Klagenævnets nyeste praksis Tina Braad, Partner Holst, Advokater Dansk Forening for Udbudsret 17. november 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Advertisements

Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
DFM Konferencen – ”OPP i virkeligheden”
København den 17. november 2010 Dias 1 DFFU Rammeaftaler, indkøbscentraler og kvalifikationsordninger – kan konkurrencen sættes ud af kraft? Sune Troels.
Teknisk dialogmøde den 14. august 2013 Rengøring.
Statsstøtte og udbudsreglerne
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
Erstatning og tilbudsgivers dilemma når udbudsgrundlaget er fejlbehæftet eller uklart Peter Dann Jørgensen.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Erfaringer med håndhævelsen af EU’s udbudsregler
Informationsmøde Udbud af Biler, Esbjerg Kommune Danhostel Esbjerg den 20. august 2013.
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Dansk Forening for Udbudsret Medlemsmøde 20. januar 2011
Medlemsmøde i Dansk Forening for Udbudsret Torsdag den 15. marts 2012
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Udbudsret 2011 – Kapitel 5, Inddragelse af ikke-økonomiske hensyn i udbudsprocessen Anders Birkelund Nielsen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Nyheder i udbudsretten med hovedvægten på sager om byggerier H.P. Rosenmeier.
UDBUD.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Accessoriske kontrakter
Udbudsret 2011 – Kapitel 5, Udbudsgrundlaget Anders Birkelund Nielsen
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Perspektivering Formål og principper (kapitel 1)
Forside Overskrift maks 2 linjer Underoverskrift eller beskrivende tekst Tekst går maksimalt til undermaginal 7,00 Ændringsadgang inden for udbudsretten.
Kulturministeriets Administrationscenter Orienteringsmøde: Rigsarkivet udbyder: ”Flytning af arkivalier fra nuværende magasinbygninger til magasinbygninger.
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
September Evalueringsmodeller v/Civilingeniør, cand. jur. Jørgen Egholm.
Dansk Forening For Udbudsret, 20
Opsættende virkning og effektiv håndhævelse af udbudsreglerne i Danmark Advokat Jesper Fabricius Dansk Forening for Udbudsret, 15. maj 2012.
ADVOKATAKTIESELSKAB GOTHERSGADE KØBENHAVN K TLF: WEB: Dansk Forening for Udbudsret Projektkonkurrencer v/advokat Claus.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Rammeaftaler –Begrænsninger og fleksibilitet
STYRKER OG SVAGHEDER VED HÅNDHÆVELSES- LOVEN – SET FRA INDKLAGEDES SIDE DANSK FORENING FOR UDBUDSRET Tina Braad 9. april 2013.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Indkøb & Medicoteknik Informationsmøde vedr. Udsåningsrobot til udsåning af bakteriologisk prøver i region midt 2013/S Januar.
Velkommen Udbudspræsentation: Rengøringsmidler mv. Indkøb og Logistik.
Medico-teknisk Afdeling Velkommen Udbudspræsentation: Endoskopisk udstyr.
Indkøb & Medicoteknik Informationsmøde vedr. Hæmodialysemaskiner udbud 2012/S april 2012.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Introduktion til konferencen “Håndhævelse af EU’s udbudsregler” Steen Treumer Professor, Det Juridiske Fakultet,
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Dialogmøde Udbud hosErhvervsrådet Herning & Ikast-Brande Kommune.
Gitter- og hjælpelinjer For at se gitter- og hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Gitterlinjer og/eller Hjælpelinjer Tip: Alt + F9 for hurtig visning af.
16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov.
Informationsmøde 27. maj EU-Udbud af Håndværkerrammeaftaler Prækvalifikation.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommunes Frugt og grønt genudbud 1. Køb og levering af økologisk hel frugt, grønt og krydderurter.
13. december 2006, side 1 Bygningsinspektørmøde i Lejre 3. marts 2010 Gennemgang af Naturklagenævnsafgørelser 1.Håndhævelse af en privatretlig.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Seneste praksis fra EU-domstolen med særlig vægt på håndhævelsen af EU’s udbudsregler Steen Treumer Professor,
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
DFFU, 9. juni 2010 Praktiske tiltag i relation til den nye lov om håndhævelse af udbudsreglerne v/chefudbudsjurist Karin Martinsen.
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
Styrker og svagheder ved håndhævelses-loven – set fra indklagedes side Dansk Forening For Udbudsret Tina Braad 9. april 2013.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Under udbudsgrænserne
Indkøb under tærskelværdierne
Advokat Rasmus Holm Hansen
Informationsmøde: Udbud af anti-decubitus madrasser og special madrasser, vekseltryk/dynamisk til Region Syddanmark.
Informationsmøde: Udbud af produkter til brug ifm. personlig hygiejne og desinfektion.
Udbud – den juridiske ramme
Præsentationens transcript:

