Præmis Biblioteker og deres tilbud tilgås fremover via mobile platforme På tværs af bibliotekerne er indsatsen på det mobile område spredt og ukoordineret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Hvordan bidrager litteratursiden
Caseoplæg om Facebook.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Ewan Andreasen, projektleder
Roskilde Tekniske Skole
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
Web 2.0 Teoretisk viden.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Værtensklasse på de åbne biblioteker.
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
FORFRA – Majmøde 2014 Patron Driven Acquisition (PDA) v/Sannie H. Christensen Den 22. maj 2014.
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Digitale medier og mobning
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Sprog/billeder på Internettet
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Biblioteket i flere lag Præsentation til projektbørs Vejle, 13/
EUP - End User Payment EUP kræver hverken investering i hardware/software, ej heller ressourcer til administration eller systemintegration. Med Mobitech’s.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Det samarbejdende bibliotek og Palles Gavebod v/ Annie Christensen, Børnebibliotekar, Århus Kommunes Biblioteker
Nyt ansvar.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Mindre grimt, tak.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Webredaktionelle principper 29/ Dagsorden Velkomst (Dennis 10 min.) Oplæg om redaktionel drift af litteratursiden.dk ved Chefredaktør Lise Vandborg.
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Ewan Andreasen, projektleder
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Præsentation af Feel like Maj Ideen Et værktøj til at finde frem til de af destinationens oplevelser, som bedst matcher gæsternes ønsker og behov:
Hvem er vi og hvad laver vi? Undervisning på bibliotekerne i Odense Kommune. 120 kurser i 2014 Rejsehold til plejecentre og bosteder De unge De udsatte.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Palles Gavebod og fremtiden i DDB Samling af udviklingskræfter og strategisk fokus giver flere muligheder for at udvikle et nationalt, velfungerende digitalt.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Info-søjlen. Indledning Hvem er vi? To multimediestuderende, en arkitektstuderende og en datalog Dette oplæg skal fortælle om: Formål Prototypen Konstruktionen.
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
PRÆSENTATION AF LEKTIER ONLINE For lærere, tosprogskoordinatorer, bibliotikarer og andre som arbejder med tosprogede unge i
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
Inspiration til at udbrede NemSMS til borgere
Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Hvem er fremtidens bibliotek til ?
Danskernes digitale bibliotek
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Danskernes digitale bibliotek
10 grunde til hvorfor en digital strategi er altafgørende
Digital transformation
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Præsentationens transcript:

Præmis Biblioteker og deres tilbud tilgås fremover via mobile platforme På tværs af bibliotekerne er indsatsen på det mobile område spredt og ukoordineret en fælles strategi kunne gavne

Formål Eksisterende bibliotekstilbud skal gøre sig mobilt + der skal udvikles nye løsninger Synkronisere tilbuddene med brugernes behov og adfærd Koordinere med anden udvikling DDB nærmer sig

Organisation Overbygningsprojekt støttet af Kulturstyrelsen (Center for Bibliotek, Medier og Digitalisering) 7 biblioteker deltager Vejle, Herning, Kolding, Århus, Odense, Randers, Silkeborg Referencegruppe: Team Mobile.TING

Forløbet Fase 1 – Analyse Fase 2 – Løsningsdesign / Konceptudvikling Fase 3 – Koncepter færdigbearbejdes

Fase 1 - Analyse Statistik, tendenser Identificering af formidlingskanaler Kategorisering, overblik Markedsføring af digitale tilbud Klarlægge værktøjer for konceptudvikling User stories Wireframes Personas

Fase 2 - Konceptudvikling 5 sessions Idéudvikling Ideer  Koncepter

Fase 3 – Koncepter færdigbearbejdes Koncepter + Personas = Brugerhistorier Markedsføring Forretningsmodel Præsentation overfor virkelige brugere i målgruppen - fokusgruppesessions

Erfaringer

Personas

Personas Kan anvendes i alle dele af konceptudviklingen Bestemmelse af målgrupper for koncepter Udformning af user stories Prioritering af koncepter Målretning af markedsføring Støtter kategorisering af løsninger/koncepter

Idéudvikling Idéer KAN kommanderes frem Mange mulige udgangspunkter Inspirerende omgivelser (eks. udstilling på Designskolen i Kolding) Eksisterende problemstilling med eksisterende tilbud (eks. mat. der er ”gemt væk”) Associationsrækker (1 idé  mange idéer) Behovs-diagnose Etc.

