Forældre fremmer fællesskabet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Er det ikke noget i klassen?
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolebestyrelsesdrøftelse 2009
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Alle børn er alles ansvar
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Folkeskolereform 2014.
Kontaktforældre Program
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 11. november 2014
Om forældre som rollemodeller
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Inklusion på Skovlyskolen. Mål for inklusionsarbejdet; Udvikle inkluderende læringsmiljøer Understøtte stærke forældrefællesskaber Fastholde høj faglighed.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Skolebestyrelsen Havnbjerg Skole Skolens Værdisæt – i korte træk Mål “Skolen skal være et sted, hvor alle trives til glæde og gavn for et godt læringsmiljø.”
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Orienteringsaften børnehaveklasser 15/16. Bekendtgørelse Børnehaveklassens overordnede målBørnehaveklassens overordnede mål § 1. Eleverne skal i børnehaveklassen.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Fleksible fællesskaber
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Forældre fremmer fællesskabet Trivsel og læring gennem det gode forældresamarbejde Holsted Skole den 22.1.14

Netværk Gensidighed Tillid Hvad er social kapital? En styrke, der ligger i relationsstrukturerne – som et produkt af mellemmenneskelig handlen Netværk Gensidighed Tillid

Social kapital i en skoleklasse I en klasse med et godt netværk blandt eleverne, en stor tillid blandt alle aktører i klasselokalet og en stor grad af hjælpsomhed trives eleverne bedre, der er færre konflikter og færre flertalsmisforståelser

Gevinster: Et godt læringsmiljø, som giver eleverne bedre muligheder for at tilegne sig viden bedre karakterer og fremtidsmuligheder Mindre risikoadfærd  Kilde: Flemming Balvig, Herningundersøgelsen, 2006

Forældresamarbejde Forældresamarbejdet har stor betydning for klassens sociale kapital Gode forældremøder og sociale arrangementer, hvor både elever og forældre deltager har stor betydning for elevernes trivsel

Social kapital i grupper På arbejdspladsen: En høj social kapital øger trivselen, mindsker fraværet og skaber mere produktive medarbejdere

Skole-hjem samarbejdets betydning Det positive skole-hjem samarbejde Omtale af skolen Omtale af familier/sladder i ”Brugsen” Brug af hinandens ressourcer

Sociale arrangementer Skattejagt ”Overlevelsestur” Spilleaften Fælles fejring af fødselsdage ?

Det gode forældremøde Hvad sker, når forældrene kommer ind i lokalet? Positionering Kendskab til hinanden? Navneskilte, makkerpar? Øvelser der bløder op Manglende deltagelse

Makkerpar Makkerpar er et pædagogisk redskab, som kan udnyttes på forskelligt vis ud fra hvilke børn, man arbejder med. Makkerpar skaber som udgangspunkt tryghed og ro i klassen.

Forældrenetværk…..skaber tryghed for alle Hvorfor et forældrenetværk? Hvad er et forældrenetværk? Hvad kan det bruges til? Ikke mit barn men vores børn Tryghed. Forældrene føler sig ikke så alene ved svære beslutninger. Alle de andre må. Rammer for eleverne

Ideer til det ”fantastiske” forældresamarbejde Det er kvaliteten og ikke kvantiteten, der betyder noget Drop plejer og tænk ud over de sædvanlige rammer Det er børnene som er omdrejningspunktet

De to arbejdsspørgsmål: Hvordan kan du være med til at fremme dit barns trivsel gennem det positive forældresamarbejde? Hvordan kan du være med til at fremme dit barns læring gennem det positive forældresamarbejde?