IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Gitte Stald Digital Culture / Mobile Communication IT University of Copenhagen HELLERE NØGEN END UDEN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Digital trivsel og forældresamarbejde
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Uskrevne Regler Modul november 2011.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Musik: Nightengale Serenade
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN MOBNING SLADREHANK MEDLØBER DUKS TRUSLER.
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Introduktion Stil gerne spørgsmål og giv kommentarer – på forhånd tak
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Digitale medier og mobning
Børn og sorg - og sprældøde døde
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
MOBILE MEDIER – MOBILE UNGE
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
”Kaldet til kærlighed”
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
Digital Kultur Mobil.
Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Vokse gennem venskab!.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Lektor, ph.d. Jette Kofoed
digitale medier analoge børn (VERSION UDEN ©BESKYTTEDE FOTOS)
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
1 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / / Gitte Stald Gymnasieungdommens brug af de nye teknologier Gitte Stald Afdeling for Film & Medievidenskab.
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Børn og unges sociale liv online
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
mobile medier mobile unge
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Inklusion og Specialviden
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Præsentationens transcript:

IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Gitte Stald Digital Culture / Mobile Communication IT University of Copenhagen HELLERE NØGEN END UDEN MOBIL … (VERSION UDEN ©BESKYTTEDE FOTOS) Mobile Tech / Stald /

HVAD SNAKKER JEG OM? 1.Adgang, brug og betydning 2.Mobilen – social livline 3.Konsekvenser 1.Altid på 2.Nye sociale normer 3.Tiden er relativ 4.Arbejde / fritid 5.Global rækkevidde og lokal forankring 4.Fremtiden (er her så småt) Mobile Tech / Stald /

DATA: MOBILE MEDIER, MOBILE UNGE årige danskere / Mobile Medier, Mobile Unge: 2004: Survey / 343 deltagere / baggrundsinformation kvalitative interviews / 48 deltagere 2006: Survey / 629 deltagere / baggrundsinformation Kvalitative interviews / 20 (10 nye, 10 fra 2004) gymnasiestile/ 43: Min mobil og mig Observation af mobilbrug på offentlige steder 2009: Survey / 472+ participants / background info Qualitative interviews Mobile Tech / Stald / :Survey årige danskeres brug af sociale netværkstjenester i et mobilt perspektiv. 746 deltagere. Medierådet / Zapera A/S: Digitalt børne- og ungdomsliv anno 2009 IT & Telestyrelsen: Det digitale samfund Halvårsrapporter/befolkningens brug af it

Mange lighedspunkter mellem voksnes og børns/unges mediebrug og kommunikationsmåder Integration på samfundsniveau, i vores kultur Vi tænker med vores mobil I mindre grad på den … Mobile Tech / Stald / BØRN, UNGE OG MEDIER – ER DET NOGET SÆRLIGT?

Mobile Tech / Stald / Digitale immigranter Digitale indfødte (Marc Prensky 2001) BØRN, UNGE OG MEDIER – ER DET NOGET SÆRLIGT?

Praktiske kompetencer og Digital dannelse Mobile Tech / Stald / BØRN, UNGE OG MEDIER – ER DET NOGET SÆRLIGT?

1. ADGANG, BRUG OG BETYDNING Mobile Tech / Stald / It & Telestyrelsens halvårsrapport 2.H 2009

1. ADGANG, BRUG OG BETYDNING MOBILBRUG 2004 / 2006 / 2009 Mobile Tech / Stald /

1. ADGANG, BRUG OG BETYDNING Mobile Tech / Stald /

1. ADGANG, BRUG OG BETYDNING Mobile Tech / Stald /

ADGANG, BRUG OG BETYDNING ANTAL TIMER TÆNDT, UNGE DANSKERE

Mobile Tech / Stald / ADGANG, BRUG OG BETYDNING HVOR VIGTIG ER MOBILEN, UNGE DANSKERE?

