Køreteknik Kai Harrekilde-Petersen v1.03 2006-11-24 Velkommen Agenda.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Overordnet målsætning:
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Game maker.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Til alle der kommer og besøger os I Grækenland Her er en lille guide så I nemt kan finde frem til huset.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Reglernes del 2: Når både mødes
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Forskellige traditioner
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Reduktion AM 2009.
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
Visualiseringsøvelse!
8 tips til succesfuld ledighed Med Christina Janns.
Formularer (Access, del 3)
”Kaldet til kærlighed”
Brug et øjeblik af din dag til at lære nogle gode leveregler…
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Træning - Patching forberedelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Reduktion AM 2009.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Konstant acceleration
Workshop Motivation og fokus på målet
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Futureavenue Fremtidens by.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvordan man bekæmper mobning
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Statistik, bøder m.m. Statistik
Kryds og rundkørsler.
Køreteknik.
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Skulderartroskopi Kikkertoperation i skulderen
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Præsentationens transcript:

Køreteknik Kai Harrekilde-Petersen v Velkommen Agenda

2 Programmet •Introduktion •Hvorfor køreteknik? •Planlægning af svinget •Sving-remsen •Blikbrug •Affjedring •Træningsteknik •Vej & Bane Organisering Hvad

3 Køreteknik – hvad er det? •”Det vi gør, for at komme til vores køremål, uden ulykker!”  Dreje, bremse, mm •God køreteknik = større marginer for fejl  Sikrere på vejen  Hurtigere på banen gutta Lige ud

4 Hvad nu hvis... vejen går lige ud? •Lige vej, konstant fart, ingen input   Motorcykelen fortsætter lige frem Alle Sving

5 Hvad nu hvis... vejen svinger? •  Vi må gøre noget! •Hvad kan vi gøre ?  Gas af/på  Bremse af/på  Gear skift  Give styreinput  Ændre position på motorcykelen Andre ting Panik

6 Hvad nu hvis... Panik! •De 7 instinktive panik reaktioner (Survival Reactions) 1.Rulle af på gassen 2.Armene stivner 3.Smalt synsfelt (”tunnelsyn”) 4.Fastlåst opmærksomhed (på et objekt) 5.Styring mod objektet 6.Ingen eller ineffektiv styring 7.Bremsefejl (over/underbremsning) •Alle skyldes samme trigger: Jeg har ikke plads nok!   Jeg kan ikke komme igennem svinget   Jeg kan ikke nå at bremse Niveauer Plan?

7 Hvad er din plan for svinget? Din plan Ingen plan

8 Hvad er din plan for svinget? •Ingen plan = intet sving •Selv den dårligste plan er bedre end ingen plan •Din plan bruges til at vurdere om noget er ”galt” •Din plan skal bestå af:  Referencepunkter før, under og efter svinget  Bremse- og svingpunkter  Gearvalg •”Sving-remsen” hjælper dig til at komme godt gennem svinget Planlæg Ref

9 Reference punkter •Steder du bruger til at vurdere din plan i ud fra:  Sving punkt  Bremse punkt  Apex  Svingets udgang  Mærker på banen/vejen •Blikbrug er vigtigt! Orientering Bremse

10 Bremsepunkt •Der hvor du slipper bremsen (afslutter bremsningen) •Er mindre afhænging af hastigheden end start punktet for bremsningen Kig ind Sving

11 Svingpunkt •Der hvor du giver styreinput •Hurtigere styreinput  mindre nedlægning Hastighed Remse

12 “Sving-remsen” 1.Siddestilling 2.Brems 3.Gearskift 4.Svingpunkt 5.Gasgivning Tilnærm Sidde

13 1. Siddestilling •Hold dig fast med benene •Brug lårmusklerne til at flytte dig fra side til side  Flyt dig glidende fra side til side  Bløde bevægelser giver mindre uro i cyklen •Styret skal kun bruges til at styre med  Hver gang du bruger styret til noget, giver du et styre-input •Vær afslappet i armene  Kan du vifte med albuerne i et sving? •Brug forankringspunkter  Steder på MC’en hvor du kan støtte dig (Sæde, fodpind, tank”hak”, mm) Lårene Bremse

14 2. Bremsning •Bremsen skal bruges én gang •Gradvist på og af •Klem dig fast til cykelen med benene, ikke armene •Høj fart: brug overkroppen som luftbremse •Hugger du bremsen i, kan forhjulet låse •Pas på hen over en bakketop – lad forhjulet gribe først Låsning Gear

15 3. Gearskift •Husk mellemgas – specielt ved de lave gear •Nedgearing kan ske mens du bremser Sving

