DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Anerkendende refleksion
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
It sikkerhedskomitéen TEKNIK, POLITIK, ETIK - om PET, RET og ANSVAR v/ Linda Nielsen Formand for It-sikkerhedskomitéen.
Den folkesocialistiske strategi - En introduktion
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Tillid Temadag for AMIR
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Forskellige former for magt
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Empowerment og sundhed
Samfundslære: Styreformer
SF Ungdom Ved..
SÅDAN BRYDER VI DEN SOCIALE ARV SFU’S UDDANNELSESPOLITISKE PAPIR LM ’11 Christian Vedersø Østergaard, martstræf ’11.
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Styring af styregrupper
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Den inkluderende skole
Politisk Program LM 2011 : Speedoplæg på SFUs martstræf Gry Möger Poulsen.
TR-træf om OK15 Ved Ghita Parry, formand Line Posselt, direktør &
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Bæredygtig økonomi Kun revisitation på plejecenter hvert fjerde år – bortset fra særligt ”dyre” borgere.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Uddrag af politiske principprogrammer
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Et godt liv for alle borgere Christina Krog, tlf. Om Sund By Netværkets strategiske satsninger og arbejdsmetode.
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Et spejl til frihed Mennesket er social
Vision mission værdier handleplaner
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Strategisk tænkning og samarbejde?
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Præsentationens transcript:

DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen

Det skal vi snakke om : Hvad betyder af demokratisering : Vores vision : Konkrete tiltag i alle samfundets arenaer – Lighed og omfordeling – Demokratisk kontrol over infrastrukturen – Arbejdsmarkedet – Uddannelsessektoren – Samfundsdemokratiet og folkestyret : Diskussion (lav diskussionsspørgsmål)

Demokratisering Hvad er jeres opfattelse af vores opfattelse af demokratisering?

Demokratisering ”Et demokratisk samfund er et samfund, hvor borgerne har lige, fuld og uindskrænket kontrol over samfundets indretning og udvikling” SFUs princip program

Demokratisering I ”SFU arbejder for en ”demokratisering” af samfundets ressourcer. Det betyder konkret, at vi går ind for mere lighed i samfundet i dag herved en anden magtfordeling.”

Demokratisering II : Lighed igennem omfordeling af ressourcer – adgang til magt for folket : Øge den demokratiske styring gennem et stærkt fællesskabet : Mere ansvar og selvbestemmelse over eget liv i et forpligtende fællesskab - Demokrati skal mere end en stemme hver fjerde år

Demokratisering – vores vision Vi vil sprede magten ud og sikre mennesker indflydelse på alle dele af eget liv. Demokrati skal være mere end en stemme hvert fjerde år, og derfor må vi konstant søge at udbrede demokratiet – både på jobbet, i skolen og i økonomien. Udkast til politisk program

Demokratiseringens arenaer : Lighed og omfordeling (er dækket) : Infrastrukturen og økonomien : Arbejdspladsen : Uddannelsessektoren : Samfundsdemokratiet og folkestyret

Infrastruktur og økonomi : Infrastrukturens kerneområder på fællesskabets hænder : Markedsregulering og mere indflydelse over økonomien: Samfundsbank, krav til offentlige leverandører, mere demokratisk kontrol med banker og kapitalfonde

Arbejdspladsen : Indflydelse til lønmodtagerne – På arbejdsvilkår – På virksomhedens beslutninger Hvordan? : Medarbejderkontrollede puljer : Økonomiske gevinster : Lønarbejder fonde skal have bedre muligheder for at oprette og investere i medarbejderstyrede virksomheder : Medarbejder- og brugerindflydelse i den offentlige sektor

Uddannelsessektoren : Opgør med markedsgørelse og demokratiske fællesskaber frem for bundlinje-styring : Elev- og lærerstyring -Skolebestyrelserne på ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser : Stærkere organisering

Samfundsdemokratiet og Folkestyret Beslutninger der berører vores hverdag skal træffes tæt på os og i det inddragende decentrale demokrati: : Valgretsalder på 16 år : Ret til lokale folkeafstemninger : Styrkelse af by- og lokalråd : Opgør med det statslige reguleringstyranni

Så jeg husker det • Folkestyret er altså ikke socialismens modsætning, men tværtimod dens forudsætning

Diskussion : Områderne og de konkrete tiltag? Andre initiativer? : Hvordan giver vi mennesker mere ansvar og samtidig styrker fællesskabet ? :Selvforstærkende mekanismer? : Strukturelle initiativer?