Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Egå Gymnasium Svarprocent: 95% (745 besvarelser ud af 784 mulige)
Skolereform august 2014………………
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Fremtidens folkeskole i Aalborg
Sprogpakken Tosprogede.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Skolereform august 2014………………
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
Rollespil i EU-undervisningen Rasmus Nørlem Sørensen EU i undervisningen – sådan! September 2013.
Stærke faglige forudsætninger Svage faglige forudsætninger JobafklaredeUafklarede.
Oplæg til workshop i forbindelse med ITIF-satsningen Oversigt over kommunale initiativer og erfaringer, visioner og udfordringer i forhold til implementering.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.
Ventilation. Dårligt indeklima Ventilation Dårligt indeklima Påvirker børns evne til at lære.
Hvad bestemmer sundhed og trivsel hos teenagere Anette Johansen, Søren Rasmussen, Thomas Hansen & Mette Madsen.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Målstyret læringsreform
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Powerpoint Kursus Powerpoint - Til Hvad ? Oplæg til møder Oplæg til møder Undervisning Undervisning På internettet På internettet Foredrag Foredrag Kurser.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Budget, økonomi og økonomistyring i Region Hovedstaden v/ økonomidirektør Peter Mandrup Jensen Regionsældrerådet den 10. marts 2010.
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
 Rold skov  675 elever  Læring i bevægelse.  2009 midler fra undervisningsministeriet  Læringsrum med Turbo-dansk  Uderummet som læringsrum.
Planteproduktion 2004 Pesticidplan Per Kristensen Handlingsplan for nedsættelse af forbruget af bekæmpelsesmidler (1987) Pesticidhandlingsplan.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Den dynamiske årsplan - Elevprofil
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Folkeskolen i et velfærdssamfund Tænketank Danmark – den fælles skole Landsmøde 3. oktober 2014 Henrik Christoffersen.
Konklusioner fra MTVén set ud fra en kommunal synsvinkel.
Små glade ben i tal.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Idegrundlag og målsætninger
Formativ vurdering i undervisningen.
Elevtrivselsundersøgelsen 2010
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant, bidrag fra skolen - undervisningseffekten

Undervisningseffekten • Udtrykker, hvordan skolen påvirker elevernes karakterer, når der tages højde for deres sociale baggrund • Positiv når eleverne klarer sig bedre end forventet ud fra social baggrund, negativ når de klarer sig dårligere end forventet • Målt med baggrund i: • Karakterer fra bundne afgangseksamener med ekstern censur for tre år ( ) • Registeroplysninger om de pågældende elever

Undervisningseffekter i Roskilde

Forskellige effekter i forskellige fag

Social skævhed i undervisningseffekt Indikatoren for graden af social ”skævhed” i undervisningseffekten udtrykker, hvordan skolens undervisningseffekt varierer for elever med forskellig socioøkonomisk baggrund. På skoler med en indikatorværdi på 5 eller 4 er undervisningseffekten for socialt stærke elever bedre end skolens generelle undervisningseffekt (mest på skoler med indikatorværdien 5), mens undervisningseffekten for socialt svage elever er dårligere. Undervisningen bidrager med andre ord til at øge den faglige kløft mellem socialt stærke og socialt svage elever.