Mobile Tech / Stald / MOBILEN - SOCIAL LIVLINE SMS OMFANG, UNGE DANSKERE

2. MOBILEN - SOCIAL LIVLINE HVEM SNAKKER I MED? Mobile Tech / Stald /

Mobile Tech / Stald / MOBILEN - SOCIAL LIVLINE Vi elsker disse tingester og vi hader dem. Når de ringer klokken 3 om natten, og når deres vækkeur ringer klokken 6 om morgenen, når hende kællingen, som burde være din veninde, ringer for at komme med en lam undskyldning og når kæresten slår op over en sms, fordi han har fundet noget bedre, så er det noget lort, men hvad skulle vi gøre uden? Man får et helt personligt forhold til denne ting og ud fra hvem man lige har snakket med, skifter hele din opfattelse af telefonen. Efter et skænderi over telefonen, kaster man den fra sig og snakker hverken med telefonen eller personen, som var skyld i dette anfald, i et stykke tid. Efter en sød sms fra en man meget godt kan lide, sidder man og nusser for denne skønne lille ting, som har gjort det hele muligt. (Pige 16 år) Personligt ville jeg ikke have det så godt, hvis jeg mistede mit simkort. Faktisk ville jeg 10 gange hellere miste min mobil end mit simkort, da det er der, man har alle de vigtige ting. (Dreng 16 år)

Mobile Tech / Stald / MOBILEN – SOCIAL LIVLINE (FØLELSEN AF) TILSTEDEVÆRELSE Selv eksperterne fortæller os, at vi bliver mere ensomme af at være tilgængelig 24 timer i døgnet. Men som jeg ser på tingene, er det slet ikke således - i hvert fald ikke i mit tilfælde. Jeg føler mig tættere på alle mine venner ved at kunne bare lige ringe eller skrive en besked. Det gør det nemmere, steder hvor du ikke kan se dine venner at alligevel have den samme kontakt. En af de bedste tider, at have en mobil er når man har kæreste på. For så kan man skrive sammen hele tiden om, at man elsker hinanden og at man glæder sig til at se hinanden igen osv. (Pige 16 år) - Fysisk tilstedeværelse i samme rum - Følelsen af tilstedeværelse i virtuelt rum - ”Absent presence” – synlig tilstedeværelse i eet rum men psykisk tilstedeværelse i et andet - Etablering af privat rum omkring sig i ”offentligt” rum  inklusion/eksklusion

Mobile Tech / Stald / MOBILEN – SOCIAL LIVLINE Livline Dokumentation Empowerment/frigørelse Kontrol og sikkerhed Intimitet og tilstedeværelse Forbindelse Mikro-koordinering At have kontrol At praktisere sociale normer Social netværkning Kreativity / brugerskabt indhold informationsudveksling Umiddelbar adgang til information Udveksling på tværs af platforme

Mobile Tech / Stald / KONSEKVENSER ALTID PÅ ”Samtidig er det også en stressfaktor at ens venner også hele tiden kan få fat på en. Det medfører at man (konstant) skal tage stilling til en masse ting. F.eks. hvad man skal på fredag osv.” ”For at få en sund mobilkultur tror jeg det er betydeligt at man får en måde hvorpå det ikke kræves at være offentlig tilgængelig alle tider på dagen. At man får nogle klare restriktioner hvor folk har tid til at slukke for mobilen, computeren, og logge helt af. Så vi ikke ender med at stress bliver en national sygdom.” (Pige 16 år) • Altid tilgængelig • Altid opdateret • Ingen ”kontaktfrie” slots • Konstant opdatering • Forventningspres • Mangel på kontakt (ingen mobil) kan skabe sociale problemer • Udfordring at være i kontrol

