Blindfødte børns hjerner ser gennem fingrene

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Advertisements

Den gode fortælling som læringsredskab
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Forøg din indflydelse i jobsituationen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Faglig læsning Dagsorden
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Kreativitet og innovation i ALT
Læsning og læseprocesser
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Notatteknik.
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Faglig læsning 2.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Beskrivelsesværktøjer
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain)
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Status Epilepticus Hvad er kramper?.
En kompleks opgave for dansklæreren
Inspiration til reformarbejdet
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Organisationstruktur
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
VISL – begrænsninger og styrker
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Multi-vejs hobe med ekstra bytes Foredrag: Claus Jensen Projektmedlemmer: Jyrki Katajainen, Fabio Vitale, Claus Jensen.
Nervesystemet S. 5. Dka.
Skoleparathed Sunds skole.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
HJERNER, LÆRING OG MOTIVATION
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Perception og disposition af grænseflader
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Læsning.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Neuropsykologisk undersøgelse (tre traditioner)
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
A RBEJDSMILJØ OG BØRNS SELVHJULPETHED GÅR HÅND I HÅND Læring for børnene i Stjernestunderne Opmærksomhed på eget arbejdsmiljø De fysiske rammer og brug.

1.08 Test.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Støjs indflydelse på børns indlæringsevne
Future Vejle inspiration
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Blindfødte børns hjerner ser gennem fingrene En neuropsykologisk vinkel på blinde børn og punktlæsning

Disposition Udgangspunkt Funktioner, der er involverede i punktlæsning Den taktile hjerne Neuroplasticitet Forskning i punktlæsning Undervisningstips

Udgangspunkt Når blinde børn har svært ved at lære at læse, bliver det ofte forklaret på baggrund af taktile vanskeligheder Fordi børn har en god taktilsans, bliver de ikke nødvendigvis gode læsere

Funktioner i punktlæsning Sansemotoriske funktioner Neurologiske funktioner Kognitive funktioner

Sansemotoriske funktioner Balance og ligevægt Grov- og finmotorik Taktil perception, det vil sige: Kutan perception Haptisk perception

Kutan perception Information fra de receptorer, der er placeret i de forskellige hudlag kodes i hjernen Foregår automatisk (vi kan ikke slukke for den kutane perception) PASSIV form for taktil perception

Haptisk perception Analyse: sansesystemet bryder den indkommende information ned til mindre komponenter Syntese: højere kognitive systemer samler komponenterne i integrerede enheder AKTIV form for taktil perception

Genstandsgenkendelse Bygger ikke kun på at uddrage information fra en stimulus, men også på at kombinere denne information med forventninger på baggrund af konteksten Der er altså tale om både bottom up og top down perception

To separate dimensioner Manuel præference: den hånd, der er dominant, når man udfører simple og gentagne opgaver Manuel performance: den hånd, der er dominant, når man udfører komplekse og usædvanlige opgaver

Hånddominans og læsning Begynderlæsere læser ofte primært med venstre hånd – den spatiale information kodes i højre hjernehalvdel Rutinerede læsere læser ofte primært med højre hånd – der er etableret kredsløb, der sender den spatiale information direkte til afkodning i den sproglige, venstre hjernehalvdel

Neurologiske funktioner Information fra fingrespidserne til hjernen Information til højre hjernehalvdel for afkodning af spatial information Spatial information til venstre temporallap, hvor den kombineres med sproglig information Informationerne behandles i frontallapperne

Kognitive funktioner Opmærksomhedsstyring Arbejdshukommelse Forståelse af det fonematiske princip, ortografiske konventioner og det morfematiske princip Sprogforståelse og omverdenskendskab

Årsager til læsevanskeligheder Læsevanskeligheder kan skyldes dysfunktionerne på et eller flere af de nævnte områder Der er ofte tale om en kombination af vanskeligheder

Hjernens overflade Frontallappen Parietallappen Occipitallappen Temporallappen

Det somatiske nervesystem Forskelligt fra andre sansesystemer: Receptorerne er fordelt over hele kroppen Responderer på forskellige stimuli Kontrollerer hud, lemmer, muskler og sansemotoriske funktioner

De motoriske og præmotoriske områder Er organiseret i undergrupper, der processerer bestemte typer information Undergrupperne bearbejder indtryk fra syns- og taktilsansen, responderer på spatial lokalisation og på sansemotoriske eller motoriske informationer

De sensoriske områder har gensidige forbindelser med: Amygdala – hjernestruktur, der er involveret i emotioner Hippocampus – hjernestruktur, der er aktiv i forbindelse med hukommelse

Amygdala/hipocampus-komplekset

Neuroplasticitet Hjernens evne til at modificere sin struktur og funktion

Hos børn, der ikke ser: Kan de områder, der perciperer føle- og høreindtryk udvides, fordi den visuelle del af hjernen ikke stimuleres Den visuelle del af hjernebarken kan derved bruges til at bearbejde føle- eller høreindtryk

Modifikation kan ske som følge af: Normal udvikling Tilegnelse af nye færdigheder Skader i hjernen og nervesystemet Manglende sanseindtryk

