Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Samling af de løse ender ift. planlægning af 2013
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
mellem Miljøministeriet og KL
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann
Cuneco – en del af bips.
Teststrategi Engrosmodellen
10.2a – Samordnet genbrug af ejendoms- og bygningsdata
Fælleskommunal indsats på geodataområdet Jens Ole Back KL.
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Fællesoffentligt samarbejde om IT (OIO) - Kortforsyningsseminar 2008 Kontorchef Michael Busk-Jepsen IT- og Telestyrelsen.
Standardisering på geodataområdet i DK Flemming Nissen, IT-Området i KMS Standardiseringsseminar 5. Maj 2004.
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Medalje til Høje-Taastrup
Digitaliseringsstyrelsen, 9. februar 2012 Møde i følgegruppe for telemedicinsk handlingsplan og telesårinitiativ.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Fællesoffentlige it-arkitekturkrav Initiativ 32 Kravpakker – udkast til planlægningsarbejdet 16. april 2008 Michael Bang Kjeldgaard, IT-arkitekturkontoret,
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Obligatorisk digital selvbetjening
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Hovedpunkterne i en ny strategi
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
Implementering af Campus/e-læring i Videnskabsministeriets koncern
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann Oplæg for Dansk Landbrugsrådgivning, 23. marts 2004.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvad er LEADER metoden? Præsentation Sammenhæng til landdistriktsprogrammet Principper: 1.Territorielt program 2.Lokal udviklingsplan 3.LAG (Lokal AktionsGruppe)
TRIVSELOP Handicap, 1. november 2010.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Sundhedsaftale III status
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Strukturreformen i Danmark
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Sagera – mapning, mål og aktiviteter fremadrettet
Administrativ organisering
Borgerens adgang til egne data
Det kompetente Nordjylland
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Kickoff møde Dansk køreplan for BIM standardisering Dansk Standard 22
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce Domænebestyrelser Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce

Bestyrelsernes formål Domænebestyrelser er koordinerende organer, der indenfor et domæne skal skabe…. En større sammenhængskraft og effekt i den offentlige it-udvikling En ensartet digitaliseringsindsats, der tager udgangspunkt i den fællesoffentlige strategis målsætninger En solid forankring af digitaliseringsindsatsen på tværs af den offentlige sektor mhp. hurtig iværksættelse og gennemførelse af initiativer Øget koordinering og kraft bag standardiserings- og arkitekturarbejdet i domænet En digitaliseringsindsats, der er baseret på effektmål og business cases Domænerne er koordinationsfora for forpligtende samarbejde i domænet og skal sikre, at de fornødne beslutninger træffes med bindende karakter mhp. hurtig iværksættelse og gennemførelse af digitaliseringsprojekter Bestyrelserne skal sikre koordinering ifht. den nationale digitaliseringsindsats og den digitale udvikling i andre domæner

Afgrænsning af domæner FORM det strukturelle udgangspunkt for afgræsning af domæner Principperne: Et stort og afgrænset opgaveområde, rettet mod borgere og virksomheder Stort behov for koordinering på tværs af offentlige myndigheder og myndighedsniveauer for at løfte opgaveområdet Gode muligheder for at øge digitaliseringsgraden på opgaveområdet og her igennem skabe bedre service til borgere og virksomheder og effektivisere opgavevaretagelsen