Klagenævnets nyeste praksis Tina Braad, Partner Holst, Advokater Dansk Forening for Udbudsret 17. november 2010

Rammeaftale - afløftning af udbudspligt KLFU af 5. maj 2010 - Remmer A/S mod Statens og Kommunernes Indkøbsservice A/S Faktum: SKI udbød efter udbudsdirektivet en rammeaftale vedrørende tryk og kommunikation. Klager nedlagde under sagen påstand om, at en række underkriterier var ulovlige, og at Klagenævnet for Udbud som en konsekvens heraf skulle konstatere, at ordregivende myndighed, der ønskede at foretage anskaffelser, som skal udbydes efter udbudsdirektivet, ikke i medfør af udbudsdirektivets artikel 11, stk. 2, vil kunne anses for at have overholdt bestemmelserne i udbudsdirektivet, hvis de benyttede den udbudte rammeaftale. KLFU: ”Indklagedes kunder kan efter Udbudsdirektivets, artikel 11, stk. 2, jf. artikel 1, stk. 10, jf. bekendtgørelse om fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter, § 3, stk. 1, afløfte deres forpligtelser til at foretage udbud efter direktivet ved at foretage indkøb m.v. gennem en indkøbscentral, der udbyder rammekontrakter i overensstemmelse med direktivets regler. Det er efter Udbudsdirektivets artikel 11, stk. 2, in fine, en forudsætning, at indkøbscentralen har overholdt direktivet. Da en konstatering fra Klagenævnets side i overensstemmelse med påstand 10 og 11 af, at indklagedes kunder ikke kan afløfte deres udbudsforpligtelser ved at indkøbe under indklagedes delaftale 3 og delaftale 4, som er indgået i strid med direktivet, ikke vil have nogen indflydelse på den retsstilling, som allerede er gældende, afviser Klagenævnet disse påstande.”

Rammeaftale - miniudbud KLFU af 13. juli 2010 - Abena A/S og VTK A/S mod Københavns Universitet Faktum: Københavns Universitet udbød som et miniudbud under SKI rammeaftale 04.10 rengøringsartikler, engangsservice og borddækning. SKI’s rammeaftale indeholder 6 delaftaler med forskellige leverandører. Københavns Universitet accepterede et fælles samlet bud for 2 leverandører, der var leverandør på forskellige delaftaler. Københavns Universitet havde desuden blandet ydelserne under de enkelte delaftaler sammen ved gennemførelse af miniudbudet samt lavet en samlet tildelingsbeslutning. Københavns Universitet havde endelig anvendt et underkriterium, som ikke fremgik af rammeaftalen. KLFU: Rammeaftalen fastlægger, til hvilke leverandører ordregiver i medfør af udbudsdirektivets artikel 11 kan afløfte sine forpligtelser til at afholde udbud ved at indkøbe via rammeaftale. Københavns Universitet kunne derfor ikke vælge en fælles leverandør omfattende flere delaftaler. Ved miniudbud skal de enkelte leverandører og de enkelte varegrupper henførende under de enkelte delaftaler respekteres. Københavns Universitet kunne derfor ikke lovligt udbyde produkter under de forskellige delaftaler som et samlet udbud og foretage en samlet evaluering af de modtagne tilbud. Af rammeaftalen fremgår, at ved miniudbud skal anvendes de samme underkriterier, som blev anvendt ved udbud af rammekontrakten dog således, at ikke relevante kriterier kan fravælges. Derimod kan der ikke lovligt fastsættes et nyt underkriterium til erstatning for et af de kriterier, som er fastsat i rammeaftalen.

