FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Forestil dig en landsby, hvor der bor 100 mennesker
Måske er I gode venner i et år,
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Det svære liv i en sportstaske
Chat og SMS på den fede måde!
Workshop almene boligdage
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Borgernes barrierer for brug af IT
Psykoedukation til unge i OPUS
Vor tids paradoks Klik for næste side  I dag har vi større huse og mindre familier. Mere bekvemmelighed, men mindre tid.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Vi gennemførte en række interview ifm
Måske er I bedste venner i et år,
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Tradition og Fornyelse
Den bestøvlede kat. Illustreret af I.C.
Dansk 1. klasse.
Joken, der bringer dig held!
Nissen på tur På loftet sidder nissen med sin julegrød,
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
En roman af Niels Rohleder
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvad gør livet så værdifuldt?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
PROGRAM Præsentation. Sager. Sagsbehandlingen. Retsgrundlaget.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
Børns omsorgssituation og trivsel
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
»En mand havde to sønner
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Unge og Kirke Hvordan virker vi sammen. Smittende tro… ”2010 har været et helt fantastisk år for mig. Jeg vil huske det igennem hele mit liv for at være.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Børn og unge med handicap siger deres mening
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Fordomme om malerfaget.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Jeg bestemmer Medborgerskab – Tema 1. 2 Tema 1 – Dag 1 Medborgerskab 1. Jeg bestemmer 2. Vi bestemmer 3. Med i samfundet 4. Indflydelse De 4 temaer.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Præsentationens transcript:

FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE

BAGGRUND KAB har lavet et projekt, som vil gøre det bedre at bo alment og vise forskellighed blandt almene beboere Projektet er blevet til med støtte fra Bikubenfonden og Realdania

BAGGRUND Baggrunden for projektet er, at der nemt kan opstå konflikter blandt helt almindelige beboere – fordi det kan være svært at bo tæt sammen Hvis man ved lidt mere om naboernes forskellighed, så er det måske nemmere at sikre det gode naboskab og mindske konflikter

BAGGRUND Vi har fået antropolog Tine Sønderby P/21 til at interviewe 63 beboere i forskellige boligafdelinger for at afdække problemer og konflikter. Hun har fundet ud af, at konflikter ofte opstår simpelthen, fordi folk er forskellige. Der er på den baggrund blevet udviklet et dialogredskab for at forstå konflikterne bedre. Tine Sønderby P/21

FIRE TYPER MENNESKER I dialogredskabet præsenteres fire typer mennesker, og hvis man ser helt firkantet på det, passer vi alle sammen på en af typerne Typerne er måske lidt overdrevne, men overdrivelse fremmer forståelsen!

FIRE TYPER MENNESKER Du kan passe på lidt af den ene type og lidt af den anden Du kan flytte dig fra type til type gennem udviklingen i dit liv Det samme gælder dine naboer…

DE FIRE TYPER

DE ÅBNE - ”JEG ER PÅ VEJ MOD NOGET NYT” Lader op i hjemmet, ikke andet Netværk uden for området Flytter ofte Har idéer til udvikling, men gør ikke noget Ikke interesse for fællesområder Kan ikke lide regler, der bygger på principper

EKSEMPEL PÅ EN ÅBEN BEBOER – JAN 32 ÅR Jan bor alene Han har boet i afdelingen i fem år Har aldrig deltaget i det sociale liv Han smiler venligt, når han møder andre på trappen, men naboerne ser ham sjældent Rejser meget i forbindelse med sit job Fleksibel overfor naboer og klager ikke – bruger ørepropper!

DE TROFASTE - ”DET ER MIT OMRÅDE” Bor samme sted hele livet Flest bekendte i nærområdet Hjem er også det fælles Investerer følelsesmæssigt i afdelingen Bliver såret, når andre er ligeglade eller vil noget andet Tager ansvar

EKSEMPEL PÅ EN TROFAST BEBOER – GURLI 71 ÅR Gurli bor alene, blev enke for 25 år siden Har boet i afdelingen i 40 år – tidligere afdelingsbestyrelses- formand, og fik gennemført stor renovering af udearealer Vil stadig gerne være aktiv– men har ikke kræfterne – går dårligt og bruger meget tid i lejligheden Meget opmærksom på ressourceforbrug – og træt af at over- boens toilet løber Støjfølsom og bliver hurtigt generet af støjende naboer

EKSEMPEL PÅ EN UDVIKLER – ANNELINE 27 ÅR Bor alene og har boet i afdelingen i fem år Næsten færdig med sit studie på Københavns Universitet – forestiller sig, at hun om nogle år skal ”hjem” til Jylland igen Medlem af afdelingsbestyrelsen fordi der er konkrete sager hun vil have løst – bl.a. problemer med ulåste kælderdøre der gør kælder til opholdssted for hjemløse – frustreret over hvor langsommeligt det går Er en del hjemme, særligt i eksamensperioder, kender en del af sine naboer

DE STABILE – ”JEG BOR HER BARE” Bekendtskaber uden for området Hjemmet er vigtigt – men kun boligen, ikke området Usynlig gruppe Mener at regler skal overholdes, men klager typisk ikke

EKSEMPEL PÅ EN STABIL BEBOER – JANNICK 30 ÅR Bor alene - førtidspensionist men har beskyttet arbejde Har boet i lejligheden et år og flyttede pga. ombygninger i hans gamle afdeling Har en gruppe venner og bekendte - de mødes også i hans lejlighed, men han bruger ikke fællesarealerne Han forventer fleksibilitet, og praktiser den også selv Klager ikke, men der klages over ham, og han synes, de burde banke på hos ham først

HVAD KAN DU BRUGE DET HER TIL? Forhåbentlig har du genkendt dig selv og dine naboer i nogen af de fire typer Måske kan du bruge det til at blive en bedre nabo, ved at have større forståelse for forskelligheden, hvis du en dag kommer ind i en konflikt med en nabo Reference til KAB bolig? Plakater kan rekvireres?

Vi ER ALLE FORSKELLIGE!