3. KONSEKVENSER NYE SOCIALE NORMER • Stadig mikrokoordinering • Netværksopdatering on the run • Dokumentation af hverdagslivet (og fest) • Forventninger til svar – tid og type • Normer i det offentlige rum • Hvad kan man sige eller skrive via mobilen? • Monitorering /overvågning Mobile Tech / Stald /

Det irriterer mig f.eks. enormt meget, at mine veninder sidder og sms’er konstant, når jeg er sammen med dem. Det føles som om, at de kun er sammen med mig fysisk. Psykisk er de et helt andet sted. Mobilen er for dem det kæreste eje, og nogen gange er jeg næsten overbevist om at hvis det stod til dem, kunne de leve med at det eneste sociale netværk de havde, var det der foregik over mobiltelefonen. Det mener jeg er i overkanten. (Pige 16 år) Når man var sammen med hende og prøvede at føre en samtale, var hun overhovedet ikke nærværende. Det var ikke som om man sad to veninder og talte, men at der var en tredje tilstede; hendes mobil og hvem den nu repræsenterede på givet tidspunkt. Dette gav en afstand i vores venskab når vi tilbragte tid sammen, men til gengæld følte man sig tæt på hende ligeså snart man var den der skrev eller ringede til hende. I bund og grund repræsenterer en mobil en person man har kontakt med uden at være samme sted. (Pige 16 år) 3. KONSEKVENSER NYE SOCIALE NORMER – FØLELSEN AF TILSTEDEVÆRELSE

3. KONSEKVENSER TIDEN ER RELATIV • Flydende tid • Mikrokoordinering – forskydning af tid • Omsætningshastighed / omfang • Forventninger til udveksling • Indholdsdefineret tidsramme • Forholdet mellem afstand og kommunikation Mobile Tech / Stald /

3. KONSEKVENSER ARBEJDSLIV/FRITID • Praktisk redskab (kommunikation og dokumentation) • Stadig opdatering • Ophævelse af døgnets traditionelle rytme • Flydende grænser mellem arbejde og privatliv • Flydende grænser mellem ”autoritet” og ansat • Forventningspres • Frigørelse fra begrænsninger Mobile Tech / Stald /

3. KONSEKVENSER GLOBAL RÆKKEVIDDE OG LOKAL FORANKRING • Danskere tager mobilen med på rejser • Praktisk redskab til orientering • Social netværkning i nye lokaliteter • Vi er opdaterede på tværs af afstand og tidszoner • Vi kommunikerer lettere i lokale kontekster i det globale rum • Vi er forankrede i vores lokale udgangspunkt når vi er ”ude” Mobile Tech / Stald /

4. MOBILEN OG FREMTIDEN MOBILBRUG 2004 / 2006 / 2009 Mobile Tech / Stald /

4. MOBILEN OG FREMTIDEN AFSTEMNINGER FRA MOBILEN Mobile Tech / Stald /

4. MOBILEN OG FREMTIDEN AFSTEMNINGER FRA MOBILEN Mobile Tech / Stald /

4. MOBILEN OG FREMTIDEN BRUG AF GPS Mobile Tech / Stald /

4. MOBILEN OG FREMTIDEN INTERNET BRUG FRA MOBILEN Mobile Tech / Stald /

4. MOBILEN OG FREMTIDEN MOBILEN: SOCIAL KOORDINERING Mobile Tech / Stald /

4. MOBILEN OG FREMTIDEN FACEBOOK PÅ MOBILEN? Mobile Tech / Stald /

AFSLUTTENDE: HVORFOR VIL VI HELLERE VÆRE NØGNE END UDEN MOBIL? Det vil vi ikke – vi vil være i kontrol Mobilen er integreret på alle niveauer i vores hverdagsliv –praktisk, socialt, kulturelt. Mobilen er én (altid forhåndenværende) digital platform blandt mange andre. Mobile Tech / Stald /

IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Gitte Stald Digital Culture / Mobile Communication IT University of Copenhagen MOBILE MEDIER, MOBILE UNGE Mobile Tech / Stald /