Hvordan stopper vi mobning?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Udført af Søren, Kristina, Heino, Jonas, Djamal og Karsten
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Red Barnet og Mary Fonden I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
FRI FOR MOBBERI Børnehavekufferten udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i børnehaven.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Hierarki for styringsredskaber
Psykoedukation til unge i OPUS
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
God trivsel = God læring
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Forældremøde X årgang.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Elevenstrivsel.dk Målgruppe Sårbare elever Årsag: -Stress -Forældres skilsmisse -Generel uro i familien -Forventningspres -Uddannelsespres -Et særligt.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Maskulinitet.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Elevernes psykiske arbejdsmiljø TrongårdsskolenSpørgeskemaundersøgelse December 2005 Undersøgelsen bygger på svar fra ca 350 ud af ca. 500 elever.
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Disposition Præsentation af emne Mobning
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Hvem, hvad, hvor om mobning
Hvordan man bekæmper mobning
FRI FOR MOBBERI Børnehavekufferten udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i børnehaven.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Mobning gentænkt V/ Helle Rabøl Hansen. Cand. Jur. og adjunkt. Århus Universitet. Institut for Uddannelse og Pædagogik /eXbus, exploring bullying in schools,
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Konflikter og kommunikation
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Barnet og vandpytten Lyst * Ulyst Leg * Arbejde Glæde * Øbogbøv
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Ansvarlig.
Præsentationens transcript:

Hvordan stopper vi mobning?

Hvad er mobning? Personlig forfølgelse og nedbrydning af en person over længere tid (min. 3 uger) Man kan komme styrket ud af en konflikt, men kun svækket af mobning Mobning er ikke en konflikt, men et OVERGREB Udføres ofte af flere personer sammen At drille negativt og blive ved At ville have magt over andre, magtdemonstration Topper nogle steder i 2-3. Klasse, andre steder i 5-6. klasse Voksnes mobberi er ofte resultat af langvarig konfliktoptrapning

Mobbeland Supermobbere Hjælpemobbere Passive, der anerkender mobning Passive, der ikke anerkender mobning Ofre Dem, der prøver at hjælpe mobbeofre

Mobning, chikane og anden dårlig opførsel Dårligt sammenhold Dårlig kommunikation Dårlig eller ingen handleplan For lavt bundniveau for god opførsel Ledersvigt Arbejdspres, for lidt tid FOR stor homogenitet Omsorgssvigt i barndom OG MEDFØRER: Klikedannelser Sladder og bagtalelse Udstødelse og isolation Psykisk terror

Supermobberen Har en dårlig fornemmelse for, hvad der er rigtigt eller forkert, eller undertrykker den Svag forståelse for, hvordan andre har det Svært ved at have ondt af nogen Stærke personer i destruktiv udgave Vil gerne dominere i en gruppe

Hjælpemobberen Ved godt, at det er forkert Gør det for selv at slippe Gør gengæld, (mobfer) Tør ikke alene Har måske lavere selvværd end gennemsnittet Føler sig tit upopulær og bliver holdt udenfor Forherliger mobning og søger mod supermobberen

Passive, der anerkender mobning Ved godt, at det er forkert Lægger fælder og laver intriger Bagtaler og sladrer, og sørger for at gryden bliver holdt i kog

Passive, der ikke anerkender mobning Afmægtige Tør ikke gøre noget Konfliktsky Bange for, at det skal gå ud over dem selv Mister måske i lighed med resten af klassen eller arbejdspladsen evnen til at føle medlidenhed

Mobbeofre Alle typer Kan have lavere selvværd end gennemsnittet Kan være nem at tirre Kan være dårlige til at sige fra eller forsvare sig Voksne gentager måske adfærdsvaner fra barndommen

Hjælpere til mobbeofre Godt selvværd Stor tålmodighed Høj tolerance Aktive fredsbevarere Modige mennesker, de steder, der ikke yder beskyttelse

De mest brugte emner for mobning Udseende Øgenavne Væremåde Oprindelse, tro Interesser, hobbier, meninger Vaner Madpakken Faglige evner eller modsatte Sociale begivenheder for børn (dødsfald, skilsmisse, arbejdsløshed) Sprog Hvad som helst Udelukkelse og udstødelse er resultatet

At blive mobbet kan være en social katastrofe (Helle Rabøl) Ensomhed Perfektionisme, for store krav til sig selv Ødelagt barndom og liv Dårlige tanker om sig selv, lavt selvværd Kriminalitet for både mobber og mobbeoffer Dårligt helbred Psykiske sygdomme, angst, stress og depression Misbrug, piller og alkohol

Passivitet gøder jorden for mobning Hvad kan være stikord til de bedste våben imod mobning? Hvordan hæver vi bundniveauet for god opførsel?

