CASTILLO MORALES KONCEPT

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

TARGETED TRAINING (Målsigtet træning) En nyskabende terapi som fremmer motorisk kontrol Penny Butler The Movement Centre Oswestry, Shropshire, UK.
Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Neurofysioterapi i Danmark – hvad skaber profilen?
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
TOMAT præsenterer. TOMAT præsenterer Zone Terapi Det er let at give sig selv zoneterapi i hænderne. Vi skal se på 5 simple øvelser man kan gøre hver.
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
YOGA - midt FORENING
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Generelt om det for tidligt fødte barn
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forebyggende voksentandpleje
Basal Neurologisk Undersøgelse - hos vågen patient
Den manuel medicinske undersøgelse
Jeg støtter barnet ved:
Sygeplejeruddannelsen
Vi tager børns smerter alvorligt
Ortopædist Uddannelsen Af Ali Ghotbi
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Siddestilling og CP-børn
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Thomas Tolstrup MT Met skulder/arm Thomas Tolstrup MT Thomas Tolstrup.
Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin.
Uddannelse og profession
Ledende overlæge Karin Lambertsen FBE øre-næse-halskirurgisk afdeling
Apopleksi patientforløbet på Neurologisk afdeling N
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
Målet med hjerterehabilitering
Ergoterapeut Mette Bruun, Silkeborg, 2005 Lovtekst Serviceloven § 73a Sygehuslov om genoptræning § 5f.
1. mandag - introduktion. Anatomi (inaktive krop) Embryologi ( fostrets udvikling ) Patologi ( sygdomslære ) Komparativ ( sammenlignende ) Regionær Systematisk.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Mere bevægelse i hverdagen
Hvad kan jeg opnå ved træning?
Anbefalinger. Forebyggelse  minutters træning (svarende til rask gang) hver dag, eller  Minimum 4 timer om ugen  Må.
Kroppen på job.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Oplæg omkring Østerskoven
Session 7 – Livsstil Undervisere:
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Sundhed for personbefordringschauffører. Hvordan sikrer man at kroppen har det godt? km serviceeftersyn Hvordan ved man, at kroppen fungerer optimalt?
Ortopædkirurgisk afdeling Slagelse Sygehus Overlæge Anders Kunov.
Spisning og Synkning Diana Holm, Talepædagogisk konsulent - ved bevægesygdomme Ataksi/HSP foreningen : diana holm, logopæd.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Velkommen til Atroseskolen Velkommen til Anden session 1.
Oplæg omkring Østerskoven
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Nervesystemet S. 5. Dka.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Centralnervesystemet
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Forflytningsteknologi og borgere med kognitive udfordringer -borgersituation og –ressourcer -hjælpemiddeldesign og -virkemåde Lone Gaedt, Seniorprojektleder,
Førstehjælpens 4 hovedpunkter
Organisationsdiagram for Fysio- og Ergoterapien, Hvidovre Hospital
3-punkts rygkorset Instruktion og øvelser
Skulderartroskopi Kikkertoperation i skulderen
Fysisk aktiv under indlæggelsen Stående øvelser
Fysisk aktiv under indlæggelsen
Nervesystemet CNS Funktion:
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

CASTILLO MORALES KONCEPT Dorthe Toft Petersen Fysio - og Castillo Morales terapeut. Regionsmøde for fysio – og ergoterapeuter d. 10/3 2008

HVEM ER Castillo Morales? Speciallæge i Neurologisk Rehabilitering og administrator på et rehabiliteringscenter i Cordoba i Argentina. Udviklet siden 1970 og Castillo har givet sin viden videre i mange lande, specielt i Tyskland og Norge. Tilknyttet det medicinske fakultet i München som forsker og behandlende læge samt underviser. Bobath og Voita og det mere specielle element oralmotoriske vanskeligheder, som hænger sammen med resten af kroppen.

Hvordan konceptet kom til Danmark. Tandlæge Pia Svendsen 1997 introducerede CM konceptet på Panum instituttet Ergoterapeut Inge Krugermeier Kursus 2003 Argentina 2005 Kursus 2005 Visionskursus 2005 Foreningen ACM 2003 ca. 60 medlemmer                                                         

ACM i Danmark. Ca. 60 terapeuter uddannet i Danmark. Tandlæger, talepædagoger, ergoterapeuter og fysioterapeuter. Oralmotoriske teams i Danmark f.eks. også i Slagelse under tale - høre og syn. Udarbejdet folder i bestyrelsen for ACM. Nyt kursus i 2008 under University College Sjælland med et modul til 9 ect. point. Allerede 30 tilmeldte inden kursus er opslået. Netværksgrupper i de nye regioner.

Castillo Morales koncept. Neuromotorisk kropsterapi Orofacial regulationsterapi Palatina-plader (ganeplader)

Hvem kan behandles: Børn og voksne med medfødt eller erhvervet hjerneskade. Personer med afvigelser indenfor den neurologiske, sensoriske og psykiske udvikling. For tidlig fødte børn Børn der sondemades Børn med forsinket udvikling Genetiske syndromer og hypotoni Mundmotoriske vanskeligheder Facialis parese Coma pt.

Grundlag: Naturvidenskabeligt grundlag: Filosofi Pædagogik - kommunikation Neurofysiologi (livmoderen) Funktionel anatomi Brodiers skema – en ubalance et sted i kroppen, vil altid føre til en kompensation et andet sted i kroppen. Antropologi (Latinamerikansk socialantropologi) Sydamerikanske indianer som bærer deres børn på kroppen. Hvad gør vi i vores kultur.

Målet med konceptet: Målet er at udvikle de muligheder et menneske med handicap har med henblik på at opnå selvstændighed og livskvalitet. Udgangspunktet er, at målet kun kan nås ved en helhedsorienteret og tværfaglig indsats.

