Erfaringer: C-niveau, B– og A-niveau Ny linie - Nye udfordringer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Progression i samfundsfag
Roskilde Tekniske Skole
Elsker DU også at læse lektier?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
De sidste undervisningstimer
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Kvantitative metoder
Det gode klasserådsarbejde
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Fra vejledning til biologi c
4.lektion: Velfærdsmodeller
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Ledelse i forskellige retninger
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Værkstedsundervisning
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
1. lektion: Danmark i verden
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
SKABELON.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Teoretisk pædagogikum
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
- og hvordan du undgår dem…
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Erfaringer: C-niveau, B– og A-niveau Ny linie - Nye udfordringer Samfundsfag Erfaringer: C-niveau, B– og A-niveau Ny linie - Nye udfordringer

Elevtyper ressourcer og interesseområder køn og diagnoseprofil fokus og struktur skriftlighed

Timestruktur Lektier Timestruktur Arbejdsspørgsmål Fagligt fokus Noter

Arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde Projektor, arbejdsspørgsmål, fremlæggelser Rutiner, variation, læringsstile Fri association - Sort/hvid-tænkning Styring - strukturering

Skriftligt arbejde Opgavetyper Skriveskabeloner Skrivetimer Retning og feed-back

Studievejledning Visitation Mentorordning Vejledningssamtalen Forældrekontakt og andre eksterne kontakter Netværksmøder Vejledning i forbindelse med frafald Studieretning og valgfag Kontakt til studievalg og støtte til videregående studier

Mentorsamtalen Baggrund: diagnose, skolegang, problemer, selvindsigt, social træning .. Status: styrker, svagheder, muligheder, udfordringer Indsats: social historie, mål, aftale, kontrakt Opfølgning: tidsramme, evaluering, nye mål

Forældrekontakt Ansøgning, forældreønske/elevønske Forældremøde, støtte til skolegang Kontakt, netværksmøder Forældrenetværk Mentorstøtte i hjemmet Flytte hjemmefra, bosted, kollegiekontakt

Eksamen Forberedelse i undervisningen Almindelige vilkår, dispensationer Særlig støtte: kendte omgivelser og støttepersoner Time-out, kriseberedskab Stress-håndtering, eksamensangst Åben skole i læseferien

Lærebog: Liv i Danmark

Arbejdsspørgsmål Liv i Danmark, s. 113-116 Forklar universalitetsprincippet Forklar: ”staten tager fra 90% og giver til 90%” Forklar figur 6.8 og 6.9 Forklar den stigende forsørgerbyrde: 3/3 – 3/4 Forklar modsætningen mellem den enkeltes synsvinkel og samfundsperspektivet Forklar tabel 6.4 – Hanne Hansens eksempel Forklar figur 6.10 Diskuter frit-valg-strategi og brugerbetaling med udgangspunkt i udtalelser fra Lars Løkke Rasmussen og Mogens Lykketoft s. 115 og tabel 6.5: Vælgernes holdning til brugerbetaling

Liv i Danmark, s. 113-116 Forklar universalitetsprincippet Det betyder at der er universel dækning på velfærdsområdet og at alle har krav på disse ydelser. Forklar: ”staten tager fra 90% og giver til 90%” Det betyder at staten tager fra alle bortset fra de fattigste og giver til alle bortset fra de rigeste. Forklar figur 6.8 og 6.9 Efterhånden som ældrepuklen bliver større og arbejdsstyrken bliver mindre, vil omkostningsklemmen blive et mere alvorligt problem. Forklar den stigende forsørgerbyrde: 3/3 – ¾ Da der kommer flere ikke-arbejdende i forhold til arbejdende vil der bliver mere pres på velfærdsstaten. Forklar modsætningen mellem den enkeltes synsvinkel og samfundsperspektivet Den enkelte tænker på sine egne behov frem for samfundets behov. Forklar tabel 6.4 – Hanne Hansens eksempel Selvom tabet i indkomst ved at gå på efterløn ikke er vigtigt for den enkelte så giver det et stort pres på det offentlige - det offentlige mister både arbejdskraft, skatteindtægt og overførselsydelse Forklar figur 6.10 Skattetrykket er generelt svagt stigende. Diskuter frit-valg-strategi og brugerbetaling med udgangspunkt i udtalelser fra Lars Løkke Rasmussen og Mogens Lykketoft s. 115 og tabel 6.5: Vælgernes holdning til brugerbetaling Ifølge tabellen stiger modstanden imod brugerbetaling svagt – ¾ er imod, måske fordi de ikke har råd til det. Det viser forventningsklemmen, dvs. at folk er blevet vant til ydelser, og ikke vil afgive ydelser. Frit-valgs-strategien giver ifølge Lars Løkke en styrkelse af borgerne, selvstændighed. Men det bliver også indviklet for borgeren, fordi man selv skal vælge mellem flere ydelser, og det er med til at skabe mere bureaukrati. Mogens Lykketoft mener at det forringer det offentlige system, det skaber store sociale forskelle i befolkningen.

