Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Basal Neurologisk Undersøgelse - hos vågen patient

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Basal Neurologisk Undersøgelse - hos vågen patient"— Præsentationens transcript:

1 Basal Neurologisk Undersøgelse - hos vågen patient
Center for Klinisk Uddannelse, RH Overlæge Ole Gredal, Neurologisk afdeling, BBH Stud. med. Mikkel Bøgeskov, Cathrine Gamborg Müller og Peter Siesing Center for Klinisk Undervisning

2 Center for Klinisk Undervisning
Kursus program Baggrund (5 min) Gennemgang af den neurologiske undersøgelse med demonstration (30 min) Udføre den neurologiske undersøgelse på hinanden (35 min) Pause (10 min) Neurologisk undersøgelse på patient (75 min) Center for Klinisk Undervisning

3 Center for Klinisk Undervisning
Baggrund Forudsætningen for behandling og prognose kan opdeles i følgende 4 trin: Anamnese og undersøgelse Tolkning af symptomer og objektive fund Anatomisk diagnose Patologisk ætiologisk diagnose Det skal understreges at anamnesen er meget vigtig, da man med den som baggrund skal kunne lave en fokuseret undersøgelse. Med anamnese og undersøgelse skal man kunne tolke de symptomer og fund der er og på baggrund af disse kunne komme med en anatomisk diagnose. Men her på kurset er fokus den strukturerede neurologiske undersøgelse Center for Klinisk Undervisning

4 Den neurologisk undersøgelse:
Optagelse af anamnese Vurdering af højere cerebrale funktioner Gangfunktion Kranienerver Motorisk system Sensorisk system Center for Klinisk Undervisning

5 Center for Klinisk Undervisning
Gangfunktion: Center for Klinisk Undervisning

6 Center for Klinisk Undervisning
Gangfunktion: Læg mærke til: Skridtlængden Kropsholdningen Medsving af arme og afstand mellem fødder Asymmetri i gangmønster Klaskes fødderne mod underlaget Har patienten smerter Har patienten knogledeformiteter Bed patienten om at gå på linie samt tæer og hæle Der demonstreres gang funktion på rask person. Mens der kommentereres. Kan patienten gå på hæle og tæer er der ikke parese over fodleddet. Center for Klinisk Undervisning

7 Center for Klinisk Undervisning
Rombergs test: Romberg negativ: ubesværet stand ved både åbne og lukkede øjne Romberg positiv: ubesværet stand ved åbne øjne. Fald ved lukkede øjne Der bruges tre funktioner til at holde balancen: Øjne, de vestibulære organer samt proprioceptionen. Ved denne test elimineres øjnene, og er der en defekt i en af de to andre vil det afsløres. Center for Klinisk Undervisning

8 Center for Klinisk Undervisning
Kranienerver: 2. N. Opticus Synstyrke Synsfelt (Ophtalmoskopi) Ved syns styrke test evnen til læsning, hvis ikke pt kan dette, test da om der kan skelnes mellem lys og mørke. Ved synsfelts undersøgelsen, undersøges begge øjne på samme tid. Ved dobbelt stimulation kan ”in attention ” afsløres. Undersøgelse af hvert øje for sig, er godt ved læsioner foran chiasma opticum Center for Klinisk Undervisning

9 Kranienerver Læsion af N.abducens på venstre øje. (Kommandobevægelser)
Følgebevægelser Pupiller (øjensimulator) 3. N. Oculomotorius 4. N. Trochlearis 6. N. Abducens Læsion af N.abducens på venstre øje. Huskeregel: Dobbelt syn forværres i den paretiske muskels trækretning Nævne øjenmuskel simulator på nettet Patienten skal specifikt spørges om der er dobbelt syn på noget tidspunkt. Center for Klinisk Undervisning

10 Center for Klinisk Undervisning
Kranienerver 5. Trigeminus Sensibilitetstest Center for Klinisk Undervisning

11 Center for Klinisk Undervisning
Kranienerver 7. Fascialis Motorisk test af ansigtets muskler: Panderynken Knibe øjne sammen Vise tænder Fløjte Blæse kinder op Her undersøges kun muskulaturen i ansigtet. Center for Klinisk Undervisning

12 Central kontra perifer facialisparese
Evne til panderynken bevaret bilateralt Ophævet motorik i nedre halvdel af ansigt kontralateralt Perifer: - Ophævet motorik i hele samsidige ansigts halvdel Center for Klinisk Undervisning

