Forældre fremmer fællesskabet Trivsel og læring gennem det gode forældresamarbejde Holsted Skole den 22.1.14
Netværk Gensidighed Tillid Hvad er social kapital? En styrke, der ligger i relationsstrukturerne – som et produkt af mellemmenneskelig handlen Netværk Gensidighed Tillid
Social kapital i en skoleklasse I en klasse med et godt netværk blandt eleverne, en stor tillid blandt alle aktører i klasselokalet og en stor grad af hjælpsomhed trives eleverne bedre, der er færre konflikter og færre flertalsmisforståelser
Gevinster: Et godt læringsmiljø, som giver eleverne bedre muligheder for at tilegne sig viden bedre karakterer og fremtidsmuligheder Mindre risikoadfærd Kilde: Flemming Balvig, Herningundersøgelsen, 2006
Forældresamarbejde Forældresamarbejdet har stor betydning for klassens sociale kapital Gode forældremøder og sociale arrangementer, hvor både elever og forældre deltager har stor betydning for elevernes trivsel
Social kapital i grupper På arbejdspladsen: En høj social kapital øger trivselen, mindsker fraværet og skaber mere produktive medarbejdere
Skole-hjem samarbejdets betydning Det positive skole-hjem samarbejde Omtale af skolen Omtale af familier/sladder i ”Brugsen” Brug af hinandens ressourcer
Sociale arrangementer Skattejagt ”Overlevelsestur” Spilleaften Fælles fejring af fødselsdage ?
Det gode forældremøde Hvad sker, når forældrene kommer ind i lokalet? Positionering Kendskab til hinanden? Navneskilte, makkerpar? Øvelser der bløder op Manglende deltagelse
Makkerpar Makkerpar er et pædagogisk redskab, som kan udnyttes på forskelligt vis ud fra hvilke børn, man arbejder med. Makkerpar skaber som udgangspunkt tryghed og ro i klassen.
Forældrenetværk…..skaber tryghed for alle Hvorfor et forældrenetværk? Hvad er et forældrenetværk? Hvad kan det bruges til? Ikke mit barn men vores børn Tryghed. Forældrene føler sig ikke så alene ved svære beslutninger. Alle de andre må. Rammer for eleverne
Ideer til det ”fantastiske” forældresamarbejde Det er kvaliteten og ikke kvantiteten, der betyder noget Drop plejer og tænk ud over de sædvanlige rammer Det er børnene som er omdrejningspunktet
De to arbejdsspørgsmål: Hvordan kan du være med til at fremme dit barns trivsel gennem det positive forældresamarbejde? Hvordan kan du være med til at fremme dit barns læring gennem det positive forældresamarbejde?