Konceptudviklingen Tag udgangspunkt i idéer, ikke teknologier Mislykkedes med forsøg på at forene alle idéer med relation til skanning med mobilens kamera Tidlig validering af koncepter vha. fokusgruppesessions giver klarere koncepter og støtter prioriteringen

4-rumsmodellen

4-rumsmodellen En inddeling af bibliotekernes aktiviteter i 4 ”rum” det relationelle introduceres – adskilt fra det transaktionelle, der groft svarer til mere traditionelle biblioteksydelser I projektet som redskab i konceptudviklingen og løsningskategorisering

Flemming (bib.-entusiasten) Gudrun (vidensøgeren) Sherin (arbejdsbien) Lene (Drive-in brugeren) Anne (Ikke-tid) Kristine (Opdrageren) Stig (Køber selv mit mat.) John (Specielle behov) Kirsten (Har ikke behov mere)

4-rumsmodellen Interessant, om der skal stræbes efter mobile løsninger i alle rum, eller om mobile løsninger er mere relevante i nogle rum fremfor andre?

Løsningskategoriseringen Diskussion: Én mobil løsning vs. flere løsninger med hver deres fokus? Begge tilgange synes nødvendige Udfordring mht. at identificere hvornår den en forenet mobil løsning er for stor Vigtigt at kunne bedømme hvornår funktionalitet skal udskilles i sin egen løsning For mange løsninger kan forvirre brugere?

Projektets resultater / output Løsningsskema Med komparativ analyse af løsningerne i bibliotekssektoren Markedsføringsmanual Samt 2 eksempler på markedsføringsplan 5 koncepter Heraf et koncept overleveret til nyt projekt (Intelligent Materiale Formidling) 2 eksempler på forretningsplan

Koncept: Brugermatch Brugere finder andre brugere med fælles interesser – løsningen opfordrer brugere til at møde hinanden og udveksle inspiration vedr. bibliotekets materialer og tilbud

Koncept: Find materialets alternative versioner Mobilen bruges til at skanne et materiale – og der oplyses om materialet findes i andre former, f.eks. bog som lydbog eller e-bog, musik-CD som digitalt til download eller streaming m.m. Løsningen bruges f.eks. i butik og henleder opmærksomheden på at titlen også kan lånes på biblioteket

Koncept: Find det usynlige Brugeren græsser på bibliotekets hylder. Materialer, der hører hjemme i hyldens kategori men ikke står der, gøres nu synlige gennem løsningen. ”Usynlige” materialer er f.eks. Udlånte materialer Materialer i magasin Digitale materialer Store materialer der står i særlig opstilling da det ikke passer her

Koncept: Mood tagging Løsning er et hurtigt værktøj til tagging af et materiale med en stemning. Materialet kan herefter fremsøges igen på samme grad af stemning, f.eks. ”sørgelig” eller ”munter”.

Koncept: Virtuelt arrangement Muligheden for at være med til et arrangement på biblioteket uden at være fysisk til stede – og deltage aktivt med spørgsmål og kommentarer Spørgsmål indsendes f.eks. via SMS, chat-funktion, IM eller lignende – og ved store arrangementer med mange deltagere kan selv folk i salen have gavn af at sende spørgsmål afsted via mobilen

Et par pointer..

Koncept ≠ app/site En app/et site bør tænkes som en del af et koncept De mobile enheder indgår i et miljø/en kontekst og fungerer sjældent alene

Apps afløser IKKE websites Tiden er ovre hvor apps i sig selv giver synlighed Apps kører hurtigere/smidigere og kan tilgå al teknologien i apparatet, men.. Et website skal ikke installeres er en del af nettet og kan linkes til Har lavere omkostninger til udvikling og opdatering

”Website” vender tilbage ”Mobil hjemmeside” bliver meningsløs term – ingen adskillelse af udtrykkene ”website” og ”mobsite” Alle websites konstrueres, så de kan bruges i flere skærmstørrelser (Responsive Design)

Lavthængende frugter Vi har uudnyttede potentialer, der ikke kræver teknisk udvikling, eks. QR-koder + vejledningsvideoer Anvendelse af eksisterende online værktøjer (såsom bambuser til live streaming af arrangementer)

Mere info http://formidlingmobileplatforme.vejlebib.dk