Kørekort og højresving

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt
Heraki for de forskellige regnearter
Sådan cykler du mest sikkert til og fra vores skole:
Roskilde Tekniske Skole
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Vores syn og optiske illusioner
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Bedømmelse af praktiske færdigheder
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Grundlæggende IT, niveau G
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Denne serie (nr. 1 af 3) indeholder lange stræk af forskellige typer: -Langstræk -Vejvalgsstræk -Grovorienteringsstræk -Transportstræk Jeg har ikke taget.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Valg af kryds Geometrisk vejprojektering
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
Cykelprøven i 6.klasse.
UDKØRSELSREGLER FOR BILER V/EVENTYRHAVEN
IDA koordinatorer – en historie fra hverdagen 5A ApS ArbejdsmiljørådgivningArbejdssikkerhed Arbejdssundhed
Færdselslovens § 3, stk. 3, politi og vejmyndigheder efter samråd med skolerne træffer foranstaltninger til at beskytte børnene mod farerne fra den kørende.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
- Retten, moralen og den faktiske adfærd
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kapsejladsregler Kort opsummering. Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus:
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
2 – 3 Hjulet motorkøretøjer Undervisningsforslag til 2 dages kursus & faglærerkursus for 2 – 3 hjulet motorkøretøjer. Faglærer skal have gyldigt kørekort.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Målet for de individuelle køretimer I kørelektionerne bedømmes chaufførens evne til rationel kørsel med hovedvægt på sikkerhed, herunder navnlig beherske.
Manøvrering med bybus Skadernes omfang og betydning Psykologiske faktorer De enkelte manøvrer Når skaden sker Opgaver Praktik Program.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
CV funktionen i PU:RE Her ses ens profilinformation i PURE, hvor man kan se sine publikationer, aktiviteter, presseklip og cv’er. Nye cv’er skal oprettes.
Februar 2017 PKU-konference
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Homemonitor App-menuer
Kort gennemgang af begreberne:
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Kryds og rundkørsler.
Udførelse af linjenivellement
Bicycletrip Grade 7 Copenhagen Int. School
GeometriSK UDFORMNING AF KRYDS
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Naturfag.
Statistik, bøder m.m..
Køreteknik.
Statistik, bøder m.m..
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Truck: Manøvrering og betjening
Tæt trafik.
Placering, orientering og tegngivning
Typiske ulykkessituationer
Færdselsundervisning
Færdselsundervisning
Future Vejle inspiration
Præsentationens transcript:

Kørekort og højresving Indhold i undervisningsplanen

Det overordnede Praktik Teori Teori og praktik Praktik Grundlæggende færdigheder Indstilling af spejle Anvendelse af spejle Færdigheder ved svingning Specifikt om at svinge til højre Ulykker Risikoforhold Orienterings-færdigheder Manøvre-færdigheder Praktik Teori Teori og praktik Praktik

Specifikt, grundlæggende 2.2.2 Indstilling af spejle Eleven skal beherske følgende færdigheder: Indstille førerspejle og vidvinkelspejl samt eventuelt nærzonespejl, frontspejl og blindvinkelspejl så det bedst mulige udsyn opnås, uden at man behøver at ændre kørestilling. Eksempel førerspejl: Førerspejlet på hver side indstilles således, at siden af lastbilen netop kan ses i den inderste del af spejlet (siden af lastbilen bør højst fylde 1 cm i hvert spejl) og således, at horisonten kan ses i den øverste del af spejlet. Herefter beskrivelse for resten af spejlene

Specifikt, grundlæggende 2.2.3 Anvendelse af spejle Eleven skal beherske følgende færdigheder: 1) Jævnligt orientere sig i spejlene og især i højresving orientere sig flere gange før og under svingningen. 2) Være opmærksom på blinde vinkler, også de ofte store blinde vinkler som selve spejlene danner. 3) Tjekke de skjulte områder (blinde vinkler), ved at flytte sig frem og til siden. 4) Især ved højresving i kryds hyppigt at tjekke området til højre for lastbilen ved at orientere sig ved brug af spejle og gennem forrude og sideruder.