16 4. Svingpunkt •Det sted hvor du giver styre-impulsen  Jo hurtigere du kører, jo hårdere må du skubbe i styret  Hvor hurtigt & præcist kan du svinge?  Jo hurtigere du giver styre impulsen, jo mindre nedlægning behøver du •Sådan:  Skub med den indre arm  Støt imod med modsatte ben  Fang svinget med gassen •Det er stort set umuligt at svinge sig omkuld på tør vej, med varm asfalt og varme dæk kvm asfalt gas

17 5. Gaskontrol – (1) •Regel #1 om gaskontrol:  Gassen skal rulles på gennem hele svinget  En linie som overholder regel #1 er en god linie •Dækaftrykkene for/bag er ca 40/60%  Statisk vægtfordeling er ca 50/50%  Optimal vægtfordeling er 40/60%  Dette kan løses ved at give (lidt) gas •Svinget er slut når du kan give ”fuld gas” Grus, gode linier vægtforskydning

18 5. Gaskontrol – (2) •Af/på gassen flytter vægten frem/tilbage  Affjedringen må arbejde hårdere •Gasgivning vil få bagenden til at hæve sig  Mere frihøjde •At slå af gassen vil få de fleste MC’er til at søge udaf i et sving Styre geometri Blikbrug

19 Blikbrug •Hvad styrer motorcykelen? – hovedet!  På flere planer •Hold hovedet i lod og se der du vil hen (svingpunkt, apex, udgang af sving) ”Der sidder en trold i yderkanten af ethvert sving, og den har øjeblikkelige hypnotiske evner og kalder "kom nærmere, kom nærmere!" - Kigger man derud (især under krise!) får man øje på den og ryger lige lukt derud !!!!” (K. Armand, dfmc) KIG ALDRIG PÅ DEN SOM KØRER FORAN!! Våben Perifert

20 Blikbrug – det perifere syn •Fokuser på dit referencepunkt/enden af svinget •Lad det perifere syn om at holde øje med resten •Brug aldrig forankørende som reference Øvelse for perifert syn: •Defokusér øjnene (soft eyes) / kig mod uendeligt. •Flyt din opmærksomhed rundt i synsfeltet uden at flytte øjnene. Basketball Eks

21 Linier i sving yderside Affjedring

22 Lidt om affjedring... •Hvis affjedringen bunder/topper ud, kan den ikke længere fungere => mulighed for at hjulet låser •Blokeringer sker fordi:  Der er ikke nok vægt på hjulet til at overvinde bremsekraften  Affjedringen har bundet ud og dækket kan ikke komprimeres mere •Den vigtigste dæmper på en MC er – føreren! vægt/fjeder selvobserv

23 Træningsteknik •Observer dig selv •Træningsintensitet: 70%/95% af dit max •Find en at køre/træne sammen med •Start med præcision og konsistens, ikke fart  Højere fart kræver højere præcision i svingene  Prøv nogle runder uden at bruge bremsen  Nye punkter fra remsen – sæt tempoet ned først bbuild Næste runde

24 Træningsteknik – (2) •Ret fejlen på næste runde  Når du har begået fejlen, er det for sent at rette den  Kompensering fører ofte til nye og større fejl  On-board video viser midt-sving korrektioner •Slap af mellem svingene •Træn gerne på en bane  Brug gerne en laptimer – den lyver ikke! •Tænk over hvad du gør på banen, mellem pas Licens Begrænsninger

25 Træningsteknik – 3 •Der er to slags begrænsninger:  Dem som findes mellem dine ører (psyke)  Dem som motorcykelen skal overholde (Mekanik) •Erfaring:  Summen af de fejltagelser du har lært noget af! Andre/egne inspiration

26 Offentlig vej •Formål med køreteknik: øget sikkerhedsmargin •Masser af muligheder for at øve sig ved <80km/t •Brug kun din egen vognbane •Regnvejr: bløde bevægelser

27 Bane •Primært mål: hurtigere omgangstider •Mindre brems (  hurtigere omgangstider) •Overlap mellem bremse/gear/svingpunkt •Det vigtigste sving på banen:  Det sidste før langsiden •”In order to go fast; go slow” •Chikaner/S-kombinationer  Det sidste sving er det vigtigste

28 Bane (2) •Tro på dine overhalinger

29 Inspiration •Keith Code: A Twist of the Wrist, volume II   A Twist of the Wrist, volume I  The Soft Science of Road-Racing Motorcycles •NMCU/Full Kontrol  video adrenalin

30 ”You may call it an adrenaline rush – we call it rider error” S L U T Lean angle remsen

31 ”Svingremsen” 1.Siddestilling 2.Brems 3.Gearskift 4.Svingpunkt 5.Gasgivning Q&A