IC3 og IC4 tog under risiko for hjulblokering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Advertisements

Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Probabilistisk sårbarhedsanalyse
Ny Rute 26 – Viborgvej Ved Lading, Sabro og Mundelstrup
Newtons afkølingslov ”Ændringen i et legemes temperatur er proportionalt med temperaturforskellen mellem legemet og omgivelserne.” Af Ane, Casper og Andreas.
Funktioners parametre Beviser
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
Dataopsamling og GPS-styring
Anvendt Statistik Lektion 4
Statistik Lektion 17 Multipel Lineær Regression
Overskrift dfgdffghfg Analyse og Kommunikation | Kortlægning - efteråret 2012 | April 2013 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter,
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Økologi.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation 26. november 2004.
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
Statistik og kvantitativ metode Politik & Administration og Samfundsfag 3. semester 2007 Lektion 5, tirsdag den 23. oktober Punkt- og intervalestimering.
Statistik 1 – Lektion 5 By, energi & miljø, forår 2010 v. Morten Skou Nicolaisen.
Statistik Lektion 5 Log-lineære modeller.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Fiskeindeks til vandløb
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Niels Pein Regelopdateringsseminar 2008.
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Statistik II 5. Lektion Log-lineære modeller.
Den danske brug af forsigtighedstilgangen Christian Ege Sekretariatsleder, Det Økologiske Råd Kemiens Dag, 20. november, 2014.
Møde i ATV Jord og Grundvand 28
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Begrebskort for lineære differentialligningsmodeller
GENMANIPULATION, KEMISK KASTRATION OG INDUSTRISVIN - UDVIKLINGSMULIGHEDER OG POTENTIELLE KONTROVERSER Peter Sandøe FOI, IPH, CeBRA Københavns Universitet,
Økonometri 1: Binær responsmodeller: Logit og probit1 Økonometri 1 Binær responsmodeller: Logit og probit 8. maj 2003.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Forudsigelse i markedsanalyse Burns & Bush ch. 19 Carsten Stig Poulsen Mandag d. 6. april 2009.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Baggrund: Vanskeligt at forudsige perioder med en lav risiko for angreb af kartoffelskimmel tilstrækkeligt sikkert Prognosen for RH (skimmelvejr) ikke.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Carsten Stig Poulsen1 HA 4. semester Markedsanalyse 3. gang Torsdag d. 23. april 2009.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Økonometri – lektion 8 Multipel Lineær Regression
Økonometri 1: Inferens i den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Inferens i den multiple regressionsmodel 3. marts 2003.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
KM2: F51 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 19. februar 2007.
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 15. februar 2006.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 7. september 2004.
Statistik II 4. Lektion Logistisk regression.
KM2: F41 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 14. februar 2007.
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Nyt om trafik ulykker, hvor Politiet har indberettet Glat føre Jens Kristian Fonnesbech September 2010.
Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge
Matematikkens dag Andreas mogensen.
Statistik, bøder m.m. Statistik
Fremtidens Vintertjeneste Prognoser for Strækningsvejr
Landinspektør Robert Jakobsen
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Præsentationens transcript:

IC3 og IC4 tog under risiko for hjulblokering Anders Stockmarr og Bjarne Kjær Ersbøll Sektion for Statistik og Dataanalyse Afdeling for Matematik og Computer Science Danmarks Tekniske Universitet January 28, 2014

Marslev Hændelsen Den 7. November 2011 passerede et IC4-tog et aktivt stopsignal ved den fynske by Marslev

Marslev Hændelsen Den 7. November 2011 passerede et IC4-tog et aktivt stopsignal ved den fynske by Marslev. Toget forsøgte at bremse, men hjulene blokerede. Fra en starthastighed på 180 km/t var toget 2.800 meter om at bremse, og passerede stopsignalet med 651 meter, og stoppede blot 371 fra et foranliggende godstog. Kort efter Marslev hændelsen blev Havarikommissionen gjort opmærksom på yderligere 3 hændelser, hvor togføreren havde oplevet problemer med et IC4 tog.

Marslev Hændelsen – konsekvenser Efter Marslev hændelsen nedsattes hastighedsgrænsen for IC4 tog til 140 km/t, imod IC3 togenes 180 km/t. Et udregningsarbejde begyndte, der undersøgte mekanikken og elektronikken i IC4 tog, med henblik på at undersøge om bremsesystemet fungerede som det skulle. DTU, herunder afd. for Statistik og Dataanalyse, var involveret i arbejdet. I August 2013 frikendte en rapport IC4-togets bremsesystem – det virker som det skal. Hvad var så årsagen til Marslev Hændelsen?

Marslev Hændelsen – konsekvenser I efteråret 2012 blev 30 testkørsler foretaget på ruten København-Århus. Data fra testkørslerne overleveret til DTU Statistik og Dataanalyse, med henblik på at finde årsagen til hjulblokeringerne; at undersøge om der er forskel på IC3 og IC4 tog mht. hjulblokering. Mistanken samlede sig om bladsaft; gør skinnerne glatte. Metode: Analyse af adhæsions-koefficienten; et mål for graden af kontakt mellem hjul og skinner. Adhæsions-koefficient viste sig dog ikke at kunne beregnes .

Data grundlag, tog logs: Data fra tog logs indeholder Hastighed, tidsstempel, bremsekraft, status for blokeringsflag. Det kan udledes hvornår toget bremser.