Ledelse & administrativ service Transport & -infrastruktur EN BORGERVENDT OG EFFEKTIV OFFENTLIG SEKTOR FORM - den Fælles Offentlige ReferenceModel Personale Kvalitetssikring IT service Indkøb Aktiver & faciliteter Kommunikation Økonomi Budgettering Data, statistik og viden UDFØRELSE Praktisk produktion af direkte borger- og virksomhedsvendte tjenester og generelle støtte-tjenester. (kort tidshorisont) STRATEGI & RETNING Policy, strategisk planlægning og servicemål for serviceområder og delområder (lang tidshorisont) STYRING & KONTROL Organisering, disponering, iværksættelse, overvågning og korrektion af serviceproduktion (mellemlang tidshorisont) Ledelse & administrativ service Generelle ledelses- og støtteopgaver Transport & -infrastruktur Betjening af samfundet med person- og varetransport og fysisk infrastruktur for transport Erhverv Varetagelse af samfundets interesse i et sundt og bæredygtigt erhvervsliv Ejendomme & forsyning Regulering af fast ejendom og forsyning med energi, vand, kommunikationsnetværk mm Forsvar Suverænitetshævdelse af dansk territorium samt internationalt freds- og forsvarssamarbejde Demokrati & orden Betjening af folkestyret og beskyttelse af borgere/ virksomheder mod vilkårlighed og ulykker Social & omsorg Sociale tilbud og omsorg for borgere med behov for støtte Sundhed Fremme af borgernes sundhed gennem behandling og forebyggelse Kultur, fritid & natur Fremme af kultur, fritidsaktiviteter og naturligt miljø Uddannelse & arbejde Investering i viden , uddannelse og arbejdsevne Borgerskab & -service Service vedrørende dansk og internationalt medborgerskab Penge Udligning af borgeres og virksomheders mellemværender med det offentlige Strategi for sundhedsvæsen Administrations-politisk strategi Økonomistyring Organisering Strategi for national økonomi Almen behandling Sygesikring Forebyggelse Lovkvalitet Straf og rehabilitering Ordenshånd-hævelse Retshåndhævelse Kriminal-prævention Beredskab Kontrol med medicin og udstyr Borger- registrering Integrations-indsats Myndighed & værgemål Statsborgerskab, asyl & indrejse Diplomati & protokol Visitation til behandling Strategi for dansk borgerskab Strategi for International service Strategi for uddannelse Strategi for arbejdsmarked Strategi for kultur & fritid Strategi for natur & miljø Strategi for folkesundhed Strategi for forskning Planlægning af sygehusstruktur Sundheds-autorisationer International borgerservice Specialiseret behandling Patientservice Genoptræning Sygehusanlæg Veterinær kontrol Retsmedicin & -psykiatri Dagtilbud B&U Tilbud til særlige behov Anbringelse B&U Personlig og praktisk hjælp (hjemmehjælp) Bevilling af kontantydelser Botilbud ældre & handicappede Rådgivning efter Serviceloven Visitation til social/omsorgstilbud Hjælpemidler Strategi for skatter & afgifter Strategi for beredskab Servicering af demokratiet SERVICEOMRÅDER Strategi for social service Strategi for omsorg Valg Arbejdsmarkeds-indsats, ledige Ledelsesstøtte Forvaltning af integration Strategi for organisation og personale IT styring Ombud Pant & ejendomsret Forebyggelse af ulykker Personskat Moms Selskabsskat Told Skat af motorkøretøjer Opkrævning og inddrivelse Beregnings-grundlag Udbetaling af kontantydelser Skat af fast ejendom Forvaltning af forsvarsuddannelse Militær efter-retningstjeneste Sikringsopgaver Internationalt forsvar Forsvars-opretholdelse Fredsbevarende opgaver Militær efterforskning Forsvars-uddannelse Strategi for ret & orden Strategi for fred & forsvar Evaluering Kulturfremme Folkekirke Miljøbeskyttelse Tilskud til kultur Naturforvaltning Trossamfund Begravelses-pladser Forvaltning af aktiver & indkøb Strategi for transport & -infrastruktur Forvaltning af kollektiv trafik Anlæg af fysisk infrastruktur Drift og vedligehold fysisk infrastruktur Havari-undersøgelser Meteorologisk samfundsbetjening Trafikinformation Trafikregulering Tilskud til transportydelser Beskæftigelses-fremme Arbejdsskade Folkeoplysning/ almen uddannelse Arbejdsmiljø Uddannelse (gymn. & videreg.) Undervisning (Folkeskole mm.) Forsknings-bevillinger Forsknings-aktiviteter Provenustyring Afgifter Skatteret Øvrige udbetalinger (tilskud, løn, skat, betalinger, afregning Strategi for landbrug & fiskeri Strategi for erhverv generelt Strategi for forbrugerforhold Strategi for konkurrence Regulering af erhverv Forvaltning af tilskuds- & støtteordninger Administration af erhverv Erhvervsudvikling & investeringsfremme Erhvervs-registrering Eksportfremme Miljøgodkendelse Enerettigheder Tilsyn med erhverv Konkurrence-overvågning Forbruger- forhold Forvaltning af Borgerskab & -service generelt Forvaltning af beredskab Forvaltning af retssystemet Tilskudsadministra-tion, uddannelse Forvaltning af Folkekirken Forvaltning af medier Strategi for pengestrømme Afgifter ifm. transport Miljøovervågning Efterforskning Strategi for fast ejendom Ejendoms-registrering Stedbestemmelse Byggesager Fysisk planlægning Kortgrundlag Regulering af byggeri Parforhold Kollektiv trafik Strategi for fysisk planlægning Forvaltning af Uddannelse & arbejde generelt Forvaltning af Kultur, fritid og natur generelt Forvaltning af Sundhed generelt Forvaltning af Ejendomme & forsyning generelt Forvaltning af Social & omsorg generelt Forvaltning af Penge generelt Forvaltning af Erhverv generelt Forvaltning af Forsvar generelt Forvaltning af Demokrati & orden generelt Forvaltning af Transport & -infrastruktur generelt Styring af fysisk infrastruktur Strategi for forsyning Strategi for kommunikationsnet Regulering af fysisk planlægning Vand og afløb Forsyning med energi m.v. Kommunikationsnet Tilsyn med Post Postbetjening Regulering af forsyning Version 0.5 14.09.20007

