Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion?
Advertisements

Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 4 linjer Skift farve på forside >Højreklik på slidet >Layout >Vælg forsidelayout Overskrift her Størrelse 49 pkt.
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Bygningsreglement med fokus på Lavenergibygninger
FredericiaC – mere end en ny bydel.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
”Madsby Event Park”. Logistiske forhold  Placeret midt i landet  Kun 5 km. fra motorvejen (ideelle forhold hvis Ydre Ringvej føres til DMH)  4500 P.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Terminal A - A no. 1 Ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn, Kastrup
Vandmøller og vandplaner
Autopiloter på traktorer og mejetærskere
Helhedsløsninger eller Integrerede energispareløsninger
Status på danske patientforeninger
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Støj- og luftforurening i søgaderne
Velkommen til Konference om kommunernes rolle i udbredelsen af bredbånd og mobildækning.
Den traditionelle opfattelse af retrorefleksion En bilist på vej mod en retroreflekterende vejtavle Belysningen fra en af lygterne reflekteres tilbage.
12. Valg af afsætningsalternativ
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
Velkommen Til Rentable Energioptimeringer
Grundejerforeningernes indlæg Borgermøde 10. juni 2008 vedr. lokalplan 507 for boliger ved den gamle højskole i Himmelev.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
Bebyggelse – Hjortefarmen - Jonstrup
Frederiksberg Ældreråd
Energibesparelse Energibesparelse og levetids optimering
Onsdag d. 21 januar 2009 Arbejdstilsynets krav til indretning af køkkener FØDEVARESTYRELSENS SEMINAR OM MADORDNINGER I DAGINSTITUTIONER.
Luftforurening, energiforbrug, barriere og utryghed
Muligheder for støjdæmpning EnviNa 27. Maj Mobile støjkilder.
Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?
Støjreducerende asfalt, international status Seniorforsker Hans Bendtsen Vejdirektoratet Vejteknisk Institut Trafikdage på AUC august 2006.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Patentudløb Lægemiddelindustriens synspunkter IRFs forårsmøde Hindsgavl Fredag den 11. maj 2007 Jørgen Clausen, cand.oecon., Ph.d. Cheføkonom Lif, Lægemiddelindustriforeningen.
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Retroreflekterende folier og vejtavleluminans. R A værdier af EG folie NOTE: Dette er 3M EG folie, der er forskelle mellem fabrikater.
Støjkortlægning og støjhandlingsplaner EU-direktiv om vurdering og styring af ekstern støj (2002) Bekendtgørelse om kortlægning af ekstern støj og udarbejdelse.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Matematik B 1.
”Lineær Programmering - Maksimering”
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Planlovens landzonebestemmelser – konsekvenser for det åbne land.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Lyd og lys Hvad siger loven? DNs Lyd- og lysnetværk 20. februar 2011 Christian Poll Miljøpolitisk medarbejder Danmarks Naturfredningsforening.
Finansielle støjpartnerskaber Brian Kristensen Miljøstyrelsen, Miljøministeriet.
N o r d Lene Nøhr Michelsen og Jørgen Kragh Vejdirektoratet Aalborg Trafikdage august 2006.
Vurdering af vejtavlers luminans UMTRI 2001 Derefter findes vejtavlens luminans som belysningsstyrken ganget med vejtavlens retrorefleksion Belysningsstyrken.
19.3 Indsamling og analyse af miljødata
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
26.4 Samlede omkostninger Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil.
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vindmøller – planlægning.
150m høje Havvindmøller i St. Røttinge, Næstved kommune 1.
Bybækgrunden Forslag til lokalplan Miljørådets møde den 4. februar 2016.
Borgermøde den 19. marts 2009 om Støjhandlingsplan for Ballerup Kommune
BR10 Opgave Kapitel 3 bygningers indretning Adgangsforhold / tilgængelighed Hvor stort et areal skal der være foran en yderdør ? Foran en yderdør skal.
Husstandsmøller Oplæg til Dansk Bygningsinspektørforening d. 2 december 2009 Teknisk Forvaltning Byg og By.
Ørerne sover aldrig Mini kursus i lyd.
Landinspektør Robert Jakobsen
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
DABYFO, Kastrup, 3. maj 2011 Ernst Jan de Place Hansen, SBi
Kommende bebyggelse i i Helsingør kommune
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Vejstøj og planlægning
Informationer om støj V. Carsten Høeg Maegaard
Nye lokalplaner Nord for Blokhus
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Præsentationens transcript:

Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj Grænseværdier for støj Støjbekæmpelse Støjberegning

Støj Støj er uønsket lyd. Støj er den miljøfaktor der påvirker flest mennesker. Støj genereres fra f.eks. vejtrafik, jernbaner, industri mm. Støjen i Europa øges: 1980 var 15 % og 1990 var 26 % af den støjbelastede befolkning udsat for niveauer > 65 dB 65 % af Europas befolkning udsættes for meget forstyrrende støj, som også forstyrrer samtaler og søvn (55-65 dB) Lyd er et fysisk fænomen og støj er et subjektivt begreb, der defineres som en uønsket lyd – lyd der skader, irriterer eller forstyrrer os. Den generer, kan give stress og i værste fald give varige høreskader, hvis støjniveauet er højt. Det er meget individuelt, hvad vi oplever som støj, og det er ikke kun lydens styrke, som er afgørende. Der er forskellige faktorer der gør lyd til støj: Lydstyrke, lydens karakter (uharmonisk, skrattende), Manglende kontrol over lyden, manglende forudsigelighed, manglende mening (rockkoncert kan opfattes som støj af nogle). Vejtrafik betragtes normalt som støj men også lyde fra industri og jernbaner kan opfattes støj. Støjbelastningen i Europa vokser.

Folehaven – Else Relster - 1976

Sundhedsøkonomisk 40 – 100 mio. kr. Helbredseffekter Skønnes at 800 – 2200 indlægges 200 – 500 dør for tidligt Sundhedsøkonomisk 40 – 100 mio. kr. Samfundsøkonomisk 0,6 – 3,4 mia. kr. 800 – 2200 indlægges som følge af forhøjet blodtryk eller hjertekarsygdomme som følge af støj. Baseret på ovenstående grundlag er det i forslag til vejstøjstrategi fra november 2003 [2] forsigtigt anslået, at i størrelsesordenen 800-2200 mennesker i Danmark årligt indlægges på sygehusene med forhøjet blodtryk eller hjertesygdom på grund af den ekstra risiko, som vejstøj medfører. Med en endnu større usikkerhed er det ligeledes anslået, af i størrelsesordenen 200 til 500 personer årligt dør tidligere end ellers som følge af disse sygdomme. De sundhedsøkonomiske omkostninger til medicin, lægebesøg og behandling på sygehus er forsigtigt anslået til 40-100 mio. kr. årligt. De samlede samfundsmæssige omkostninger inkl. sygefravær fra arbejde samt tabt liv er med endnu større usikkerhed opgjort til mellem 0,6 og 3,4 mia. kr. årligt.

Omfang af støjproblemerne 700.000 boliger støjbelastede 150.000 boliger stærkt støjbelastede Kendes kun overslagsmæssigt – kortlægning i gang i løbet af hhv. 2007 og 2012. For Vejtrafik anses boliger belastet med et støjniveau over 55 dB som værende støjbelastede og boliger med et støjniveau over 65 dB anses for at være stærkt støjbelastede. 700.000 boliger (stort set konstant i 20 år). Selvom man gør en indsats mange steder og biler i dag støjer mindre end for 20 år siden er trafikken vokset og nye boligområder ikke sikret tilstrækkeligt hvilket medfører at niveauet er konstant. Når man i dag prioriterer midler til støjbekæmpelse er det typisk indenfor de 150.000 mest støjplagede boliger man koncentrerer indsatsen. Ved at dæmpe støjniveauet for boliger med støjniveau over 65 dB(A) vil man også automatisk forbedre forholdene for nogle af boligerne over 55 dB(A). Af de støjbelastede boliger er langt størstedelen placeret i byerne ca. 70 % af de støjbelastede boliger er placeret i byer med over 20.000 indbyggere mens det kun er ca. 55 % af alle landets boliger der er placeret i byer af den størrelse. De støjbelastede boliger er typisk placeret langs de store indfaldsveje til byerne. Mere end 90 pct. af de støjbelastede boliger på det nye kommunale vejnet kommuneveje. Mild overrepræsentation på det kommunale vejnet men forståeligt typisk mange bynære veje.