Når blindfødte børn læser Er der aktivitet i store dele af hjernens motoriske og visuelle områder Der er aktivitet i de motoriske associationsområder, de overordnede visuelle associationsområder og lillehjernen

Når blindfødte børn læser Er der aktivitet i de primære sansemotoriske områder og den auditive og visuelle forbindelse i venstre hjernehalvdel

Når seende børn læser Er der aktivitet i de samme hjerneområder, med undtagelse af de motoriske Det kan være forklaringen på at begynderlæsere ikke kan indlære både punkt og sort – der bliver overload på harddisken

Forskningsresultater I kontinuerlig, flydende læsning, læser de to hænder forskellige dele af teksten simultant og denne form for parallel processering er den væsentligste forskel mellem hurtige og langsomme læsere

Forskningsresultater Taktile træk ved punktskrift kodes i korttidshukommelsen, men der kan kun opbevares to eller tre elementer ad gangen Flere træk kan opbevares, hvis de samtidig kodes fonologisk

Forskningsresultater Langsomme læsere koder ved hjælp af antal punkter i cellen Middel-læsere anvender fonologisk kodning Hurtige læsere koder både på baggrund af betydning og lyd

Forskningsresultater Betydningen af ord og dermed semantisk kompetence er integrerede dele af læsningen fra begyndelsen, mens den leksikale kodning får stadig større betydning efterhånden som læsekompetencen bliver større

Forskningsresultater Årsagen til læsevanskeligheder hos punktlæsere skal findes i en kombination af faktorer, herunder især forbindelsen mellem fonologiske og haptisk/spatiale vanskeligheder

Færdigheder, der skal mestres for at læse punkt At opdele kendte, hørte og talte ord i alfabetisk definerede fonetiske lyde og forbinde disse med punkttæthed i nye mønstre Forbinde den følte karakter med lyden og betydningen af kendte hele ord, hvis mønstret er omgivet af tom plads, der indikerer enkeltordsforkortelser

Færdigheder, der skal mestres for at lære punkt Dekode regelmæssige ord sekventielt og blande fonetiske lyde til ordlyde, der er associeret med kendte talemåder og betydning Udvikle systematiske linjebevægelser ved at anvende cues fra led/muskel sansen og fra de taktile input fra scanning af punkt og forbinde disse for at konstruere ords betydning

Færdigheder, der skal mestres for at lære punkt Udvikle systematisk forankrede bevægelser til at holde en plads på linjen Forbindelser mellem lyd, mening, ortografisk kendskab, tematisk kendskab og metoder til at konstruere helhed og differentiere de to hænders bevægelser

Færdigheder, der skal mestres for at læse punkt Udsættelse for ortografiske regler og forkortelsesregler gennem skrivning og i læsning At forbinde sprogsystemer i prosalæsning og producere mønsteraktiveringer på fingerspidserne for hyppigt scannede ord

Færdigheder, der skal mestres for at lære punkt At differentiere mellem hænderne, så den ene kan udføre verbale funktioner, mens den anden er beskæftiget med spatiale funktioner

Færdigheder, der skal mestres for at læse punkt Integrere ords betydning i tidligere sammenhænge og anvende fonologisk, ortografisk og kontekstuelt kendskab, som basis for forudsigelse Organisere scanningbevægelser, som svar på de krav, forskellige opgaver stiller til læsning

Opsummering For at være en god punktlæser skal man være i besiddelse af højere kognitive funktioner, der etablerer forbindelser mellem informationer fra de forskellige kanaler For at dette kan fungere optimalt må de kognitive kernefunktioner være velfungerende

Undervisningstips Blinde børn har brug for at lære tegnenes form og forbinde disse med bogstavlyde Begynderlæsning bør både indeholde indlæring af bogstavlyde, stavelser, hele ord og relevante forkortelser

Undervisningstips Nummeringsmetoden fungerer godt for de fleste begynderlæsere Der bør både arbejdes med bogstavbenævnelse og metoder, hvor man at opbygge og dekode regulære ord i deres bestanddele

Undervisningstips Det kan være hensigtsmæssigt at opdele de opgaver, der kræver genkendelse af enkelte lyde fra opgaver der kræver lateral scanning af ord Der bør både arbejdes med enkeltbogstaver og enkeltordsforkortelser fra begyndelsen

Undervisningstips Det er mest hensigtsmæssigt at indlære scanning og håndbevægelser i meningsfulde sammenhænge Det kan være nødvendigt med instruktion i brug af referencecues i relation til at holde sig på linjen og bevæge sig til næste linje

Undervisningstips Læsehastighed skal ikke overvurderes, idet kendskab til ord og fortrolighed med emnet er ligeså vigtigt når man læser med henblik på forståelse Det er OK at gætte et ord på baggrund af de første bogstaver, men man skal sikre at barnet også er opmærksom på den taktile information

Undervisningstips Varsling i forbindelse med bogstaver eller ord barnet finder vanskelige kan med fordel anvendes Feed-back fra en voksen er altid vigtig i forbindelse med punktindlæring

Punktlæsning er: Hukommelse Opmærksomhed Sansemotorik Omverdensforståelse Taktil perception Sprog

Tak for i dag!