Sideordnet udbud KLFU af 9. juli 2010 - Visma Services Odense A/S mod Vesthimmerlands Kommune Faktum: Kommunen udbød efter udbudsdirektivet varetagelse af kommunens lønadministration. Udbudet blev gennemført som 2 sideordnede bud omfattende henholdsvis varetagelse af lønadministration inkl. levering af lønsystemer varetagelse af lønadministration ekskl. levering af lønsystemer Indholdet af tildelingskriterierne var forskellige for de to sideordnede alternativer, men udbudsbetingelserne indeholdt i øvrigt ikke bestemmelser vedrørende valg mellem de to sideordnede bud. KLFU: Indklagede har givet mulighed for, at der kunne afgives tilbud, som ikke umiddelbart vil være økonomisk og kvalitetsmæssig sammenlignelige. Indklagede har derfor af hensyn til gennemsigtigheden i udbudet pligt til i udbudsbetingelserne at fastsætte helt nøjagtigt, på hvilket objektivt grundlag tilbudene vil blive sammenlignet. Indklagede har herved handlet i strid med ligebehandlingsprincippet og gennemsigtigheds-princippet. Tildelingsbeslutningen blev dog opretholdt.

Konkurrencepræget dialog KLFU af 1. november 2010 – P-Nordic ApS mod Aalborg Kommune Faktum: Aalborg Kommune udbød i en konkurrencepræget dialog en kontrakt om ændring/fornyelse af 60 parkeringsautomater. Til støtte for, at kommunen kunne anvende den konkurrenceprægede dialog anførte kommunen, at det på udbudstidspunktet ikke var muligt for kommunen at angive de relevante tekniske løsninger, at det var uklart, om opfyldelsen af skærpede krav fra PBS kunne honoreres gennem en ombygning af de eksisterende automater, at dialogfasen viste flere nyudviklede og forskelligartede metoder for ændring af de eksisterende automater, at der var afgørende forskel imellem de økonomiske konsekvenser af de udviklede løsninger. Århus Kommune havde umiddelbart efter Aalborg Kommunes offentliggørelse udbudt en helt tilsvarende opgave i et offentligt udbud. KLFU: ”Der er således efter direktivets ordlyd overladt de ordregivende myndigheder et begrænset skøn ved vurderingen af, om betingelserne for anvendelsen af udbudsformen konkurrencepræget dialog er opfyldt. Den ordregivende myndighed har bevisbyrden for, at betingelserne for anvendelsen af konkurrencepræget dialog er opfyldt.” Det har formodningen imod sig, at den udbudte opgave har en teknisk kompleksitet, der afskar kommunen fra at beskrive den udbudte ydelse. Det forhold, at Århus Kommune samtidig udbød en i art og omfang identisk opgave i et offentligt udbud taler med ”betydelig vægt” imod at antage, at kommunen var ude af stand til objektivt at præcisere kontraktvilkårene for så vidt angår de tekniske, retlige og/eller finansielle forhold. Kommunen havde ikke bevist, at betingelserne for anvendelsen af udbudsformen ”konkurrencepræget dialog” var opfyldt.

