I dag er temaet Visualisering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Forskellige traditioner
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
FOKUS! På vores udvikling.
Og hvordan man håndterer den.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
God trivsel = God læring
Visualiseringsøvelse!
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Mentaltræning Målsætning
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation.
Engelbert H – og den sidste chance
Velkommen.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Knudsgaard – lav selv dine trækul Maj 2007 Mikkel & Ole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
OPVARMNING IØ 2 Kirstine Ann Sørensen.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Relationer – Omgangstone
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvordan spørger man anerkendende?
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Stress En folkesygdom?.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
- og få den karakter du fortjener Træn til en god eksamen.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Når du ved bare at træne vandhane nogle få gange i Odense, kunne begynde at lukke vandhanen som de 5 mio andre danskere… så kan du også træne de andre.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Karakterer og læring.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Præsentationens transcript:

I dag er temaet Visualisering

Hvad er visualisering Det noget du allerede gør!! Evnen til at danne sig indre mentale billeder (en indre film) af noget man fx gerne vil se ske i den ydre verden Evnen til at visualisere er viljestyret, men under indflydelse af humør, tanker og følelser og det er ikke altid lige nemt at styre de indre billeder. Arb: ser fx for sig, hvordan man vil tage en samtale med en kollega, hvad man vil sige og hvad den anden responderer Ferie: ser fx for sig, hvordan man ankommer til feriedestinationen i højt solskin. Dagligdag: ser fx sig selv handle ind Sport: løberen ser fx sig selv blive hyldet som vinder eller løbe et godt løb.

Gør din visualiseringsevne mere viljestyret-Visualiseringsøvelse Opvarmning: Grønt æble – rødt æble – et grønt og et rødt æble – grønt æble der langsomt skifter til rødt. Stop Løb en tur i skoven – kig ned på jeres sko, mærk jeres sko og kontakten med jordbunden. Kig op i trætoppene og se sollyset. Sluk for solen og stop op. Se dig omkring, der er helt sort. Tænd din pandelampe og se at du er midt på en vej i høj dagslys. Mærk asfalten under dine fødder, du løber i bare tæer nu og sætter farten op. Læg mærke til din fart, den er enorm, du overhaler en cyklist, det går hurtigt, du overhaler en knallert og mærker vinden i dit hår. Pludselig løber du blandt hundrede af andre løbere, der er løbere overalt. Du holder dit hurtige tempo og overhaler dem alle, se hvordan du passerer dem og de

Visualisering er en evne til at danne indre billeder af det man går og forventer sig Vigtigt! Det du kan forestille dig, har nemmere ved at blive en realitet!! Eller sagt på en anden måde Det du ikke kan forestille dig, bliver sjældent en realitet

Eksempler på indre billeder! Positive og motivationsfremmende fx: at kunne se sig selv… gennemfører løbet,… have kompetencer fx teknik og kondition til at matche opgavekravet,… have prøvet løbet før,… have gennemført løbet før,… se det blive nemt,… se det blive spændende,.. Se andre synes, at man er god osv.osv Negative og motivationshæmmende fx: man forestiller sig, at man…får svært ved at gennemføre løbet,…at man ikke har trænet nok,…at det bliver svært,…at man fejler,…at de andre synes, man er dårlig osv.osv.

Er de positive/negative..motiverer de? Udvikle og forbedre dit løb - Lær dine indre billeder bedre at kende – gå på opdagelse i dem. Vær din egen coach og spørg dig selv om hvad dine indre billeder handler om før du skal ud og løbe, læg mærke til hvordan de ser ud og om de er, som du synes de skal være?? Er de positive/negative..motiverer de?

Mentaltræn din evne til at visualisere Lær at styre dine indre billeder i retning af det du vil se ske i fremtiden

Hvilke løbere kan bruge visualisering Alle!! Elite, super motionister, motionister såvel som begynder.

Hvad kan en løber fx bruge visualisering til Bruge det som forberedelse til at sætte sig op til et løb eller en træning, hvor man via visualisering ”ser” sig selv agere i de forskellige faser af løbet. Forestille sig at man lykkes med sine fremtidige mål. Bruge det til at fremme sin motivation, ved at visualisere positive indre billeder som fx: forestillinger om at andre anerkender ens præstation. Bruge det til at samle sit fokus på løbet, ved at visualisere bestemte aspekter af løbet eller sit slutmål Bruge det til at regulere sit spændingsniveau ved at visualisere billeder der fremmer positive tanker og følelser.

Hvad kan man fx visualisere som løber Generelt: visualisere det man gerne vil lykkes/ udvikle sig med Man kan visualisere sig selv gennemføre et løb eller en bestemt strækning Man kan visualisere sig selv løbe med en ny teknik Man kan visualisere sig selv som vinder. Man kan visualisere sig selv løbe i regnvejr for at forberede sig på dette Man kan visualisere hvordan man kommer op af sofaen, bevæger sig væk fra sofaen og hen imod løbeskoene, hvorefter man ser sig selv tage dem på, binde dem og sætte i løb osv. Osv.

Hvordan og hvornår er det bedst at visualisere Hvordan? Det er nemmest i afslappet tilstand, i rolige omgivelser med lukkede øjne, således så de indre billeder nemmere kan fastholdes. En fordel at starte på den måde. Hvornår? I perioden op til du skal indfri dit mål. Med rutine kan visualisering bruges som en aktiv ingrediens når du løber. Fx kan du imens du løber, visualisere, at du løber med lette ben, at andre hepper på dig, at du får ros og anerkendelse eller se din belønning for dig osv.osv.

Spørgsmål imens du varmer op Gå sammen med makker og tal om følgende spørgsmål: 1 hvilke billeder havde du med dig i dag til træning, hvad handlede de om og var de motiverende? Hvilke billeder/forestillinger kommer ofte til dig, når du tænker på din træning/løb?

Øvelse til turen 1: imens du løber den 1/3 af din rute, skal du visualisere, at du løber din rute om og om igen. Sørg for at gøre din visualisering så deltaljeret som mulig. 2: imens du løber den 2/3 del af turen, skal du visualisere, at du er let, spændstig og med stærke ben. Visualiser fx hvor ubesværet du kommer frem og mærk dine stærke ben sætte af og lande med elegance. 3: imens du løber 3/3 del af turen, skal du forestille dig hvordan du bliver modtaget at en masse tilskuer, der hepper på netop dig, hør lyden af deres råben, se dem alle sammen for dig og mærk energien.