Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forebyggelse af overgældsætning – retlige virkemidler
Advertisements

Etablering af virksomhed
Aftalelov, købelov og CISG
Internet Jura Den Lektion 5 Køb.
Lavet af Andreas, Mattias, Nicholas og Jonas
Aftalers indgåelse internationale aftaler
E-handel Fysisk kontakt med andre Ulemper Købmandsskab i praksis.
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Salg og service Dag 3.
Kap 6 Købeloven Kapitel 6.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Sponsorater/Reklamer
Lektion 3 Elektroniske Aftalers indgåelse
Internationale køb kap 15
ADVOKATFIRMAET HENRIK CHRISTENSEN & PARTNERE Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk Partner.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Egenkapital og privatforbrug
8.1 Faktura 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for at se.
Kapitel 23 Forsikring og pension. Forsikring og pension kapitel 23 I kapitel 23 gennemgås: Forsikringsaftaler Pensioner Begunstigelser (Aftaler – se kap.
Kapitel 20 Handel med fast ejendom. Handel med fast ejendom kapitel 20 I kapitel 20 gennemgås: Lovgivning og aktører Gennemgang af en ejendomshandel Mangler.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 25 Forsikring og pension.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4.
Kapitel 11 E-handel. I kapitel 11 gennemgås: 1. E-handelslovens begreber 2. Aftaleindgåelse på internettet 2.1 Sælgers forpligtelser 2.2 Forbrugerens.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 5 Forbrugeraftaler.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 5 Forsikring. 1.Parter i forsikringsaftaler 2.Former for forsikring 3.En forsikringsaftale indgås 4.Når skaden sker Kapitel 5 Forsikring.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Kapitel 27 Bolighandel. 1.Parter i en bolighandel 1.Sælgers aktører 2.Købers aktører 2.Forløbet i en bolighandel 3.Mangler ved fast ejendom Kapitel 27.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 11 E-handel.
© Søren Sandfeld Jakobsen Aftaleret. © Søren Sandfeld Jakobsen Retsgrundlaget Aftaleloven, lbkg. 781/1996 (AL) –Finder generel anvendelse.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Købeloven afsætning.
It og lovgivning Jan Christiansen Nyborg Gymnasium It B.
Anden lovgivning afsætning.
Kapitel 26 Forsikring og pension.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Målrettet annoncering baseret på brugerdata
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Kapitel 7 Forbrugerkøb.
Kapitel 7 Fuldmagt Kapitel 7 handler om:
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:
Handel med fast ejendom
Kapitel 10 Internationale køb
Kapitel 11 E-handel.
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Kapitel 8 Forbrugeraftaler
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Kapitel 18 Bolighandel.
Kapitel 13 Kreditaftaler.
Kapitel 5 Forsikring.
Kapitel 9 Betalinger.
1. Købeloven om forbrugerkøb
Kapitel 4 Forbrugeraftaler.
Kapitel 21 Forsikring og pension.
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Handel med fast ejendom
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Kapitel 7 Fuldmagt Kapitel 7 handler om:
Præsentationens transcript:

Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen

Forbrugeraftaler Forbrugeraftaleloven kaldes også ”dørsalgsloven” Forbrugeraftaleloven er beskyttelses-præceptiv Forbrugeraftalelovens § 3 ”Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv.” Beskyttelsesræceptiv = Må ikke fraviges til skade for den svage part ERHVERVSDRIVENDE FORBRUGER

Forbrugeraftalelovens § 6 Uanmodet henvendelse Forbrugeraftalelovens § 6 En erhvervsdrivende må IKKE uden forudgående anmodning rette henvendelse til en privatperson (forbruger) AFTALER ER HER IKKE BINDENDE FOR FORBRUGEREN Ikke personligt Ikke pr. telefon Ikke på bopæl Ikke på arbejdsplads Andre steder uden almindelig adgang OBS: Forsikringer Aviser Bøger mv. OK pr. telefon

Negativ aftalebinding Forbrugeraftalelovens § 8 Ingen forudgående aftale (fra forbruger), så betragtes varen som gave Medmindre det er en åbenlys fejl Eks. Med naboens grus

Aftaler uden for fast forretningssted Forbrugeraftalelovens § 10 Aftaler uden for fast forretningssted Aftaler indgået ved… Demonstration af vare En messestand Under en udflugt Ect. Forbruger har så fortrydelsesret Dette er en undtagelses til de normale regler i aftaleretten, hvor forbrugeren ikke har fortrydelsesret Fortrydelsesretten skyldes, at forbrugeren kan føle sig ekstra fristet…. Forbruger skal skriftligt oplyses om fortrydelsesretten

