Psykoedukation til unge i OPUS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Tema: Hvordan kan jeg forebygge
Ebbe Henningsen Landsformand At være pårørende – håb og muligheder.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Sund livsstil Regelmæssige mættende måltider (gerne 4-6 måltider) Kost som indeholder frugt og grønt Kost med rigt indhold af fuldkorn og.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Fremme af unges mentale sundhed
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Session 3: Bipolar affektiv sindslidelse, forløb og årsager Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Sådan bruger du præsentationen
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Intro til psykoedukation & Stress og sårbarhed Tema i pykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Inspiration spørgsmål og Billeder
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Psykoedukation for pårørende til patienter med skizofreni eller anden psykose - II Version oktober 2015.
Relationer og recovery Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose TEMAETS FORMÅL: At deltagerne får viden om relationers.
Kommunikationskursus
Præsentationens transcript:

Relationer og recovery Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling

Psykoedukation til unge i OPUS Dagsorden Velkommen Netværk og relationer Dialog og forventninger PAUSE Familie og kommunikation Hvordan har dagen været? Underviseren kan tilføje/ ændre i det konkrete forløb Psykoedukation til unge i OPUS

Psykoedukation til unge i OPUS Menneskelige behov SelvRealisering Transcendens Mening, Livets formål Psykoedukation til unge i OPUS

Forskellige behov/ forskellige mennesker Nogle foretrækker megen kontakt til andre mennesker Nogle har brug for tid til at være alene Nogle har brug for at læse og blive udfordret intellektuelt Nogle har brug for en tryg hverdag med forudsigelige gøremål Nogle finder stor glæde ved kontakten til dyr Osv…osv… Psykoedukation til unge i OPUS

Forhold til andre og eget behov for at være aktiv Når man bliver syg kan der ske en forandring i forhold til: Behovet for kontakt med andre Behovet for aktiviteter Behovet for hjælp og støtte Vigtigt at kunne snakke med familien og venner om ændrede forventninger og behov undervejs Når man får det bedre, sker der forandringer igen. Psykoedukation til unge i OPUS

Forandring og ensomhed I forbindelse med evt. indlæggelse oplever mange store udfordringer i forbindelse med udskrivelse Udfordringer i forbindelse med oplevelsen af ensomhed En længere periode med sygemelding kan også være udfordrende Psykoedukation til unge i OPUS

Psykoedukation til unge i OPUS Krise i familien Familien bliver ofte urolig og bekymret, nå der er tale om alvorlig sygdom Viden og støtte fra psykiatrien kan dæmpe uroen og aflaste Undersøgelser viser, at inddragelse af familien formindsker risiko for ny akut episode Psykoedukation til unge i OPUS

Tegn på psykose kan misforstås Hvad har I lagt mærke til, at jeres familie og venner har svært ved at forstå eller er kritiske overfor ? Psykoedukation til unge i OPUS

Samarbejde med familien De pårørende får ligesom de unge tilbudt psykoedukation Derudover 3 samtaler i starten af OPUS behandling Endvidere tilbydes den unge sammen med sin familie enten et samtale- forløb eller et flerfamilieforløb Familien kan kontakte OPUS medarbejderen gennem de 2 års behandling, Ligesom OPUS medarbejderen kan kontakte familien ved ændringer Psykoedukation til unge i OPUS

Netværk – familie og venner Et godt netværk betyder meget: Familie og venner kender dig rigtig godt Man kan dele sine oplevelser og tanker Se problemer i nyt lys Få nye oplevelser sammen med andre Mærke at man ikke er alene Særlig ved sygdom: Få hjælp til hverdagens gøremål Få hjælp til at opretholde og forstærke håbet om bedring Psykoedukation til unge i OPUS

Støtte fra familie og venner Passende støtte fra familie og venner er en vigtig faktor i forhold til bedring og forebyggelse Familiens og venners viden om sygdommen er af betydning for at yde en god støtte Familiens og venners inddragelse i behandlingen sammen med dig bedrer prognosen Psykoedukation til unge i OPUS

Støtte fra familie og venner Tal med dine venner og familie om hvad du har brug for, hvis du får det dårligere Pas på du ikke isolerer dig i en sårbar periode Hold kontakten med dine venner og familie, dem du ved, kan støtte dig Det er helt ok at bede om hjælp Psykoedukation til unge i OPUS

Ved belastning/konflikter Konflikter og uenighed giver let stress Stress giver ofte symptomer Pas derfor på dig selv, når du oplever konflikter, der giver stress Måske er det for stressende at være sammen lige for tiden? Det er helt ok at trække sig Psykoedukation til unge i OPUS

Pårørendes reaktioner Almindelige reaktioner når et familiemedlem får en psykose: Uro Bekymring Øget stress Tristhed For stor interesse for dit sygdomsforløb Irritation De pårørende har brug for viden og at blive inddraget i din behandling, efter aftale med dig. Psykoedukation til unge i OPUS

Psykoedukation til unge i OPUS ENKEL KOMMUNIKATION TAL ÉN AD GANGEN TAL DIREKTE TIL PERSONEN TAL FOR DIG SELV, BRUG ”JEG og DU” PRØV AT TALE KLART, ROLIGT OG POSITIVT SPØRG DIREKTE I STEDET FOR AT ”GÆTTE” GIV HJÆLP, NÅR EN ANDEN KAN VÆRE SVÆR AT FORSTÅ GIV OPMUNTRING, STØTTE OG POSITIVE KOMMENTARER HOLD IGEN MED IRONI OG KRITIK Dette slide kan også bruges under introduktionstemaet når adgangsformen skal aftales Psykoedukation til unge i OPUS

Passende åbenhed i kommunikation Høj Mellem Lavt niveau Psykoedukation til unge i OPUS

Psykoedukation til unge i OPUS Recovery – at komme sig Recovery er…. En individuel proces, hvor man arbejder på at finde mulighed for at leve et meningsfuldt og tilfredsstillende liv Noget aktivt Omfatter det hele menneske – ikke kun sygdom At blive ”herre i eget liv ” Psykoedukation til unge i OPUS

Vejen skridt for skridt I den første tid efter en psykose har man brug for megen ro og hvile for at komme sig Det er derfor bedst at sætte skole og uddannelse på standby ½-1 års tid I den periode kan man tage mindre skridt f.eks en praktikplads løbet af de 2 års OPUS behandling kan man nå en hel del, også at forbedre sine sociale forhold Rigtig mange kommer i gang med skole/uddanenlse eller arbejde. Psykoedukation til unge i OPUS

Muligt livsforløb med sygdom En trappe med forskellige trin Vendepunkt Psykoedukation til unge i OPUS Manual for psykoedukation til patienter med skizofreni. September 2012

Psykoedukation til unge i OPUS Hvad kan man selv gøre: Holde kontakten til venner og familie Passe sin behandling Undgå misbrug Fastholde håb for sig selv Lægge realistiske planer for fremtiden Anerkende sig selv for alle skridt i den rigtige retning Psykoedukation til unge i OPUS

Hvad hvis du ønsker at stoppe? Hvis du har lyst til at droppe ud af behandlingen, så kontakt først din OPUS medarbejder og drøft det indgående Det kan have store konsekvenser, hvis der kommer tilbagefald Medicin og samtaler kan forebygge at du bliver sy igen. Psykoedukation til unge i OPUS

Psykoedukation til unge i OPUS Tak for i dag Hvad har været brugbart i dag? Har I lyst til at komme næste gang? Udfyld venligst evalueringsskema Psykoedukation til unge i OPUS 22