sig til. Med udgangspunkt i bølge 2 er der udarbejdet en række scenarier, der beskriver hvordan cunecos standarder vil blive bragt i anvendelse cuneco – en del af bips

Kommunikationsmodel Bruger cuneco IT-leverandør cuneco – en del af bips

Driftsherre modtager digitalt materiale som grundlag for drift Informationsniveauer for aflevering til drift 1. Driftsherre modtager driftsdata i digitalt format fra entreprenøren Der er defineret et format for digital overlevering af driftsdata 2. De modtagne driftsdata tjekkes på cuneco-serveren 3. Hvis data ikke lever op til kravene gives der besked til entreprenøren om manglerne Egenskabsdata for drift som grundlag for digital aflevering Klassifikation af objekter, der skal afleveres driftsinformation for Driftsherren anvender et system til bygningsdrift der kan modtage driftsdata i digital form 4. Når de modtagne data er ok indlæses de i driftssystemet cuneco – en del af bips

Resultater fra behovsanalyse En liste med scenarier for de enkelte faser Rapporter fra samtlige workshops og fokusgruppemøder En plan for hvilke processer, der skal arbejdes videre med Resultaterne kan løbende følges på cunecos hjemmeside Resultatet er: Model for samspil mellem brugere, IT-leverandører og cuneco En række scenarier Eksempel på scenarie Rapporter fra workshops og fokusgruppemøder En plan for det videre arbejde cuneco – en del af bips

www. cuneco.dk/behovsanalyse cuneco – en del af bips

Identificere informationsniveauer / IDM’er svarende til behov Det videre arbejde Identificere informationsniveauer / IDM’er svarende til behov Fastlægge hvilke krav disse stiller til klassifikation, egenskabsdata og opmålingsregler Gennemføre projekter indenfor de 4 indsatsområder Verificere opfyldelse af behov gennem afprøvning (med efterfølgende justeringer) Dokumentation og Best Practise manualer Implementering i virksomheder og uddannelser Udarbejde beskrivelse af informationsniveauer / IDM’er Ud fra IDM’er defineres krav til klassifikation, egenskabsdata og opmålingsregler cuneco – en del af bips