Konkurrencepræget dialog KLFU af 6. april 2010 - Triona AB mod Vejdirektoratet Faktum: Vejdirektoratet udbød i en konkurrencepræget dialog et forprojekt om Digitalt Vejnet. Klagers endelige tilbud indeholdt ikke en erklæring om arbejdsforhold eller en tro-og-love erklæring og blev derfor afvist som ukonditionsmæssigt. Klagenævnet skulle tage stilling til, om Vejdirektoratet var berettiget til at tage tilbudet i betragtning, idet Vejdirektoratet i så fald havde tilkendegivet, at afvisningsbeslutningen ville blive ændret. KLFU: Ved en konkurrencepræget dialog er der en videre adgang til at justere, supplere og præcisere et tilbud end der er gældende ved et offentligt og begrænset udbud. Denne videre adgang indebærer imidlertid ikke, at en ordregiver kan se bort fra tilbudsgiverens manglende overholdelse af udbudsbetingelsernes ikke fravigelige krav til tilbudet. En konkurrencepræget dialog kan således ikke begrunde, at der består en videre adgang til at bortse fra manglende oplysninger eller tillade tilbudsgiverne at supplere tilbudet med disse, end hvad der gælder ved et offentligt og begrænset bud. Afvisning af tilbudet var berettiget

Vurdering af tilbud KLFU af 16. juli 2010 - Kongsvang Rengøringsservice A/S mod Retten i Århus Faktum: Retten i Århus udbød rengøring og vinduespolering efter udbudsdirektivet med tildelingskriteriet ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud”. Ved vurdering af tilbudene anvendte retten ikke karakterer eller et pointsystem, men en sproglig baseret evaluering. KLFU: ”Indklagede har bevisbyrden for at have tildelt kontrakten til det økonomisk mest fordelagtige tilbud i overensstemmelse med det fastsatte tildelingskriterium. Indklagede skal herunder godtgøre, at tildelingen er sket i overensstemmelse med den angivne vægtning af underkriterierne til tildelingskriteriet, idet der ved vurderingen af, hvilket tilbud der efter de fastsatte underkriterier er det økonomisk mest fordelagtige, tilkommer indklagede et skøn. Indklagedes vurdering af tilbuddene skete efter en vurderingsmodel, som ikke ses at indeholde elementer, som sikrer en vægtning i overensstemmelse med udbudsbetingelserne, og indklagede har ikke godtgjort, at have anvendt den vægtning af underkriterierne, der fremgår af udbudsbetingelserne. Indklagede har dermed handlet i strid med Udbudsdirektivets artikel 2 og 53 ved ikke at udvælge det ”økonomisk mest fordelagtige tilbud” efter den vægtning af underkriterierne, som var fastsat i udbudsbetingelserne. Den subsidiære påstand 2 tages herefter til følge.” Tildelingsbeslutningen blev annulleret Se også KLFU af 10. marts 2010 – Manova A/S mod Undervisningsministeriet

Klagefrist - prækvalifikation KLFU af 25. august 2010 - Tegnestuen T plus ApS mod Københavns Kommune Faktum: Københavns Kommune udbød i et begrænset udbud efter udbudsdirektivet parallelle rammeaftaler vedrørende renovering og ombygning af kommunens eksisterende ejendomme. Klager blev ikke prækvalificeret, hvilket blev meddelt klageren den 9. juni 2010 med følgende begrundelse: ”Ansøgerne er udvalgt ud fra de begrænsede kriterier som angivet i Udbudsbekendtgørelsens pkt. IV.1.2.” Klager anmoder om en uddybende begrundelse, hvilket blev givet den 22. juni 2010. Klager indgav herefter klage den 9. juli 2010. Klagen blev modtaget af klagenævnet den 14. juli 2010. Kommunen gjorde gældende, at klagen skulle afvises med henvisning til lov om håndhævelse af udbudsreglerne, § 7, stk. 1, da klagen var indgivet mere end 30 dage efter meddelelsen om prækvalifikation. KLFU: ”Det er hverken i loven eller i forarbejderne til § 7, stk. 1, præciseret, hvilke krav der kan stilles til den korte redegørelse for de relevante grunde. Af forarbejderne til lovens § 2, stk. 2, hvorefter ordregiverens underretning i medfør af lovens § 2, stk. 1, ligeledes skal være ledsaget af en kort redegørelse for de relevante grunde, fremgår, at der er tale om en udvidelse i forhold til den tidligere gældende ret, hvor begrundelsen alene skulle være »summarisk«. Efter klagenævnets opfattelse taler formålet med bestemmelsen i § 7, stk. 1, for, at de relevante grunde, som ordregiveren skal anføre i den korte redegørelse, skal sætte ansøgeren i stand til at vurdere, hvorvidt der skal indgives klage til klagenævnet. I det foreliggende tilfælde har indklagede i udbudsbekendtgørelsens pkt. IV. I.I. fastsat, at det planlagte antal økonomiske aktører er 15, og at de udvælges ved en vurdering af, hvilke ansøgere der har den bedste erfaring med at udføre opgaver, som svarer til det udbudte, jf. pkt. III, 2.3. Indklagede har således ikke frit kunnet prækvalificere 15 af ansøgerne. På den baggrund kan indklagedes underretning af 9. juni 2010 ikke anses for at være ledsaget af en kort redegørelse for de relevante grunde. En sådan redegørelse kan først anses for tilgået klageren ved redegørelsen i e-mailen af 22. juni 2010.”