Fjernsalg Den erhvervsdrivende og forbrugeren mødes ikke fysisk Forbrugeraftalelovens § 11 Fjernsalg Den erhvervsdrivende og forbrugeren mødes ikke fysisk Brug af fjernkommunikation Internettet, telefon, katalogbestilling osv. Krav til den erhvervsdrivende – oplysninger til forbrugeren link til forbrugeraftaleloven Oplysningspligt INDEN aftaleindgåelse Og på et varigt medium Varigt medium: forbrugeren skal have mulighed for at gennem eller reproducere oplysninger Forbrugeren har ret til at få et print af oplysningerne. Fjernsalg af finansielle tjenesteydelser Se § 13 her: link til forbrugeraftaleloven

E-handel E-handelslovens krav til virksomheder med e-handelssider Hvad er kravene??? E-handel E-handelslovens krav til virksomheder med e-handelssider §§ 11 og 13 E-handelsloven kræver, at en virksomhed, der opretter en e-handels hjemmeside, skal give brugerne følgende oplysninger: Hvem der står bag (navn på person eller selskab) En fysisk postadresse Et selskabsnummer (CVR) E-mailadresse Telefonnummer Desuden har en køber krav på at få oplysninger om varen, varens pris, fortrydelsesretten mv. Reglernes formål er at beskytte forbrugerne i fjernsalgssituationer, netop fordi køberen ikke har mulighed for at undersøge varen og heller ikke kan få den mundtlige vejledning, ekspedienter kan give i almindelige butikker.

E-handel JERES TUR Fortrydelsesretten gennemføres ved: Prisangivelse på en e-handelsside Opfordring til tilbud??? Tilbud??? X Er der fortrydelsesret ved køb på nettet Ja - X 14 dage Nej Fortrydelsesretten gennemføres ved: Undlade at hente/modtage varen Returnere varen Meddele, at man ønsker at fortryde Samme regler gælder ved handel på nettet, som ved almindelige køb = købelovens regler Modtager forbrugeren ikke varen inden 30 dage (medmindre andet aftalt), så kan forbrugeren hæve købet – ikke krav om væsentlig forsinkelse

Fortrydelsesfrister HR: 14 dage Ingen formkrav Forbrugeraftalelovens §§ 18 og 19 Fortrydelsesfrister HR: 14 dage Vær obs på at frister løber fra forskellige tidspunkter F.eks. E-handel er det fra varens modtagelse Er fortrydelsesret ej modtaget på skrift er det 14 dage fra modtagelsen Undt: 30 dage ved pensionsordninger Ingen formkrav Intet krav om forklaring på hvorfor… Returnere forbrugeren varen = egen regning Varen returneres i samme stand mv. ikke alt må åbnes

Leveringstid og betaling ved fjernsalg HR: levering senest 30 dage efter bestilling Medmindre der er skabt en forventning om kortere tid Forbruger har forudbetalt et beløb – og fortryder… Erhvervsdrivende skal tilbagebetale snarest eller senest inden 30 dage efter fortrydelses er oplyst (ophævelsen af købet) Bestilling på nettet Bedste betalingsmåde er kreditkort

Betalingskort Betaling med kreditkort er sikrest fordi… Hvis man fortryder køb og ikke kan få sælger til at returnere pengene Bank eller sparekasse kan hjælpe, hvis… (aftale mellem forbrugerombudsmand og finansiel sektor) Varen ikke leveres Forbruger benytter fortrydelsesret Hvis der er hævet penge uden kortindehavers tilladelse Hvis sælger hæver større beløb Penge tilbageføres Indenfor 2 dage

Betalingskort generelt… Sælger kan ikke nægte at modtage betaling med kort under 1.000 kr. (3.000 kr. hvis pinkode anvendes) Hvem dækker tab… HR: banken Undt: 1.100 kr. reglen 8.000 kr. reglen Bruger hæfter uden begrænsning, hvis kort er overladt til en anden Brugeren hæfter op til 1.100 kr. for tab, hvis betalingsmidlet er uberettiget brugt af andre med den personlige hemmelige kode - det er en politisk bestemt selvrisiko, der principielt gælder uanset misbrugets omstændigheder i øvrigt. Brugeren hæfter op til 8.000 kr., hvis andre uberettiget har anvendt betalingsmidlet, og misbruget er sket pga. en af følgende situationer: Hvis udsteder beviser, at den personlige hemmelige kode er anvendt og Brugeren har undladt meddelelse til udsteder brugeren ved groft uforsvarlig adfærd Hvis betalingsmidlet er anvendt uden den hemmelige personlige kode, og det har været aflæst fysisk eller elektronisk ledsaget af en falsk underskrift, og Udsteder hæfter ALTID efter anmodning om spærring