VIDEN I VIRKELIGHEDEN … ELLER INFORMATION PÅ NETTET

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den er bare stor.... Nu kan den vist ikke dreje mere…
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Nonne historie.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Hjælp der er en journalist i røret
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Modul 1 - Processer.
Byudvikling med kulturfokus
Hvad ska´ jeg med kommunen? Er du mellem 15 og 25 år? Og vil du se DIN borgmester danse GANGNAM STYLE ? Måske er din kommune ikke så kedelig - som du går.
Hvad vil det sige at leve i tro?
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Nøgler til menighedens vækst
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Digitale medier og mobning
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Hvor der er fokus på klimaet.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Joken, der bringer dig held!
Irak.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Ungdomsvelsignelse Søndag d. 24. marts Evangeliet i en nøddeskal Joh 3,16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver,
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
OPLYSNINGENS BLINDE VINKLER
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Problemer eller udfordringer.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
REAKTIONSLIGNINGER.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Læse/studiegrupper.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Velkommen til Lægedage
Fordomme om malerfaget.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Carsten Vejre Director HR Genmab A/S Skandia: investForum 18. marts 2010.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Præsentationens transcript:

VIDEN I VIRKELIGHEDEN … ELLER INFORMATION PÅ NETTET Vincent F. Hendricks

1. VIDEN VS. INFORMATION Enhver beslutning kræver information Information ≠ viden Information og engangsknaldet Viden og erobringen af den næste kæreste Viden = sand information + proces Information kan bruges til oplysning, men det kan ligeledes bruges til manipulation med meninger, markeder og mennesker Vincent F. Hendricks

1.1 PAS PÅ! + = INFOSTORM Vincent F. Hendricks

2. INFORMATIONSSTORM Informationsfænomen Informationskarakter Pluralistisk ignorance ... manipulation via ... lidt information Informationskaskader meget information Rammeeffekter informationspræsentation Polarisering Informationsselektion Vincent F. Hendricks

2.1 FONA Dialogen med ekspedienten: Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.1 FONA Dialogen med ekspedienten: -"Undskyld, kan du fortælle mig hvad clock-frekvensen er på board'et?” -"Det ved jeg da virkelig ik". -"Nu hvor du sælger produktet vil det da være meget godt at vide, oder was?". -"Hør her: Jeg tror ikke du kan finde en af mine kollegaer her i butikken, der ved det". Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.1 FONA Ekspedients ræsonnement: ingen af mine kollegaer ved det, og derfor har du ingen grund til at forvente, at jeg ved det, samt ingen af mine kollegaer ved det, og derfor har du ingen grund til at forvente at jeg burde vide det ... Pluralistisk ignorance opstår helt generelt, når en gruppe af beslutningstagere skal vælge at handle eller tro på én og samme tid givet et offentligt signal. Vincent F. Hendricks

2.1 FONA Tag som et eksempel et nystartet hold i filosofi … Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.1 FONA Tag som et eksempel et nystartet hold i filosofi … Faren for pluralistisk ignorance opstår, når den enkelte beslutningstager i en gruppe mangler den nødvendige information for at løse et problem og derfor observerer andre i håbet om at blive klogere. Men når alle andre gør det samme, observerer alle blot manglen på reaktion og slutter derfor til det forkerte. Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.1 FONA Pluralistisk ignorance blev præget af psykologerne Daniel Katz og Floyd H. Allport og henviser her til   "en situation, hvor majoriteten i en gruppe hver især afviser en norm, men antager (ukorrekt), at de fleste andre accepterer den". [Katz & Allport (1931): 152] Det kan ligeledes formuleres som situationen i hvilken ingen i gruppen tror, men alle er af den overbevisning, at alle tror [Krech & Crutchfield (1948): 388-89]. MANIPULATION VED FOR LIDT INFORMATION Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.1.1 TODDING 7. September 2012: Amanda Todd poster video på Youtube. Video bliver viral. 10. oktober, 2012: Frem til hendes selvmordsdag bliver video vist mere 1.600.000, og selv diverse online aviser 'liker' videoen. 11. oktober, 2012, begynder begrebet 'R.I.P. Amanda Todd' at blive en trend verden over på Twitter. Ansporet af hendes nødråb på Youtube 'likede' 917.000 Facebook-brugere Todds Facebook-mindeside. Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.1.1 TODDING Man kommer til at billige en omkostningsneutral norm om at ”like”, fordi man tror, alle andre billiger den. Det er pluralistisk ignorance. Det bliver ikke bedre af, at man sammen med alle andre kommer til at stå på sidelinjen og se til, mens ignorancen ukontrollabelt breder sig viralt, og således bidrager man personligt til tilskuerapatien med sit støttende 'like'. Vincent F. Hendricks

2.2 SEX AND THE CITY Vincent F. Hendricks Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.2 SEX AND THE CITY Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.2 SEX AND THE CITY Ved informationskaskader kan misvisende informationer spredes gennem en dominoeffekt når muligheden for offentlige signaler er fraværende eller manipuleres Vincent F. Hendricks

2.2 SEX AND THE CITY MANIPULATION VED FOR MEGET INFORMATION Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.2 SEX AND THE CITY MANIPULATION VED FOR MEGET INFORMATION Denne simple model af en informationskaskade viser, at de allerførste signaler i sekvensen er afgørende for hvilke beslutninger de resterende beslutningstagere i selv samme sekvens tager desuagtet deres personlige signal. Kan man derfor styre dette signal kan man også styre de valg og formodninger som beslutningstagerne tager til sig desuagtet deres personlige formodninger og signaler. Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.2.1 AKTIEBOBLER

2.2.2 BOLIGBOBLER

2.2.2 MENINGSBOBLER

2.2.2 BOBLER BOLIGBOBLER MENINGSBOBLER Boligbobler Aktiebobler Finansbobler Meningsbobler Modebobler Kunstbobler Politikbobler Socialbobler Anerkendelsesbobler … Vincent F. Hendricks

3.0 BUBBLE BURSTING ”Informationerne vælter ud mod os som vand fra en åben brandhane, og bibliotekarerne skal filtrere, hvad der er sandfærdigt i masserne. Biblioteket er en af de eneste samlende, almene, fysisk tilgængelige institutioner, hvor viden udstilles og udveksles og dermed gør os i stand til at tage oplyste beslutninger i vores demokrati.” 31.01.2013 / Perspektiv Vincent F. Hendricks