Klagefrist - tildeling KLFU af 7. september 2010 - Jørgen Rasmussen Gruppen A/S mod AFATEK A/S Faktum: AFATEK A/S udbød efter udbudsdirektivet en kontrakt om oparbejdning og afsætning af slagge. Kontrakten blev tildelt den 28. januar 2010. Tildelingsbekendtgørelse blev offentliggjort i EU-tidende den 3. februar 2010. Klageskrift blev dateret den 4. august 2010 og var modtaget i klagenævnet den 11. august 2010. KLFU: ”Da indklagedes bekendtgørelse om, at der var indgået en kontrakt, blev offentliggjort den 3. februar 2010, og klagen først er modtaget i klagenævnet den 11. august 2010, afviser klagenævnet sagen.”

Pligt til at annullere et udbud KLFU af 23. september 2010 - Getinge Danmark A/S mod Region Midtjylland Faktum: Regionen udbød udskiftning af autoklaver, centralvasker mv. på regionshospitalerne i Herning og Holstebro som et bygge- og anlægsarbejde efter tilbudslovens afsnit I. Kontraktværdien udgjorde kr. 6,5 mio. Klageren gjorde gældende, at der var tale om varekøb, som skulle have været udbudt efter udbudsdirektivets regler. Regionen annullerede et første udbud under henvisning til uklarhed af udbudsmaterialet genudbød herefter ydelsen på ny efter tilbudslovens afsnit 1. KLFU: Den udbudte kontrakt omfattede både varer (levering af maskiner), byggeri (arbejder i forbindelse med montering og installation) og tjenesteydelser (en serviceaftale). Efter udbudsdirektivets artikel 1, stk. 2, er det, når det skal afgøres, om et udbud er en varekontrakt, en byggekontrakt eller tjenesteydelseskontrakt, afgørende, hvad der er hovedydelser, hvad der biydelser, og hvad der er accessoirer. Det fremgår af regionens byggesagsbeskrivelse, at hovedformålet med ombygningen var udskiftning af dens eksisterende maskinpark, og at regionen ønskede så få ændringer i bygningsmassen som muligt. I tilfælde, hvor hovedformålet med kontrakten er udskiftning af maskiner, må det antages, at der foreligger en vareindkøbskontrakt. Klagenævnet annullerede Region Midtjyllands tildelingsbeslutning under henvisning til, at der skulle have været gennemført et EU-udbud. Klagenævnet bemærkede i den forbindelse følgende: ”Klagenævnet har ovenfor under påstand 1 fastslået, at kontrakten skulle have været udbudt efter udbudsdirektivet. I en situation, hvor en udbyder skulle have anvendt udbudsdirektivet i stedet for tilbudsloven, er der for udbyderen en pligt til at annullere udbuddet. Dette gælder også selvom udbyderen i forbindelse med annullationen har anvendt en begrundelse, som ikke er i overensstemmelse med det ovenfor anførte. Da indklagede har anvendt en forkert retsregel, er der for udbyderen en pligt til at annullere udbuddet. Påstanden tages derfor ikke til følge.” Kontrakten skulle have været udbudt efter udbudsdirektivet