Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Demokratimodeller og demokratiske udfordringer lokalt.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Velkommen.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Offentligt-Privat-Samarbejde
Udvikling af beboerdemokratiet
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Historier fra et demonstrationsprojekt
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Tillid Temadag for AMIR
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Deltagerstyret undervisning
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Empowerment og sundhed
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Styring af styregrupper
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Kodeks for offentlig topledelse
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
Politisk Program LM 2011 : Speedoplæg på SFUs martstræf Gry Möger Poulsen.
John Andersen Empowermentbegrebet
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Landsbystrategier Borgerinvolvering i Spøttrup Kommune.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Hovedpunkterne i en ny strategi
Det Kommunale Innovationslandskab
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Dagens menu: Nytårstaler. Statsministerens tekst nytaarstale-2014
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Eva Sørensen Roskilde Universitet Universitetet i Nordland.
Kommune 3.0 Teknik og Miljø. Kommunen er mere end 6000 medarbejdere Det er borgere!
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
PRÆSENTATION AF VISION FOR UDVIKLING BADMINTON
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Region Midtjyllands opgave
Præsentationens transcript:

Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland

På vej mod en innovativ offentlig sektor Ny tanke: Innovation er ikke bare relevant i den private sektor, men også i den offentlige 1980erne og 1990erne: Reformer der skulle fremme effektiviteten i den offentlige sektor (Lean, incitamentsstyring etc.) 00erne: Innovation af de services man tilbyder, og hvordan de tilvejebringes? Eksempler: robotstøvsugere, digital selvbetjening, misbrugsforebyggelse, hverdagsrehabilitering, kronikeruddannelse, brugerdrevet køkken

Samtidigt paradigmeskift i styringstænkning Fra forestilling om, at den offentlige sektor kan og skal tilvejebringe offentlig styring og service på egen hånd Til forestilling om, at offentlig styring og service må skabes gennem samstyring (co- creation) mellem relevante aktører Samtidigt paradigmeskift i styringstænkning

Den nye dagsorden Offentlig Innovation Samstyrings-paradigme Samarbejdsdrevet innovation i den offentlige sektor Den nye dagsorden

Hvem kan inddrages i innovationssamarbejdet? Politikere, administratorer, og fagprofessionelle fra forskellige niveauer, institutioner og sektorområder Eksperter, politikere, foreninger, virksomheder, borgere, brugere

Nyt syn på borgerinddragelse Effektivitet Innovation Demokrati Effektivitet: Hvem har ressourcer der kan bidrage til at løfte en given opgave Demokrati: hvem bør have indflydelse? Innovation: Hvem har kreative ideer og magt og kapacitet til at skabe noget nyt? Formålet Udvælgelseskriterium

Hvor i styringsprocessen kan der samarbejdes? Co- initiering Co-design Co-implementering Hvor i styringsprocessen kan der samarbejdes?

http://www.youtube.com/watch?v=kF33VvtB9Uc

Hvad kan innoveres? Der er meget fokus på serviceinnovation, men der er også behov for at skabe ny innovativ politik Politikinnovation: Formulering, realisering og spredning af nye visioner, strategier og mål for skabelsen af det gode samfund Eksempler: CO2-neutral kommune; Ny Nordisk skole; Slow planning, folkemøde, Kommunen 3.0, ny frivillighed

Ny rolle til politikerne Fokus på politikinnovation giver lokalpolitikerne en ny rolle som politiske ledere Der tales om behovet for administrativ ledelse, men der er lige så meget behov for stærk politisk ledelse Stærk politisk ledelse fordrer evnen til politikinnovation Ny rolle til politikerne

Hvad er politisk ledelse? Politisk ledelse er at samle et politisk fællesskab om realiseringen af en vision og strategi og nogle mål for en bedre fremtid Administrativ ledelse handler om at få en organisation til at løse givne opgaver bedst muligt Tre grundlæggende politiske ledelsesopgaver Tilbyde problemdiagnoser, der kræver fælles handling Anvise løsningsstrategier Mobilisere det politiske fællesskabs støtte eller aktive bidrag

Vejen til et stærkt politisk lederskab Samarbejdsdrevet politikinnovation giver: Inspiration til udviklingen af nye politiske problemforståelser og løsningsstrategier En bredt forankret politik, folkeligt engagement og ejerskab og politisk synlighed Vejen til et stærkt politisk lederskab

Hverdagens forhindringer Lokalpolitikere bruger ofte så meget tid på administration af gældende praksis at der ikke bliver meget tid til politik Mødeformerne er ikke altid befordrende for innovativ tænkning (lange dagsordener og mange her og nu beslutninger) Der er en tendens til, at politikere taler mere med hinanden end med omverdenen Uenigheder mellem politikerne, kan gøre det svært at agere som samlet politisk ledelse

Tre råd til lokalpolitikere Betragt politikskabelse som en fælles udviklings- opgave frem for som en kampplads Sørg for at inddrage alle aktører, der har relevant viden, ideer og erfaringer frem for kun at tænke i repræsentativitet Sørg for at der skabes arbejds- og mødeformer, hvor der er god plads til større tematiske diskussioner

Inspiration fra Danmark § 17, stk. 4 udvalg Rådgivende fokuserede ad hoc udvalg med ekstern deltagelse Politikudviklingsworkshop på tværs af partier og med relevante eksperter, interessenter, medarbejdere og borgere Undersøgelse viser, at politikerne oplever, at sådanne udvalg styrker deres evne til politiske ledelse og fremmer politikinnovation Politikerne oplever også, at de bruger mindre tid på administration Inspiration fra Danmark