Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetence Konference om kompetence IT-Klubben – Finansforbundet Onsdag d. 27. september.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
It-arbejdsmarkedet, uddannelse, kurser, muligheder.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
HNX Årgang 2011/2012.  Optagelseskrav  Personlige krav  Hvor?  Forløb  Indhold  Muligheder.
institutionsleder Jette Melin
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Videregående uddannelse - hvorfor det? lang tid, ingen penge, svært…
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kære Venner Dette er mit sidste show. Jeg har truffet en meget vigtig beslutning. Jeg har været igennem mange prøvelser og trængsler, men sagen er, at.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Lærings- og praksisfortællinger:
Real Kompetence Vurdering
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
V_P_T_M_P Grundlæggende viden.
Feltarbejde om organdonation og danske pårørende til organdonorer
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Nye mødeformer til generalforsamlinger
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Børn og sorg - og sprældøde døde
Realkompetencevurdering i Danmark
Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen
Socialpsykiatrien i forandring - Høje Taastrup
AT 2 - argumenter og bevisførelse
Hvad render vi rundt og laver?
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Fortællinger fra kanten
En helt normal samtale ved morgenbordet:
En ganske from historie….
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Bøn for de stressede!.
Velkommen til E-business
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin på Læssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse. Projektet er lavet i samarbejde med Århus.
Hvad er realkompetencevurdering?
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Hvem er vi? Fra PROSA - Forbundet af IT-Professionelle Peter Ussing - Formand –over 25 års erfaring i branchen, senest som systemarkitekt hos CSC Henrik.
Dette er en automatisk lønforhandling. Vær venlig at svare på de næste spørgsmål. Dine svar vil danne grundlag for den næste lønjustering. Næste>>
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Hvad er vejledning? Uddannelses- og erhvervsvejledning er en proces, der foregår i et samspil ml. oplysning, undervisning, praktiske aktiviteter og personlig.
Om studer i udlandet v/ Glenn Kaiser 5. oktober 2011.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Kort videreuddannelse (KVU)
Gruppeudviklingssamtaler
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
Kvalitet og etik i arbejdet med anerkendelse af realkompetencer
Humor er en KOMPETENCE. Humor er en KOMPETENCE.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Kompetenceudvikling ved HEV Hvordan ser vi fremtiden DSFR møde den 13. september 2013.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
AT naturvidenskab og matematik SJ Karakteristika ved naturvidenskab Love og teorier Empiri (erfaring) Rationel, fornuftsmæssig, logisk – ikke holdning.
15. april 2004 Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Lars Thore Jensen Mulighed for tekniske- og produktionsrettede akademiuddannelser i Frederikssund Lars Thore Jensen
Præsentationens transcript:

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetence Konference om kompetence IT-Klubben – Finansforbundet Onsdag d. 27. september 2006 Ingeniørforeningens Mødecenter

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Mads Kellermann Faglig sekretær i PROSA – Forbundet af It-professionelle •Forretningsfører i produktionskollektivet/ arbejdsfællesskabet Medusa •Tekniker og administrator i Egnsteatret Gruppe 38 •Formand for Teatertekniker- forbundet •Uddannelse: •Bifag i dramaturgi – Århus Universitet •Datamatiker – Århus Købmandsskole

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer •Kompetencer til at udføre handlinger på en kompetent måde •Kompetencer som kan træde i stedet for hele eller dele af et videreuddannelses- forløb

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer •Her har været et billede som jeg ikke har tænkt mig at distribuere.

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer •Får man realkompetencer som sexolog af det? •Næppe! •- og derfor for man nok heller ikke merit

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Kompetencer •Formelle •Uformelle •Informelle

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling IT-uddannelserne

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling IT Efter- og videreuddannelser

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Private kursusudbydere

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling De informelle kompetencer eller Realkompetencer •Kompetencer til at udføre handlinger på en kompetent måde •Kompetencer som kan træde i stedet for hele eller dele af et videreuddannelses- forløb

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetencer Hvad er problemet? •Angsten for kompetenceskred/angsten for at miste monopolet •Uddannelsessystemerne har meget svært ved at anerkende dem •Mange professioner har meget svært ved at anerkende dem •Derfor er vi i Danmark ikke kommet ret langt med anerkendelse af realkompetencer over EUD-niveau

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling IT-Universitetet Diplomuddannelse i it •Normale krav: •En KVU eller VVU eller højere •2 års relevant erhvervserfaring

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling IT-Universitetet Diplomuddannelse i it •Alternative krav •Ingen uddannelseskrav •2 års relevant erhvervserfaring •Motiveret ansøgning •Test •Samtale •Bestået 1. semester

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Hvad gør vi videre? •Flere forsøg, specielt på efter- og videreuddannelsesområdet •Afprøve måder at afklare realkompetencer •F.eks. Certificeringer, •Men måske også studieegnethed

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Kan vi gøre mere? •Nej! •Pjat – selvfølgelig kan vi det! •- og specielt it-området har et meget stort behov

Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Fortsat god debat Nu kører kompetencetoget Fut, fut