Pædagogisk udviklingspakke

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Det strategiske årshjul juni og august 08
Tak fordi jeg måtte komme
Lærerprofessionen.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Velkommen til Campus Roskilde
Dataopsamling og GPS-styring
Sammen vender vi strømmen. Program måndag den 12. maj 2014 Kl Registrering af delegater. Kl Åbning af NBS NBS Ordförende.
BK Friheden 98 Teplice (Tjekkiet) 31/3 – 4/
Forældremøde Årgang /3-09  Oversigt over trænere/ledere forår 2009  Generelle informationer om træning og kampe  Forårssæson 2009 – Kampe og.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Velkommen til E-business
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Vejledning i projektarbejde
21. juni 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Virksomhedsspil 1. Oplægget… ”…skabe såvel fysiske som virtuelle læringsrum, der kan øge vort repertoire …. …tilbyde flere læringsstile til de studerende….
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Omgangstone og kollegialitet
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Opfølgning - Dublin 26. August 2010 Produktion af Fælles præsentationsmaterialer.
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
DMU-SPEEDWAY 80cc TALENT UDVIKLING. TALENTUDVIKLING - KRITERIER 80 CC FOR DELTAGERE I Y.G.T - UEM OG LANDSKAMPE ÅR ET KLART TALENT DER.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Et vejledningsværktøj KOT Ansøgningsflow. Forsiden af Optagelse.dk 2.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Constructive Alignment
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
1. halvår JanuarFebruarMartsAprilMajJuni Bestyrelsesmøde den 19.jan. Bestyrelsesmøde den 1 marts. og 23.marts Regnskab - Årsafslutning - Budget Bestyrelsesmøde.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2011.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Fundamentale datastrukturer
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Constructive Alignment
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Constructive Alignment BA International Sales
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Præsentationens transcript:

Pædagogisk udviklingspakke Brush-Up: Værdier/Læring Oplæg læringsmedier Udarbejdelse af planer/profiler 2010-2011

Formål – vores ”læringsudbytte” Pr. 1. september: Klarhed over vores værdier og deres betydning for vores tilgang til læring Klarhed over den overordnede pædagogiske tilgang inden for hvert studie (læringsprofil + pæd. semesterplan) Kunne formidle studieordning til de studerende som Constructive Alignment (studieordning + læringsprofil/pæd.sem.plan)

Formål – 2010-2011 Efterår 2010 Tilegne os brugen af nye læringsmedier Igangsætte konkrete læringsprojekter med brugen af nye læringsmedier Evaluere de igangsatte læringsprojekter Professionalisere brugen af pædagogiske semesterplaner

Formål – 2010-2011 Forår 2011 Iværksætte læringsprojekter i version 2 Udforme konsistente læringsprofiler og pædagogiske semesterplaner Revurdere og justere værdierne og læringselementerne (hvis nødvendigt!)

Udviklingsårshjulet pt.: http://www.laerer.rhs.dk/eriks

Fokus på læringsaktiviteter

Læringsaktiviteterne Værdier Læringsprofiler Læringselementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.)

Planen for vores arbejde Vores opgave bliver at få tænkt sammenhængene og få dem beskrevet på en måde så det dels kan formidles, dels kan virke som pejlemærke for vores pædagogiske tilgang i hverdagen. Det må vi gøre sådan her: Først må vi anstrenge os med at få koblet værdierne og læringselementerne sammen. Læringselementerne i 2007 værdierne i 2008! Dernæst – og det er det vigtigste – skal vi have lavet en Constructive Alignment med os selv.

Værdier og læringselementer afstemmes og justeres Læringsprofiler Læringselementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Pædagogiske semesterplaner Afstemmes og justeres 1. 2.

Bilag 1 Værdier i hverdagen Som eksempel vises her: Arbejdsglæde Vores beskrivelse af værdierne fra juni 2008 Forslag til: Den korte version til kommunikation i hverdagen og på rhsnet Bemærkninger Arbejdsglæde Resume: Tid Når der er tid til fordybelse og nyudvikling Når der er tid til formidling / vidensdeling mellem kollegaer og mellem lærere / studerende og studerende i mellem Når der er tid til planlægning Manglede tid -> manglende arbejdsgælde Idestafet: Arbejdsglæde er dels at føle en faglig udfordring og dels at have tid til fordybning Tid => ressuorcer => Løn & Planlægning af uddannelse. Gode studerende der fordyber sig vil hjælpe. Renlige studerende hjælper også på (.. arbejdsglæden) Tid til planlægning. Planer gennemføres. Interaktion med kollegaer / studerende. Resultater  Arbejdsglæde Entusiame, engagement, (godt) Humør, motivation og nysgerrighed (giver ”tid” til planlægning mv.) Læring Faglige udfordringer Tid til fordybelse Sociale relationer Planlægning Fordybelse Nysgerrighed Kreativitet Udvikling Resultater Den definition af arbejdsglæde vi har fundet frem til i juni 08 synes at fokusere på, at arbejdsglæde opstår gennem faglig udvikling – og det at have tid til fordybelse Gad vist om ikke læring kan blive et godt centralt begreb her? Måske bør vi tilføje socialt samvær – under en eller anden form?

