Digitalisering og medialisering
Digitalisering og medialisering Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger Medialisering rummer en kultur– og læringsdimension
H V E R D A G U D A N E L S
Den pædagogiske dagsorden udfordres Asymmetrien udfordres Lærer Elev MEDIALISERINGEN Det didaktiske projekt Uformelle læringskompetencer Undervisningen
Praksis og profession Eksisterende kurser og diplomuddannelser giver ikke optimalt mulighed for udvikling af praksisrefleksion Mange kvalificerer sig ud af praksis og ikke i praksis
Teori og praksis
Teori og praksis ”Man går omvendt ud her. Ud i virkeligheden før man henter teori ned. Den er uvant og vanskelig. Hvad får vi at vide, vi lytter og noterer ... Det er jo samme måde man opleverne børnene på når man stiller dem frit. Nu skal vi have et emne, og de er så frustrerede ... Det er nemmere når læreren kommer og siger: Sådan her! Værsgo! Det giver tryghed”
Læringsrum og ressourcer
Læringsrum og ressourcer ”…det har været mere kaotisk. Jeg har savnet struktur”
Ny fokus Fra it til medier Fra medier til medialisering Fra digitalisering til mediepædagogik og didaktik
Udviklingsperspektiv Vidensformer Pædagogisk iscenesættelse Praksisfokus 1. ordensviden: Digitale medier som supplement Håndtering af software og hardware, (kontekstfjerne) kurser Kvalifikationer 2. ordensviden: Digitale medier som integration Erfaringer med medier i en undervisningskontekst, understøttelse af pædagogisk praksis Kompetencer 3. ordensviden: Digitale medier som udfordring Fag og fagligt indhold planlægges, gennemføres og evalueres på nye måder, udfordring af mediepædagogisk og didaktisk praksis Eksperimenter 4. ordensviden: Digitale medier som kultur Samfundets og undervisningens medialisering, hverdagskultur Kultur
MEDIALISERINGEN UDFORDRER Videns- og læringsopfattelsen (hvad er god viden og læring i dag) Undervisningsformerne (forholdet mellem tid, sted og rum) Lærer- og elevrollerne samt kollegavejledningen (nye positioner)
Mediepædagogik Mediekultur og mediesocialisation: Hvorledes indgår medier i børns og unges hverdagsliv og hvilken betydning de har for deres identitetsdannelse og sociale fællesskaber? Medieundervisning; hvorledes arbejdet om og med medier udvikles og tilrettelægges som læreproces. Undervisningsmedier; hvorledes digitale læremidler og digitale læringsplatforme udvikles og håndteres i pædagogisk praksis
Didaktisk platform FRA: et snævert didaktikbegreb (med en fokus på) mål og midler TIL : et udvidet didaktikbegreb (med en fokus på) undervisning og læreprocesser
Læringsrum og ressourcer
Fagdidaktik Almen didaktik Mediedidaktik
Organisationens mediekultur Underviserens fagforståelse Procesdidaktiker
Ny praksis? Fra fastlåste roller til skiftende positioner Fra faglig formidling til faglige fællesskaber Fra rum til funktion og relation
Udfordringer (I) Hvordan skal pædagogiske organisationer forholde sig til samfundets digitalisering og medialisering? Hvordan skal pædagogiske organisatioenr møde og håndtere børns og unges uformelle mediekompetencer?
Udfordringer (II) Hvordan udvikles en mediepædagogisk platform og et nyt didaktisk design? Hvordan skal mediepædagogisk vejledning organiseres (tid, sted og rum)? Hvilke vejlederprofiler skal udvikles – i relation til børn og kollegaer?