Data til brug for Analyse Indiceret ved tid Tog logs; GPS logs (position); Opgørelser over bevoksninger langs skinnelegemet (bevoksning); skov, buske og solitærtræer. Kurveregister (kurver); krumning. Strækningsregister (samordning af tid og position); afstand til København H. Udtræk fra sporregisteret – for at kunne bedømme hvilket spor toget kører på. Opgørelse over hævninger/forsænkninger Meteorologiske data fra DMI (vejrmæssige forhold); temperatur, dugpunkt, vindstyrke, vindretning, turbulens, nedbør og solstråling. Indenfor sidste time, samt akkumuleret over 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 24 timer. Indiceret ved afstand til Kbh. H

Data til brug for Analyse Tog data: GPS data:

Data Problemer Data for tog-log: Her plottet i rækkefølgen fra . datasættet: Kommentar fra dataleverandør: ”Anders har ret. Tiden går baglæns. Jeg har ikke nogen forklaring på det”

Data Problemer Oprenset hastighedprofil: 113 uforklarlige ændringer.

Data Problemer Position skulle fås ud fra GPS data – Men - der er typisk kun et par hundrede GPS punkter fra København til Århus – og 328 km. Umuligt at genskabe position ud fra interpolation mellem GPS punkter – allerede ved Glostrup er der en manko på 500m. Benytter at men ved hvornår man er på en station – 40 referencepunkter på København-Århus, som findes i strækningsregisteret.

Benyttede spor Nødvendigt at bestemme for at afgøre krumningen. Altid sporet til højre lød det; men

Konstruktion af lokale løvfaldsindex: Tykningsindex T Skov Buske Træer: 30 meters tykning: T=1. 15 meter: T= 3/4. 10 meter: T= 4/9. 30m 10m På stedet gennemsnit 1km bagud gennemsnit 2km bagud København H

Konstruktion af lokale løvfaldsindex: θ   C   B A South North Banevinkel 𝜃 𝑇 i punktet B: Lad 𝜃 𝑊 betegne vinklen for den øjeblikkelige vindretning med syd-nord aksen, og lad 𝑇 𝑅 , 𝑇 𝐿 være Tykningsindex for hhv. højre og venstre side af banelegemet. Løvfaldsindexet I konstrueres da som 𝐼 𝐹 =|sin ( 𝜃 𝑊 − 𝜃 𝑇 )| 𝑇 𝑅 1 sin⁡(𝜃 𝑊 − 𝜃 𝑇 <0} + 𝑇 𝐿 1 { sin 𝜃 𝑊 − 𝜃 𝑇 >0} Fuld effekt hvis vinden er vinkelret på banelegemet, ingen effekt hvis den er parallel.

Lokale løvfaldsindex Skulle kombineres med et kontinuerligt løvfaldsindex, der angiver sandsynligheden for at blade falder af træerne som funktion af kalendertid. Men sådan viden finde ikke (Skov og Landskab KU 2013, personlig kommunikation). I stedet benyttes polynomiel regression på kalendertid.

Blokeringssekvens Hvis først hjul blokerer, reagerer systemet først langsomt på ændrede forhold. Problemet håndteres ved at inføre en blokeringssekvens-indikator, som skal indikere at toget ved forrige position havde blokerede hjul. Naturligvis uforeneligt med princippet om uafhængighed mellem observationer, men dog foreneligt med betinget uafhængighed givet fortiden. Nødvendigt, fordi der for IC4 tog er langt flere datapunkter end for IC3, og dermed giver det markant flere blokeringsdata, da en blokering bliver efterfulgt af en blokeringssekvens.

logit(p(initiere blokeringssekvens)~ 𝛽 𝑇 𝑋 Analyse logit(p(initiere blokeringssekvens)~ 𝛽 𝑇 𝑋

IC4 vs. IC3 tog Gennemkører samtlige ruter med 140km/t med hhv. IC3 og IC4, og sammenligner de lineære prediktorer.

Udglattede risisci

Risici vs. Cases

Konstant hastighed 180 km/t, Bremsekraft 2.6 tur 22

Effekt af bladsaft Både løvfaldsindex for skov og buske er signifikante, på stedet, 1 km tilbage og 2km tilbage. Solitærtræer er ikke signifikante. Effekten aftager med kalendertiden; der bliver færre blade. Løvfaldsindex interagerer med meteorologiske covariater i stor stil.

Konklusion 1. Det lave antal GPS data punkter relativt til antallet af datapunkter i tog-log udgør et problem. Da positioner er baseret på GPS data, er position, og dermed egenskaber ved skinnelegemet, vegetation og meteorologiske data, behæfter med usikkerhed. Dette gør konklusioner uholdbare. Hastighedsprofilerne er fejlbehæftede, og medens vi ikke tror at dette spiller en rolle, kan vi ikke vide det med sikkerhed. En stor mængde manglende observationer gør også sit til at så tvivl om datagrundlaget. Data er indsamlet på et begrænset antal dage. Data I modellen stammer fra kun 11 forskellige dage, og dette begrænser muligheden for at generalisere. Desuden kan data ikke generaliseres til udenfor løvfaldsperioden.

Konklusion 2. Sandsynligheden for at initiere en blokeringssekvens afhænger af glatte skinner. Én af de faktorer som medvirker til glatte skinner i forsøgsperioden er bladsaft. Data er baseret på for mange approximationer til at levere resulater med tilstrækkelig vægt. Af samme årsag konkluderes der ikke, at IC3 og IC4 tog er forskellige. Skulle problemerne med data løse sig, er det forfatternes opfattelse at metoden kan generaliseres ud over løvfaldsperioden. Ved en videreudvikling er et af perspektiverne et early warning system i trafikken.