13 Center for Klinisk Undervisning
Kranienerver 8. Vestibulocochlearis Test hørelsen Husk at holde de fingre du gnider bag pt’s øre eller kan han/hun se dem. Center for Klinisk Undervisning

14 Center for Klinisk Undervisning
Kranienerver 9. N. Glossopharyngeus Synkebesvær 10. N. Vagus Hæshed Ganesejl Uvula deviation Uvula hejses op til den raske side. Center for Klinisk Undervisning

15 Center for Klinisk Undervisning
Kranienerver 11. N. Accesorius M. sternocleidomastoideus og M. Trapezius Center for Klinisk Undervisning

16 Center for Klinisk Undervisning
Kranienerver 12. N. Hypoglossus Inspicer tungen Tungen skubbes ud til den syge side. Center for Klinisk Undervisning

17 Center for Klinisk Undervisning
Motorisk system Inspektion af muskelrelief Koordination Tonus Kraft Reflekser Tonus kan enten være normal eller øget. Ved øget tonus taler man om. Spasticitet, hvor modstanden stiger ved en hurtig passiv bevægelse over et led ligesom ved en foldekniv. Om rigiditet, hvor der er ens modstand under hele bevægelsen. Eller tandhjulsrigiditet, hvor der er periodevis hakkende modstand. Tremor: Husk at se efter det. Strakt arm test: Manglende evne til at bringe armen tilbage i udgangs punkt skyldes en manglende koordination mellem ekstensorer og fleksorer Diadokokinese: Test en hånd af gangen Center for Klinisk Undervisning

18 Center for Klinisk Undervisning
Sensoriske system Berøring Stik/Smerte Led-positionssans Vibrationssans Temperatur Der bør arbejdes systematisk frem når man tester det sensoriske system. Ved vibration startes helt distalt, er det normalt her er der ingen grund til at fortsætte. Ved temperatur, testes kun et par steder på hver ekstremitet. Center for Klinisk Undervisning

19 Sphincter undersøgelse
Indikation Udfald Indikation: Dette er ikke en rutine mæssig undersøgelse, men den skal udføres på patienter hvor der er mistanke om diskusprolaps eller truende tværsnits læsion. Undersøgelser: - Undersøg abdomen for en fyldt blære. - Registrer evt. urin eller fæcesinkontinens. - Foretag rectal exploration med undersøgelse af: Sfinktertonus Voluntære sfinkterkontraktion Ano-anal refleks (imens din finger er i analkanalen: skub pludseligt til analsfinkter. Registrer om sfinkter kontraherer sig). Center for Klinisk Undervisning

20 Højere cerebrale funktioner
Glasgow Coma Scale (GCS) ved traume Mini Mental State eksamination (MMSE) Sprogfunktion GCS Bruges kun ved hoved traumer MMSE Bruges er en hurtig test der er udviklet til test af evt. demens, men den kan bruges til en evaluering af pt’s højere cerebrale funktioner Sprogfunktion vurdering af denne giver en fin fornemmelse af de højere cerebrale funktioner Center for Klinisk Undervisning

21 Center for Klinisk Undervisning
Opsummering: Gangfunktion Kranienerver Motorisk: 1) Inspektion 2) Koordination 3) Tonus 4) Kraft og 5) Reflekser Sensorisk: 1) Berøring 2) Stik 3)Stillingssans 4) Vibration og 5) Temperatur Dette slide skal blive stående og kursisterne kan bruge det til at gå frem efter når de øver på hinanden Center for Klinisk Undervisning

22 Center for Klinisk Undervisning

23 Center for Klinisk Undervisning
Nr 4: Tractus opticus, Modsidig homonym hemianopsi Nr 5: Radiata optica, Modsidig øvre homonym kvadrant anaopsi Nr 6: Radiata optica, Modsidig nedre homonym kvadrant anaopsi Center for Klinisk Undervisning

24 Oculomotor Nerve (CN III) Paralyse Egale Pupiler & 1 Blindt øje
Horner’s Syndrome Egale Pupiler & 1 Blindt øje Horners syndrom: Miosis og ptose. Læsion i den sympatiske bane til øjet. Center for Klinisk Undervisning


Download ppt "Basal Neurologisk Undersøgelse - hos vågen patient"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google