INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VEKTORER AM 2006.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Måske er I gode venner i et år,
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Tyskeren fortæller at han købte en lille gave til sin kone i går.
Lav din egen ikon MM Anne Mette Gundesen / Hvad skal jeg sige? 2014.
Lysets Natur Lys og Farver.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bølger – Lys Redegør for bølgeudbredelsens centrale begreber herunder interferens. Redegør for gitterligningen og for det tilhørende forsøg. Redegør for.
Roskilde Tekniske Skole
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Erkendelsesteori: vidensmodel
Sexologisk behandling
At være magtesløs med den magtesløse
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Hvad er en brugergrænseflade
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Om feedback og tilbagemeldinger
Kommunikation.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Figur HL.9 h-subjekt = person h-type: at male h-objekt: maleri Handlingssituation (lejlighed): et sted i verden på et bestemt tidspunkt h-middel: blyant,
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Mødes program 2. Time viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori
omverden: ting/rum/tid
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Mødets program Mening: informationsbearbejdelse Sandhed: data
Mødets program Mening: informationsbearbejdelse Sandhed: data
Hvad er handlingslogik?
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
psyk-videnskabsteori 2
Astrid d e t k r e a t i v e l æ r i n g s m i l j ø s 1 0 b u d it-projektleder jan gejel.
Relationer – Omgangstone
Reduktion AM 2009.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
- et forsøg på en analyse
Konstant acceleration
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Jörg ZellerSIV-videnskabsteori værksted videnskilder  erfaring: sanselig kontakt med omverden eller kropsinterne processer  data  tænkning:
Hvad er reklamepsykologi?
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Zellerpsyk-videnskabsteori 21 viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder projektarbejdsmetode Meningsdannelse.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
1 Hvad er videnskabsteori?
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Jörg Zellervidenskabsteori på but 21 Mødets program 2. Time viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder.
0) Problemstilling: hvad er det jeg undersøger?
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Animerede figurer til virkelighedsfilosofi, del 2: virkelighedslogik ved Jörg Zeller Liste af figurer: for at aktivere linkene animer slidsen, for at.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Præsentationens transcript:

INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)

INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1.0 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)

Forklaring situation1 Figuren modellerer en sekvens af situationer der forandrer sig med tiden. Forestil dig at vi befinder os et bestemt sted i verden. Situation 1 består af en person (K 1 ) og en genstand (g 1 ) – her modelleret som et rødt prisme. K 1 og g 1 står i bestemte rumlige relationer (her: g 1 oven over og lidt til højre for K 1 ). g 1 udøver nogen fysiske virkninger på K 1 (fx kan g 1 sende reflekterede lysstråler i retning af bl.a. K 1 ’s lyssensible organer (øjnene). Hvis K 1 bemærker (opmærksomhed, sansetærskel) g 1 ’s indvirken på hans/hendes øjne, bliver virkningen til et signal (dvs. en informations- bærende begivenhed) i form af et sanseindtryk (eng. sensory icon). Forarbejdes (processeres) sanseindtrykket inden for K 1 ’s nervesystem (neuralt netværk), så kan det resultere i at K 1 vha. koncept C1 opfatter signalet som en bestemt genstand med bestemte egenskaber og relationer. Signalet bliver til et percept (P 1 i modellen). Den stiplede pil fra P1 til g1 antyder at percepter er genstandsrettede dvs. intentionale størrelser.

INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1.1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)

Forklaring forts. situation2 Tiden går og der opstår på samme sted, men på et senere tidspunkt en ny situation (situation 2 ). K 1 er forsvundet, en ny person (K 2 ) træder på scenen. g 1 er der stadigvæk og en ny genstand, en grøn cylinder (g 2 ) kommer til. K 2 bemærker g 2, men ikke g 1. Han/hun kan dog huske tidligere at have set (eller følt) et cylinder (C2). Bemærk at C2 ingen farve har. Det skal antyde at det er et koncept/begreb som repræsenterer cylindre i alle mulige farver, størrelser osv. Det samme gælder for C1.

INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1.2 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)

Forklaring forts. situation3 Efter et stykke tid opstår en ny situation (situation 3 ) – en interpersonel kommunikationssituation. I modellen kommer der nu nye symboler (S 1, S 2 ) til som står for symboler. De to mørkeblå pile forbinder genstandssymbolet g2 i S1 og S2 med percepterne P2 og prædikatssymbolet Cyl med koncepterne C2. Den tykke lyseblå pil repræsenterer en virkning eller et signal fra K2 til K1. Signalet transporterer ikke kun information (sansbare virkninger i omverden), men også mening. Pilen står på den måde for en ytring af symbolet S1. Nu har vi 2 personer K1 fra situation 1 og K2 fra situation2. Begge to bemærker den grønne cylinder g2, men ikke det røde prisme g1. K1 har i sin hukommelse dog et koncept (erindringsspor) af det tidligere sete (og andre) prisme(r). Det har han også et cylinderkoncept.

INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1.3 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)

Øvelse 1: a) Saml de vigtigste begreber fra 1. og 2. time op og drøft i gruppen om du har forstået dem; altså begreber som: viden, videnskab, videnskabsteori, bevidsthed, situation, signal … b) Drøft i plenum den fremviste kommunikationsmodel og giv et bud på hvad begrebet mening i den sammenhæng betyder og hvilke meninger de to kommunikatorer (K 1, K 2 ) (måske) kommunikerer til hinanden.