Økonomiske virkninger Kommuneveje En stigning i vejstøjen på 1 dB fører til 1,2% fald i husprisen. Motorveje En stigning i vejstøjen på 1 dB fører til 1,6% fald i husprisen. Udenlandske undersøgelser ca. 0,3% -1,3% Samfundsøkonomiske omkostninger relateret til støj opgøres ved den hedoniske metode (husprismetoden) Folk vil betale for at undgå støjgener – kommer til udtryk i ejendomspriserne Vanskeligt at udskille de enkelte miljøeffekter (f.eks. meget støj = meget trafik = meget luftforurening) Kommuneveje over 55 dB(A) Svarer til 30.000 kr./hus for et hus, der koster 2,5 mio. kr. Motorveje Svarer til 40.000 kr./hus for et hus, der koster 2,5 mio. kr. Samlet omkostning for Danmark støj: 5 mia. kr Etableres fx et støjværn, der mindsker støjen 5 dB, vil det kunne betyde en værdistigning påop til 150.000 kr. for et hus til 2,5 mio. kr. Lægges fx støjsvag asfalt, der mindsker støjen 4 dB, vil det kunne betyde en værdistigning påop til 40.000 kr. for en lejlighed til 2 mio. kr.

Støj - ændring i lydtrykket – måles i dB Fordobling af lydtrykket opfattes som en række lige kraftige stigninger Logaritmisk skala til at angive lydtryksniveau (dB) 20*10-6 - 200 Pascal → 0 - 140 dB (operationel)

Lydstyrke Opfattelse af støj Det menneskelige øre kan opfatte forskelle på 1 dB(A) ved umiddelbar sammenligning Ændringer på 2-3 dB(A) er hørbare over tid Ændringer på 5 dB(A) er tydelige ændringer Ændringer på 8-10 dB(A) svarer til en fordobling/halvering

Opfattelse af støj Vejtrafikstøj typisk mellem 40 – 75 dB(A) Fordobling af afstand fra kilde til modtager (-3 dB(A)) Halvering af trafikmængden (-3 dB(A)) - 25 % i trafikken (-1 dB(A))

Ækvivalent lydtryksniveau Støj varierer Som mål for varierende lyd over tiden T anvendes LAeq, T

Støj i planlægning Regulering af støj Bygningsreglement 2007 Miljøstyrelsens vejledning Kommuneplan/lokalplan

Bygningsreglement 2007 9.1 Generelt Stk. 1. Bygninger skal udføres og indrettes, så brugerne sikres tilfredsstillende lydforhold. 9.2.4 Støjniveau Stk. 1. Ved bebyggelse langs veje og jernbaner med en trafikintensitet, der medfører et støjniveau på mere end 58 dB ved den enkelte bygning, skal der isoleres mod den udefra kommende støj, så det indendørs støjniveau i beboelsesrum ikke overstiger 33 dB.

Miljøstyrelsens vejledning Ny vejledning i 2007 Officielt indførelse af ny støjindikator (Lden)

Vejledende grænseværdier Område Grænseværdi Rekreative områder i det åbne land, sommerhusområder, campingpladser o.l. Lden 53 dB Boligområder, børnehaver, vuggestuer, skoler og undervisningsbygninger, plejehjem, hospitaler o.l. Lden 58 dB Hoteller, kontorer mv. Lden 63 dB

Vejledende grænseværdier Område Grænseværdi Rekreative områder i det åbne land, sommerhusområder, campingpladser o.l. Lden 53 dB Boligområder, børnehaver, vuggestuer, skoler og undervisningsbygninger, plejehjem, hospitaler o.l. Lden 58 dB Hoteller, kontorer mv. Lden 63 dB Indskrives oftest i kommuneplaner/lokalplaner