Forslag: Værdier i hverdagen Arbejdsglæde Faglige udfordringer Tid til fordybelse Sociale relationer Faglighed Professionel tilgang Nysgerrighed Kreativitet Anerkendelse Konstruktiv adfærd Udnyt mangfoldighed som ressource Opsæt fælles mål Læring

Læringselementer Fra vort arbejde på Dragør Badehotel i 2007 har vi følgende læringselementer: Kompetencer Medindflydelse Mentoring Praksisnærhed Teoretisk niveau Udfoldelse Individ / gruppe Internationalisering .”

Kvalifikationsrammen Læringselementerne tager alle udgangspunkt i ”Ny dansk kvalifikationsramme for videregående uddannelser”, maj 2007 der fokuserer på: Viden Færdigheder Kompetencer Så her er vi godt med!

Læringsprofiler og toninger 2007 Læringselementerne blev brugt til at opbygge læringsprofiler, for hver af vores toninger:

Læringsprofiler 2010 Vi skal stadig have udarbejdet læringsprofiler for hver af vores uddannelser (DMU, MAK, BIS, BLM, WEB)

Tilbage til koblingen mellem værdier og læringselementer Arbejdsglæde Faglige udfordringer Tid til fordybelse Sociale relationer Læringselementer: Teoretisk niveau Individ / gruppe Faglighed Professionel tilgang Nysgerrighed Kreativitet Kompetencer Praksisnærhed Internationalisering Udfoldelse Anerkendelse Konstruktiv adfærd Udnyt mangfoldighed som ressource Opsæt fælles mål Medindflydelse Mentoring Læring Her er vores forslag:

Summemøde om koblingen: Med udgangspunkt i bilaget om værdier i skriftet om Pædagogisk Udviklingspakke: Hold et 5 minutters summemøde i grupper på tre ”naboer” Giv tilbagemelding på: Om forslaget (på forrige slide) kan godkendes som en version 1 for det videre arbejde Konstruktive forslag til det videre arbejde med værdier/elementer – altså EFTER Dublin

Constructive Alignment Værdier Læringsprofiler Læringselementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Pædagogiske semesterplaner Afstemmes og justeres 1. 2. 10. aug: Version 1 15.-17.+26. aug

(fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Slagets gang Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Værdier og læringselementer afstemt og justeret i version 1 Præsentation af læringsmedier Sammenkobling af læringselementer og læringsmedier Udarbejdelse af læringsprofiler Udarbejdelse af pædagogiske semesterplaner

10. August – Campus Roskilde Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Værdier og læringselementer afstemt og justeret i version 1 Præsentation af læringsmedier

(fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) 15. – 17. august - Dublin Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Værdier og læringselementer afstemt og justeret i version 1 Præsentation af læringsmedier Sammenkobling af læringselementer og læringsmedier Udarbejdelse af læringsprofiler Udarbejdelse af pædagogiske semesterplaner

(fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) 15. – 17. august - Dublin Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Værdier og læringselementer afstemt og justeret i version 1 Præsentation af læringsmedier Sammenkobling af læringselementer og læringsmedier Udarbejdelse af læringsprofiler Udarbejdelse af pædagogiske semesterplaner

(15. – 17. august) 26. august - Campus Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.) Værdier og læringselementer afstemt og justeret i version 1 Præsentation af læringsmedier Sammenkobling af læringselementer og læringsmedier Udarbejdelse af læringsprofiler Udarbejdelse af pædagogiske semesterplaner

3 Constructive Alignments 1. Den Røde: Værdier Læringselementer 2. Den Gule Læringsmedier 3. Den Grønne: Læringsprofiler Læringsrummet Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.)

Constructive Alignments på tryk: 10. august Værdier og læringselementer afstemmes og justeres i version 1 Præsentation af læringsmedier 15.-17. august + 26. august Udarbejdelse og færdiggørelse af: Pædagogiske semesterplaner Læringsprofiler Sept. – Okt. ½ dage – Masterclasses i læringsmedier Marts 2011 ½ dag om Cooperative Learning

Program Dublin – i korte træk Søndag 8.10 Afgang Kbh 9.30 Ankomst Dublin Sightseeing – frokost på pub – besøg på Guinness Storehouse Ca. 14.30 Indkvartering på hotel 19.00 fælles middag

Program Dublin – i korte træk Mandag 8.30 start og ide-udvikling af læringsmedier og læringsrum 11.00 Den Gule – version 1 12.00 – 16.00 Den Grønne – version 1 (arbejdsgrupper – studier) 16.00 Input og DL og start af DL-læringsprojekter 17.30 Den Grønne – version 2 19.00 Middag

Program Dublin – i korte træk Tirsdag 8.30 Start læringsprofil og pæd.sem-plan konkretisering 9.00 Den Grønne – version 3 14.00 Præsentation af 1 læringsprojekt + læringsprofil pr. studie 16.00Afgang lufthavn 21.50 ank Kbh.

Program Dublin – i korte træk Onsdag Hver arbejdsgruppe /studie uploader Den grønne – version 3 på rhsnet

26. August - Campus Færdiggørelse af Den Grønne version 3 samt udarbejdelse af præsentationsmateriale til de studerende Vi skal være klar til at kunne præsentere for de studerende ved studiestart

September - oktober ½ dage med Materclasses For udvalgte læringsmedier, som vi enten stifter bekendtskab med i dag (10. august) eller ”opfinder” undervejs. Essensen er at vi ALLE forpligter os til at udvikle brugen af et nyt læringsmedie i løbet af efteråret