MANUELLE TEKNIKKER. Kontakt, berøring Pression. Strygning. Traktion. Vibration. Element for at vække sovende receptorer og for at sænke eller øge tonus.

Neuroplasticitet i CNS. Plasticitet i centralnervesystemet gør det muligt at påvirke neurologiske afvigelser ved hjælp af perifer stimulation. Perifere receptorer i det afferente nervesystem påvirkes ved manuelle teknikker. Alle påvirkninger samles og fører til CNS. Raske nervefibre i det efferente nervesystem aktiveres og der kommer et motorisk muskelsvar.

FUNKTIONEL ANALYSE. Hvad kan barnet? Hvilke skader har barnet? Neurologi: Hvilke områder i CNS er skadet? Hvilken betydning har skaderne for perifere afferente og efferente nerver. Anatomi: Hvordan påvirker de neurologiske skader musklerne? Hvordan er muskeltonus i de enkelte muskler? Er der hypotoni, hypertoni eller dystoni? Fysiologi: Hvordan kommer skaderne til udtryk under funktion?

BEHANDLING, NEURO-MOTORISK KROPSTERAPI. Muskulær terapi,modellering for at normalisere muskeltonus og forbedre afvigende muskelfunktion. Motorisk ro(Calmar Motora) en vigtig forudsætning for at indgå i et samarbejde imellem terapeuten og barnet og til en bedre interaktion. Det giver barnet en dybere vejrtrækning og ro. Modellering af fødder, ben, hænder, arme, hofter, truncus. Modellering af scapulae(skulderblade), deltoidea(overarmsmuskler) og pectoralis(brystmuskler). Modellering af nakke, hoved og hals. Stimulation af respirationen. Stimulation af diagonale muskelkæder.. Arbejder med muskelkæder, der skal arbejde samen. Stimulation af motoriske zoner i kroppen til rulning, havfruestilling og lateral rejsningsreaktion. Skabe neurologisk baning så sensibilitet og muskeltonus afstemmes

BEHANDLING, neuromotorisk kropsterapi. Formål: Regulering af kropsholdning mod vertikalisering. Dette fører til forbedret hoved- og kropsholdning op imod tyngden. Betydning for respiration, kommunikation, spisning, synet, hørelsen, indre organer, frigiver energi til at bevæge hænder, ben og fødder og stemmen og forbedret underkæbe holdning. Strategi: Arbejde mod ligevægt i muskler med modsatrettede kræfter Arbejde med skrå, asymmetriske, funktionelle stillinger mod vertikalisering af kroppen i siddende eller stående stilling. Livet kan kun opleves i vertikal stilling gennem kontakt og kommunikation.

. FUNKTIONEL ANALYSE Foretages af tværfagligt ekspertteam. Kommunikation-interaktion:Kommunikationskoder. Motivation-nysgerrighed:Kognition og perception. Motorik:Bevægelsesstrategier og muskeltonus. Individuel,spontan aktivitet:Kvalitet og kvantitet. Leg:Funktionsniveau.

Behandling af det orofacialekompleks. Neuro-motorisk kropsterapi: Først modellering og stimulation af specielt fødder og hænder. Orofacial reguleringsterapi: Manuel præparation og stimulation af det orofaciale kompleks for at afstemme sensibilitet og muskelspænding i ansigt, mund og svælg. Stimulationsapparatur: Stimulationshjælpemidler og stimulationsplader for at regulere tungens bevægelser, stimulere til læbelukke og for at aktivere synkefunktionen.

FORM AFHÆNGER AF FUNKTION f.eks. Down syndrom.

FORM AFHÆNGER AF FUNKTION f.eks. CP

STIMULATIONSHJÆLPE-MIDLER. Typer af stimulationshjælpemidler: Sugekop, gummisut, gummiske, mundskærm. Indikation: Dårligt mund – og læbelukke, problemer med det intraorale tryk, dårlig sutte- og synkefunktion samt mundånding. Problemer med at få tungen opad og bagud. Behandling: Stimulation af mundlukkere, stimulation af læber, stimulation af kinder, stimulation til næseåndning, stimulation af mundbund til synkning.

Formål med stimulationshjælpemidler: Forbedret mund-og læbelukke. Mulighed for øget intraoralt tryk. Forbedret sutte- og synkefunktion, mindre savlen. Forbedret funktion af buccinatormekanismen. Bedret mulighed for at placere maden mellem tænderne så tygning bliver mulig. Forbedring af tungens position opad og bagud.

Stimulationshjælpemidler Mund- og læbelukke: Sugekop. Tungen opad og bagud til sutning og synkning: Omvendt gummisut. Omvendt gummiske. Der dannes vacum mellem sut eller ske og tungeryg. Anvendes 3-4 gange dagligt i højst 10 minutter.

Hvad har det medført at ny viden og nye tiltag i min hverdag. Ikke kun i tidsbegrænsede træningsøvelser – men i alle daglige aktiviteter. Afpasse familiens samlede ressourcer og behov. At funktionelle asymmetriske bevægemønstre er grundlag for aktive og viljebestemte funktioner. Hænder og fødder har stor plads i herakiet og det største antal receptorer. Når barnet ikke kan rulle og roterer med kroppen, kan de heller ikke lateraliserer tunge og kæbe. En siddestillings betydning At turde gå i gang med det mundmotoriske område og prøve at analysere spise/drikke funktionen samt sondeernæringen. Forberedelse inden spisning – lugt, spytsekretion, mavesafter, rengøring af munden, synet. Det tværfaglige samarbejde. Sonde ernæret pige i børnehaven.