Specifikt, grundlæggende 2.4.1 Færdigheder ved svingning Eleven skal beherske følgende orienterings-færdigheder ved højresving (uddrag): Orientere sig bagud langs lastbilens sider alene ved hjælp af spejle, og herunder skifte mellem flere spejle. Tjekke blinde vinkler i det omfang, det er muligt. Eleven skal beherske følgende manøvre-færdigheder ved forlæns højresving (uddrag): Køre så tæt på kørebanekant eller kantsten (eller kantlinje) som muligt for bl.a. at hindre cyklister og knallertkørere i at køre frem på højre side af lastbilen. Udføre højresvinget ved at blive ved kørebanekanten og gøre svinget så lille som muligt Såfremt pladsforholdene gør det nødvendigt, bør der i god tid før svingningen trækkes til venstre.

Specifikt, højresving 7.13.1 Ulykker Eleven skal have kendskab til følgende omstændigheder ved ulykker under højresving i kryds: Der sker temmelig mange ulykker under højresving i kryds Ved omkring halvdelen af ulykkerne er modparten en cyklist eller knallertkører, der befinder sig på lastbilens højre side, og som føreren af lastbilen klemmer eller svinger ind foran. Mange af cyklisterne befinder sig ved lastbilens højre forhjørne, når lastbilen påbegynder svingningen. De fleste af den slags ulykker sker i lysregulerede kryds med cykelsti, hvor lastbilen svinger for grønt lys, efter at have holdt for rødt lys sammen med en cyklist/knallertkører. Kun en lille del af de implicerede er hurtige eller aggressive cyklister. En del lastbiler svinger med så høj hastighed, at chaufføren ikke får tid nok til grundig orientering efter cyklister.

Specifikt, højresving 7.13.2 Risikoforhold Eleven skal have kendskab til følgende risikoforhold ved højresving: For høj hastighed før og under svingningen, så orienteringen bliver mangelfuld. Mangelfuld orientering om bagfra kommende cyklister og knallertkørere på højre side af lastbilen. Mangelfuld eller forkert orientering efter bagfra kommende cyklister og knallertkørere samt fodgængere, der kommer ud i det lysregulerede kryds efter der har været grønt i nogen tid.

Specifikt, højresving 7.13.3 Orienterings-færdigheder Eleven skal kunne opfatte og bedømme følgende faremuligheder ved højresving og reagere hensigtsmæssigt over for dem: Cyklister og knallertkørere, der holder ved stoplinen på højre side af lastbilen. Bagfra kommende cyklister og knallertkørere på højre side af lastbilen på kørebanen eller cykelstien. Cyklister, knallertkørere og fodgængere, der kommer ud i det lysregulerede kryds, efter der har været grønt lys i nogen tid.

Specifikt, højresving 7.13.3 Orienterings-færdigheder Eleven skal beherske orienterings-færdigheder ved højresving ”grundlæggende” samt følgende: Ved fremkørsel mod kryds orientere sig grundigt gennem ruder og i spejle (eventuelt kamera) efter cyklister og knallertkørere, der ligeledes er på vej frem mod krydset. Fortsat holde sig orienteret gennem ruder og i spejle (eventuelt kamera) om eventuelle cyklister og knallertkørere til højre for lastbilen, mens man holder for rødt lys.

Specifikt, højresving 7.13.4 Manøvre-færdigheder Eleven skal beherske manøvre-færdigheder ved højresving ”grundlæggende” samt følgende: Hvor højresving udføres ved først at trække til venstre på kørebanen, skal denne manøvre udføres i god afstand fra sidevejen med efterfølgende tegngivning til højresving. Foretage højresvinget med passende lav hastighed og eventuelt standse op før krydsning af cyklisternes bane for at give sig tilstrækkelig tid til grundig orientering.

Grundlæggende kvalifikation Hvordan gribes det an? Vejledning fra Trafikstyrelsen undervejs..