De første domænebestyrelser… En række serviceområder rettet mod borgere og virksomheder er identificeret. Der arbejdes i første omgang med tre domæneområder: Social og omsorgsdomænet Sundhedsdomænet Domænet for bygninger, bolig og forsyning I digitaliseringsstrategien står: I strategiperioden 2007-2010 skal der udpeges bestyrelser som er ansvarlige for digitalisering, kanalstrategier og standardisering på udvalgte domæner Domæner er større, velafgrænsede områder af den offentlige sektor, hvor de opgaver, der skal løses i forhold til borgere og virksomheder optræder i afgrænsede sammenhænge på tværs af ressortområder, myndighedsniveauer og relevante parter Kriterier for udpegning har bl.a. været: Områder med stort behov for koordinering på tværs af offentlige myndigheder og myndighedsniveauer Potentialer for bedre sammenhængende service til borgere og virksomheder og effektivisering af opgavevaretagelsen gennem øget digitalisering

Tidslinje Politisk godkendelse af handlingsplaner Afrapportering af fremdrift politisk/STS Politisk beslutning Udarbejdelse af handlingsplaner STS orientering om handlingsplaner Workshop for sekretariater Konstituer-ende møde STS godkendelse Marts 08 April 08 April – ultimo 08 Ultimo 08/ primo 09 April 08 Ultimo 09 / primo 10 April 08 Ultimo 08

Bestyrelsen skal Afspejle de væsentligste aktører indenfor domænet - statslige, kommunale og regionale aktører – og besættes af personer på højt ledelsesniveau Understøttes af et mindre sekretariat Skal udarbejde en handlingsplan, som gennemføres inden for en tre-fireårig periode. Handlingsplanen prioriterer de væsentligste projekter i domænet. private parter inddrages som referencegrupper Gennem handlingsplanen udpeges den overordnede digitaliseringskurs indenfor domænet ved at somænets portefølje af it-projekter

Vision og strategiske indsatsområder Myndigheder Domæne sekretariat bestyrelse STS (Den Digitale Taskforce) FASE 1: Vision og strategiske indsatsområder FASE 2: Prioritering Etablering af bestyrelser (1) Valg af strategiske indsatsområder Indsatsområder og indsatser Opfølgning og koordinering FASE 3: Iværksættelse Iværksættelse og implementering FASE 4: Opfølgning Dialog og input Business case og udpege ansvarlige myndighed Godkender Nej Dialog Dialog og orientering Ja Orientering

Domænebestyrelser og standardisering Domænebestyrelserne kan: ”Bestille” standarder og arkitektur fra eksisterende OIO-udvalg. Kan oprette nye OIO-udvalg, hvor de har behov for det. Skabe forretningsmæssigt ophæng til standardiseringsarbejdet