Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
EUP - End User Payment EUP kræver hverken investering i hardware/software, ej heller ressourcer til administration eller systemintegration. Med Mobitech’s.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Århus den 4. november 2010.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Danskernes Digitale Bibliotek DDB Indsæt billede først Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Skriv tekst.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Tåstrup den 1. marts 2011.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Offentlige data i spil d. 24. juni 2009 Christian Lanng, Kontorchef, Videnskabsministeriet, ITST Kontoret for it-infrastruktur og implementering
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Fællesoffentlige it-arkitekturkrav Initiativ 32 Kravpakker – udkast til planlægningsarbejdet 16. april 2008 Michael Bang Kjeldgaard, IT-arkitekturkontoret,
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Stedet som indgang til digital forvaltning
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
SMS Pilotprojekt i Region Midtjylland Telepsykiatrikonference d. 16. januar 2008.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Kristina G. H. Kristensen Kommunikation og it eksamen 22. juni 2009 kl – Opgave: Markedsføring af Kulløse miljømesse.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Fra beslutning til resultat Bliv klar til Digital Post e2015-projektet - Odense Kommune.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
Digitaliseringsstrategiens erhvervsrettede initiativer 27. Februar 2013, Torsten Grunwald, Virk.dk, Erhvervsstyrelsen.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Kursus for administrative medarbejdere
Digital udveksling af af sager om ydelser på tværs af medlemsstater
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Præsentationens transcript:

Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009

Dagsorden •Introduktion til Dokumentboks og NemSMS •Kvalificere oplagte målgrupper og sagsområder, hvor virksomheder kan modtage/sende fra DKAL (SMS og dokumenter) •Afdækning af de vigtigste systemer, som kunne relatere sig til NemSMS og Dokumentboks •Evt.

Formål med workshop •Præsentere Dokumentboks og NemSMS •Få nogle bud på centrale sagsområder ift. virksomheder og meget gerne nogle konkrete myndighedsflagskibe (afsendere til virksomheder).

Digital dokumentboks/NemSMS Idé: Alle virksomheder og borgere får mulighed for at få deres egen sikre digitale dokumentboks og tilslutte sig et register med deres mobiltelefonnummer, så de kan modtage sms-beskeder fra offentlige myndigheder.

Tilbuddet til virksomheder/borgere •En sikker boks til modtagelse og opbevaring af kommunikation til og fra det offentlige •To-vejs-kommunikation med myndigheder, hvor ansvaret for sikkerheden håndteres af dokumentboksen •Advisering ved ny kommunikation i dokumentboksen •Mulighed for at dele mapper med andre boks-brugere. -Ex. læseadgang til partners mappe •Tilmelde ét NemSMS mobiltelefonnummer til modtagelse af servicebeskeder fra det offentlige •Frivilligt at tilslutte sig løsningen •Adgang til dokumentboksen på virk.dk og borger.dk, på myndigheders hjemmesider

Tilbuddet til myndighederne Gevinster •Skabe besparelser og effektivisere arbejdsgange hos myndighederne •Bedre muligheder for at kommunikere sikkert med virksomheder og borgere gennem digitale kanaler •Bedre mulighed for at nå virksomheder/borgere med relevante servicebeskeder •Attraktiv pris på digital forsendelse •En fælles løsning der giver virksomheder/borgerne et overblik, og som kan bidrage til løsningens udbredelse •Frivilligt at tilslutte sig løsningen

Hvad er business casen? Potentiale hele den offentlige sektor: Dokumenter: •50 mio. breve årligt offentlige sektor total •250 mio. kr. i porto (5 kr pr brev) •100 mio kr i materialer (2 kr pr brev) •Besparelse af arbejdsgange SMS: •Sygehuse kan reducere aflysninger med op til 30 pct. •Over 100 mio kr.

Forventet effekt •Øget effektivitet i den offentlige sektor -Bedre ressourceudnyttelse -Besparelser -bedre forudsætninger for fuldt digitale løsninger •Bedre virksomhedsservice/borgerservice -Tilgængelighed -Nem dialog med myndigheder

Transaktionspris for anvendelse af Dokumentboks •Den enkelte myndighed betaler et transaktionsvederlag, som udregnes på baggrund af den enkelte forsendelses størrelse opgjort i kilobyte (Kb) eller megabyte (Mb). •Transaktionsvederlaget er sammensat af en grundtakst og et megabyte- tillæg, der beregnes forholdsmæssigt for forsendelser, der ligger ud over 1 Kb. -Grundtakst = 70 øre for den første Kb -Mb-tillæg = 4,00 kr. pr. Mb (svarende til ca. 0,4 øre for hver ekstra Kb) •Eksempel En lønseddel på 11 Kb sendes til modtagerens Dokumentboks. Det koster 70 øre i grundtakst (1 Kb) og 4 øre i Mb-tillæg (10 Kb), altså sammenlagt 74 øre.

Transaktionspris for anvendelse af NemSMS •Pris pr. sms/ 16 øre •+ pris for transaktion via sms-gateway •Tilslutningspris for både Dokumentboks og Nem SMS Den enkelte myndighed betaler et engangsbeløb på 5000 kr. pr. myndighedssystem (fagsystem, ESDH-system mv.), som myndigheden ønsker tilsluttet.

Integrationsmuligheder Fagsystemer til masseforsendelser ESDH-systemer til enkeltforsendelser Myndighedens sikre postkasse til enkeltforsendelse Lokale booking-systemer ift. afsendelse af SMS-advis´er Lokale SMS-registre kan opdatere NemSMS-register

Udrulning af løsning Sommer 2009 Myndighedsflagskibe aftales Efterår 2010 Info.møder Foreløbig snitflade og systembeskrivelse Januar 2010 Endelig snitflade og systembeskrivelse Marts 2010 Integrationstestmiljø tilgængeligt Maj 2010 Løsningslancering November 2010 eDag3

Hvad indebærer det at være flagskib? •Være med til at teste løsningen •Indgå i en udrulningsarbejdsgruppe og dele erfaringer •Best practice •Værktøjskasse

eDag-3 mål – foreløbige •eDag3-målsætning nr. 3 -Alle myndigheder kan kontaktes via den digitale dokumentboksløsning og alle myndigheder kan afsende alle relevante masseforsendelser og relevante kvitteringer fra selvbetjeningsløsninger via dokumentboksløsninger. •Kandiderende målsætning •eDag3-målsætning -Alle myndigheder skal på væsentlige områder, hvor der er behov for at kunne påminde borgere og virksomheder, tilbyde at udsende påmindelser via SMS

Kvalificering af målgrupper og sagsområder •Skriv et centralt sagsområde, hvor der er papirkommunikation på et rødt karton •Skriv et centralt sagsområde, hvor SMS-advisering er oplagt på et gult karton. •Centrale målgrupper/sagsområder udfra -Volumen -Slutbrugerparathed -Systemunderstøttelse -?

Systemunderstøttelse •Centrale systemer, der kunne kobles på Dokumentboks og NemSMS •Selvbetjeningsløsninger der kunne spille sammen med Dokumentboksen