Planlægningssituationer Eksisterende veje Nye veje Eksisterende boliger Målsætninger Anvisninger, støjstrategi VVM pligt for større vejprojekter rammer vil være lovpligtige. Nye boliger Planloven og bygningsreglementet er gældende Vejledende grænseværdier er gældende Bygningsregelementet er gældende for alt nyt byggeri Kommuneplanens rammer

Støjdæmpning Virkemidler Kilden Udbredelsen Modtager Planlægning Dæk, motor, asfalt Udbredelsen Skærme, volde Modtager Vinduer, facader Planlægning Placering af bebyggelse, hastighed, trafikflytning, reducere tung trafik

Støjdæmpning Virkemidler Kilden Udbredelsen Modtager Planlægning Dæk, motor, asfalt Udbredelsen Skærme, volde Modtager Vinduer, facader Planlægning Placering af bebyggelse, hastighed, trafikflytning, reducere tung trafik Forhindre støjens udbredelse Dæmpning på op til 10 – 12 dB(A) Effekten aftager i højden Placeres tæt ved kilden Skal være sammenhængende

Støjdæmpning Virkemidler Kilden Udbredelsen Modtager Planlægning Dæk, motor, asfalt Udbredelsen Skærme, volde Modtager Vinduer, facader Planlægning Placering af bebyggelse, hastighed, trafikflytning, reducere tung trafik

Støjdæmpning Virkemidler Kilden Udbredelsen Modtager Planlægning Dæk, motor, asfalt Udbredelsen Skærme, volde Modtager Vinduer, facader Planlægning Placering af bebyggelse, hastighed, trafikflytning, reducere tung trafik

Støjmålinger CPX SPB Rullestøj Fart: 50, 80 og 110 km/t Min. 100 m Mål støj og fart Enkelt bil alene Min. 100 personbiler Min. 80 lastbiler –SPB: Statist. pass-bymethodISO 11819-1 –CPX: Close-proximitymethodISO 11819-2

Nord2000 After more than 5 years the developers completed the new Nordic propagation model for outdoor noise, NORD2000, at the end of 2001 [1], [2], [3]. The model itself is very comprehensive and takes into account parameters and conditions that the old Nordic methods cannot handle. Now that the new model is completed it is time to compare results obtained with NORD2000 and the old methods. Also the technical and political consequences of the discrepancies that might appear should be discussed. The paper is a contribution to this debate. Comparisons between ‘new’ and ‘old’ results will be presented. The results shown have been obtained with the sound mapping software SoundPLAN® and the discrepancies between the two sets of results are illustrated using difference maps, i. e. the ‘difference’ between contour maps obtained with the new and old methods. Med Nord2000 er der lagt hovedfokus på computer beregninger. I forhold til tidligere beregninger er der potentielt op til 30-40 gange så lang beregningstid pga. 9 vejrklasser i forhold til 1. 3 køretøjsklasser og højder i forhold til 1. Større præcision omkring skærme og terræn. Til beregning af støj fra veje benyttes beregningsmetoden Nord2000. Det er en nordisk beregningsmetode, som kan beregne lydens udbredelse under forskellige vejrforhold, så man derved kan bestemme års-middelværdien af støjniveauet. Tidligere har man regnet med en let medvind i alle retninger når man lavede støjberegninger. Tre køretøjsklasser med hver sin kildehhøjde. Alle klasser har en kilde i 1 cm. Højde svarende til dækstøj. Derudover har Lette køretøjer en kilde i 30 cm. højde og de tunge har en kilde i 75 cm. Højde. I og med der er placeret en kilde i 1 cm. Højde stiller det store krav til kendskab af selv forholdsvis lille skærme på ½-1 meter tæt på vejen. 9 – 4 – 1 vejrklasser. 7 terrænunderlagsklasser i forhold til 2 tidligere. 3. Beregningsprogram til vejstøj, downloades fra: http://www.sintef.no/Projectweb/N2kR/ UsersGuideNord2000Road

Addition af støj fra flere veje