I-bog: SamfNU STX&HF http://samfnustxc.systime.dk/index.php?id=827 Tekst, video, figurer, cases, læsefokusspørgsmål, undersøgelsesopgaver, interaktive opgaver Noter, søgefunktion

Case I klassen sidder et par elever med en meget stor viden og interesse inden for historie og filosofi, en anden elev med stor indsigt og engagement i politiske partier og ideologi. Andre elever har en tendens til at gå ned i detaljer i dagens tekst og problematisere eller påvise fejl. Alle vil gerne give deres personlige bud på dagens tekst og er ivrige efter at diskutere den ud fra deres dagsorden. Et indlæg skaber hurtigt en livlig debat – oftest som et sidespring eller et ekstremt særstandpunkt i forhold til den faglige problemstilling. 2-3 elever kan ikke orientere sig i debatten, har ikke den nødvendige vidensbaggrund eller bliver forvirret af skift i dagsordenen for debatten. Diskussionen kan være meget inspirerende og stimulerende for 5-6 elever – og ikke uden faglig relevans – men et mindretal i klassen er hægtet helt af og falder hen eller giver klart udtryk for deres frustration. Hvad gør vi?

Skriftlig samfundsfag Skrivetimer Progression Skriveskabeloner Eksamensopgavetræning Genrer og spørgeord – elevhandouts Opgavegennemgang med eleveksempler Skrivedage ved større opgaver

Fra klasseparti til markedsparti en skriveskabelon   Giv ud fra artiklerne 1 og 2 en redegørelse for nogle udviklingstendenser i dansk politik: Præsenter kort artiklerne Hvad kendetegnede de gamle folkelige partier? Hvad kendetegner moderne ’markedspartier’? Hvad er baggrunden for denne udvikling? (klassestruktur, medieudvikling, globalisering) Hvilken udvikling ser man mht. samarbejde og blokdannelse i dansk politik? Undersøg med udgangspunkt i artikel 3, hvordan tendenserne kommer til udtryk i SF’s udvikling siden 2005: Persondyrkelse Topstyring Markedsføring Regeringssamarbejde Molins model Vurder formandsskiftet i SF i lyset af den beskrevne udvikling: Redegør for formandsvalget og Regeringsomdannelsen Vurder baggrunden for valgresultatet Vurder fremtiden for SF i regeringssamarbejdet

swotskema

Den anerkendende elevsamtale Det anerkendende interview – kortlægge elevens ressourcer SWOT-skema Træet – rod, stamme, krone Vejkortet – ønsker, drømme, mål, delmål

To forskellige måder at se verden på Opmærksomhed på problemer, fejl og mangler Analysere problemet Finde årsagen Identificere løsning Implementere løsning Opmærksomhed på ressourcer, værdier og ønsker Udforske emnet når det fungerer bedst Identificere faktorer der skaber succes Forestille sig det ideelle Identificere det første Skridt

Spørgsmålstyper til det anerkendende interview Mirakelspørgsmålet Spørg til nøgleord (særinteresser m.v.) Undtagelsesspørgsmålet Skalaspørgsmålet Fremskridtsspørgsmål (hvad går bedre, hvad var nøglen, hvad gjorde I konkret, hvordan kan I gøre mere…?) Bemestringsspørgsmålet (hvordan er det lykkedes dig, på trods af…?)

Sociale historier Understøtte adfærd, øge social forståelse Skrives sammen med eleven Beskrivende, perspektiverende, vejledende Udleveres på skrift, hænges evt. på opslagstavle Følges op efter aftalt periode Case: Rasmus, Anne Sophie