Stop mobning og hæv bundniveauet Lav en klar plan for skolen eller arbejdspladsen, der FUNGERER i hverdagen, eks: klassemødet Lav sanktioner/beskyttelse mod mobning Fokuser på bedre samvær og bedre dialog Nærvær og tid sammen Sig tingene, som de er Skab tryghed og et trygt kommunikationsrum Lær tålmodighed, hav plads til fejl og dårlig opførsel Arbejd for grønt adfærdsmiljø Fra lydighed til ansvarlighed, fra passiv til aktiv

Skolens vej: Lærernes/pædagogernes rolle Kan læreren lide sine elever? Ser på tonen og stemningen på lærerværelset/personalerummet. F. eks. at nedtone evt. sladder om elever/børn Optræder f.eks. også mere inkluderende og involverer hjælpemobberne i klassen/stuen Skaber hverdagshelte, riddere i antimobbedragt Sikrer maksimal tryghed i klassen/stuen og skaber et brugbart kommunikationsrum Arbejder for bedre relation mellem lærer og elev Støttes evt. af ekstern supervisor

Forældrenes rolle Engagerer sig videst muligt i handleplanen, respekterer og støtter op om den Nedtoner i hjemmet evt. sladder om lærere eller andre elever Mere sammen i fritiden, VIGTIG Prioriterer fællesskabet/sammenholdet højt og sætter ikke deres eget barn over dette Større nærvær i hjemmet giver mere udførlige samtaler og bedre indsigt

Elevernes rolle F. eks. klassemødet Hjælper hinanden med at få et bedre sammenhold Filosofi Bekæmper ensomhed Tænker over sprogbrugen og arbejder for grønt adfærds-miljø sammen med lærere og forældre Ikke-voldelig kommunikation Respekterer handleplanen Er aktive imod negativ sladder og ”DISNING” Massage mellem børnene (tactil massage)

Formålet Sammenhold/fællesskab Børn lærer hinanden bedre at kende og holder op med at mobbe Skabe en fordomsfri, tryg skole Give alle børn større selvværd Værdig skolegang, værdigt liv for alle Bekæmpe klikedannelser og ensomhed Ro i klasseværelset, bedre indlæring, bedre karakterer Lære børn at løse konflikter selv

Adfærdsbevidsthed Grønt arbejdsmiljø Adfærdsfarverne: Rød, gul, grå og grøn

Adfærd og sprog Rød adfærd - løser konflikter ved at gå til angreb Rødt sprog - hårdt, højt, groft Gul adfærd - lægger baghold Gult sprog - nedladende, underminerende, koldt Grå adfærd - løber sin vej Gråt sprog - rosende, selvudslettende Grøn adfærd - forhandler og søger kompromiser Grønt sprog - respektfuldt, sætter grænser uden at søge konflikten

Rød opførsel Går til angreb Taler hårdt og højt, med mange bandeord Foragt for svaghed Føler sig mere værd end andre og har ret til at bestemme over andre Skal hele tiden have magten og dominere

Hvornår og hvor ser man rød opførsel? Erobring af magt Mobning og chikane Det upersonlige rum, (trafikken, internettet) Hooligans Rap/Hiphop Rockere

Gul opførsel Lyver, sladrer, holder ikke aftaler, er ikke til at stole på Lægger baghold og laver intriger Taler koldt og hårdt og nedladende Føler sig mere værd end andre og har ret til at bestemme over andre Destruktiv for at opnå magt Mest anvendte opførsel i voksenmobning

Grå opførsel Løber sin vej, fylder så lidt som muligt Taler så lidt som muligt, lavt, roser alle andre end mig selv, dukker nakken Synes ikke godt om sig selv Er destruktiv mod sig selv for at blive accepteret Tager nogle gange martyr-rollen på sig

Grøn opførsel Er god til at være sammen med andre mennesker og god til at undgå skænderier Lytter godt og taler til andre med respekt Har gode tanker om sig selv og kender sit eget værd, men tramper ikke på andre Kan forholde sig kritisk uden at være negativ

De små samfund Konflikter løses først, når skyldsspørgsmålet er underordnet Jo mindre samfund, jo større problemer. Normer er snævrere. Større hjælpsomhed, men også større ensretning Jantelov Sekterisme Fælles fortid

Mobbeofres vej til et bedre liv Mærk tankens kraft Der er altid en grund til, at tingene er præcist som de er. Du rummer selv svaret Ikke-voldelig kommunikation med sig selv Mobbeofre kommer videre, når de frigør sig fra skylden og taler om deres fortid

De voksnes ansvar Børn kan ikke drage omsorg for deres egen tilværelse, men vi kan lære dem at være ansvarlige (Jesper Juul)